Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoweergave Canon 350D versus Nikon D70S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotoweergave Canon 350D versus Nikon D70S

Volgens Test Aankoop komt de Eos 350d er beter uit dan de Nikon D70S qua prijs en kwaliteit. Ik ga hier nu niet terug een discussie uitlokken met voor en tegenstanders.

De vraag is eenvoudig, het antwoord iets moeilijker.

Zijn er onder de BD-leden, mensen die mij een foto kunnen bezorgen genomen met vermelde Canon EN een met de vermelde Nikon.

Vereisten?

- foto's dienen te worden genomen (liefst) door dezelfde persoon
    - foto's benaderen zoveel mogelijk dezelfde beeldsnede
    - foto tonen hetzelfde beeld (landschap/personen, voorwerpen ..-
    - foto's genomen vanaf hetzelfde standpunt
    - foto's zoveel als mogelijk automatisch genomen (met instellingen kan je veel wijzigen en wordt er niet op gelijke basis beoordeeld)

Doel ?

- zuivere beoordeling van de foto op basis van zijn kwaliteit, vooral kleurweergave en scherpte

Gezien mijn inziens het resultaat persoonsgebonden is (de ene ziet liever kleur A dan kleur B) kan ik moeilijk mijn persoonlijke indruk nadien weergave als zijnde BESTE KEUZE camera.

Denkelijk mogen de (per 2 verstuurde) foto's niet via deze weg ingezonden worden en kan u deze mailen naar Leo.De.Kesel@skynet.be.

Via dit forum zal ik dan mijn bevindingen weergeven.

Mogelijks zal deze test ook anderen wel interesseren, daarom wil ik die ook nadien overmaken aan hen die erom vragen (reden: resultaat materiaal mag hier nier rondgestuurd worden - wel één foto, dus....

Indien gewenst graag uw email adres?

Enkele regels a.u.b.
    - geen naaktfoto's of dergelijke
    - fotografeer op de hoogste resolutie
    - de zender gaat akkoord dat die foto's ook naar ander BD-leden worden verstuurd
    - de foto's mogen niet bewerkt zijn (anders gaan ze voorbij het doel) met een of ander fotoprogramma
    - maak duidelijk welke foto met welk toestel genomen is
    - aanrader (maar niet verplicht - trouwens ieder is en blijft vrij ) is de camera instelling weer te geven.

SLOT
    Ik besef dat ik mogelijks veel vraag maar hoop anderen ook op die manier te helpen.

Ik ben benieuwd naar jullie inzendingen en zal dan ook de feed back geven.

ALVAST MIJN DANK NAAR DE INZENDERS
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

Re: fotoweergave Canon 350D versus Nikon D70S

Ik heb die test van Test-Aankoop ook gelezen, en me toch een paar bedenkingen gemaakt. Ik heb het tijdschrift niet meer thuis liggen, dus ik hou het op wat ik onthouden heb uit de test.
    De test met DSLR's werd uitgevoerd in auto-stand, dit kan toch sterke verschillen geven, alleen al het door de camera gekozen diafragma kan een verschil betekenen in scherpte. Daarom dat de meesten die een DSLR kopen, die ook manueel bedienen om niet het slachtoffer te worden van de keuzes die je camera maakt. De test zal misschien wel nuttig zijn voor compacts, aangezien daar toch vaak automatisch mee gefotografeerd wordt, maar voor een DSLR?
    Ik meende ook dat verschillende compacts betere resultaten lieten zien in de tabellen voor wat betreft beeldruis (ben van die conclusie wel niet meer zeker), maar als dat er zo uitkomt, is dat toch vreemd, ik heb altijd de indruk gehad dat de beeldruis toch een pak beter is bij een DSLR, tenzij misschien een ruisonderdrukker aanstond bij de compacts.

In ieder geval vond ik de gegevens van de test niet voldoende om er veel conclusies uit te trekken. Te weinig informatie over de gebruikte instellingen etc.
    Welke camera nu de beste is, laat ik volledig in het midden, ik ga zeker geen nieuwe Canon-Nikon discussie starten, waar ieder zijn gelijk heeft en uiteindelijk niemand nog nuttige informatie uit kan halen. Ik denk dat de verschillen al bij al niet zo groot zijn, op dit aspect scoort de éne beter, op dat aspect de andere.

Wat betreft foto's van verschillende camera's, denk ik dat je ook eens kan kijken op www.dpreview.com Daar zullen wel foto's staan gemaakt door deze camera's met instellingen die ongeveer overeenkomen, download de foto's eens en leg ze naast mekaar.

Comment

Je zal hier wel mensen vinden die je dit kunnen tonen maar eigenlijk kan je dit nu al vinden zonder het te moeten vragen.

Ga naar de testsites en download de beelden en vgl op de manier waarop jij wilt vergelijken.

Het enige probleem dat je dan nog hebt natuurlijk is dat jouw smaak kan overeenkomen met een aanpassing van de settings van 1 van de 2 camera's. Kleuren bijv kunnen toch serieus beinvloed worden door de instellingen, scherpte ook. De ene camera heeft standaard scherpere beelden maar met 1 settingsverandering kan dat verschil weg zijn.

In RAW fotograferen gaat ook nog dergelijke verschillen geven alhoewel het mij toch het meest zinvol lijkt. En dit alles valt nu reeds te downloaden en te gebruiken.

Comment

Ik vond de vorige links alleszins zinvol...
        Ik heb me net zelf een D70s gekocht, en net zoals in de test, zijn de foto's goed van kwaliteit, maar een stuk minder levendig van kleur dan die van de 350D.
        Ik ben zelf dus nog volop op zoek naar tips, etc om dit verschil minder te hebben...
        Heb ondertussen al wel een hoop tips gekregen, welke ik de volgende dagen een keer serieus wil proberen...

Comment

Het grote probleem is dat niet veel mensen beide merken en types camera tegelijk in huis zullen hebben.
          De enige manier om zo'n test te doen is een paar gebruikers van beide camera's bij elkaar te brengen en dan testfoto's te maken in dezelfde omstandigheden. Anders kan je het verschil in kleurweergave niet beoordelen.
          (Dan heb je ook nog iets verschillende kleurweergave met sommige lenzen.)

Bij de meeste camera's kan je trouwens zelf ook nog heel wat aan de instellingen veranderen om levendigere kleuren te krijgen.
          Achteraf kan er ook nog altijd wat aangepast worden.

Ik ken zelf mensen die beweren dat de kleuren van Nikon beter zijn, maar ik ken er ook die het omgekeerde beweren. Het is zo een beetje de discussie die je vroeger had met verschillende merken (en soorten) analoge film, daar zat ook altijd wel wat verschil op, maar de afdrukcentrales gaven dan nog eens onderlinge verschillen naargelang de gebruikte papiersoort...

Welke kleuren het best zijn, dat is iets wat je volgens mij eerder een persoonlijke voorkeur. De ene heeft graag wat fellere kleuren, en anderen vinden dat dan weer niet zo mooi...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Ik zou mij toch wat meer richten op de gerenommeerde internet sites zijnde:

The Latest on Digital Cameras, New Cameras, Scanners, Printers, & More. Current Digital Camera Reviews, Specifications and Comparison Shopping!

Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology

Niet dat die andere sowieso slecht zijn maar die digitalreview bijv die brengen zelfs reviews uit van camera's die ze nog nooit in hun handen gehad hebben. Dat vind ik alvast niet erg valabel.
            Probeer dus zoveel mogelijk info te verzamelen en te ziften door de onjuiste info.

Comment

leg de D50 naast 350D, deze producten hebben hetzelfde doelpubliek

D70s is voor de iets gevorderde gebruiker.

dslr's testen op automatische modus? met standaard instellingen? koop u dan een compact
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Hoewel het misschien heel objectief en verleidelijk LIJKT om 2 "identieke" fotos van 2 verschillende camera's met mekaar te vergelijken om zodoende de "beste" (a.d.h.v. scherpte, kleurweergave, ruis, etc...) eruit te halen , gewoon op wat jou "subjectief" het meest aanstaat vrees ik dat je van een kale kermis thuis gaat komen.... Er zijn hierbij nl teveel variabelen in het spel: factoren als kamera instellingen, gebruikte lens , lichtomstandigheden dragen uiteindelijk allemaal bij tot het eindresultaat. ( Er kan zelfs verschil zitten tss 2 Canon's 350d of Nikon's D70 die "identiek" ingesteld staan )

Dan zwijg ik nog over nabewerking want hoewel men het je er bij aankoop niet bijverteld worden geslaagde fotos niet gemaakt door de combinatie fotograaf-toestel-lens doch ontstaat een "keeper" meestal enkel na -min of meer - grondige nabewerking. Als beginner ben je best tevreden over de jpgs die uit je toestel komen doch geloof me, dit blijft niet lang duren.... En gelukkig maar want als er niets meer bij te leren valt zou het al snel saai worden en moesten we alweer op zoek naar een ander tijdverdrijf...

Ik wil je hiermee zeker niet afschrikken doch spreek enkel uit eigen ervaring.

Camera's zijn slechts "gereedschappen" : als je ergens gaat eten vraag je toch ook niet welke pannen de kok gebruikt ...

Good luck

Silent M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                  leg de D50 naast 350D, deze producten hebben hetzelfde doelpubliek

D70s is voor de iets gevorderde gebruiker.
                  LOL kan je dat ook ergens argumenteren. De D70 mist zelfs een portrait grip en MLU die de 350D wel heeft..... Hoe die dan plotseling een categorie lager zou komen te zitten is mij een raadsel...

Canon heeft geen concurrent voor de D50. De 300D was dat wel maar die maken ze al lang niet meer.

Comment

Kevlar en Rasper, bedankt voor de linken, vond het heel interessant.
                    Overig BD-leden ook bedankt hoor !

Ik begin terug over te hellen naar Canon en wel om volgende redenen, de kleurweergave ligt meer in mijn smaak. Dit is qua "eigen smaak", van toestel heb ik mijn voorkeur gelegd bij Nikon. Dit zal een wikken en wegen worden qua aankoop. Anderzijds telt het eindresultaat. De foto waarvan de smaak mij het meest ligt zal waarschijnlijk ook de keuze van toestel worden. Beiden nog even afwegen dus (balans in evenwicht).
                    Om terug te keren naar vergelijkingen tussen toestellen onderling, hebben jullie gelijk dat automatisch ingstelde camera's met elkaar vergelijken niet correct is en dat je geen reflex koop om nadien als doordeweeks camera te gebruiken. De bedoeling was een vergelijk te maken op fotoweergave en mij dunkt was volautomatisch de enige mogelijkheid om dit te doen.

Canon heeft mijn voorkeur (voorlopig, gebruiksgemak enz moet nog worden nagezien).

Vraagje hierbij nog ?
                    Ik lees in dit forum dat sommige leden een toestel huren om uit te testen voor aankoop. Dit lijkt mij zéér nuttig, de vraag is alleen bij wie en waar kan dit en wat vraagt men voor deze dienst ?

Bedankt voor jullie hulp
                    Nikon D70S met kitlens 18-70.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      LOL kan je dat ook ergens argumenteren. De D70 mist zelfs een portrait grip en MLU die de 350D wel heeft..... Hoe die dan plotseling een categorie lager zou komen te zitten is mij een raadsel...

Canon heeft geen concurrent voor de D50. De 300D was dat wel maar die maken ze al lang niet meer.
                      wat argumenteren?
                      wil je een instap dslr dan koop je bij nikon een D50 en bij canon een 350D
                      wil je meer dan kun je een D70 of D200 kopen of een 30D

350D is trouwens in de plaats gekomen van de 300D. niet moeilijk dat ze die niet meer maken
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

wat argumenteren?

350D is trouwens in de plaats gekomen van de 300D. niet moeilijk dat ze die niet meer maken
                        Een D70 is op't gebied van fotokwaliteit evenwaardig aan een 350D, de body van de D70 is wel beter. Laten we wel geen D70 met een 30D vergelijken. Zowel de body als de beeldkwaliteit van een D70 is minder als die van een 30D.

Comment

wat argumenteren?

Ah ja dus jouw logica is dat de laagste body's automatisch vergelijkbaar zijn. Ah ok dan is een hasselbald H1D dus ook vgl met een D50. Of zou er iets schelen aan jouw logica?

En 300D bleef te koop na introductie van 350D moest je dat niet meer weten. Maar dat doet sowieso niet terzake. Maar volgens jouw logica heb ik nog een leuke: Een d70 moet eigenlijk minder zijn dan een D50 want toen de D70 uitkwam was de instapbody van canon een 300D. Die dus automatisch gelijkwaardig zijn volgens jouw logica. En iedereen weet wel dat de 300D minder is dan de 350D.....Dus D70 is volgens jouw logica minder dan D50. Maar hoe kan een D70 dan weer meer zijn dan een 350D. Of draait jouw logica hier dan helemaal in de soep.....

Misschien kan je beter eens kijken naar de features van de body's. En dan ga je zien dat 350D en D70 grotendeels gelijkaardig zijn en D50 staat daar een stapje onder. Een D50 is een body gemaakt met beperkingen net zoals de 300D dat ook was. De D70 en 350D zijn dat veel minder.

En een grotere zwaardere body betekent zeker ook niet de betere body. Groter is meer een nadeel dan een voordeel als je het mij vraagt. En hoe groter betekent ook al niet hoe steviger. De rest zijn smaakverschillen.

Zwaarder tja de nikon moeten rekening houden met hun oude mount en moeten dus AF motoren hebben. De canon hebben dit niet nodig en zullen zodoende altijd lichter zijn. En lichter is altijd beter bij gelijke kwaliteit als je het mij vraagt.

Het enige echte voordeel van de D70 tov de 350D zijn de 2 scrollwielen. Maar daartegenover staat de MLU en portrait grip van de 350D. DAt heft mekaar toch zeker op zou ik zeggen. En dan hebben we het nog niet over beeldkwaliteit gehad natuurlijk.....
                          Last edited by Kevlar; 6 september 2006, 11:21.

Comment

De instellingen van een Canon zijn anders dan bij een amateur Nikon.

De Canons geven meer verzadigde en meer warmere kleuren. En verscherping staat altijd aan. Dat kijkt dus prettig.

Bij Nikon hebben de amateur camera's (D50-70-80) ook een verhoogde verscherping en verzadiging, maar niet zoveel als bij Canon.
                            Bij de Nikon D2 camera's staat alles uit en hoor je middels NEF het zo te maken als je wilt.

Ik ga dus voor Nikon, dan heb ik al de goede scherpte.
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                            X