Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Leica M8 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Leica M8 topic

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Kijk je hoort mij hier niet zeggen dat een Leica M geen prachttoestel zou zijn he. Ook niet dat het geen plezier is ermee te werken. Ook niet dat dit toestel niet heel goed in elkaar gezet is he. Noch dat het glas niet het beste van het beste zou zijn. Een leica is dat allemaal wel. Maar laat ons eerlijk zijn als het erop aankomt gemakkelijk en onopvallend candids te maken dan zijn er nu camera's die dit gemakkelijker en onopvallender kunnen en ze kosten 20x minder.
    De vgl die je maakt vind ik eigenlijk een goeie. Casio - IWC. Alleen is het verschil daar nog groter dan tussen een bijv A710 IS en een Leica M8. Als het erop aankomt te doen waarvoor een horloge gemaakt is doet die Casio alles en nog veel meer dan die IWC. Die IWC is veel leuker om mee rond te lopen want het ziet er veel beter uit, voelt steviger aan (is het niet) en ga zo maar voort. Maar om te doen wat ie moet doen doet ie het geen haar beter dan die casio. Je moet het van mij niet snobistisch noemen hoor, je mag het gewoon het plezier noemen van met topkwaliteit met een zekere aura rond te lopen. En dat is het zeker. Dat is niet negatief ik loop zelf meestal met een TAG of Omega rond en beide kosten zeker 30x meer dan mijn swatch. Maar beter het uur aflezen gaat er echt niet mee. Maar ik doe ze veel liever aan. Ik zou ook graag met een M8 rondlopen.

En dat snobistisch komt alleen ter sprake omdat er een andere post is die L lenzen snobistisch noemt. Wat uiteindelijk zeker niet snobistischer is dan met een Leica rondlopen. In beide gevallen hebben mensen enorm veel plezier om met topmateriaal tond te lopen en betalen daar dan ook de prijs voor. Geen kwestie van goed of slecht.
    Voila, zo zie ik het ook.

Comment

blijkbaar nemen jullie nooit foto's met MF

er is geen snellere en betere MF dan met een rangefinder

daar kan geen spiegelreflex, laat staan een P&S tegenop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht

Ik neem héél veel fotos met MF (meestal trouwens in macro) en ik heb vroeger genoeg met rangefinders gewerkt. Je moet toch nog altijd scherpstellen? 't Is een gepruts om die twee beeldjes in die split screen mooi over elkaar te krijgen. Als je niet door 't vensterke kijkt dan moet je de afstand schatten, met een breedhoek valt dat best mee maar met een korte tele die je dan nog eens open gebruikt valt dat dik tegen, die schattingen. Ik had vroeger in elk geval véééél onscherpe fotos . Maar ik vrees dat we hier tot nieuwjaar kunnen blijven over discussieren .

Comment

Niet dat het echt terzake is want niemand weerlegt dat het leuk MF-en is met een rangefinder.

Maar nee ik MF bijna nooit. In hoofdzaak bij de occasionele Macro pf close-up want met die voorzetlenzen en extenders werkt die AF toch niet naar behoren en MF is dan veel gemakkelijker. En dan af en toe zal ik het nog eens doen.
          En das maar logisch eigenlijk die AF doet het meestal sneller en beter dan ik het ooit zou kunnen in MF rangefinder of niet.

En MF met een P&S is nog veel simpeler dan met een Leica M. Je zet de MF op 3 meter en trekken maar alles is scherp vanaf ong 1 m tot oneindig met de scherptediepte van die dingen. Eigenlijk moet je daarmee dus zelfs meestal niet focussen Nu ja daarvoor moet je natuurlijk wel niet beginnen inzoomen

Comment

En MF met een P&S is nog veel simpeler dan met een Leica M. Je zet de MF op 3 meter en trekken maar alles is scherp vanaf ong 1 m tot oneindig met de scherptediepte van die dingen.
            mag ik dit interpreteren als een totale onkunde op het gebied van reportagefotografie?

nogmaals, alleen met een rangefinder kan je razendsnel scherpstellen op exact de plaats waar je de scherpte wil, als dit niet in het midden ligt (indien wel in het midden is een AF sneller)

Comment

nogmaals, alleen met een rangefinder kan je razendsnel scherpstellen op exact de plaats waar je de scherpte wil, als dit niet in het midden ligt (indien wel in het midden is een AF sneller)
              Fotofiel,

Dat moet je me toch eens komen tonen hoor. Jij met een rangefinder en ik met m'n Eoske .

Comment

mag ik dit interpreteren als een totale onkunde op het gebied van reportagefotografie?
                Je mag dat gerust. Ik vind van mezelf dat ik toch totaal een onkundige fotograaf ben. ALs er nu eens een camera uitkwam met een fotografisch oog ingebouwd he daar betaalde ik gerust het dubbele van een M8 voor.

Nog eens! Niemand zegt hier dat een rangefinder geen voordelen heeft. Het zou maar erg zijn moest dat niet zo zijn.
                Mijn ervaring met rangefinder is met een RD-1 en nogal beperkt. Ik weet niet in welke mate zo een M8 zoveel beter gaat zijn maar dat MF op die RD-1 was nu ook zeker het nirvana niet. Wel leuk hoor het deed mij aan mijn kindertijd terugdenken. Toen moest ik ook zo MF-en.

Maar dat van die P&S klopt nog steeds ook hoor. Dat ontken je toch zeker niet hoop ik. En vergeet niet de smileys op te merken he. En als je het mij vraagt doe ik evensnel aan AF focus + herframen dan ik die 2 beeldjes op elkaar schuif. Maar jij doet dat misschien sneller.

Comment

Maar dat van die P&S klopt nog steeds ook hoor. Dat ontken je toch zeker niet hoop ik.
                  uiteraard klopt dat. Maar de sterkte van 90% van de reportagefotos is net de perfecte plaatsing van scherpte en onscherpte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Fotofiel,

Dat moet je me toch eens komen tonen hoor. Jij met een rangefinder en ik met m'n Eoske .
                    En ik breng mijn A700 mee. Zolang we op 35mm blijven en nooit iets willen fotograferen dat op minder dan 1 m ligt win ik het van jullie letterlijk met 2 vingers in de neus. Alles is dan toch altijd in focus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Fotofiel,

als jij mij een M8 bezorgt om de proef te doen, met plezier

Comment

uiteraard klopt dat. Maar de sterkte van 90% van de reportagefotos is net de perfecte plaatsing van scherpte en onscherpte
                        Dat ben ik 100% met jou akkoord. Ik ben namelijk een kleine DOF liefhebber.

Comment

Dat ben ik 100% met jou akkoord. Ik ben namelijk een kleine DOF liefhebber.

dus laat die A700 maar thuis

Comment

dus laat die A700 maar thuis
                            Aah nee he. Er zijn er hier die beweren dat met een P&S je niet kan Mf-en. Wel ik zal ze het eens tonen. Ze mogen eens komen proberen van het sneller te doen

Ze gaan mij toch niet verwijten dat alles scherp is zeker

Comment

denk dat dit een wat nutteloze discussie word. een blinde zal nooit zien.
                              Qua AF zal uw eos wellicht sneller zijn als het licht optimaal is.
                              maar binnen in vb een bruine kroeg of andere interresante lokaties met selectief licht wil ik gerust de uitdaging op me nemen. M fotos zullen vlugger scherp zijn en waar ik dat wil. en de kans dat de mensen die ik wil fotograferen niet als koeien naar mij staan gapen omdat ik daar met mn hulplichtjes van flash zit te prutsen, is ook nihil.
                              maar ja
                              @fotofiel: ze verklaren ons ook zot als we vinden dat een defender de beste ATV is

Comment

Aah nee he. Er zijn er hier die beweren dat met een P&S je niet kan Mf-en. Wel ik zal ze het eens tonen. Ze mogen eens komen proberen van het sneller te doen

Ze gaan mij toch niet verwijten dat alles scherp is zeker
                                mag ik kommaneuken?

MF is manual FOCUS

wat jij met die P&S doet is niet focussen

voila

Comment

Working...
                                X