Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon begint achter te lopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon begint achter te lopen?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
    ongelooflijk wat voor een ge-emmer weer over bodies.

Het verwondert me steeds meer dat er op dit forum nog altijd meer gezeverd wordt over toestellen dan over foto's.
    Dit ís nu eenmaal het onderdeel over bodies en ja sommigen emmeren al eens graag over technische details.

Uiteraard brengen al die merken met de regelmaat van de klok iets nieuws uit, dat is nu eenmaal marketing (je moet alleen slim genoeg zijn er niet in te trappen ), en ze trachten natuurlijk zo veel mogelijk winst te maken.
    Mijn punt is dat sommige zaken net niet worden aangepakt en dat de evoluties tussen bodies te klein zijn.
    Volgens mij een marketingstrategie om het maximaal uit onze zakken te kloppen.

Maar ik denk dat de concurrentie op DSLR gebied nog mooi kan worden.
    Denk ik ook.
    Last edited by PSG; 25 augustus 2006, 16:41.

Comment

Ik vind het eigenlijk raar dat zo een thread nu boven komt. Nikon staat momenteel dichter bij zijn concurrenten dan ze de laatste jaren gedaan hebben. En de kans is groot dat dit niet zo erg lang meer blijft duren vrees ik.

Voor de rest zal ik hier maar niks meer schrijven want dan gaat dit weer een hele lange thread worden

Comment

Waarin loopt Nikon nu nog voor:

Kwaliteit van de flitslichtmeting, kwaliteit van de coating, degelijkheid van camera's, objectieven, flitsers.

Waarin lopen ze achter: ze worden steeds minder een eigenzinnig merk. Je zult toch een Coolpix 5700 hebben en dan nu een andere Coolpix willen met ED glas.
        Of een Coolpix waar je de SB-800 op kunt zetten, omdat je die toch al hebt.

Ik heb nog steeds enkele weddenschappen lopen op Canon. Volgens mij stoppen ze voor eind 2008 met de productie van full frame camera's. Ze hebben het nu 3 keer geprobeerd en 3 keer is het niks.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis
          Ik heb nog steeds enkele weddenschappen lopen op Canon. Volgens mij stoppen ze voor eind 2008 met de productie van full frame camera's. Ze hebben het nu 3 keer geprobeerd en 3 keer is het niks.
          Jij vergeet zeker dat er ook nog pro fotografen zijn? Er zal vast wel een markt zijn voor FF.

Comment

Ik durf te wedden dat je gaat verliezen FF is nooit en te nimmer bedoeld tot op heden om de verkoopaantallen te halen van crop camera's. Net zo goed als dat de topmodellen van Mercedes, Audi en BMW nooit bedoeld zijn om de middenklasse bij te benen

Het gaat enerzijds er om om die klanten te bedienen die absoluut FF willen en anderzijds laten zien dat ze een goede FF camera kunnen maken. Jij redeneert blijkbaar vanuit het gezichtspunt van de consument die een € 1000,- camera wil kopen. Vanuit dat oogpunt bekeken is het mislukt, maar het is dan ook nooit de bedoeling geweest om FF voor de consument in de markt te zetten. Zo heeft Canon het ook nooit bekeken en dus is het niet 3x mislukt, maar 3x geslaagd
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik heb geen glazen bol, maar volgens mij gaat FF toch wel belangrijk worden in de toekomst. Het is marketingsgewijs een gedroomd middel om je klanten te gaan segmenteren. Je hebt enerzijds de prijsbewuste fotografen en/of huis-tuin-keuken-gebruikers, die kwaliteit willen maar er geen stukken van mensen voor willen betalen. Anderzijds heb je degenen die een dure FF body willen en kunnen betalen, vergezeld van duurdere L-lenzen. Op die manier kan Canon zowel de volumegerichte puur consumentenmarkt bedienen met lage prijzen, als de markten met hogere winsten, maar waar de volumes veel beperkter zijn.
              Dus wat mij betreft:
              • crop + dx lenzen aan lage prijs
              • FF + L-lenzen aan (veel) hogere prijzen.

En als we geluk hebben nog iets tussen de twee
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

kwaliteit van de flitslichtmeting
                Wordt beweerd, maar ik heb nog nooit een duidelijke test gezien daarvan
                kwaliteit van de coating
                Nope, de lenzen zijn niet beter, de coatings dus ook niet
                degelijkheid van camera's
                Alleen onderaan het assortiment. Een 1D is even degelijk als een D2X
                objectieven
                Breedhoeklenzen zouden iets beter zijn bij Nikon, en Nikon heeft een aantal goedkope van redelijke kwaliteit.
                Maar daar houdt het op. Het Canon gamma is veel breder, moderner en optisch even goed of beter.

Je bent wel een belangrijk voordeel van Nikon vergeten op te noemen : D50, D80, D200 hebben veel betere zoeker als 350D en 30D.
                Begin almaar te sparen. Binnen een maand kondigt Canon haar nieuw vlaggeschip aan ,22MP, FullFrame en DIGIC III. Die gaat langer als een jaar op de markt zijn

sugar
                Last edited by sugar; 26 augustus 2006, 19:50.
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                  Begin almaar te sparen. Binnen een maand kondigt Canon haar nieuw vlaggeschip aan ,22MP, FullFrame en DIGIC III. Die gaat langer als een jaar op de markt zijn

sugar
                  22MP en... 22000 euro ook?
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb een Canon 5D en tot vandaag wist ik niet dat dit 1 keer niks is.

Zo zie je maar, ik kan nog elke dag wat bijleren.

Ik veronderstel ook dat je reeds een uitgebreide persoonlijke ervaring hebt met zowel de Canon 1Ds, de Canon 1DsII en de Canon 5D.

Jan.

Comment

Ik werk al vele jaren met digitale camera's van Canon, o.a. met de 1Ds en sedert een paar maanden bijna dagelijks met de 5D. Het is mij nog nooit opgevallen dat deze camera's 'niks' waren. Het kan zijn dat ik er geen verstand van heb... ...maar dan geld dat ook voor die 'sufferds' die hem de TIPA award 2006 voor de beste professionele D-SLR gegeven hebben....en voor de testers van 'dpreview' die hem de specificatie 'Highly Recommended'...meegaven en voor al die andere testers die hem getest hebben en zeer te spreken waren over de 5D.

Dus Hans...waar haal jij jouw kennis/ervaringen vandaan?

gr.
                      FS
                      Canon.

Comment

He Hans mag ik meewedden? Ik kan altijd wel wat extra geld gebruiken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                          Dit ís nu eenmaal het onderdeel over bodies en ja sommigen emmeren al eens graag over technische details.

Mijn punt is dat sommige zaken net niet worden aangepakt en dat de evoluties tussen bodies te klein zijn.
                          Volgens mij een marketingstrategie om het maximaal uit onze zakken te kloppen.

Denk ik ook.
                          Het eerste doel van alle toestel en lensfabrikanten is nu eenmaal winst maken, dus ja marketing is bij deze heren heel belangrijk.

Als je de laatste lanceringen bij Nikon bekijkt dan is dit marketingtechnisch toch prachtig. Met de D200 verleiden ze vooral de eignaars van de D70 en D100, door dit toestel net voor de 80 te lanceren. Wees maar zeker dat er anders een heleboel mensen van de 70 naar de 80 zouden overgeschakeld zijn en het verschil met de 200 onvoldoende vonden.
                          En nu met de 80 worden de 50'ers verleid vooral door de SD kaart te behouden.

Bij Canon is iets gelijkaardig aan het gebeuren met de D30 en de 400.

Is het iemand hier ook al opgevallen dat er in de koopjeshoek al toestellen verkocht worden na amper 1-1,5 jaar.... Ik heb mijn analoog toestel 20 jaar gehouden en nooit echt de nood gevoeld om iets anders te kopen.

Ik zal binnen een tijdje wel een 'versleten' D80 of D200 van een jaartje oud in de koopjeshoek vinden als er weer iets nieuws is.

Comment

Is het iemand hier ook al opgevallen dat er in de koopjeshoek al toestellen verkocht worden na amper 1-1,5 jaar.... Ik heb mijn analoog toestel 20 jaar gehouden en nooit echt de nood gevoeld om iets anders te kopen.
                            1. Je maakte toen waarschijnlijk minder foto's en zag ze toen waarschijnlijk meestal op een kleiner formaat dan nu het geval is.

2. De beeldkwaliteit werd toen vooral bepaald door lens en filmpje. Een filmpje vervang je als er een beter uitkomt, bij een sensor ligt dat iets moeilijker. De beeldkwaliteit van DSLR's verbetert elke dag, dus lijkt het mij niet zo verbazingwekkend dat je al eens vaker een upgrade overweegt.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
                              1. Je maakte toen waarschijnlijk minder foto's en zag ze toen waarschijnlijk meestal op een kleiner formaat dan nu het geval is.

2. De beeldkwaliteit werd toen vooral bepaald door lens en filmpje. Een filmpje vervang je als er een beter uitkomt, bij een sensor ligt dat iets moeilijker. De beeldkwaliteit van DSLR's verbetert elke dag, dus lijkt het mij niet zo verbazingwekkend dat je al eens vaker een upgrade overweegt.

Mvg
                              De beeldkwaliteit van éénder welke DSLR overstijgt die van een kleinbeeldfilm.
                              Op het enige heikel punt van digitale fotografie qua beeldkwaliteit is zo goed als geen vooruitgang gemaakt door zowel Nikon als Canon over de laatste 2-3 jaar (Dynamisch bereik)
                              Eigenlijk hebben we dus geen redenen om van fototoestel te veranderen als het op beeldkwaliteit aankomt, een D70 of een 20D zijn beter als onze oude filmcamera's...
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                                22MP en... 22000 euro ook?
                                Ik weet zeker dat de prijs lager zal zijn dan 10000 euro.

Jan.

Comment

Working...
                                X