Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera instellingen Nikon D200 en Canon 400D bij studio fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera instellingen Nikon D200 en Canon 400D bij studio fotografie

Verschil tussen lichtmetings principe Canon en Nikon?
    Voor mij een vreemd verhaal....

Gisteren een fotoshoot gedaan met een model.
    Een Falcon Eyes DE-150 flitsset gebruikt.

Het Canon verhaal is me duidelijk.
    De Canon 400D stuurt de flisset (parapluflitser en softbox) aan.
    Fotograferen in de M stand werkt probleemloos, maar je moet steeds handmatig de sluitertijd en diafragma zelf in stellen.
    De Av of Tv stand werkt NIET.
    Als je b.v. de Tv stand kiest dan meet de camera in eerste instantie onderbelichting. Het diafragma gaat volledig open.
    Bij het afdrukken is er geen pre-flash, de foto wordt dus direct gemaakt met open diafragma, en belichting is dus niet goed. Ook bij overbelichting wordt het diafragma niet dicht geknepen.
    Voor mij is dit verhaal duidelijk.....

Maar bij de Nikon is het anders.....
    Deze was via een synchronisatie kabeltje aangesloten op de paraplufliser. De softbox flits gewoon mee, als slave.
    Naar mijn mening maakt het principe van aansluiten niets uit op de belichting en de meting ervan.
    De D200 stond ingesteld op Tv mode. De sluitertijd stond dus vast.
    Bij het nemen blijkt de foto wel goed belicht te zijn en wordt de sluitertijd WEL dichtgeknepen. Ik vraag me af hoe dat kan want er is toch geen pre-flash? Of werkt het Nikon principe heel anders?

Als je op deze wijze fotografeert hoef je dus niet zelf via de M stand de juiste belichtings instellingen zelf te maken.

Wie kan mij dit raadsel verklaren?

Peter.
    Last edited by scannie; 17 september 2006, 22:01. Reden: titel aanpassing
    www.dpix.nl event photography

Re: Camera instellingen Nikon D200 en Canon 400D bij studio fotografie

Dat heeft niets met Canon - Nikon te maken.

Basic toestellen hebben nu eenmaal geen ingang voor een synchronisatiekabel.
    De semi-pro en pro toestellen hebben dit wel. Zowel bij Canon als bij Nikon (en natuurlijk ook bij andere merken.)
    Er zijn natuurlijk wel oplossingen om een flitskabel te vermijden. Zo kan je via IR werken, radiogestuurd of met een een hotshoe waar een flitskabel op aan te sluiten is.

In de studio sluitertijd of diafragma voorkeuze nemen vind ik ookal vreemd. Daar werk je normaal gezien manueel zodat je zowel de sluitertijd als het diafragma kan aanpassen. De lichtmeting kan je enkel doen via een losse flitsmeter.
    Je kan NOOIT de lichtmeter van de camera gebruiken, die meet het aanwezige licht toch, niet het licht wat uit de flitsers gaan komen.
    Last edited by Maarten_T; 18 september 2006, 00:08.

Comment

Basic toestellen hebben nu eenmaal geen ingang voor een synchronisatiekabel.
      De semi-pro en pro toestellen hebben dit wel. Zowel bij Canon als bij Nikon (en natuurlijk ook bij andere merken.)
      Er zijn natuurlijk wel oplossingen om een flitskabel te vermijden. Zo kan je via IR werken, radiogestuurd of met een een hotshoe waar een flitskabel op aan te sluiten is.
      Dit is helemaal duidelijk, maar de werking via IR of via een sync kabeltje is toch hetzelfde, de lichtmeting wordt er niet anders door.
      IR heeft zelfs het voordeel dat je niet met kabels werkt, en dus meer bewegingsvrijheid hebt.

In de studio sluitertijd of diafragma voorkeuze nemen vind ik ookal vreemd. Daar werk je normaal gezien manueel zodat je zowel de sluitertijd als het diafragma kan aanpassen. De lichtmeting kan je enkel doen via een losse flitsmeter.
      Je kan NOOIT de lichtmeter van de camera gebruiken, die meet het aanwezige licht toch, niet het licht wat uit de flitsers gaan komen.
      Dit is dus wat ik niet begrijp.
      Als ik de Exif van de Nikon D200 bekijk dan zie ik dat in de Tv stand de diafragma waarde steeds iets veranderd en dat de belichting goed is op de foto.
      Bij mijn 400D blijft het diafragma volledig open, maar dit kan ik begrijpen (geen pre-flash).

Ik snap het dus ook niet, maar is de Nikon methode is wel handig
      Hoe het werkt? Geen idee

Iemand die het weet mag het zeggen....

Peter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
        Dit is helemaal duidelijk, maar de werking via IR of via een sync kabeltje is toch hetzelfde, de lichtmeting wordt er niet anders door.
        IR heeft zelfs het voordeel dat je niet met kabels werkt, en dus meer bewegingsvrijheid hebt.
        De werking is zeker hetzelfde, de lichtmeting bljift ook gelijk. Het voordeel is gewoon dat het wél bruikbaar is op een 400D. Daar zit standaard geen ingang in voor een flitskabel. Dit is ook enkel om het signiaal door te geven, heeft totaal niets met lichtmeting te maken.

Dit is dus wat ik niet begrijp.
        Als ik de Exif van de Nikon D200 bekijk dan zie ik dat in de Tv stand de diafragma waarde steeds iets veranderd en dat de belichting goed is op de foto.
        Bij mijn 400D blijft het diafragma volledig open, maar dit kan ik begrijpen (geen pre-flash).

Ik snap het dus ook niet, maar is de Nikon methode is wel handig
        Hoe het werkt? Geen idee

Iemand die het weet mag het zeggen....

Peter.
        Natuurlijk is het mogenlijk om op te TV stand te werken, trouwens bij Nikon heet dat niet TV, maar S van (Shutter-Priority Auto).
        Het is onmogenlijk dat hij de belichting op het toestel veranderd en de foto's correct belicht blijven. Je mag de F waarde wel veranderen, maar dan moet je de sluitertijd ook aanpassen en andersom ook.

Een "Nikon methode" vergeet gewoon dat dat bestaat, want dat bestaat niet zoals ik al zei kan een reflex camera niet het licht meter van een losse studioflitser.

Comment

Bij studiowerk, met studioflitsen, heb ik nog nooit gehoord dat er gekozen wordt voor sluiterrtijdvoorkeur, maar toch altijd voor diafragmavoorkeur, of volledig manuele instelling
          De sluitertijd is dan in de meeste gevallen van ondergeschikt belang, tenzij je speciale effecten wil verkrijgen
          Bij het werken met studioflitsen via het syncrocontact, is er dan ook geen enkele communicatie tussen toestel en de flitsen, buiten het flitscommando zelf dan.
          Het zou wel kunnen dat de lichtmeter van de Nikon zo snel is dat hij het diafragma zo snel kan aanpassen, bij Nikon zit namelijk bij de AF-D objectieven een stuk lichtmeting in het objectief zelf, maar het doel daarvan is helemaal niet bedoeld daarvoor, maar om afstandsinformatie terug te spelen naar de camera die dan op zijn beurt terugkoppelt naar een eventueel gebruikte Nikonflits, zoals de SB 600/SB 800, in combinatie met een D200 TTL of I-DDL genoemt.

Comment

Uit de Exif info is duidelijk te zien dat gekozen is voor shutter priority.
            Je ziet dan ook bij de foto's dezelfde sluitertijd in de exif.
            Diafragmawaarde verandert per foto, ook dit is in de exif te lezen.
            Resultaat, een goed belicht foto.

Overigens kan diafragma voorkeuze toch ook niet werken omdt er geen pre-flash aanwezig is?

Peter.

Comment

Uit de Exif info is duidelijk te zien dat gekozen is voor shutter priority.
              Je ziet dan ook bij de foto's dezelfde sluitertijd in de exif.
              Diafragmawaarde verandert per foto, ook dit is in de exif te lezen.
              Resultaat, een goed belicht foto.
              Dat kan allemaal wel zijn, maar het is niet de juiste werkwijze
              Overigens kan diafragma voorkeuze toch ook niet werken omdt er geen pre-flash aanwezig is?
              Je hebt helemaal geen voorflits nodig met studioflitsen, je diafragma stel je in, aan de hand van het vooraf met een apparte lichtmeter gemeten licht, dat kan je met je camera niet meten.
              Last edited by Guest42; 18 september 2006, 15:33.

Comment

Je hebt helemaal geen voorflits nodig met studioflitsen, je diafragma stel je in, aan de hand van het vooraf met een apparte lichtmeter gemeten licht, dat kan je met je camera niet meten
                Maar de camera moet toch de juiste sluitertijd bepalen als je kiest voor diafragma voorkeuze?

Het licht dat op de sensor komt is toch afhankelijk van diafragma EN sluitertijd?

Als een foto bij studiobelichting en een vast ingesteld diafragma goed belicht is bij b.v. 1/100 sluitertijd, dan is de foto toch overbelicht bij 1/40 en onderbelicht bij 1/200?

De camera zal bij diafragma voorkeuze een lange sluitertijd nemen, omdat de camera meet zonder 'flits'. Als dan afgedrukt wordt komt er ineens wel een flits. Dan heb je dus een foto met een lange sluitertijd, gemeten zonder flits, maar met ineens heel veel licht, en dus een overbelichte foto.
                Of zit ik er helemaal naast?

Peter.

Comment

Maar de camera moet toch de juiste sluitertijd bepalen als je kiest voor diafragma voorkeuze?

Het licht dat op de sensor komt is toch afhankelijk van diafragma EN sluitertijd?

Als een foto bij studiobelichting en een vast ingesteld diafragma goed belicht is bij b.v. 1/100 sluitertijd, dan is de foto toch overbelicht bij 1/40 en onderbelicht bij 1/200?

De camera zal bij diafragma voorkeuze een lange sluitertijd nemen, omdat de camera meet zonder 'flits'. Als dan afgedrukt wordt komt er ineens wel een flits. Dan heb je dus een foto met een lange sluitertijd, gemeten zonder flits, maar met ineens heel veel licht, en dus een overbelichte foto.
                  Of zit ik er helemaal naast?
                  Je zit er inderdaad voor een stuk naast Peter,
                  Bij fotograferen met studioflitsen in een binnenlocatie, is het eigenlijk hoofdzakelijk het ingestelde diafragma dat je belichting zal bepalen, kies je dan voor een sluitersnelheid van 1/40 of 1/200 sec., dan zal dat in wezen niets uitmaken, het omgevingslicht zal nauwelijks meespelen, tenzij je een zeer klare studio hebt, de meeste fotografen kiezen voor een niet te fel verlichte studio, daar ze dan volledig met dat flitslicht kunnen werken, door het feit dat een studioflits naargelang zijn vermogen natuurlijk, een gemiddelde flitssnelheid heeft van Bv.1/2000 sec speelt je sluitersnelheid omzeggens geen rol, uitgezonderd bij buitenlocaties natuurlijk.

Comment

Als je in de studio gaat fotograferen werk je normaal op M om volgende reden.

Je kiest een diafragma, je kiest een sluitertijd en je wil natuurlijk je iso laag houden. Je sluitertijd is in de normale omstandigheden 1/125. Te snel is niet goed, dan kan het zijn dat het beeld maar half belicht is omdat een studioflitser niet op high speed kan flitsen. Er zijn wel studioflitsers die dat kunnen, maar ik praat hier over het algemeen.

Dan neem een diafragma waarmee je wilt werken, bijvoorbeeld iets standaard. "F5.6"

We zullen ook stellen dat de ISO waarde op 100 staat.

Dus we hebben 1/125 - F5.6 - ISO 100

Nu kan je gaan lichtmeten. Je kiest sluitertijd "1/125" en iso "100" op de flitsmeter. Daarna flits je met de meter.
                    Stel nu dat de meter zegt: F16, dan ga je de flitskracht moeten gaan verminderen... totdat je op F5.6 uitkomt.

This maar om een voorbeeld van een werkwijze te tonen.

Comment

This maar om een voorbeeld van een werkwijze te tonen
                      Deze methode gebruik ik normaal gesproken ook....

Maar toen ik zag dat met de D200 via sluitertijd voorkeuze de foto's genomen werden begon ik te twijfelen aan mijn kennis

Hoe dit werkt bij de Nikon snap ik nog niet...

Maar ik ga gewoon op de 'oude' manier verder...

Peter.

Comment

Deze methode gebruik ik normaal gesproken ook....

Maar toen ik zag dat met de D200 via sluitertijd voorkeuze de foto's genomen werden begon ik te twijfelen aan mijn kennis

Hoe dit werkt bij de Nikon snap ik nog niet...

Maar ik ga gewoon op de 'oude' manier verder...

Peter.
                        Bij Nikon, bij Hasselblad, bij Canon, bij Pentax, bij Sony, bij Mamiya, ... werkt dat hetzelfde

Comment

Bij Nikon, bij Hasselblad, bij Canon, bij Pentax, bij Sony, bij Mamiya, ... werkt dat hetzelfde
                          Dat dacht ik ook, vandaar mijn verbazing toen ik dat bij de D200 zag

Ik dacht: dat moet ik hier even aan de 'geleerden' vragen

Peter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht

Kleine melding... Een Hasselblad werkt met centraal sluiters. dat is niet helemaal het zelfde. Je kan je een sluitertijd tot 1/800 gebruiken. Als de rest werkt met gordijn sluiters kunnen dit NIET!

Met vriendelijke groet
                            Confidentiality Notice: ..... Hasselblad

Comment

Working...
                            X