Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedenkingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bedenkingen

Ik overweeg om een Nikon D80 aan te schaffen. Ik heb twee bezorgdheden, graag jullie advies:

- Ik heb gemerkt dat dit toestel SD-htc kaarten gebruikt als geheugen. Ik merk nu op de nieuwe Canon 400d dat deze trouw blijft aan de compact flash kaarten.

Is het type geheugen een mogelijke reden om niet voor een D80 te kiezen. Ik hou immers niet zozeer van producten die marktstandaarden niet volgen of een nieuwe trend willen zetten. Dit kan heel snel aanleiding geven tot ofwel verdwijnen van de markt of dure niet compatibele oplossingen.

Wat denken jullie van deze SD-HTC en is eventueel de gewone SD kaarten een waardig alternatief voor CF. Ik bedoel hiermee naar snelheid toe, ...

- Ik ben niet zo een groot expert in fotografie maar ik ben wel heel goed thuis in de IT wereld. Tot mijn grote schrik merk ik dat digitale fotografie heel sterke gelijkenissen vertoont met IT. Ik bedoel hiermee dat nieuwe producten zich aan een razend tempo aanbieden, vergezeld van allerlei gadgets waarvan de marketing mij wil doen geloven dat ik die broodnodig heb om een goede foto te trekken. Ik vraag mij dan ook af wat het kwalitatieve niveau is van hedendaagse digitale fotografie t.o.v. analoge op dit moment en in hoeverre dit voor de beter amateur nog moet verbeteren om een goede foto te krijgen. M.a.w. is er een groot merkbaar verschil in een foto genomen met een D70 en een D80, of wil de marketingmachine mij dit laten geloven.

Re: Bedenkingen

De twee merken waartussen je twijfelt zijn twee van de topmerken op gebied van digitale fotografie, wat je dus ook kiest een miskoop zal het niet vlug zijn.
    Als je echter van vroeger reeds wat lenzen hebt, kan je beter bij het merk blijven dat jouw "mount" ondersteund (wat meestal neerkomt op bij hetzelfde merk blijven).

Je zou dezelfde regel kunnen toepassen op de accesoires, als je al enkele GB aan geheugenkaarten hebt kan dat een doorslaggevende rol spelen.

Als je echter van nul begint en nog in alles moet investeren, vergelijk de specs, neem alle modellen eens goed vast en maak dan een keuze. (je moet ze minstens één keer in je "pollen" gehad hebben alvorens een goede keuze te kunnen maken vind ik.

Succes ermee.

Comment

SD en CF kaarten zullen nog wel een tijd op de markt blijven. De professionele Canon Eos 1D, die al enkele jaren op de markt is, kan zowel SD als CF kaarten lezen.

De D80 is zopas op de markt dus als je die nu koopt, dan zal het toch minimum een jaar duren eerdat ze hem gaan vervangen. En lenzen en flitsers, kan je blijven gebruiken. Het is dus niet zo dat er bij elk nieuw model andere lenzen horen, die alleen voor dat model zijn gemaakt. Om een goede foto te maken heb je niet alleen goed materiaal nodig.

De beeldkwaliteit tussen de verschillende modellen gaat altijd wel vooruit, maar nu de digitale fotografie al enkele jaren bestaat, zijn de veranderingen niet meer zo groot als in het begin. De meeste foto's die je met een D80 maakt, zal je met een D70 ook kunnen maken. Vergeet niet dat lenzen meestal belangrijker zijn dan body's.

Albus
      No Surprise.

Comment

Alle instap dSLR toestellen van Canon/Nokia voldoen volgens mij helemaal aan de verwachtingen van de amateur fotograaf. Je kan dan lenzen bijkomen naargeleng je kwaliteitseisen.

Zowel de D80 als de 400D zijn super recente modellen en zullen nog minstens 1 jaar a 1,5 jaar het topmodel in de instap-categorie blijven. Daar kun je dus volgens mij niet mee miskopen..

mvg,
        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

Comment

Met D50, D70, D80, D200, 300D, 350D, 400D, 20D, 30D en 5D of wat dan ook kan je allemaal prima foto's maken en blijven maken zolang het toestel goed blijft functioneren. Alle toestellen (behalve de 300D misschien) reageren razendsnel als een echte reflex en zijn van goede bouwkwaliteit.

Je kan foto's van al deze camera's groot genoeg opblazen om in je huiskamer te hangen. De digitale fotobestanden die er uit komen worden door alle software ondersteund en zullen dit voorlopig nog blijven doen, zowel RAW als JPG.

Hiermee wil ik maar zeggen: je kan volgens mij met geen een toestel een miskoop doen. Pak het toestel wat je fijn vindt en mooie foto's maakt.
          Ook al komt er een nieuwe body uit met nóg meer pixels en nog mooiere toeters en bellen, dan voldoet het toestel wat je kocht nog steeds aan je basisbehoefte: snel en goed foto's kunnen maken.
          Het is niet verouderd want het kan zijn werk nog doen.

Comment

mijn D50 werkt ook met SD... wreed content van de performantie (in combinatie met snelle SD kaartjes natuurlijk)
            Nikonian

Comment

Waar kan je die DSLR toestellen van Nokia kopen?
              No Surprise.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts
                mijn D50 werkt ook met SD... wreed content van de performantie (in combinatie met snelle SD kaartjes natuurlijk)
                SD-kaartjes van mijn 'oude' camera zou ik niet meer willen hergebruiken... die zijn maar 64 MB
                Je koopt bij een camera toch (een) nieuw(e) kaart(jes) die passen bij de bestanden die het ding maakt. Uit een D80 komen wel 10 MB bestanden... dat zijn er dus 6 op een 64 MB kaartje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaglover
                  Ik overweeg om een Nikon D80 aan te schaffen. Ik heb twee bezorgdheden, graag jullie advies:

- Ik heb gemerkt dat dit toestel SD-htc kaarten gebruikt als geheugen. Ik merk nu op de nieuwe Canon 400d dat deze trouw blijft aan de compact flash kaarten.

Is het type geheugen een mogelijke reden om niet voor een D80 te kiezen. Ik hou immers niet zozeer van producten die marktstandaarden niet volgen of een nieuwe trend willen zetten. Dit kan heel snel aanleiding geven tot ofwel verdwijnen van de markt of dure niet compatibele oplossingen.

Wat denken jullie van deze SD-HTC en is eventueel de gewone SD kaarten een waardig alternatief voor CF. Ik bedoel hiermee naar snelheid toe, ...
                  Waarschijnlijk gaan de consumenten DSLR-types meer en meer dit soort geheugen gebruiken. De snelheid van de gemiddelde kaartjes is ruim voldoende voor deze camera's omdat ze een vrij grote buffer hebben.

Natuurlijk als je constant tegen 5Fps werkt loopt die buffer natuurlijk ook vol. Maar bij normaal gebruik zal je niet merken.

- Ik ben niet zo een groot expert in fotografie maar ik ben wel heel goed thuis in de IT wereld. Tot mijn grote schrik merk ik dat digitale fotografie heel sterke gelijkenissen vertoont met IT. Ik bedoel hiermee dat nieuwe producten zich aan een razend tempo aanbieden, vergezeld van allerlei gadgets waarvan de marketing mij wil doen geloven dat ik die broodnodig heb om een goede foto te trekken. Ik vraag mij dan ook af wat het kwalitatieve niveau is van hedendaagse digitale fotografie t.o.v. analoge op dit moment en in hoeverre dit voor de beter amateur nog moet verbeteren om een goede foto te krijgen. M.a.w. is er een groot merkbaar verschil in een foto genomen met een D70 en een D80, of wil de marketingmachine mij dit laten geloven.
                  Deze markt is in volle ontwikkeling, dus wat je nu koopt is na 3 jaar technologisch verouderd maar dat wil niet zeggen dat het nietmeer functioneel is. Deze camera's zijn eigenlijk kleine computers.

Voor de gemiddelde 'amateur' is de afgeleverde kwaliteit meer dan voldoende.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
                    Alle instap dSLR toestellen van Canon/Nokia voldoen volgens mij helemaal aan de verwachtingen van de amateur fotograaf. l
                    Michiel belt waarschijnlijk met z'n Nikon.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                      Michiel belt waarschijnlijk met z'n Nikon.
                      Hij maakt waarschijnlijk nog eerder foto's met zijn Nokia

Comment

Bedankt voor jullie snelle reactie. Als ik het goed begrepen heb is de huidige kwaliteit van een digitale foto ruimschoots voldoende voor een amateur. Bijgevolg kan ik na mijn aankoop de marketing volop zijn gang laten gaan en mij meer focussen op wat glaswerk. Stelt mij toch wat gerust.

Ik zal dan maar verder braaf wachten tot ik beide toestellen eens in mijn handen kan nemen. Mijn huidige analoge set is van Pentax. Daar ik niet meer verder wil met Pentax moet ik dus alles opnieuw kopen. Vandaar dat ik zowel voor de Canon als voor de Nikon opensta. Nikon geniet echter momenteel mijn lichte voorkeur o.w.v. spotmetering en houding van Nikon t.o.v. klanten. Heb gemerkt dat je je D70 kon laten upgraden naar een D70S. Deze houding vind ik echt beregoed en iets wat je nog weining vind.

Comment

Heb gemerkt dat je je D70 kon laten upgraden naar een D70S. Deze houding vind ik echt beregoed en iets wat je nog weining vind.
                          Dit is wel maar een firmware upgrade.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                            Dit is wel maar een firmware upgrade.
                            Idd, maar je moet het toch maar ter beschikking stellen. Doen alle merken dat dan?

Comment

@ JAGLOVER
                              Wat doe je met je Pentax set ? Ik wil je er wel van af helpen.

Pol.
                              Pentax K100D & K20D met glasbak
                              picasaweb.google.com/polvda

Comment

Working...
                              X