Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lumix DMC-FZ50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lumix DMC-FZ50

@filmar
    ik trek vooral industriele klimmers (vb restauratiewerken atomium).
    Doordat die vaak tussen, onder, dichtbij toestellen en dergelijke hangen, redelijk ver van mij gebeurd het soms dat er wordt scherpgesteld op het object naast mijn klimmer ipv de klimmer zelf. Op die momenten (op het eind van de zoom bvb) vind ik manuele focus een voordeel.
    Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door garamondi Bekijk bericht
      @filmar
      ik trek vooral industriele klimmers (vb restauratiewerken atomium).
      Doordat die vaak tussen, onder, dichtbij toestellen en dergelijke hangen, redelijk ver van mij gebeurd het soms dat er wordt scherpgesteld op het object naast mijn klimmer ipv de klimmer zelf. Op die momenten (op het eind van de zoom bvb) vind ik manuele focus een voordeel.
      Heb je de focusinstellingen juist staan? Je kan toch of op een "variabel vlak" (van 9) of op een "vlak" of op een "rij" of op één punt scherpstellen? (toch bij de FZ30)
      Dat éne punt lijkt mij dus aangewezen eventueel in combinatie met een statief.

(verontschuldig mij voor de term "vlak" maar ik wist niet hoe beter te omschrijven, in het engels zijn de autofucus-modes van de FZ30 omschreven als : 9-area, 3-area high speed, 1-area high speed, 1-area, spot)

Comment

@garamondi: Nu versta ik het iets beter maar denk nog dat je je wat verkeerd uitgedrukt had.
        De manuele zoom is zeker handig wanneer een object verder weg ligt, de autofocus is wat dat betreft niet accuraat genoeg
        Er zijn nog situaties waarbij de manuele focus beter is, bvb om scherp te stellen op een spinneweb.

Misschien toch ook eens naar de reply van nabi kijken, kan misschien ook helpen.
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

bedankt voor de tips.
          Ik heb het toestel nog niet zolang dus we proberen al deze tips eens uit.
          Tis en blijft zoeken bij zo een super toestel tussen de verschillende functies;
          Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arleke Bekijk bericht
            Hallo,

Ik slaag er niet in om deftige macro's te nemen.
            Welke instellingen of dergelijke moet ik nemen buiten de AF MACRO?

Groetjes
            Heb je ondertussen al tips gekregen?

kapitein
            FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

De af-macro werkt wat mij betreft perfect, (het beestje zelf was amper 7cm lang):

Comment

hallo,

ik moet vaststellen dat het bijzonder moeilijk is om die kruisjesspinnen, die je nu in grote getale kan fotograferen, moeilijk scherp kan krijgen, laat staan details ervan te verkrijgen. Mijn pa heeft de Oly 750 UZ (ik heb ook nog de Oly 740UZ) en die krijgt er mooiere en scherpere foto's mee- Grrr!
                Natuurlijk ben ik ook het ongeduldige type en zal ik eens moeten proberen met een statief, want uit de losse hand, ... ik geef niet op hoor.
                Maar buiten de AF Macro stand, wat is de beste (automatische) stand welke ik nu kan hanteren? ik ben me aan het verdiepen om meer te gaan spelen met belichting, sluitertijd, ... dus ja, als je hierover ook meer tips zou hebben, graag.

Groetjes en bedankt

Comment

AF-macro is voor de focus
                  Voor instellingen van belichting kan je, volgens mij, best A of P gebruiken voor statische onderwerpen.
                  Bij A kies je zelf een diafragma (bvb 2.8, 3.2 of 4.0) en zoekt je toestel de juiste tijd, bij P kiest je toestel alles zelf. Zet wel eerst je ISO-waarde vast op 80 of 100 (dus geen AUTO).
                  Bij bewegende onderwerpen kan je misschien beter de S stand gebruiken, dan kies jij de tijd en zoekt je toestel het bijpassende diafragma.

Afhankelijk van je onderwerp kies je nu best voor spotmeting [ . ] of center-weighted [(.)] als 'Metering Mode'.
                  Bij de (mooie) foto van garamondi maakt het denkelijk niet veel verschil aangezien de foto grotendeels gelijk belicht is (anders gezegd, het onderwerp is ongeveer even licht/donker als de achtergrond), als je bvb een spin wil trekken tegen een lichtere achtergrond is spotmeting beter aangewezen.
                  Last edited by FilMar; 22 september 2006, 23:20.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik heb hier een beetje zitten experimenteren met de macrofunctie en ben tot de volgende conclussie gekomen:
                    Hij stelt het beste scherp als je niet inzoomt, zoom je wel in dan is de spotmeting het accuraatste
                    de soort van meting (spot of center-weighted, ...) leverde niet direkt beter resultaat als je niet inzoomt.
                    Hij stond op P bij de volgende foto's

of

of

of

of

groetjes
                    Jo

Comment

Als je niet inzoomt kan je van zeer kortbij scherpstellen (in AF-Macro), maar als je inzoomt moet je ook verder van je onderwerp blijven (de minimum scherpstelafstand vergroot dan ook!).

Bij deze soort foto's waarbij je onderwerp niet fel afsteekt t.o.v. je achtergrond kwa donkerte maakt het inderdaad niet veel uit of je center-weighted of spotmeting toepast om een juiste belichting te krijgen.

Als je echter bvb een wit porceleinen poppetje op een zwarte achtergrond zet, zal spotmeting een juistere belichting geven op het poppetje dan center-weighted, wel met het gevaar dat het zwart nog zwarter word.
                      Ook andersom, en heel donker voorwerp op een spierwitte achtergrond, vraagt ook om spotmeting, met als gevolg dat de witte achtergrond wel overbelicht zal zijn.

Dit zijn ook geschikte experimenten om de invloed van je diafragma te snappen.
                      Zet zo enkele legopoppetjes om een schuine lijn achter elkaar en stel scherp op het middenste. trek verschillende foto's, telkens met een ander diafragma (dus best A stand gebruiken, of in de P stand met het wieltje draaien).Je zal dan merken dat er meer of minder poppetjes scherp zijn op de foto.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

bedankt voor de tip,
                        ik heb straks als de kinderen slapen eindelijk
                        een excuus om met playmobil te spelen.

Comment

Filmar bedankt voor de tips; hier de resultaten van het experiment:
                          Diafragma helemaal open:

Diafragma in kleinste stand:

groeten
                          Jo

Comment

Oops, natuurlijk playmobil, geen lego

Waar een fototoestel toch allemaal goed voor is, zelfs als excuus om met de poppetjes te kunnen spelen

Ferm verschil hé?
                            Met een DSLR was het verschil nog groter geweest, maar dat is een ander verhaal.
                            Eigenlijk zeg je het wel juist verkeerd, Bij een groot diafragmagetal (F11 hier) is het diagrafma eigenlijk ferm dichtgeknepen, daardoor gaat ook je tijd veel langer zijn. Bij een kleine diafragmawaarde (F2.8) staat ie juist volledig open, je hebt hier dus ook een kortere tijd nodig gehad.

Het effect is juist hetzelfde als je 'normaal' fotografeert (dus geen macro) maar (door de kleinere sensor) minder zichtbaar als bij een DLSR. Toch zul je het zeker merken als je fel inzoomt en je onderwerp wat verwijdert is van de achtergrond.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

zou het misschien eens geen goed idee zijn om een topic te maken bedoeld om fotos getrokken met de fz50 in te tonen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door garamondi Bekijk bericht
                                zou het misschien eens geen goed idee zijn om een topic te maken bedoeld om fotos getrokken met de fz50 in te tonen?
                                Waarom zou dat niet in dit topic kunnen ?
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X