Ik heb nu een Nikon D70s met een Nikon 18-200 VR lens. Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit van deze combo een beetje de wensen overlaat, maar ik kan er niet direct de vinger opleggen als dit voornamelijk aan de body ligt, de lens of de combinatie.
Als ik alles even op een rijtje zet:
Aan de andere kant:
Nu vraag ik me af wat mij het meest zou vooruit helpen: uitkijken naar een nieuwe body (D200 bijvoorbeeld) of uitkijken naar andere lenzen.
Als ik zo een beetje lees op het web, dan is de beeldkwaliteit van de D200 stukken beter dan de D70s, maar ik vraag mij af als je dan niet tegen de limieten van de lens aanloopt, zeker bij de 18-200.
Aan de andere kant zou ik dan eventueel kunnen betere lenzen kopen, maar dat wordt al gauw een financiele aderlating. Een 17-55 f2.8 zou de beeldkwaliteit al een serieus stuk beter maken, maar is veel te duur naar mijn goesting en heeft blijkbaar evenveel last van vervorming in het groothoekbereik.
Wat denken jullie?
pieter
Als ik alles even op een rijtje zet:
- Veel ruis vanaf ISO 400 (bijna onbruikbaar bij ISO 800)
- Veel vervorming op de foto's bij 18 mm, niet te verwaarlozen bij de rest van het bereik. Hierdoor moet ik op zo goed als iedere foto PTLens loslaten wat veel tijd vergt en de kwaliteit naar beneden help.
- Foto's zijn niet onscherp, maar missen soms aardig wat detail.
- Lens creep is zeker een hinderlijk iets bij de 18-200.
- De autofocus op de 18-200 lens is aan de trage kant (zeker als je vergelijkt met een USM lens van Canon zoals de 17-40 of 70-200).
Aan de andere kant:
- Body is lekker snel genoeg dus echt sneller hoeft niet.
- 6 megapixel is meer dan voldoende voor wat ik er mee wil doen.
- 18-200 is een zeer universeel bereik en is goed voor 99% van de foto's die ik maak.
Nu vraag ik me af wat mij het meest zou vooruit helpen: uitkijken naar een nieuwe body (D200 bijvoorbeeld) of uitkijken naar andere lenzen.
Als ik zo een beetje lees op het web, dan is de beeldkwaliteit van de D200 stukken beter dan de D70s, maar ik vraag mij af als je dan niet tegen de limieten van de lens aanloopt, zeker bij de 18-200.
Aan de andere kant zou ik dan eventueel kunnen betere lenzen kopen, maar dat wordt al gauw een financiele aderlating. Een 17-55 f2.8 zou de beeldkwaliteit al een serieus stuk beter maken, maar is veel te duur naar mijn goesting en heeft blijkbaar evenveel last van vervorming in het groothoekbereik.
Wat denken jullie?
pieter
Comment