Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
LOL 1 keer en dat is dan nog 20 jaar geleden. Het is ook de hoofdoorzaak waarom ze nu nummer 1 in (D)SLR land zijn. Want het heeft hen toen en nu nog steeds een voordeel gegeven tov hun concurrenten.
Wat mensen toch allemaal uitvinden om zich goed te voelen met hun keuzes.
Neen, niet een keer. Er bestaat ook zoiets al de FD mount en de New FD mount
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Op het risico niet bij de "weldenkende mens" te worden ingedeeld, toch mijn mening.
Het mag duidelijk zijn dat er twee groepen fotografen zijn, zij die materiaal erg belangrijk vinden en zij die dat minder vinden. Uiteraard is materiaal belangrijk, het is maar de vraag in welke mate dit bijdraagt aan een ongelooflijk goeie foto.
Uiteraard zijn er enkele zeer gespecialiseerde toepassingen die vragen om modern materiaal. Rally's en straaljagers fotograferen kent een hoger succespercentage met autofocus en hoge frame-rates. Daarbuiten kan ik niet zoveel verzinnen. Ikzelf fotografeer de meest diverse natuuronderwerpen, landschappen, rendieren en vossen, vliegende vleermuizen en vogels, millimetergrote teken etc... Ik gebruik zelden autofocus, mijn instelknop blijft op S staan, één foto per keer. Ik vind het geweldig dat ik als ik twijfel even kan checken wat ik gefotografeerd heb, maar verlang tegelijkertijd naar de zoekers van weleer. Het schermpje is leuk, maar onleesbaar bij zonlicht en op de kleuren kan ik al helemaal niet afgaan. Dat ik niet meer moet scannen is een zegen, maar de opslag en verwerking van digitale beelden doet me grijs haar krijgen. Moderne toestellen, van welk merk ook, zijn een vooruitgang op veel gebieden en eveneens een achteruitgang op een paar anderen.
Ik heb het laatste anderhalf jaar, sinds ik ben overgeschakeld op digitaal, waarschijnlijk niet meer dan 10 beelden gemaakt die ik vroeger met mijn F601 niet had kunnen maken. Waarom? Omdat ik op een manier fotografeer dat ik veel spitstechnologie niet nodig heb. Ik werk traag en doordacht. VR is voor mij geen vervanging voor een statief omdat mijn toestel meestal minstens 20 minuten in dezelfde stand staat voor de foto wordt gemaakt, ik hou hem zolang niet omhoog. Bovendien zijn mijn sluitertijden meestal toch te lang voor VR, meerdere seconden zijn geen uitzondering. Ik probeer met het licht te spelen, zwaai met reflectieschermen, zoek voor de zoveelste keer een ander standpunt of beeldhoek uit. Tot het beeld perfect is. 8 beelden per seconde zijn hier niet nodig. Is de recentste body voor mij een belangrijke investering? De helft van mijn lenzen is meer dan 20 jaar oud.
Zoals reeds gezegd is dit natuurlijk niet voor elk onderwerp opportuun, maar bij de meeste foto's die ik zie denk ik dat wat vertragen en nadenken meer had opgeleverd dan de recente investering in L of ED glas en een paar miljoen pixels meer. En over dat nadenken en bedacht fotograferen gaat het bij die groep die niet in materiaal is geïnteresseerd. Deheer A. Adams had waarschijnlijk niet met een D50 of 60D maar nog steeds met een technische camera gewerkt als hij nu had geleefd, wegens het eenvoudige feit dat je met een gewone reflexcamera niet de foto's kan maken waar hij gekend mee werd. Iemand de anders beweert kent niet genoeg van fotografie en de mogelijkheden van een TC, maar dat is hem vergeven.
Tenslotte, zelf loop ik ook een paar dagen op wolkjes als ik een 200-400 AFS VR ben gaan halen in de winkel, wat een prachtlens is het toch. Maar tegelijkertijd weet ik dat het mijn leven gewoon iets makkelijker gaat maken, niet mijn foto's beter. Niemand zal aan mijn portfolio zien met welk merk of lens ik fotografeer. Ik hoop dat ze wel zien dat iemand met liefde voor het vak die foto's heeft gemaakt.
Niemand zal aan mijn portfolio zien met welk merk of lens ik fotografeer. Rollin
Een gokje... Nikon zekerst
Ikzelf ben ook een "freak" als het aankomt op technologie en wil ook altijd graag het allernieuwste... ( waarschijnlijk gebruik ik ook maar een deel van de mogelijkheden en mijn budget is ook beperkt)... maar het geeft toch ook een goed gevoel als je b.v. weet dat je de ISO makkelijk op 1600 kan zetten zonder zorgen te maken over de kwaliteit...
De discussies/ruzies over nieuw materiaal (kodakskes) heeft mij tenslotte al heel veel geleerd... laat maar komen Greetje...
Niemand zal aan mijn portfolio zien met welk merk of lens ik fotografeer. Ik hoop dat ze wel zien dat iemand met liefde voor het vak die foto's heeft gemaakt.
En kunnen we die portfolio ook ergens op het net bewonderen?
EDIT: Jouw public profile bekeken: Vildaphoto!! Zoals ik al vermoedde: Rollin Verlinde dus! Dé Rollin Verlinde!! Dankzij de cursus op jouw site ben ik begonnen met fotograferen. Mag ik je hiervoor 1000 maal bedanken!
op FredMiranda is er een hele groep fotografen over gestapt van een 1DsmkII en een volledige verzameling L glas naar een Leica R9 + DMR. Ik spreek over professionele fotografen die blijkbaar zonder AF toch goed hun boterham verdienen (anders kan je niet voor 50 000 EUR materiaal kopen op een jaar tijd). Al die hulpjes zijn een lapmiddel voor een gebrek aan techniek, en leiden je af van dat wat echt belangrijk is, zo zeggen zij.
Verder kan ik Tommie alleen maar gelijk geven, mijn oude SLR is een toestel met soul, mijn 5D is een toestel met een PC-tje erin. Ik ben nog steeds meer gehecht aan die oude SLR dan aan mijn DSLR, net omdat die SLR gemaakt is om 20 jaar mee te gaan en een 5D die indruk niet geeft...
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
En over dat nadenken en bedacht fotograferen gaat het bij die groep die niet in materiaal is geïnteresseerd. Deheer A. Adams had waarschijnlijk niet met een D50 of 60D maar nog steeds met een technische camera gewerkt als hij nu had geleefd, wegens het eenvoudige feit dat je met een gewone reflexcamera niet de foto's kan maken waar hij gekend mee werd. Iemand de anders beweert kent niet genoeg van fotografie en de mogelijkheden van een TC, maar dat is hem vergeven.
Dat was een mooie uitleg waar de meesten zich wel in kunnen vinden denk ik.
Anderzijds blijf ik bij mij stelling dat A Adams nu zeker ook een digitale camera zou gehad hebben met de hele reutemeteut aan automatismes die beschikbaar zijn.
Zijn echte werk zou waarschijnlijk daarop niet gemaakt zijn maar ook in zijn tijd was hij 1 van de grote fans van polaroid, deed hij aan 35 mm fotografie en werkte zelfs met wat wij nu compactjes zouden noemen. Waarom je dan denkt dat hij nu geen D50 of iets dergelijks zou kunnen gebruiken ontgaat mij eerlijk gezegd.
Mijn eerste foto's heb ik gemaakt met een Nikkormat. Alles manueel, dan weet je snel welke sluitertijd je nog manueel kan hanteren (allé toch een week of 2 later als het filmke ontwikkeld was), en ik heb ook nog met zwart-wit geknoeid in een doka.
En nu speel ik met een digitaal kodakse (DX7590) waar ik ook al tegen de grenzen ben aangelopen, maar ik denk er nog niet aan direct groter en zwaarder materiaal te kopen omdat ik nog veel te veel te leren heb op gebied van belichting en compositie. De auto en scene standen zijn taboe voor mij en ik tracht hetzelfde aan mijn kinderen aan te leren.
Echt tof deze week toen de twee meisjes nieuwe kleren gekregen hadden en ze een modeshow deden in de tuin (tussen de regenbuien door ). Na een shot of 50 begon de kwaliteit van de compo te stijgen en werd de belichting beter en beter. Omdat het flitslicht te hard was werd inderhaast een diffusor gemaakt met een post-it note. Ongelooflijk wat een verschil!
En dat bezorgt mij nu plezier zie. Terug naar de essentie: belichting, compo en veel leren weggooien. En niet iedere keer het excuus bovenhalen van : als ik nu een Dx had gehad in plaats van de xxxD of een toeter die een halve meter langer was, dan was deze foto wel gelukt.
In dit forum gaat mijn grote bewondering dan ook vooral uit naar vicky. Wat zij met haar toestel doet is steeds een aangename verrassing.
Dat was een mooie uitleg waar de meesten zich wel in kunnen vinden denk ik.
Anderzijds blijf ik bij mij stelling dat A Adams nu zeker ook een digitale camera zou gehad hebben met de hele reutemeteut aan automatismes die beschikbaar zijn.
Natuurlijk zou Adams nu een digitaal hebben met alle toeters en bellen die je maar kunt verzinnen. Immers, Adams was de uitvinder van het zonesysteem, juist om zijn fotos reproduceerbaar te kunnen maken op basis van metingen ipv giswerk. Techniek, daar ging het bij Adams om. En, hoewel de man alle respect verdient voor zijn werk, het is toch vooral de omgeving waarin hij werkte die zijn fotos naar een ander niveau tilden. Yosemite is zo adembenemend dat zelfs een lomograaf er (waarschijnlijk per ongeluk ) nog met mooie plaatjes van thuiskomt. Adams was een technicus pur sang (maar wel eentje die in staat was prachtige beelden te vangen).
Persoonlijk vind ik 't heerlijk om soms digitaal te werken, soms ook pak ik die Mamiya C220 tweeoog uit de kast. Alles, maar dan ook alles zelf doen, uren prutsen om 1 (hopelijk geslaagde) opname te maken.
Terug naar het orginele onderwerp. Begint Nikon achter te lopen? Nee, Nikon is nu eenmaal meer een club van techneuten dan van marketing. Minder toeters en bellen, maar het moet gewoon goed doordacht werken waar het voor gemaakt is. Aan de andere kant is Canon meer marketing gericht.
Verscheidene off-topic reakties werden verwijderd, hiervoor hebben we Chit-chat.
Dus zij die zich echt niet kunnen inhouden, ...
De reacties waren in zoverre on-topic dat ze wat mij betreft een reactie waren op de kletsverhalen van een heel klein groepje mensen hier iedere kans aangrijpt om op ruzietoon te discussieren over de vermeende voor- en nadelen van Nikon en Canon.
Zoals bekend is het leven van een ieder op BD beperkt omdat vroeg of laat de bezoekers genoeg krijgen van het soort discussies zoals in dit draadje. Op een ander forum, over een heel ander onderwerp, heb ik geleerd dat het heel heilzaam kan zijn als een dergelijke discussie kan worden gestopt door over wafels en pannenkoeken te gaan schrijven. Dat hoeft hier niet want wij hebben nu Hesy.
Maar mij heb je niet meer, want ook voor mij is de tijd aangebroken om eens ergens anders te gaan kijken. Iedereen bedankt voor de leuke contacten en heel misschien kom ik hier nog wel eens kijken in de koopjeshoek.
Mijn marge om bij te leren op technisch en creatief vlak is nog dusdanig groot dat het me geen zak kan schelen of het nu Nikon of Canon is die wat achterloopt ... Tegen dat m'n kennis van fotografie geperfectioneerd is (dit wordt ergens rond 2035 verwacht) zal ik eens beginnen uitspitten wie er nu de absolute nummer 1 is ... tegen dan zijn ze de twee misschien gefusioneerd en heten ze Nikanon ...
Is het iemand hier ook al opgevallen dat er in de koopjeshoek al toestellen verkocht worden na amper 1-1,5 jaar.... Ik heb mijn analoog toestel 20 jaar gehouden en nooit echt de nood gevoeld om iets anders te kopen.
Ik zal binnen een tijdje wel een 'versleten' D80 of D200 van een jaartje oud in de koopjeshoek vinden als er weer iets nieuws is.
Jah, ik veronderstel dat je je oude schrijfmachine in de tijd ook niet zo snel hebt willen van de hand doen ... ik mag hopen voor jou dat je niet hetzelfde idee hebt over je PC
En commentaar geven zonder bewijzen... Ik wil foto's zien die juist gelukt zijn, of mislukt onwille van de camera. En die staan er nog steeds niet.
Op je website staat trouwens geen foto's van de vliegmeeting.
Ansel Adams is dood ... laat die mens toch ne keer in vrede rusten ...
Comment