Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Leica M8 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Leica M8 topic

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
    Die Leica kan je ook makkelijk als anonieme kleine camera meenemen op een concert waar een 'professionele' DSLR niet toegelaten is, en waar je dan beelden van minstens dezelfde kwaliteit (of zelfs beter) kan maken, wel met een pak meer inzet van jouwentwege
    Tja, die rangefinders hebben wel dat imago van klein en anoniem te zijn, maar deze foto nuanceert dat toch wel enigszins, imo:
    http://www.dpreview.com/articles/Lei...debyside02.jpg

Met zijn metalen sluiter, klikt ie ook wat meer dan de M7, volgens dit streampje: http://www.dpreview.com/articles/Lei...m7-then-m8.mp3
    Gelukkig is dat nog niet luid, maar een degelijke digicam (Sony R1 bvb) is wel volledig geluidloos in die omstandigheden. Quoting M. Reichmann:

"There's a lot of posturing by some photographers who look down their noses at digicams (FLD's). This is often by amateurs who derive a sense of their self-worth from owning the biggest and best of the latest toys with the most megapixels, and then typically use them simply for taking shots of their kids and cats.

The reality is that there are a lot of pros using digicams. For example, I spent almost a decade of my career shooting production stills for the movie and television industry. Even an M series Leica wasn't quiet enough to shoot on-set during a take, or a taping. I would have given my soul for a camera like the R1, which is totally silent when shooting. The same need is found by photographers shooting in theaters and courtrooms.

In fact, as I was testing the R1, I had to shoot a corporate event. I was using the Canon 5D, but at one point the room became very quiet and the Canon's shutter sound was causing quite a distraction. I switched to the Sony R1 and was able to work much less obtrusively.

"
    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Comment

Leica en prijs/kwaliteit, tja

en Sugar, niet alle leica M-lenzen zijn super. En de canon 35L is misschien wel de beste canon lens. Dus ik denk dat je al naar een recente M 35 asp moet om die kwaliteit te overtreffen

Comment

Heb ooit een 2 tal jaar met een M6 gewerkt (tussen mn overstap van nikon en Canon) en moet zeggen, heb nooit nog zo'n camera evenaard. lenzen zijn supper, discreet en stil. had de eerste tri-elmarit en ook die was super. btw was nog in het analoge tijdperk en heb die jammergenoeg van de hand gedaan om mijn eerste DCS te kopen moest ik er de kostprijs kunnen uithalen ik koop direct de M8 (alhoewel op trouwreportage zie je dan wel veel mensen hun wenkbrauwen fronsen als je met 'in hun ogen' een instamaticske afkomt.

Comment

Ach, bij deze camera's moet je toch gewoon afstappen van ieder rationeel argument.
          Je krijgt een ongelooflijke kwaliteit, maar je betaalt er ook heel veel voor. Of je dit waard is moet iedereen zelf bepalen. En of je dan betere foto's maakt dan met een goede andere DSLR of stevige bridge camera is dan nog de vraag.

Ik vergelijk het zo'n beetje met het kopen van een Rolls. Die zijn ook veel te duur, verbruiken te veel en zijn waarschijnlijker niet comfortabeler dan een stevige BMW of Mercedes.
          Maar het is toch iets helemaal anders.... dan zo'n koele duitse bak. Alleen de aanblik van het interieur is kunst en een streling voor het oog.

Vergeet hier toch iedere rechtstreekse vergelijking, ofwel droom je van Leica, ofwel niet. En als je echt gebeten bent, dan kan je budget gaan zoeken....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik vergelijk het zo'n beetje met het kopen van een Rolls. Die zijn ook veel te duur, verbruiken te veel en zijn waarschijnlijker niet comfortabeler dan een stevige BMW of Mercedes.
            Maar het is toch iets helemaal anders.... dan zo'n koele duitse bak. Alleen de aanblik van het interieur is kunst en een streling voor het oog.
            Vergeet niet dat Rolls nu in handen is van die mannen van de koele duitse bak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Och, voor dat geld koop ik dan toch zo'n duitse bak en laat ik hem customizen naar eigen goesting. 't Zal waarschijnlijk zelfs nog goedkoper uit komen.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                Komaan, wees ernstig, dit kan je niet menen.
                Je gaat toch geen bridge-camera vergelijken met een rangefinder met M8 met een 1,3 x sensor?
                Natuurlijk wel. De rangefinder was altijd al een buitenbeentje, een niche markt. Het heeft z'n trouwe schare aanhangers, maar met de toenemende kwaliteit van die all-in-one P&S's stappen er meer en meer gebruikers over naar bridges. Waarom zou je nu nog een €3000 of meer betalen voor een digitale rangefinder als een complete high-end consumer onder de €1000 blijft? Zo bijzonder zijn de specs niet van deze Leica.

En kijk eens naar de afmetingen... hij is vrijwel net zo groot als zo'n 400D. Een metalen sluiter... met relatief veel lawaai. Nee, de voordelen van de oude rangefinder zijn niet meer.

Maar nogmaals, ik hoop van harte dat de afzetmarkt groot genoeg is om ze blijven maken. Zo af en toe pak ik nog wel eens mijn oude ruby pax (een schaamteloze kopie van de Leica M2 ) uit de kast. Het blijft leuk speelgoed, maar 't is toch een andere wereld dan die van de snelle digitaaltjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                  Natuurlijk wel. De rangefinder was altijd al een buitenbeentje, een niche markt. Het heeft z'n trouwe schare aanhangers, maar met de toenemende kwaliteit van die all-in-one P&S's stappen er meer en meer gebruikers over naar bridges. Waarom zou je nu nog een €3000 of meer betalen voor een digitale rangefinder als een complete high-end consumer onder de €1000 blijft? Zo bijzonder zijn de specs niet van deze Leica.
                  De toenemende kwaliteit van bridge-cameras? Laat me niet lachen. Met hun nog steeds even kleine sensors met steeds meer pixels en hun enorme zoombereik.
                  Deze twee zijn in niets te vergelijken, wacht maar op de test van Phil Askey (dpr) die nu al laaiend enthousiast is over de camera

En kijk eens naar de afmetingen... hij is vrijwel net zo groot als zo'n 400D. Een metalen sluiter... met relatief veel lawaai. Nee, de voordelen van de oude rangefinder zijn niet meer.
                  Het geluid blijft een pak minder.
                  En de vergelijking van de grootte wordt pas interessant als je naar de breedhoeklenzen kijkt (geen retrofocus design en véél compactere lenzen). Het is gewoon een stuk compacter.

Maar nogmaals, ik hoop van harte dat de afzetmarkt groot genoeg is om ze blijven maken. Zo af en toe pak ik nog wel eens mijn oude ruby pax (een schaamteloze kopie van de Leica M2 ) uit de kast. Het blijft leuk speelgoed, maar 't is toch een andere wereld dan die van de snelle digitaaltjes.
                  Tja, ik amuseerde me 10 jaar geleden meer met mijn MF camera (SLR en MF)

sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Leica or no Leica.
                    It gets you back to thinking what photography is about.

Making photographs and enjoying that process of making them.

Rather than back-biting, pixel-peeping, gear-polishing and generally complaining that equipment isn't good enough.

Comment

Ik las op de leica website dat de lichtmeting van rangefinders nauwkeuriger is dan die van SLRs. Is puur de afwezigheid van de spiegel daar de oorzaak van? Kan iemand daar verder op ingaan?

Trebs, now that Leica has entered the digital arena there will be massive pixel-peeping.

Comment

Leica or no Leica.
                        It gets you back to thinking what money is about.

Spending it and enjoying that process.

Rather than making the most of equipment that costs less then a quarter and using the pocket change to visit some great locations.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Leica or no Leica.
                          It gets you back to thinking what money is about.

Spending it and enjoying that process.

Rather than making the most of equipment that costs less then a quarter and using the pocket change to visit some great locations.
                          At last, someone awake !

It's about doing it, rather than measuring it!

Comment

Het zou helemaal mooi zijn als ze deze ook uitbrachten als pure zwartwit camera (als er één camera is waarbij men dit moet aandurven, is het deze wel).
                            Geen Bayer filter voor de sensor = geen kleurinterpolatie meer (het blijft iets primitiefs vind ik), dus véél scherper en geen artfacten zoals moiré.
                            Nu ja, voor mij is het een filosofische kwestie want ik vrees dat ik niet de zou sourcen hebben .
                            Kris

Comment

Heeft er feitelijk al iemand stilgestaan bij de prijs?

5.000 EUR voor de body alleen. Jawel: vijfduizend euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                Heeft er feitelijk al iemand stilgestaan bij de prijs?

5.000 EUR voor de body alleen. Jawel: vijfduizend euro

lijkt me verdacht weinig voor leica

zeker van die prijs?

Comment

Working...
                                X