Re: Canon EOS 350 D kit 18-55 mm of Panasonic FZ30
Lap, hier gaan we weer
Iemand vraagt welk toestel hij moet kopen en direct word erop gevlogen om een DSLR te kopen...
FZ30: 35-420mm F2.8/3.5 voor 500 €
350D: 18-55mm (eigenlijk 27-80mm om de vergelijking te kunnen maken) voor 650 €. Als je dan hetzelfde bereik wil hebben als met de FZ30 moet je nog een extra lens kopen (??? € extra) Voor je het weet heb je dubbel zoveel geld uitgegeven.
De voordelen van een DLSR t.o.v. een bridge zijn de hogere ISO-waarden die kunnen gebruikt worden en de 'betere' DOF (alhoewel regelmatig een grotere DOF ook interessant kan zijn) (beide voordelen dank zij de grotere sensor) en het kunnen verwisselen van lenzen.
Nadelen zijn de kostelijke lenzen, het groter gewicht, stof op sensor, het wisselen van de lenzen (nooit de lens op het toestel dat je dan nodig hebt, het extra gesleur aan die extra lenzen, ...)
De voordelen van een bridge (type FZ30) t.o.v. een DLSR zijn de compactheid, het grote lens-bereik, IS, kleinere gewicht, grotere DOF (soms), het scherm als zoeker en veel minder kans op stof op de sensor.
Nadelen zijn de beperkte ISO en de grotere DOF (soms).
Nu moet je alles naast elkaar zetten en voor jezelf uitmaken welke voor- en nadelen meer of minder belangrijk zijn voor jou (en niet voor iemand anders) en jouw manier/richting van fotograferen, enkel zo kan je beslissen wat jij zelf nodig hebt.
De zoom is eigenlijk de maximale zoomlengte gedeeld door de minimale zoomlengte. In mijn voorbeeld hebben allebei de bereiken een zoom van slechts 2x.
De eerste heeft een super wijd bereik, deze zal zoveel mogelijk van wat je ziet vastleggen. Veel meer dan die 35-420 zou kunnen vastleggen. Ideaal voor binnenfoto's, architectuur en landschappen.
De tweede, laat je echter toe om een muis enkele tientallen meters verder heel sterk uit te vergroten (zoals een verrekijker). Veel groter dan die 35-420 zou kunnen vastleggen.
Die 35-420 heeft dan theoretisch gezien wel een gigantisch bereik en dus een hele grote zoom, maar je zit er wel mee vast. Als je breder of dieper wil, dan heb je pech. Bovendien is het op vlak van kwaliteit dag en nacht verschil.
Maar, natuurlijk moet je dit allemaal vergelijken met het prijskaartje. Jij moet beslissen hoe serieus je hieraan wilt beginnen. Als het maar om sporadisch eens een foto te nemen is dan is het misschien beter dat je een P&S kiest met een deftig bereik.
Wil je je echter serieus met fotografie bezighouden, dan ben je volgens mij beter af met de 350D. Dit is eigenlijk geen normale vergelijking.. het zijn appels en peren. Je moet zelf beslissen wat je wil doen met fotografie en wat je er van verwacht en hoeveel je wilt investeren. En dat kunnen wij niet voor jouw uitmaken.
Veel succes,
Michiel
Canon R | Leica Q EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes[/COLOR]
Oorspronkelijk geplaatst door FilMar
Lap, hier gaan we weer
Iemand vraagt welk toestel hij moet kopen en direct word erop gevlogen om een DSLR te kopen...
FZ30: 35-420mm F2.8/3.5 voor 500 €
350D: 18-55mm (eigenlijk 27-80mm om de vergelijking te kunnen maken) voor 650 €. Als je dan hetzelfde bereik wil hebben als met de FZ30 moet je nog een extra lens kopen (??? € extra) Voor je het weet heb je dubbel zoveel geld uitgegeven.
De voordelen van een DLSR t.o.v. een bridge zijn de hogere ISO-waarden die kunnen gebruikt worden en de 'betere' DOF (alhoewel regelmatig een grotere DOF ook interessant kan zijn) (beide voordelen dank zij de grotere sensor) en het kunnen verwisselen van lenzen.
Nadelen zijn de kostelijke lenzen, het groter gewicht, stof op sensor, het wisselen van de lenzen (nooit de lens op het toestel dat je dan nodig hebt, het extra gesleur aan die extra lenzen, ...)
De voordelen van een bridge (type FZ30) t.o.v. een DLSR zijn de compactheid, het grote lens-bereik, IS, kleinere gewicht, grotere DOF (soms), het scherm als zoeker en veel minder kans op stof op de sensor.
Nadelen zijn de beperkte ISO en de grotere DOF (soms).
Nu moet je alles naast elkaar zetten en voor jezelf uitmaken welke voor- en nadelen meer of minder belangrijk zijn voor jou (en niet voor iemand anders) en jouw manier/richting van fotograferen, enkel zo kan je beslissen wat jij zelf nodig hebt.
Dit is nu eens een objectieve benadering, proficiat.
ik zou voor de 350D gaan met de 17-85 (goed betaalbaar) en als zoomlens de 70-300 die kost ongeveer 500 euro dacht ik.
4 maal zoom is ongeveer het maximale voor een dslr anders verlies je teveel scherpte, lichtsterkte en detail.
de panasonic heeft een zoomlengte tot 420 mm, een 70-300 IS USM lens heeft een bereik van 480 mm, 300 x cropfactor 1.6 dus kom je wel verder, wel is het zo dat je van een redelijke afstand moet trekken door de 70mm minimum.
zoombereik is dus verder met de canon 70-300 is usm (met beeldstabilisatie) dan de FZ30
of ben ik mis?
Canon EOS 30D + Canon EF 70-200L F4 IS USM + Canon EFS 17-85 F4-5,6 IS USM + Canon Speedlite 580EX + LowePro Mini Trekker AW
pdspds:
Niet slecht bedoelt, maar als ik jouw was zou ik eerst nog wat kennis opdoen betreffende fotografie. Zodat je zelf weet wat de cijfertjes en letters (IS, USM, ..) betekenen en hoe dit vertaalt in mogelijkheden.
Ik krijg het gevoel dat je niet echt snapt wat dat bereik nu net betekent en wat die zoom doet. Laat staan wat de andere eigenschappen vertellen.
Het grootste voordeel van de "bridge" toestel is de vaste (goedkope) prijs. Hiermee bedoel ik dat je na de initiële aankoop geen grote kosten meer zal maken. Met een dSLR moet je rekenen dat je na je body, makkelijk 1500Euro zal uitleggen aan lenzen, accesoires etc..
Veel succes met je keuze,
Michiel
Canon R | Leica Q EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes[/COLOR]
het probleem lijkt me duidelijk. dit is waar de marketingsjongens ons naartoe sturen.
uiteindelijk wil je een compact camera met een budget van ongeveer 500-600 euro.
met dat budget kun je ook een instapdslr kopen... waarom niet eigenlijk? iedereen zegt toch dat een dslr zo goed is
je wil "veel" geld uitgeven aan een degelijke compact.
je hebt hoogstwaarschijnlijk al enkele modellen naast elkaar gelegd en je wil er de beste uitpikken.
ook daar proberen de markettingjongens je weer liggen te hebben.
12 keer zoom.. beslist beter dan 2 keer zoom!
of wat dacht je van 48keer digitale zoom.
mijn raad:
vergeet de verkoop sites. vergeet de "merk" sites.
ga eerst eens opzoeken wat een dslr is en wat je ermee kan doen.
wil je er niet zoveel moeite in steken? koop die compact en je gaat er géén seconde spijt van hebben!!!
Het lijkt me helemaal geen marketingprobleem, eerder een gebrekkige kennis van fotografie in het algemeen. Niet slecht bedoeld.
Als ergens iets wordt gepost hier (met goede bedoelingen overigens) verandert pdspds iedere keer weer zijn gedacht (en opent een nieuwe topic). Zijn budget wijzigt echter niet, denk ik. Of toch niet zo sterk.
In één de eerste van de zes, zeven (of zijn het er ondertussen al meer?) door hem begonnen topics was er een budget van 600 à 700 euro. Even realistisch zijn, pdspds:voor dat budget koop je een DSLR met basislens. Niets meer.
Mogelijk wel tweedehands. Maar blijft de lenzen. Een redelijk fatsoenlijke lens kost 500 euro en meer. Heb je toch dat budget? Koop dan alles maar, te beginen met de 350D, maar voorzie een steile leercurve en veel mislukte foto's. (met een bridge ook, hoor)
En voorzie behalve een groter budget voor bijkomende accessoires (nog meer lenzen, statief, filters, ...) de bijna-verplichting om van fotografie iets meer dan een gewone hobby te maken. Het zou toch zonde zijn van het geld, nietwaar?
In alle andere gevallen (dus zeker kleiner budget) ben je beter af met je eerste keuzes: de FZ30, de S3 en de S9500. Eén ding is zeker, een slechte keuze zit er niet tussen.
Wat nu doen? Alleszins vastbijten in de keuzemogelijkheden (hetzij de DSLR, hetzij een bridge) en niet weer verderzoeken naar nog een nieuwe andere mogelijkheid.
Wat ga je doen? Een bridge zoals de 3 eerste keuzes of een DSLR? Dat ga je eerst voor je zelf moeten uitmaken. En vasthouden deze keer. Daarna kunnen we je verder leiden.
En o ja, er is geen reden om steeds maar weer nieuwe topics te openen terwijl er slechts één vraag is en bijft: welk toestel kopen?
Off-topic, maar soit:
Moeilijke keuze misschien, maar als je er echt niet uit komt, kan je nog altijd met dat budget gewoon een trip naar Madrid boeken. Dan is het keuzeprobleem opgelost en heb je tenminste nog even zon voor de winter begint . Dat is alvast iets dat ikzelf nu sterk overweeg...
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment