Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon begint achter te lopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon begint achter te lopen?

Bwah, zolang de optiek maar superieur blijft en daar maak ik me eerder zorgen over; als je ziet dat bvb Sigma groothoek met F1.8 aanbiedt en Nikon hierin achterblijft (misschien om terechte redenen ???)
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ok, Canon brengt regelmatiger een nieuw toestel uit, maar het verschil per toestel is kleiner bij Canon dan bij Nikon .. op langere termijn is de evolutie gelijklopend, lijkt me

Bij Canon kan je heel regelmatig een "nieuw" toestel kopen en heb je heel snel een "verouderd" toestel. Bij Nikon moest je dan wel gek geweest zijn om het laatste jaar voor de beschikbaarheid van de D200 nog een D100 nieuw te willen kopen .. het verschil was immers zeer groot.

om effe twee segmenten te bekijken

Canon: (per nieuw model niet veel verschil .. maar wel een enorm verschil tussen eerste en laatste model
      300D - 350D - D400
      D60 - 10D -20D -30D

Nikon: (weinig modellen, maar nieuw model is ook groot verschil met vorige model)
      D70 - D70s - D80
      D100 - D200

Wat de service betreft .. er is een serieuze overgangspijn geweest, maar ik heb al mogen ondervinden dat het terug op het niveau van vroeger is. Er werken intussen ook al ex techniekers van De Beukelaar voor Nikon België

alleen de gratis sensorreiniging van vroeger is er niet meer bij .. maar die was er al nooit bij Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
        Fuji. Specifiek over D70 is er niets gezegd.

Neen, da's waar, maar je hebt zelf een D70 en klaagt over het feit dat Nikon achterloopt, dus veronderstel ik dat je je beklag doet omdat je "hinder" ondervindt van de zogenaamde achterstand van Nikon tov andere merken ... je lijkt me niet helemaal consequent ...

Comment

Fuji. De 5D van Canon heeft ook iets betere DR. Specifiek over D70 is er niets gezegd. Ging enkel over Nikon algemeen.

Maar nu moeten we ook even kunnen serieus zijn ... wat is een "iets" betere dynamiek? Beweer jij echt dat je het verschil zal zien in je foto's? Als dat zo is, dan heb je als niet-professioneel (veronderstel ik toch) wel een héél scherp oog ... Je laat je wel héél erg gek maken door de marketingboys en -girls (van Canon) ...

Vreemd dat je nog niet over het aantal pixels spreekt ...

Voor mij is de keuze op Nikon gevallen voor z'n superieure flitsmogelijkheden, spotmeting, betrouwbaarheid en de naam ... Canon en Nikon liggen kwalitatief heel dicht bij elkaar in de buurt, dus beweren dat Nikon achterloopt is wel een beetje heel hard bij het haar getrokken volgens mij ...

En wat VR betreft ... die heeft Nikon ook in z'n lenzen ... andere benadering, zelfde effect ...

Comment

@ Stefken,
            Jij blijkt nogal goed geinformeerd.
            Kun je me eens uitleggen waarvoor je al die toeters en bellen nodig gaat hebben ?
            Van welke onderwerpen neem jij foto's ?
            Dank u.
            The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dasilva
              Maar nu moeten we ook even kunnen serieus zijn ... wat is een "iets" betere dynamiek?
              Het is eerder een bijverschijnsel van de full frame. De full frame laat ook meer onscherpte (DOF) toe. Dus dit stukje valt voor mij eigenlijk onder full frame. Ik heb het gewoon voor de volledigheid meegegeven.

Verder is dit voor mij zeker geen discussie Canon-Nikon.

Want op degelijk DR niveau is er eigenlijk alleen de Fuji.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                @ Stefken,
                Jij blijkt nogal goed geinformeerd.
                Kun je me eens uitleggen waarvoor je al die toeters en bellen nodig gaat hebben ?
                Van welke onderwerpen neem jij foto's ?
                Dank u.
                Voor mij is het een open discussie, los van wat ik persoonlijk nodig heb maar eerder een bevraging of Nikon zijn klanten nog au serieux neemt of denkt dat
                iedereen toch wel weer de volgend body gaat kopen.

Met de intrede van Panasonic en Sony krijg je ook de indruk dat uw toch wel duur materiaal wordt voorbijgestoken door goedkoper alternatieven.
                Voor mensen die al dure VR lenzen hebben is het geen punt, maar VR op uw body spaart wel wat uit.

Ook op serviceniveau kan je u vragen stellen. Maar ik ben blij te horen dat Visio een verbetering van de service vaststelt.

Om op uw vraag te antwoorden : ik wil vooral meer DR dus ik kijk vooral in de richting van fuji. Maar dit betekent zowiezo gebaseerd op een oude Nikon body. Moest Nikon evenwel DR au serieux nemen lagen de zaken anders.
                Een D200 body met een 12 MP ~fuji equivalente sensor zou mij persoonlijk heel erg interesseren.

Echter op niveau DR zie ik andere producenten ook niet veel doen. Er is alleen fuji.
                Ik kijk dus uit nr de S4 en hopelijk valt de body voor de rest wat mee.
                Last edited by PSG; 24 augustus 2006, 22:48.

Comment

met een 12 MP ~fuji equivalente sensor zou mij persoonlijk heel erg interesseren.
                  't zijn wel geen 12MP bij fuji, he .. 6MP is eerlijker .. vergelijk anders maar eens die zogenaamde "12MP" van Fuji met de echte 12MP van de D2X als je gaat croppen

Comment

Je zou het beginnen denken.
                    Andere producenten introduceren zinvolle nieuwigheden in hun bodies zoals automatische sensorcleaning (Sony, Canon) en vibration reduction (Sony).
                    Nikon zal - naar eigen zeggen - ook niet snel op de full frame kar springen terwijl Canon al lang een full frame toestel heeft.
                    Het gras is altiijd groener aan de overkant.

Nikon had een achterstand van ongeveer twee jaar tegenover Canon zowel voor DSLR als voor lenzen als voor flitssysteem.

Nikon heeft deze achterstand ingehaald in ongeveer twee jaar en biedt nu mogelijkheden die bij Canon niet bestaan.

Sensorcleaning en VR zijn opties die wel handig, maar zeker niet noodzakelijk zijn.

Canon loopt achter op Nikon en de andere merken want de Canon 30D en de Canon 1DII hebben slechts een 8 MP sensor, tegenover 10 MP voor ALLE andere merken. (En ruis hebben die ook veel te weinig )

Wat bij Nikon nog steeds ontbreekt zijn een aantal vaste lenzen met USM autofocus.
                    Ondertussen vervangt Canon de eerste generatie lenzen met USM en IS reeds door een nieuwe generatie.

Jan.
                    Last edited by Jan_10D; 24 augustus 2006, 23:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                      't zijn wel geen 12MP bij fuji, he .. 6MP is eerlijker .. vergelijk anders maar eens die zogenaamde "12MP" van Fuji met de echte 12MP van de D2X als je gaat croppen
                      Neen, het is maar wishfull thinking.
                      Maar misschien heeft de S4 wel een 10 of 12 MP. Met een 8 gaan ze die nog moeilijk verkocht krijgen, denk ik want ongeveer de rest van de markt zit al pakweg aan 10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                        Het gras is altiijd groener aan de overkant.

Nikon had een achterstand van ongeveer twee jaar tegenover Canon zowel voor DSLR als voor lenzen als voor flitssysteem.

Nikon heeft deze achterstand ingehaald in ongeveer twee jaar en biedt nu mogelijkheden die bij Canon niet bestaan.

Sensorcleaning en VR zijn opties die wel handig, maar zeker niet noodzakelijk zijn.

Canon loopt achter op Nikon en de andere merken want de Canon 30D en de Canon 1DsII hebben slechts een 8 MP sensor, tegenover 10 MP voor ALLE andere merken. (En ruis hebben die ook veel te weinig )

Wat bij Nikon nog steeds ontbreekt zijn een aantal vaste lenzen met USM autofocus.
                        Ondertussen vervangt Canon de eerste generatie lenzen met USM en IS reeds door een nieuwe generatie.

Jan.
                        Zoals steeds Jan kom je met een repliek waar je al eens kunt over nadenken ....
                        Nu, opnieuw gaat het voor mij niet canon versus nikon. Want terwijl 2 honden vechten om een been, zou een derde er wel eens kunnen mee weglopen;

Comment

Kijk ook eens naar de verkrijgbaarheid van de genoemde merken. Het kan nog zo mooi en goed zijn als het niet beschikbaar is kan je het niet kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeBa
                            Kijk ook eens naar de verkrijgbaarheid van de genoemde merken. Het kan nog zo mooi en goed zijn als het niet beschikbaar is kan je het niet kopen.
                            Dit probleem begrijp ik niet.
                            Je kan perfect een winkel binnenstappen en kopen.
                            Maar dan koop je wel een verouderd model.
                            Als je altijd het allerlaatste nieuwe model wil. dan is er een klein beetje (veel) geduld nodig.

Jan.

Comment

Als het jullie interesseert. Vandaag de marktcijfers voor juli in Japan gelezen (Bloomberg). Sony heeft in een slag een marktaandeel van 21%, en dat gaat grotendeels ten koste van Canon (van 52 => 33%, Nikon gaat van 33 naar 27%). Pentax verbetert haar marktpositie aanzienlijk met de nieuwe introducties (14%)

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Jan: Beba verwijst denkelijk naar de D200 en 18-200 lens van Nikon welke beide met maanden leverproblemen worstelden. De 18-200 is zelfs 8 maanden na de eerste leveringen nog altijd nauwelijks te vinden.

Mooie toestellen en lenzen zijn inderdaad alleen interessant of relevant als je ze ook effectief kan kopen.
                                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                                X