Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera of lens upgraden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera of lens upgraden?

Ik heb nu een Nikon D70s met een Nikon 18-200 VR lens. Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit van deze combo een beetje de wensen overlaat, maar ik kan er niet direct de vinger opleggen als dit voornamelijk aan de body ligt, de lens of de combinatie.

Als ik alles even op een rijtje zet:
    • Veel ruis vanaf ISO 400 (bijna onbruikbaar bij ISO 800)
    • Veel vervorming op de foto's bij 18 mm, niet te verwaarlozen bij de rest van het bereik. Hierdoor moet ik op zo goed als iedere foto PTLens loslaten wat veel tijd vergt en de kwaliteit naar beneden help.
    • Foto's zijn niet onscherp, maar missen soms aardig wat detail.
    • Lens creep is zeker een hinderlijk iets bij de 18-200.
    • De autofocus op de 18-200 lens is aan de trage kant (zeker als je vergelijkt met een USM lens van Canon zoals de 17-40 of 70-200).

Aan de andere kant:
    • Body is lekker snel genoeg dus echt sneller hoeft niet.
    • 6 megapixel is meer dan voldoende voor wat ik er mee wil doen.
    • 18-200 is een zeer universeel bereik en is goed voor 99% van de foto's die ik maak.

Nu vraag ik me af wat mij het meest zou vooruit helpen: uitkijken naar een nieuwe body (D200 bijvoorbeeld) of uitkijken naar andere lenzen.

Als ik zo een beetje lees op het web, dan is de beeldkwaliteit van de D200 stukken beter dan de D70s, maar ik vraag mij af als je dan niet tegen de limieten van de lens aanloopt, zeker bij de 18-200.

Aan de andere kant zou ik dan eventueel kunnen betere lenzen kopen, maar dat wordt al gauw een financiele aderlating. Een 17-55 f2.8 zou de beeldkwaliteit al een serieus stuk beter maken, maar is veel te duur naar mijn goesting en heeft blijkbaar evenveel last van vervorming in het groothoekbereik.

Wat denken jullie?

pieter
    de wondere wereld van Yellow Duck

Re: Camera of lens upgraden?

Ik zat een beetje met het zelfde. Toen ik eens goed keek naar foto's die met een D50 of 300D gemaakt zijn besefte ik maar goed dat de lens veel belangrijker is dan de body. Daarom kijk ik nu uit naar een goede lens.
    Misschien moet je eens uitkijken naar een prime, die zouden een veel betere kwaliteit leveren dan zoomlensen.

Comment

door een D200 verhelp je twee puntjes.

alle "slechte" lens eigenschappen buiten de snelheid blijven.

voor 1500 euro kun je toch een aantal (sigma of tweedehands) lenzen kopen.

sigma 18-50 2.8, en de bigma 50-500. en je zit nipt aan 1500 euro.
      foto als spiegel of als venster?

Comment

De ruis is inherent aan de camera en is idd. storend vanaf ISO 400 op D70(s).
        Op de D200 zou de ruis wat minder zijn, maar ik ben nog niet écht overtuigd (en tracht daarom zoveel mogelijk op ISO 100 of 200 te werken).
        De D70(s) is prima, maar de D200 is toch nog een heel andere wereld!

De afbeeldingskwaliteit wordt bepaald door de lens
        Op verschillende plaatsen heb ik reeds minder goede berichten gelezen van de idd. bijzonder universele 18-200.
        Het is en blijft echter een compromis ts. universaliteit en beeldkwaliteit. Imo. wellicht een goed reislensje (zonder meer) als je lichtgepakt op stap wil...
        Ik heb ze nog steeds niet gekocht en ze staat zeker niet hoog (meer) op mijn prio-lijstje.

Comment

Lenzen zijn belangrijker, zeker in het begin, wat de 18-200 betreft, ik heb die ook als wandellens ( lekker licht ) maar lenscreep is bij mij totaal onbestaande.

Wat ruis betreft, t' ja, daar heeft IEDERE camera last van boven een bepaalde waarde, de één al wat meer dan de andere, wat de AF betreft, je vergelijkt daar 2 absolute toplenzen ( van Canon ???, ik veronderstel dat je testte met iemand anders zijn toestel ) met een lens met 11 x zoomfactor, met zo'n bereik moet je dus inderdaad compromissen maken.

Maar aan je uitleg te horen heb je precies toch een minder goed exemplaar van de nikkor 18-200. Op 18 mm moet je soms wat corrigeren, maar daar blijft het verder toch bij bij mij ( met mijn 18-200 toch )
          Eerlijk gezegd, lenzen met totaal geen vervorming in uiterste breedhoek zullen zeer beperkt in aantal zijn, ik denk hierbij aan de Nikkor 17-35 f/2.8
          De 17-55 zou ook vervorming hebben op 17 mm

Stelregel : Bodies zijn vergangkelijk, lenzen een heel pak minder.

De beeldkwaliteit van de D200 zo veel beter dan de D70s . . . . erg overdreven denk ik, ik heb beide toestellen gehad en op 6 miljoen pixels zit er tussen beide camera's geen merkbaar verschil vind ik. Je kan met de D200 inderdaad meer croppen.

Ik zou eerder investeren in goeie lenzen, met de D70 maak je zeker even goede foto's als met de D200, daar moet en mag je niet aan twijfelen.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door YellowDuck
            • Veel vervorming op de foto's bij 18 mm, niet te verwaarlozen bij de rest van het bereik. Hierdoor moet ik op zo goed als iedere foto PTLens loslaten wat veel tijd vergt en de kwaliteit naar beneden help.
            • Foto's zijn niet onscherp, maar missen soms aardig wat detail.
            • Lens creep is zeker een hinderlijk iets bij de 18-200.
            • De autofocus op de 18-200 lens is aan de trage kant (zeker als je vergelijkt met een USM lens van Canon zoals de 17-40 of 70-200).
            Dit zijn nu eenmaal de nadelen van deze 18-200. Ik heb ze ook gehad.

Nu die vervorming is er op 18mm maar bij jouw lijkt het dan toch wel zeer erg te zijn. Mischien de lens toch eens laten testen bij de leverancier.

Ik heb deze lens bijna altijd op F8 - F/11 gebruikt (voor landschap en snapshot) dit lost je probleem van onscherpte voor 95% op.

Zoomcreep : Het zou niet mogen voor een lens van dit bedrag maar het is wel zo. Nu dit is toch maar een nadeeltje

Trage AF : Vergelijken met lenzen met een specifiek bereik en die 3maal duurder zijn, heeft geen zin.
            Het zou nogal erg zijn als deze lens even goed zou presteren dan deze pro-lenzen.

Het is geen lichtsterke lens, dus als er wat minder licht zal AF minder snel zijn, zeker vanaf 150mm

Als je de 18-200 wil vervangen door kwaliteits Nikon glas - dan zal je spaarvarken wel vermageren maar je hebt verschillende mogelijkheden :
            • AF-S 12-24 / 28-70 / 70-200
            • AF-S 17-55 / 70-200
            • AF-S 17-35 / 28-70 / 70-200
            • ....

Je kan er ook andere merken bijsleuren (sigma . Tokina, Tamron) maar daar moet je zelfs eerst maar eens achter zoeken.

Als noise voor jouw echt onoverkomelijk probleem is of omdat je veel slechte situaties zit. Dan zie ik de volgende keuzes

- Je hebt veel Nikon glas en wil bij Nikon blijven: zoek een gebruikte D2H(s), zeer goede noise afhandeling

- Je hebt veel Nikon glas maar het moet geen Nikon body zijn: probeer de Fuji S2 /S3 reeks eens

- Je hebt weinig nikon glas (1 - 3) : test andere merken, Canon , Sony
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
              De beeldkwaliteit van de D200 zo veel beter dan de D70s . . . . erg overdreven denk ik, ik heb beide toestellen gehad en op 6 miljoen pixels zit er tussen beide camera's geen merkbaar verschil vind ik. Je kan met de D200 inderdaad meer croppen.
              Als je meer cropt, dan krijg je meer en meer last van de foutjes van de lens. De kans dat je nog minder tevreden zal zijn bij de D200 wordt daardoor alleen grooter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
                Als je meer cropt, dan krijg je meer en meer last van de foutjes van de lens. De kans dat je nog minder tevreden zal zijn bij de D200 wordt daardoor alleen grooter.
                Klopt, maar een camera met 10.5 miljoen pixels laat echt wel meer crop toe dan eentje met 6 miljoen
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Als je van de ruis wil van af zijn moet je van kamp wisselen !

Nikon heeft méér ruis dan Canon.

dus een upgrade van de lens gaat ni veel geven, en zolang je nog maar één lens hebt is de overstap nog doenbaar.

MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357

dus een upgrade van de lens gaat ni veel geven, en zolang je nog maar één lens hebt is de overstap nog doenbaar.

MVG, Jeff
                    Ga dan maar naar Fuji S3 Pro, nog minder ruis dan Canon en je kan je lenzen blijven gebruiken

Comment

Wat lichtsterker glas kan toch toelaten bij lagere ISO-waarden te werken, het kan dus ten dele een oplossing zijn.
                      Correcte belichting helpt ook een heel eind en wat software kan de ruis verder omlaag helpen.
                      Er zijn meer mogelijkheden dan je zou denken.

Blijft een feit dat Canon de ruis beter onder controle houdt. Of het verschil groot genoeg is hangt af van wat en hoe je fotografeert.

MVG, Jeff
                      Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HansV
                        Wat lichtsterker glas kan toch toelaten bij lagere ISO-waarden te werken, het kan dus ten dele een oplossing zijn.
                        Correcte belichting helpt ook een heel eind en wat software kan de ruis verder omlaag helpen.
                        Er zijn meer mogelijkheden dan je zou denken.

Blijft een feit dat Canon de ruis beter onder controle houdt. Of het verschil groot genoeg is hangt af van wat en hoe je fotografeert.

Dat is zo, maar lichtsterker glas neemt de ruis niet weg op 400 ISO en hoger als ik dan weet dat ik zonder probleem op 1600 iso kan werken met een Canon en dit in combinatie met een f1.8 of een F2 lens dan heb je een winst geboekt die IMHO de investering en de wissel waard zijn .

MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Inderdaad, alles hangt sterk af van het type fotografie dat je beoefent. Ik kijk uit naar een DSLR met ISO 50 of 25, spijtig dat Kodak de SLR/n niet verder ontwikkeld heeft.
                          Bij afdrukken heb ik nooit last gehad van ruis, op het scherm bij 100% is het natuurlijk wel zichtbaar. Ruis is zeer relatief en afhankelijk van de toepassing.

Dat is zo, maar lichtsterker glas neemt de ruis niet weg op 400 ISO en hoger als ik dan weet dat ik zonder probleem op 1600 iso kan werken met een Canon en dit in combinatie met een f1.8 of een F2 lens dan heb je een winst geboekt die IMHO de investering en de wissel waard zijn .

MVG, Jeff
                          Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Daar gaan we weer....
                            De extrémisten zijn daar weer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
                              Daar gaan we weer....
                              De extrémisten zijn daar weer

Bedoel je niet de Realisten

MVG, Jeff

Comment

Working...
                              X