Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reden om een D80 aan te schaffen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reden om een D80 aan te schaffen?

Beste,

Mijn vriendin heeft nog een niet-digitaal fototoestel van Nikon met een reeks mooie lenzen erbij. Nu de D80 is uitgekomen en ik me heb laten vertellen dat de lenzen compatibel (klopt dit?) zijn op alle Nikon camera's ben ik de D80 aan het overwegen.
    Enkele vraagjes:
    de brandpuntsafstand verschilt voor digitale of analoge lenzen heb ik ergens gelezen. Wat betekent dit in de praktijd, is dat een instelling waar je rekening moet mee houden? Zijn je foto's donkerder of waziger?
    Ik kan hem uit de VS meebrengen en dan scheelt me dat pakweg 170 euro. Is dat de moeite om te overwegen, of zit je dan te klooien met garantie en herstelling? Is er een wereldwijde Nikon garantie waar je beroep op kan doen?

Eigenlijk de hamvraag is: is het hebben van lenzen een voldoende reden om een D80 aan te schaffen?

Thanks for feedback,

Philip

Re: Reden om een D80 aan te schaffen?

Oorspronkelijk geplaatst door philipz Bekijk bericht
    Beste,

Enkele vraagjes:
    de brandpuntsafstand verschilt voor digitale of analoge lenzen heb ik ergens gelezen. Wat betekent dit in de praktijd, is dat een instelling waar je rekening moet mee houden? Zijn je foto's donkerder of waziger?

Eigenlijk de hamvraag is: is het hebben van lenzen een voldoende reden om een D80 aan te schaffen?

Thanks for feedback,

Philip
    Beste Philipz,

Omdat het oppervlak van de sensor die het licht opvangt ongeveer de helft is als het negatief van een film (of kleinbeeld dia 24 x 36 mm), heb je idd te maken met een verschil. Ze noemen dat de cropfaktor en die bedraagt 1,5.
    Een 100 mm lens op een analoog toestel geeft dus een 150 mm resultaat op een digitaal toestel. Je foto's zijn daardoor zeker niet donkerder of waziger.

Omdat goede lenzen nu eenmaal erg duur zijn, is dit wel degelijk een goede reden om bij het merk Nikon te blijven. Maar in tegenstelling tot Pentax passen niet alle Nikon lenzen op een digitale Nikon, of geven ze niet alle info door. Daarom kan je best al je lenzen opsommen ; de Nikonians op dit forum kunnen dan wel meer info geven.
    Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Hoi Philpz

Alle AF objectieven van Nikon, passen en werken op een D80. Manuele objectieven passen wel maar werken alleen in de manuele stand, waarbij je alles met de hand moet instellen.
      Als je veel manuele objectieven hebt, kijk dan eens naar een D200, want dan werkt de lichtmeting van de camera wel.

Nikon heeft geen digitale objectieven. Andere merken noemen dat uit marketing overwegingen.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Welke objectieven kan ik gebruiken met de D100 en D70?

De D70 en D100 zijn volledig compatibel met alle Nikon AF (autofocus) D-, G- en DX-objectieven.
        Nikon D-, G- en DX-autofocusobjectieven bevatten een CPU (Central Processing Unit ofwel processor) die communiceert met de camera en informatie doorgeeft over de gebruikte brandpuntsafstand en scherpstelafstand. De D70 en de D100 leveren de beste prestaties met objectieven die deze gegevens doorgeven. Voor meer informatie over de verschillende soorten Nikon AF/CPU-objectieven en hoe ze zich van elkaar onderscheiden, klikt u hier.
        Oudere Nikon AF-objectieven (behalve de objectieven die worden vermeld in het gedeelte over compatibele accessoires en objectieven zonder CPU in de handleiding van de D70 of de D100), kunnen ook met de D70 en de D100 worden gebruikt, maar met een beperkt lichtmeetsysteem.
        Objectieven zonder CPU (zoals oudere Ai-objectieven) die hieronder niet worden vermeld, kunnen alleen worden gebruikt in de handmatige belichtingsstand. Het diafragma moet handmatig worden ingesteld met de ring op het objectief en de lichtmeter van de camera kan niet worden gebruikt. Als een andere belichtingsstand wordt geselecteerd, wordt de sluiter uitgeschakeld.

Onderaan op deze pagina vindt u een lijst met objectieven die niet met de D70 of de D100 kunnen worden gebruikt.
        Nikon test geen camera's met objectieven van andere fabrikanten. Voor informatie over de compatibiliteit van objectieven van andere fabrikanten met Nikon camera's neemt u contact op met de fabrikant of importeur van het objectief

In de onderstaande tabel wordt aangegeven welke objectieven compatibel zijn met bepaalde camerafuncties.

Opmerkingen:
        1. Bij spotmeting wordt het geselecteerde scherpstelveld gemeten.
        2. IX-Nikkor objectieven kunnen niet worden gebruikt.
        3. Vibratiereductie (VR) wordt ondersteund bij VR-objectieven. Zie voor DX lenzen de G type lenzen in bovenstaande tabel.
        4. Bij het tilten of shiften van het objectief, of wanneer het diafragma niet op de hoogste instelling staat, functioneert de belichtingsmeting en flitssturing van de camera niet goed.
        5. Bij het tilten of shiften van het objectief kan de elektronische afstandsmeter niet worden gebruikt.
        6. Compatibel met alle AF-S en AF-I Nikkor objectieven, behalve de DX12-24mm f/4G, AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED, DX 17-55mm f/2.8G, DX ED 18-70mm f/3.5-4.5G, ED 24-85mm f/3.5-4.5G, VR ED 24-120mm f/3.5-4.5G en AF-S 28-70 mm f/2.8 IS ED.
        7. Bij maximaal effectief diafragma van f/5.6 of sneller.
        8. Bij gebruik van een AF 80-200 mm f/2.8S, AF 35-70 mm f/2.8S, AF 28-85 mm f/3.5-4.5S (nieuw model) of AF 28-85 mm f/3.5-4.5S objectief kan het zijn dat het beeld in de heldere cirkel in de zoeker niet scherp is wanneer de scherpstelindicator wordt getoond. Stel handmatig scherp op het beeld in de zoeker.
        9. Bij een maximaal diafragma van f/5.6 of sneller.
        10. Sommige objectieven kunnen niet worden gebruikt (Zie onderstaande lijst).
        11. De belichtingsmeter van de camera kan niet worden gebruikt.
        12. Kan worden gebruikt bij sluitertijden van 1/180 sec. of langer, maar de belichtingsmeter van de camera kan niet worden gebruikt.
        13. Bevestigen in de verticale stand. Eenmaal bevestigd kan de PB-6 in de horizontale stand worden gezet.
        14. De Medical Nikkor 200 mm f/5.6 vereist de AS-15 voor flitseraansturing.
        De PF-4 Reprocopy Outfit vereist de PA-4 camerahouder

De volgende objectieven kunnen NIET gebruikt worden met de D100 en de D70:
        • IX Nikkor CPU-objectieven
        • TC-16AS AF Teleconverter
        • Niet-AI-objectieven
        • Objectieven waarvoor de AU-1 scherpsteleenheid is vereist.
        • Fisheye - 6mm f/5.6, 8mm f/8, OP 10mm f/5.6
        • 21 mm f/4 (oud model)
        • K1 en K2 ringen, PK-1 en PK-11 automatische verloopringen, BR-2 and BR-4 automatische ringen
        • ED 180-600 mm f/8 (serienummers 174041-174180)
        • ED 360-1200 mm f/11 (serienummers 174031-174127)
        • 280-600 mm f/9.5 (serienummers 280001-300490)
        • Objectieven voor de F3AF (80mm f/2.8, 200mm f/3.5, TC-16S Teleconverter)
        • PC 28 mm f/4 (serienummers voor 180900)
        • PC 35 mm f/2.8 (serienummers 851001-906200)
        • PC 35 mm f/3.5 (oud type)
        • 1000 mm f/6.3 Reflex (oud type)
        • 1000 mm f/11 Reflex (serienummers 142361-143000)
        • 2000 mm f/11 Reflex (serienummers 200111-200310)
        Objectieven zonder CPU (zoals oudere AI-lenzen) die hierboven niet worden vermeld, kunnen wel worden gebruikt, maar alleen in de handmatige belichtingsstand. Het diafragma moet handmatig worden ingesteld met de diafragmaring op het objectief en de belichtingsmeter van de camera kan niet worden gebruikt. Als u een andere stand kiest indien een objectief zonder CPU is bevestigd, wordt de ontspanknop buiten werking gesteld en toont de diafragma-aanduiding op het LCD-scherm en in de zoeker een knipperende " F-- ". Raadpleeg de gebruikshandleiding voor een compatibiliteitslijst.
        Andere Nikkor AF, P, AF-D, AF-I, AF-S, AF-G, VR, DX en Micro-Nikkor lenzen die niet in de bovenstaande lijst staan, kunnen worden gebruikt met volledige functionaliteit.

Ik heb het bovenstaande van de NIKON-site gehaald. Zelf een D70. Ik denk dat het bovenstaande ook voor de D80 geldt.

Fried

Comment

Ik kan hem uit de VS meebrengen en dan scheelt me dat pakweg 170 euro. Is dat de moeite om te overwegen, of zit je dan te klooien met garantie en herstelling? Is er een wereldwijde Nikon garantie waar je beroep op kan doen?
          Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om af en toe iets van risico te nemen. Voor €170 verschil zou ik hem in de VS kopen...

Hangt ervan af welke lenzen je hebt.
          Toen ik midden vorig jaar begon uit te kijken naar een digitaal toestel, had ik een paar Minolta lenzen.
          Er is me toen op gewezen dat de die specifieke lenzen niet bepaald hoogvliegers waren en dat er ondertussen betaalbare en toch veel betere alternatieven op de markt waren. Daarom ben ik toen bodies van Canon, Nikon en Minolta gaan vergelijken met de aankoop van een nieuwe set lenzen in het achterhoofd.

Uiteindelijk ben ik wel terug bij Minolta terecht gekomen, maar mijn oude lenzen zijn ondertussen toch verkocht (er ligt er nog ééntje permanent in de kast ). Dit maar om te zeggen dat het geen zin heeft om te focussen op bestaande lenzen indien het niet echt heel goede lenzen zijn.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
            Beste Philipz,

Omdat het oppervlak van de sensor die het licht opvangt ongeveer de helft is als het negatief van een film (of kleinbeeld dia 24 x 36 mm), heb je idd te maken met een verschil. Ze noemen dat de cropfaktor en die bedraagt 1,5.
            Een 100 mm lens op een analoog toestel geeft dus een 150 mm resultaat op een digitaal toestel. Je foto's zijn daardoor zeker niet donkerder of waziger.
            Excuseer mijn onwetendheid, maar betekent dit dat een 12x lens op een digitaal toestel slechts 8x vergroot? Hoe uit zich dat in de praktijk?
            Ik zal eens zien welke lenzen we hebben liggen, dan post ik die info wel als ik terug ben van verlof
            Ik heb ook gelezen dat de D80 geen beeldstabilisator heeft; die zou in de lens moeten zitten bij Nikon. Mooi niet natuurlijk met iets oudere lenzen... Is het gebrek aan een beeldstabilisator een showstopper voor een digitale camera?

Comment

Excuseer mijn onwetendheid, maar betekent dit dat een 12x lens op een digitaal toestel slechts 8x vergroot? Hoe uit zich dat in de praktijk?
              Ik zal eens zien welke lenzen we hebben liggen, dan post ik die info wel als ik terug ben van verlof
              Ik heb ook gelezen dat de D80 geen beeldstabilisator heeft; die zou in de lens moeten zitten bij Nikon. Mooi niet natuurlijk met iets oudere lenzen... Is het gebrek aan een beeldstabilisator een showstopper voor een digitale camera?
              Op een D80 wordt een 100-300mm plots een 150-450mm, een 70mm wordt een 105mm enz... Je wint dus aan tele en je verliest aan breedhoek.

Sommige merken bieden een beeldstabilisator aan in de lens (Nikon/Canon), andere in de body (Pentax/Sony). Over wat het best is, kunnen ellenlange discussies gevoerd worden, maar feit is dat een beeldstabilisator in elk geval enorm aangenaam is.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

juist omgekeerd
                een 12x lens zal op digitaal 18x zijn
                het gebrek aan beelstabilisatie zul je niet zo snel merken als je met bepaalde dingen rekening houd
                en zo'n beelstabilisatie is nu ook niet zaligmaking, deze zal niet alle fouten uitsluiten
                bv voor actiefoto's is die vrij nutteloos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht

Comment

12x blijft 12x

Stel, je hebt een 20-240mm lens, deze heeft dus 12x zoom.

Rekening gehouden met een cropfactor van 1.5 wordt dit een 30-360mm lens. Dit is nog steeds 12x
                    One day, I would like to make nice pictures :-)
                    www.lucaskoijen.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                      juist omgekeerd
                      het gebrek aan beelstabilisatie zul je niet zo snel merken als je met bepaalde dingen rekening houd
                      en zo'n beelstabilisatie is nu ook niet zaligmaking, deze zal niet alle fouten uitsluiten
                      bv voor actiefoto's is die vrij nutteloos
                      Naast het feit dat 12x altijd 12x blijft, is het ook zo dat beeldstabilisatie vrijwel altijd in mindere of meerdere mate zijn nut heeft. Bij sportfotografie zal dat minder zijn, maar bij lage sluitertijden zal het verschil enorm zijn. Een van de zelfzame momenten dat stabilisatie van geen nut meer is, is wanneer je met een statief werkt. Mocht je daaraan twijfelen, dan kan je het beste eens een gestabiliseerde body of lens uitproberen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
                        12x blijft 12x

Stel, je hebt een 20-240mm lens, deze heeft dus 12x zoom.

Rekening gehouden met een cropfactor van 1.5 wordt dit een 30-360mm lens. Dit is nog steeds 12x
                        Dus 12x blijft 12x, ongeacht of je nu analoog of digitaal fotografeert. Waar zit hem dan eigenlijk het verschil, ik bedoel, wat is er dan zo belangrijk aan die cropfaktor? Of moet ik er helemaal geen rekening mee houden?
                        Ik denk dat ik nog niet helemaal mee ben...

Comment

Dus 12x blijft 12x, ongeacht of je nu analoog of digitaal fotografeert. Waar zit hem dan eigenlijk het verschil, ik bedoel, wat is er dan zo belangrijk aan die cropfaktor? Of moet ik er helemaal geen rekening mee houden?
                          Ik denk dat ik nog niet helemaal mee ben...
                          Zie post #7 aub

(dus: het komt erop neer dat je eigenlijk de randen van een fullframe-sensor of filmpje wegknipt tot je het formaat van jouw sensor bekomt, en die sensor dan uitvergroot tot een normaal formaat van fotoafdruk. Je gaat je beeld dus eigenlijk uitvergroten. Bij een D80 is dat x1.5.)

Comment

Het aantal keer zoom heeft eigenlijk niks te maken met hoe dicht bij je iets kan halen. een 300mm lens die alleen maar op 300mm foto's kan maken heeft helemaal geen zoom. Toch haalt deze alles dichterbij dan een 18-200mm lens die dus 11 keer zoom heeft (200/18)

De cropfactor zorgt ervoor dat 200mm op een analoge camera 350mm wordt op een digitale. Alles komt dus wel groter op de foto te staan. Omdat de ondergrens van het zoombereik (18mm, in het geval van de 18-200) ook met 1.5 vermenigvuldigd wordt, blijft 11x gewoon 11x.

18 / 200 = (ong.) 11
                            27 / 300 = (ong.) 11
                            One day, I would like to make nice pictures :-)
                            www.lucaskoijen.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
                              Omdat goede lenzen nu eenmaal erg duur zijn, is dit wel degelijk een goede reden om bij het merk Nikon te blijven. Maar in tegenstelling tot Pentax passen niet alle Nikon lenzen op een digitale Nikon, of geven ze niet alle info door. Daarom kan je best al je lenzen opsommen ; de Nikonians op dit forum kunnen dan wel meer info geven.
                              Aan de Nikonians;
                              De lenzen die we hebben zijn AF Nikkor 75-240 mm (1:4.5-5.6D) en AF Nikkor 28-80 mm (1:3.5-5.6D).
                              Uit bovenstaande berichten heb ik begrepen dat deze lenzen geschikt zijn voor de D80. Zijn ze ook nog goed, maw een plus om een D80 aan te schaffen of zijn ze outdated en zou ik beter voor nieuwe gaan? Gebruikt iemand deze lenzen nog?

Thanks,

Philip

Comment

Working...
                              X