Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Hybride toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop Hybride toestel

Geachte,

Ik ben van plan een nieuw hybride digitaal fototoestel te kopen, daar ik het wisselen van lenzen en zo niet zo goed zie zitten.

Vereisten:
    Groot aantal megapixels, daar ik graag een grote foto laat afmaken ...
    Raw formaat
    Goede lens: zowel tele als groothoek.
    Graag met beeldstabilisator.

Zijn er hier mensen die hun ervaringen hieromtrent even willen meegeven ...

Vriendelijke groet,
    Eva D.

Re: Aankoop Hybride toestel

Mijn tip : nog een beetje sparen en toch voor een spiegelreflex gaan.

Dat lenzensysteem valt echt hoor, in 90% van de gevallen gebruik je toch je standaardlens.

Greetz

R
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Ik ben zeer tevreden van mijn sony H1, die is ondertussen vervangen door de H2 of de H5 (H5 is geloof ik 7Mpix, met groot scherm). Groot voordeel: je ziet direct op je schermpje wat je resultaat gaat zijn als je de belichting en dergelijke verandert. Je hebt een volledig manuele instelling, dat is wel handig. Je hebt 12x zoom, en als je nog groothoekiger of meer tele wil kan je nog redelijk aantrekkelijk geprijsde convertors kopen. Geeft ook zeer mooie kleuren. Je kan eventueel 58mm-filtertjes gebruiken, maar niet in combinatie met conversielenzen.
      Ook een "voordeel" tov reflexen (als je dat gebruikt): je kan instellen op zwart-wit of sepia.
      Ook een voordeel (soms): die H-toestelletjes gebruiken AA-batterijtjes, zijn je batterijen plat en je zit zonder kan je gewoon in elke winkel een setje batterijtjes kopen. Langs de andere kant: als je nogal wat foto's maakt op een dag, heb je best een set of 3 batterijen, terwijl je met één batterij voor een SLR toch wel veel langer doet.

Nadelen: hogere iso-waarden dan 200 kan je vergeten, veel te veel ruis, en geen mogelijkheid voor een externe flitser, en het ingebouwde flitsje is niet voldoende om echt mooie foto's met flits te maken.
      Als je het toestel dus in donkerder omstandigheden wil gebruiken, ben je meestal aangewezen op een statief. Ook de witbalans is enkel in te stellen tussen preset-waarden, ofwel met een referentieblad (of hoe heet dat).
      Ik denk (maar dat moet je verifiëren) dat de geheugenkaarten voor sony (memory stick) wel duurder zijn dan CF-kaartjes.
      Nog één "nadeel": als je foto's wil maken met kleine scherptediepte (= voorgrond scherp, achtergrond onscherp, bvb portretfoto's) ben je veel beter met een SLR.

Ik heb nu onlangs een SLR gekocht, maar die H1 hou ik bij, komt ook vaak van pas.

Comment

Op DPreview kan je zoeken op features die voor jou belangrijk zijn, uit de gegenereerde lijst kan je dan even de reviews erop nalezen.

Al veel positieve dingen gehoord over de Hybrides van Sony en Fuji

Comment

Mijn ouders hebben een Nikon Coolpix 8700 (8 MP) en de kwaliteit en mogelijkheden zijn vrij aardig. De Coolpix 8800 heeft zelfs stabilisator, dus die zou in principe aan je eisen voldoen.
          Ik heb zelf een D50 en kan dus een redelijke vergelijking maken. Als je gewend bent aan een dSLR, dan kun je alles zeer snel instellen. Bij zo'n compact moet je weer helemaal een menu in om wat instellingen te wijzigen. Waar ik me het meest aan stoor is het irritante schakelaartje om te switchen tussen cameramodus en bekijkmodus ((bijna?) alle compacts hebben dat trouwens).
          Het probleem van lenzen wisselen in redelijk makkelijk op te lossen. Er zijn redelijk wat lenzen met een groot zoombereik en eventueel stabilisatie.
          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

op dat laatste punt (cameramodus-bekijkmodus) heb je wel gelijk, bij die sony kan je enkel de laatst gemaakte foto bekijken met één druk op de knop.
            Qua instellingen op de sony moet je in een menu gaan op de witbalans, het contrast, de fijnheid, de beeldkwaliteit en zo te veranderen, maar flits, sluitertijd, diafragma en zo kan je met het wieltje op de voorkant regelen (= combinatie drukknop - draaiwieltje). Persoonlijk heb ik dat nooit als een nadeel ervaren, dat je even snel in een menuutje iets moet veranderen. Ik vind dat die H1 intuïtief zeer gemakkelijk te gebruiken is tov mijn D70 (maar die heb ik ook nog maar net).
            Eén ding is nog belangrijk: als je om één of andere reden filmpjes wil maken met je fototoestel, moet je een compact nemen. Langs de andere kant, die filmpjes op max 640x480 zijn wel goed om eens een kameraad te filmen die met een stuk in zijn voeten met een vuilbak aan 't vechten is of zo, maar echt artistieke mogelijkheden heb je daar absoluut niet mee.
            Eén keer heb ik er leuk gebruik van gemaakt, dat was toen ik op Mallorca met een autootje door de bergwegjes (haarspeldbochten) aan 't crossen was, toen heb ik die H1 achter de voorruit gelegd op filmmodus, en zo heel de haarspeldweg naar beneden gefilmd, met enkele wijze uitzichten over de ravijnen waar je in kan belanden als je niet voorzichtig bent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eva D
              Vereisten:
              Groot aantal megapixels, daar ik graag een grote foto laat afmaken ...
              Raw formaat
              Goede lens: zowel tele als groothoek.
              Graag met beeldstabilisator.
              Panasonic FZ30 (8 Mpix, 35-420) of zijn opvolger FZ50 (10 Mpix), of nog Fuji S9500 (9 Mpix, 28-300 maar geen beeldstabilisator)

Zoek maar eens rond op dit forum naar ervaringen. Je zal vééél discussies vinden

Comment

Als je een toestel wil met een groot zoombereik, kijk dan zeker uit naar ééntje met beeldstabilisatie.

De Canon S3 IS zou ook heel goed zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ik heb een Nikon Coolpix 8800 voor bijna 2 jaar en ben er zeer tevreden van. Die lijkt me te voldoen aan al je vereisten alleen is de vraag of je het nog gaat vinden. Volgens Nikon USA wordt het toestel wordt niet meer gemaakt en is er ook niet echt een vervanger voor gekomen. Bij Nikon Belux staat het er nog wel tussen en occasie is het zeker nog wel verkrijgbaar.
                  mvg
                  Bert

Comment

Working...
                  X