Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 versus D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D50 versus D70

Hallo,

Na een tijd analoog met de Canon A1 fotografeer ik nu al een 5-tal jaar met Nikon Coolpix 4300, maar verder dan vakantiekiekjes komt het daarmee niet. Ik zou daarom weer willen herbeginnen met een body waarop ik de lenzen kan vervangen. Aangezien mijn oud Canon materiaal niet past op de digitale, zou ik nu direct opteren voor een DSLR van Nikon (gewoon persoonlijke voorkeur).

Er zijn 2 opties om te starten: ofwel zoek ik een occasie D70s kit (circa 800 euro) ofwel een D50 kit (nieuw 650 euro; occasie nog goedkoper maar moeilijker te vinden). Nu voel ik er persoonlijk meer voor om uit te sparen (als je het zo mag noemen) op de body die misschien over een paar jaar toch vervangen wordt en meer uit te geven aan een extra lensje. Als ik op dpreview de 2 modellen naast elkaar zet, dan zie ik weinig verschillen tussen D50 en D70. Althans toch geen zaken die mij als beginnend amateurfotograaf zouden kunnen belemmeren in mijn acties. De CF kaartjes uit mijn Coolpix zouden echter wel dienst kunnen doen in de D70, maar of ik daarvoor 200 euro meer moet betalen ...

Wat zijn jullie ervaringen met D50 versus D70? Wat kan er cruciaal zijn in mijn keuze (gebruiksgemak, beeldkwaliteit, kwaliteit en capaciteit van de respectievelijke kitlenzen, ...)?

Alvast bedankt.
    Dieter

Re: D50 versus D70

Nu voel ik er persoonlijk meer voor om uit te sparen (als je het zo mag noemen) op de body die misschien over een paar jaar toch vervangen wordt en meer uit te geven aan een extra lensje.
    Verstandig standpunt. Beter nog is : iets meer uit geven aan direct een goede lens. Lenzen gaan lang mee, een body groei je uit of geraakt uiteindelijk verouderd of stuk.
    Verder zou ik zeggen : gebruik de zoekfunctie eens : er staan hier al wat bladzijden volgetokkeld over de verschillen tussen de D50 en D70.
    fotosite

Comment

D70 absoluut meer gebruikersgemak vanwege het secundaire instelwiel aan voorzijde. Verder heeft Nikon bij de D50
      ook nog de finetuning van de witbalans weggelaten. Die extra functionaliteit zou ik zeker niet willen missen.
      D50 geeft wel beter belichte plaatjes in de standen waarbij de camera zelf de belichting instelt (bijv P, M en A).
      Op mijn D70 schiet ik voornamelijk in M om onder de standaard onderbelichting van Nikon in de overige standen uit te komen.
      Weet veel van de D50 omdat mijn broer die heeft. Hij overweegt nu de D80.....
      Succes met je aankoop.
      Oh ja, als je voor de kit gaat denk dan goed na over je lenskeuze. De bijgeleverde 18-70DX is voor een kitlens een prima objectief.
      Soms doen ze ook wel een kit met twee lenzen waaronder 28-80 en de 70-300. Ik zou daar wel goed over nadenken als je (op termijn) meer kwaliteit zal wensen. Dan zit je opgescheept met bijv zo'n telezoom (kost slechts rond de 100 euries) dus moet je ook niet veel van verwachten.
      Dan kun je beter de body met een goeie lens uitzoeken bij bijv. cameranu.nl
      NaturalMystic
      Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

Comment

Ik was ook de gelukkige bezitter van een Canon A1 , prima toestel trouwens zo worden ze niet meer gemaakt denk ik.
        Sedert een paar jaar ben ik overgestapt naar digitaal, eerst een Minolta Dimage F100 om wat te knoeien maar het is ook een heel fijn toestelletje.
        Ik miste toch de mogelijkheden van een SLR dus uitkijken naar een DSLR. Ik wilde iets dat dicht aanleunde bij mijn oude A1 voor een redelijke prijs, en na heel veel gelezen te hebben en hier en daar uitproberen in een winkel heb ik besloten de D50 te kopen. Ik heb er nog geen moemnt spijt van gehad en het enige wat ik zo af en toe mis zijn de gridlines van de D70s maar vaak komt dat ook niet voor. De D70(s)/80 zijn zeker prima toestellen maar zijn die extra euros het wel waard of is het beter meer te investeren in een goed objectief of een flits zoals de SB600.Met de D80 zal de D70(s) waarschijnlijk snel van de markt verdwijnen een D80 zou dan een betere keuze zijn.

Groeten
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Ook ik twijfel over een DSLR investering, maar dan wel tussen een D50 en D80. Groot verschil misschien, maar ik wil me vooral toeleggen op panoramafotografie met de Nikon 10,5mm lens. M'n eerste keuze is ook besparen op de body en voor de D50 te kiezen, maar omdat je bij panofoto's veel pixels verliest door de Fisheye, dacht ik om wat langer te sparen voor een D80 omdat die een hogere resolutie heeft dan de D50. Als iemand hier ervaring mee heeft, zou ik graag z'n goede raad weten.
          Tnx,

Yvan.

Comment

Hou er rekening mee dat je voor die fisheye conversie Nikon Capture NX (140-160€) of een andere RAW convertor nodig hebt die dat ondersteunt. Dus een uitgave om mee in te calculeren.

Je bedoelt toch niet panoramafotografie met een fisheye en dan stitchen?

Comment

Indd Fonzie. Panoramafotografie met de 10,5mm. 6 beelden rondomrond en dan een plafond en vloerdeel. Dit stitchen met PTgui.
              Met die RAW zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Daar had ik niet aan gedacht.

Comment

Een verhaal over de verschillen tussen D50 en D70 staat op m'n site, onder de knop over "De actuele D reflex camera's"
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Bedankt Hans, hier staat heel interessante info voor een beginnende DSLR'er.

Comment

Working...
                  X