Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma kondigt DP1 aan.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma kondigt DP1 aan.

Sigma kondigde vandaag de DP1 aan. De DP1 is, net zoals de SD-14 van Sigma, voorzien van een Foveon X3 sensor met 14 Megapixels. In tegenstelling tot de klassieke CCD en CMOS sensoren, kan bij een Foveonsensor iedere pixel rood, groen en blauw vastleggen. Dit wordt bereikt door de sensor te voorzien van drie pixellagen, wat resulteert in scherpere beelden, waarheidsgetrouwe kleuren en minder vertekening volgens Sigma. De DP1 is een echte pocketcamera waarmee men de beeldkwaliteit van een DSLR wil benaderen....
    Zie verder het artikel

Ben toch benieuwd ofzoiets effectief de beeldkwaliteit van dslr benaderd en hoe het zit met de ruis enzo.

Re: Sigma kondigt DP1 aan.

Voor een prijs van om en bij de 360 euro, wel een handig zaktoestelletje, indien de beeldkwaliteit OK is natuurlijk.
    LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Voor een prijs van om en bij de 360 euro, wel een handig zaktoestelletje, indien de beeldkwaliteit OK is natuurlijk.
      http://www.photokina-show.com/0416/s...mera/sigmadp1/
      360€? Dat had je gewenst ja

Comment

Leuk initiatief van Sigma, maar ik vrees wat voor de prijs, als het meer dan 500 euro is zie ik er niet veel verkocht worden. Wel benieuwd naar de beeldkwaliteit...
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Leuk, nog een "compactje", maar deze keer met een "prime" lens ipv zoom.
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
            Leuk, nog een "compactje", maar deze keer met een "prime" lens ipv zoom.
            Canon heeft ook zo eentje gehad, ik denk niet dat er veel van verkocht zijn.
            Ik snap ook niet dat ze 28mm nemen, kan je niet eens een fatsoenlijk portret mee nemen. 35mm leek mij een betere standaard.

Comment

... en geen zoom-functie in dat (prijs)segment...!?

Comment

Jongens toch, dit ziet er toch niet uit als het zoveelste compactje... koop een canon A630 of A640 als je persé zoom wil (en een kantelbaar scherm).

Dit toestel is duidelijk een andere categorie, eerder voor mensen die rangefinder camera's gewoon zijn. Een 28mm vind ik perfect, 35mm zou veel minder interessant zijn. Je moet veel beter opletten op compositie en licht en er je tijd voor nemen om een compositie te maken.

Ander mogelijk doeleind zou streetphotography kunnen zijn.
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Nou dat wordt rustig afwachten, want we krijgen eerst nog eens de PMA en dan wordt het toestel pas leverbaar.

Dus eventjes wachten tot medio februari 2007.

Tegen die tijd hebben we een hele lancering van nieuwe toestellen van Canon.
                  Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                    Dit toestel is duidelijk een andere categorie, eerder voor mensen die rangefinder camera's gewoon zijn. Een 28mm vind ik perfect, 35mm zou veel minder interessant zijn.
                    Wat vind jij dan hier beter aan dan een compact toestel wat zowel zoom als 28mm heeft en deze op 28mm laat staan? De mogenlijkheid om te zoomen is leuk, maar daarom moet het nog niet hé.

Comment

Extra voordelen tov een compact zoals bv een A640:

- Raw mogelijkheid
                      - veel minder ruis
                      - de F4 lens zal waarschijnlijk met zo weinig mogelijk vervorming/lens flare/hoekonscherpte zijn aangezien het een prime is
                      - met een vaste brandpuntsafstand kunnen ze autofocus snelheid optimaliseren... tests afwachten of ze hun werk goed gedaan hebben...
                      - mooiere bokeh bij macro opnamen, chip is veel groter
                      - foveon chip geeft effectief zeer goede per pixel detailweergave, de SD10 (3.4MPx3) is indertijd vergeleken met de 6MP Canon 10D en had exact hetzelfde detailniveau. Met deze 4.7MPx3 chip kan je detailniveau verwachten van een zeer zuivere 10MP (14MP vind ik overdreven, denk niet dat ze dit gaan halen).

Tis maar voor wat je het toestel nodig hebt... jammer dat er geen externe ttl-flitsaansluiting op zit om te kunnen bouncen...

Comment

Dit had een dijk van een camera kunnen zijn, indien sigma een optische zoeker had voorzien. Ik ben wel benieuwd hoe dit ding gaat focussen (ook al is AF op die brandpuntsafstand niet zo kritisch). Een iets snellere lens had ook leuk geweest, maar dan was de camera weer wat minder compact geweest
                        Maar zelfs zonder die zoeker blijft het een erg leuk hebbeding om straatfotografie te doen: een camera die enorm onopvallend is en waarschijnlijk erg behoorlijke beeldkwaliteit gaat opleveren.
                        De beeldhoek van een 28 mm lens op 35 mm formaat lijkt me een goede keuze.
                        En aan de mensen die vragen : "Waarom geen zoom?" Dat zou het toestel nodeloos minder compact maken en dat is juist de sterkte van deze camera.
                        Ik zou zeggen : sigma voor dit knap staaltje 'think out of the box'

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

- foveon chip geeft effectief zeer goede per pixel detailweergave, de SD10 (3.4MPx3) is indertijd vergeleken met de 6MP Canon 10D en had exact hetzelfde detailniveau. Met deze 4.7MPx3 chip kan je detailniveau verwachten van een zeer zuivere 10MP (14MP vind ik overdreven, denk niet dat ze dit gaan halen).
                          De 14MP komt omdat er zoveel pixels in de sensor zijn. Omdat je 3x meet en je die 3 resultaten op elkaar legt krijg je dus een foto van effectief 14/3=3,66 (of 3,7 zoals je aangaf). Ze bedoelen dus niet dat deze foto gelijk een 14MP foto is, maar er zijn wel degelijk 14MP aan sensoren in de camera.

Ik vind dit wel een nadeel van deze techniek. Als ze de individuele kleur sensoren naar 8MP of toch al 6MP hadden gekregen was dat veel beter geweest. Nu moet je toch opboksen van een 4,7MP naar een 10MP. Dus ik vrees dat het eindresultaat niet echt beter wordt dan de huidige generatie 10MP van de concurrentie. Je hebt misschien een juistere kleurweergave maar toch een stuk minder crop mogelijkheid.

Ter info: Een 10MP sensor heeft 2,5MP rode, 2,5MP blauwe sensoren en 5MP groene. Maar via SW krijgen alle 10MP pixels een waarde voor de 3 kleuren. De 7,5MP niet rode pixels krijgen dus een waarde door de omliggende rode pixels te gebruiken.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Klopt wat je zegt. Nuja, het wordt onderhand toch hoog tijd dat ze bij het ontwikkelen van een toestel de klemtoon gaan leggen op het fotografisch aspect en niet het aantal megapixels. Ik heb hier net een foto op 48x33cm afgedrukt uit een 2 jaar oude C8080wz van 8MP en dat is gewoon perfect haarscherp en ruisvrij op dat formaat.

Cropmogelijkheid: doe ik enkel als ik per ongeluk de foto wat scheef heb genomen, ik zie croppen nooit als een verlengstuk voor optische zoom en ik vind dat je je eerder moet toeleggen op het 'zien' terwijl je foto's neemt. Leren kijken en het beeld dat je wil bekomen moet je door de zoeker gezien hebben en niet later op computerscherm door te croppen.

Comment

Cropmogelijkheid: doe ik enkel als ik per ongeluk de foto wat scheef heb genomen, ik zie croppen nooit als een verlengstuk voor optische zoom en ik vind dat je je eerder moet toeleggen op het 'zien' terwijl je foto's neemt. Leren kijken en het beeld dat je wil bekomen moet je door de zoeker gezien hebben en niet later op computerscherm door te croppen.
                              Je heb hier helemaal gelijk in. Maar dat kan alleen maar als er tijd is. Voor een macro shot van een bloem kan dat dus perfect. Bij een ceremonie moet je de foto nemen op het moment dat het gebeurt en niet op het moment dat je de juiste compo hebt geframed. Dus je hebt niet altijd voldoende tijd om te zoomen of je te verplaatsen.

Trouwens de meeste camera's tonen maar 80 of 95% van het beeld in de zoeker. Er staat dus uiteindelijk vaak nog net iets op wat je niet hebt gezien. Dus croppen is voor mij een ontonbeerlijk iets.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                              X