Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede set voor concertfoto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: goede set voor concertfoto's?

Beste mensen, ga vooral door met de adviezen voor concertfotografie, ik zit met precies dezelfde vragen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cyberlies2002
      Beste mensen, ga vooral door met de adviezen voor concertfotografie, ik zit met precies dezelfde vragen!
      we know, we know ...
      eigenaardig toch, dat de meeste concertshooters hier én andere, die ik ken,
      steeds de 70-200 f2.8 aanraden en telkens komen dezelfde vragen.
      welke dit, welke dat,en kan ik ...
      body of optiekmerk maakt niet uit, ninon of cakon, sigron of tamma ...
      DSLR + 70-200 f2.8 is "the gear"
      en dat geldt niet alleen hier, maar ook op andere sites is dat zo.

natuurlijk kun je met de 8mm peleng ook spectaculaire opnames maken.
      en is het bokeh van een 85mm f1.2 fantastisch,
      en is de 135 f2 ook wel een mooie,
      maar
      quoting Steve Mirarchi:
      "At any given arena show I photograph, a great majority of the photographers rely on 70-200/2.8 zooms. Granted, those on newspaper staffs didn't have to shell out $1500 for them, but that's what they were using nonetheless. If you're going to get serious about concert photography, at some point you will need to buy a 70-200/2.8 or equivalent. It's the lens I use 2/3rds of the time I shoot concerts."
      heel leuk én leerzaam om lezen is onderandere deze site van steve zelf over concertfotografie.

als je op en rond het podium kan springen:
      gebruik je voeten als zoom.
      50mm 1.4, 85mm 1.8, ...
      allemaal heel leuk om te doen máár,
      loop de muzikanten niet voor de voeten!

't is maar wat je jezelf ziet te doen.

ik kan me geen john cale concert voorstellen waarbij je
      met je 8mm peleng over zijn piano hangt.
      aan de andere kant zie ik je weinig doen
      met een 300mm f2 in een oude varkensstal
      met de lokale punkmetalband ...

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Als je het artikel goed leest staat Steve Mirachi NIET afkeurend tegenover een 85/1.8.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ik gebruik vooral de 50 1.8 en 105 2.8 bij indoorconcerten

heb geen 70-200 2.8 (wel 100-300 maar slechts 4.0)

die nieuwe Sigma 50-150 2.8 klinkt interessant
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
            ik gebruik vooral de 50 1.8 en 105 2.8 bij indoorconcerten
            Is die niet wat traag voor concerten? Zelfs met de limit kan die nogal wat hunten imho.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iam
              ik heb liever een nieuwe(re) body waarvan ik zeker ben dat hij een langere tijd meegaat.
              Met digitale bodies moet je dat toch -nog steeds- relativeren.
              Full frame prime lenzen of de bewezen lensklassiekers daarentegen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                Als je het artikel goed leest staat Steve Mirachi NIET afkeurend tegenover een 85/1.8.
                ik dus ook niet :
                Oorspronkelijk geplaatst door mm
                als je op en rond het podium kan springen:
                gebruik je voeten als zoom.
                50mm 1.4, 85mm 1.8, ...
                allemaal heel leuk om te doen máár,
                loop de muzikanten niet voor de voeten!
                zo zie je maar ...
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                  Met digitale bodies moet je dat toch -nog steeds- relativeren.
                  Full frame prime lenzen of de bewezen lensklassiekers daarentegen...
                  wat bedoel je hiermee?
                  beter voor een tweedehands body en een nieuwe lens gaan?
                  of alles 2dehands? (daartegenover sta ik wat weigerachtiger)

Comment

Digitale bodies zijn er nog niet helemaal.
                    Ze hebben al redelijk wat pixels en oplossend vermogen maar ja ... daar wil je toch meestal meer van.
                    Ook rond het dynamisch bereik zijn we er nog niet. De fuji bodies (die ook nikon lenzen 'aanvaarden') zijn daar de enige die goed zijn.

Ik denk dat een digitale body nog altijd maar een goede 3 jaar meegaat totdat je een nieuwe wilt ... een beetje zoals de PC's. Je kan nog uw oude gebruiken, maar eens je een nieuwe in uw handen hebt gehad, wil je toch niet meer terug.

Een goede lens behoudt evenwel zijn waarde en ga je niet snel willen upgraden.

Steek dus eerder uw geld in een goede lens (nieuw of tweedehands).
                    Een digitale body die echt lang meegaat, bestaat nog niet.
                    De tweehands zaken die hier aangeboden worden, gaan ook goed zijn. Bij tweedehands altijd wel eens natesten.

Comment

Digitale bodies zijn er nog niet helemaal.
                      Ze hebben al redelijk wat pixels en oplossend vermogen maar ja ... daar wil je toch meestal meer van.
                      Ook rond het dynamisch bereik zijn we er nog niet. De fuji bodies (die ook nikon lenzen 'aanvaarden') zijn daar de enige die goed zijn.

Ik denk dat een digitale body nog altijd maar een goede 3 jaar meegaat totdat je een nieuwe wilt ... een beetje zoals de PC's. Je kan nog uw oude gebruiken, maar eens je een nieuwe in uw handen hebt gehad, wil je toch niet meer terug.

Een goede lens behoudt evenwel zijn waarde en ga je niet snel willen upgraden.

Steek dus eerder uw geld in een goede lens (nieuw of tweedehands).
                      Een digitale body die echt lang meegaat, bestaat nog niet.
                      De tweehands zaken die hier aangeboden worden, gaan ook goed zijn. Bij tweedehands altijd wel eens natesten.
                      ok, dus concentreren op lensen, maar qua body vind je niet makkelijk een 30d of 20d tweedehands te koop op dit forum (en meestal zijn ze te rap weg )
                      dus ik denk dat ik ebay.de in de gaten zal houden en hier op een het forum een lens (of 2) zal proberen te scoren.
                      dit moet me wel lukken binnen mn budget

Comment

Ik heb een 'stokoude' D60 body met een 70-200 2.8L ... zou die niet willen wisselen met een nieuwe body en een mindere lens!

Comment

iam, check eens de verschillen tussen 30D, 20D en 10D.
                          een 10D vind je vrij makkelijk 2dehands, en met wat geluk amper gebruikt.
                          (mijne had slechts 3.000 kliks, was backup body van fotograaf)
                          idem voor D60, maar die zul je al moeilijker vinden omdat:
                          > initiele investering was té groot (>2500)
                          > heeft zijn gelijke in kleuren niet
                          > die er een heeft werkt er waarschijnlijk nog mee (cfr tony, hvr, ...)
                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm
                            iam, check eens de verschillen tussen 30D, 20D en 10D.
                            een 10D vind je vrij makkelijk 2dehands, en met wat geluk amper gebruikt.
                            (mijne had slechts 3.000 kliks, was backup body van fotograaf)
                            idem voor D60, maar die zul je al moeilijker vinden omdat:
                            > initiele investering was té groot (>2500)
                            > heeft zijn gelijke in kleuren niet
                            > die er een heeft werkt er waarschijnlijk nog mee (cfr tony, hvr, ...)
                            mm
                            ik heb al wat vergeleken, en vooral het grotere scherm van de 30d neemt de bovenhand...
                            klinkt mss nogal onozel, maar ik denk dat als beginner dit geen overbodige luxe is?

Comment

ja en neen

Op zo'n schermpje kan je het toch nooit echt goed inschatten.
                              * Door te zoomen kan je zien of het onscherp is maar verschil tussen goed scherp en heel goed scherp zie je niet. Op normaal beeld (dus niet gezoomd) zien foto's er scherper uit dan ze zijn.
                              * De tonaliteit kan je NIET inschatten ; ga altijd af op uw histogram hoe het er ook uitziet op het scherm
                              * zelfs naar algemene 'sfeer' blijken foto's anders te zijn eens je ze op groot scherm ziet.

Uw viewfinder is eigenlijk belangrijker dan het schermpje.

De 30D heeft wel spotmeting wat mij interessanter lijkt.

Comment

ja en neen

Op zo'n schermpje kan je het toch nooit echt goed inschatten.
                                * Door te zoomen kan je zien of het onscherp is maar verschil tussen goed scherp en heel goed scherp zie je niet. Op normaal beeld (dus niet gezoomd) zien foto's er scherper uit dan ze zijn.
                                * De tonaliteit kan je NIET inschatten ; ga altijd af op uw histogram hoe het er ook uitziet op het scherm
                                * zelfs naar algemene 'sfeer' blijken foto's anders te zijn eens je ze op groot scherm ziet.

Uw viewfinder is eigenlijk belangrijker dan het schermpje.

De 30D heeft wel spotmeting wat mij interessanter lijkt.
                                ja bovenstaande dingen vermoedde ik al als opmerking, maaar op een iets groter schermpje is het toch altijd iets duidelijk dan op een kleiner
                                en idd spotmeting is wel interessant bij concerten lijkt me op het eerste zicht...

Comment

Working...
                                X