Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs D200 licht meting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D80 vs D200 licht meting

Hallo,

Wat betekent de kleinere sensor voor de lichtmeting?
    D80 heeft een 420 Pixels RGB sensor tov 1005 pixel RGB sensor van de D200 en D70.

Kan iemand me vertellen wat dit in de praktijk uitmaakt?

groeten,
    kris

Re: Nikon D80 vs D200 licht meting

volgens mij zat het zo in elkaar:

Je neemt de sencor en je trekt overal lijntjes zodat je 420 of 1005 kruisingen hebt. Op de kruisingen bekijkt de lichtmeter welke de waarde is van het invallende licht. Aan de hand van een soort gewogen gemiddelde zal hij dan de uiteindelijke instellingen bepalen voor een goed belichte foto.

Ik heb hier geen ervaringen mee, maar volgens mij moet 420 voldoen voor 95% van de foto's. Met 1005 punten zal hij gewoon rekening houden met meer tussenliggende punten, maar die zullen niet zoveel veranderen of verschillen van de resultaten bekomen met 1005 punten. Hoe meer grote contrasten in je foto's (hoe kleiner de donkere en lichtere vlakken) hoe meer voordeel je haalt uit de 1005 omdat hij die kleinere vlakken ook in rekening brengt.

als ik mij niet vergis....

Comment

In de praktijk denk ik niet dat er veel verschil zal zijn (speculeren natuurlijk). Mijn D200 is erg goed qua lichtmeting maar dat was mijn F-801 (met 5 zones) eigenlijk ook al... Nikon heeft een naam hoog te houden als het over lichtmeten gaat!

Comment

maar zelfs dan nog heeft de D200 een andere lichtmeting als de D70
        foto als spiegel of als venster?

Comment

In de praktijk zal je er weinig van merken; geloof me.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ik heb toch een groot verschil gezien tusse D70-D200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
              ik heb toch een groot verschil gezien tusse D70-D200
              Hoe bedoel je dan?
              D200 beter, D70 beter, overbelichting, onderbelinchting,.....
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

Comment

wel men D70 zit er het meest "naast", zo kan'k het beste zeggen.

komt er nog eens bij dat die D200 ook lichtmeting heeft op oudere lenzen! maar dat bedoelde ik niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                  In de praktijk zal je er weinig van merken; geloof me.
                  Hoe weetje dat?????????????????????????????????????????????
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Die RGB sensor is van minder belang. Het is de veel betere 3D Colour Matrix Metering II die het verschil maakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      wel men D70 zit er het meest "naast", zo kan'k het beste zeggen.

komt er nog eens bij dat die D200 ook lichtmeting heeft op oudere lenzen! maar dat bedoelde ik niet.
                      Mijn ervaring is dat de D 70 bijna altijd een stop te donker meet en de D 200 een halve stop te licht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit
                        Mijn ervaring is dat de D 70 bijna altijd een stop te donker meet en de D 200 een halve stop te licht
                        mijn ervaring is eerder:
                        indien het donker weer is meet men D70 inderdaad ongeveer een stop te donker in het algemeen maar soms toch nog verder
                        indien het klaar weer is meet die vrij goed. 1/3 te donker mss, 1/3 stop is zo weinig om te beoordelen vind ik!

men D200 heeft nog nooit overbelicht. zit iets te donker maar zeker geen stop.

btw, bij beide cams verwissel ik véél van meetmethode.. afhankelijk van het type foto en lens dat er op staat

Comment

Het is algemeen bekend dat de D70 standaard wat onderbelicht. Dit kun je oplossen door zelf 1/3e stop over te belichten op de camera zelf, of in RAW schieten (wat ik altijd doe overigens) en dan in de RAW converter zelf de belichting aanpassen. Ik word daar steeds handiger en beter is, zo heb ik slecht belichte shots uit de eerste week dat ik de D70 had (nu 2 jaar geleden) onlangs nog compleet kunnen redden.
                          Nikon D70 | 18-70 | 50 | 50-500 | SB800 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arfman
                            Het is algemeen bekend dat de D70 standaard wat onderbelicht. Dit kun je oplossen door zelf 1/3e stop over te belichten op de camera zelf, of in RAW schieten (wat ik altijd doe overigens) en dan in de RAW converter zelf de belichting aanpassen. Ik word daar steeds handiger en beter is, zo heb ik slecht belichte shots uit de eerste week dat ik de D70 had (nu 2 jaar geleden) onlangs nog compleet kunnen redden.
                            In moet nog steeds beslissen welke mijn eerste digitale camera zal worden, maar ik had deze vraag:
                            Als je RAW gebruikt, blijft dan niet het probleem bestaan, dat wanneer je bvb een onderbelichte foto genomen hebt, je wat details verloren bent in de donkere stukken, waar je achteraf niets meer aan kunt verhelpen? Integendeel zelfs: dat, wanneer je die lichter maakt, de ruis in die dondere stukken dan pas duidelijk boven komt? (of omgekeerd met een overbelicht genomen foto?)
                            Canon 30D
                            http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascalsn
                              In moet nog steeds beslissen welke mijn eerste digitale camera zal worden, maar ik had deze vraag:
                              Als je RAW gebruikt, blijft dan niet het probleem bestaan, dat wanneer je bvb een onderbelichte foto genomen hebt, je wat details verloren bent in de donkere stukken, waar je achteraf niets meer aan kunt verhelpen? Integendeel zelfs: dat, wanneer je die lichter maakt, de ruis in die dondere stukken dan pas duidelijk boven komt? (of omgekeerd met een overbelicht genomen foto?)
                              Onderbelichte foto's lichter maken brengt idd ruis naar boven. Een goede techniek om ruis te vermijden bij hogere ISO's is sterk belichten zonder te overbelichten. Daarna kan je de foto donkerder maken, wat ruis terugdringt. Omdat dan meer informatie in de midden en hoge lichten voorhanden is, zal de foto ook contrast- en kleurrijker blijven

Comment

Working...
                              X