Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 5700 : AF nu echt zo'n probleem?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Lapino dat is natuurlijk weer een andere vraag dan die vraag over low-light en moeilijker te beantwoorden. Waarom wil je de S45 wegdoen. Zou de beeldkwaliteit van de Nikon CP 5700 nu echt zoveel beter zijn dan die van de Canon S45. Ik betwijfel het. Natuurlijk die zoom is een genot, maar heb je hem nodig.
    Als je nu nog geen camera had zou ik zeggen koop die Nikon. Maar in jou situatie zou ik een aantal maanden wachten zodat je een grotere overstap kan maken.
    Bijvoorbeeld de Nikon CP 6500 6 MP. Weg alle nadelen van de 5700, meer pixels en een zoom van 28 tot 280 mm. Ik geef toe hier is de wens de vader van de gedachte. Ik weet niet of deze woorden je tot bezinning kan brengen, van mijzelf weet ik dat, als ik ergens mijn zinnen op heb gezet, ik mij maar moeilijk laat overtuigen van het tegendeel. Succes ermee.

Comment

Vandaag met mijn 5700 wat foto's geschoten van mijn zoontje tijdens een zaalvoetbal wedstrijd. Belichting matig. Autofocus werkte perfect en snel! Enige probleem was dat flitser niet ver genoeg reikte om overkant veld te halen vanaf het balkon waar ik op stond.

Dus... het autofocusverhaal is sterk overdreven, je moet er gewoon mee om weten te gaan. En als het te donker is om een goede foto te maken zonder flits, dan lukt dat ook met een ander toestel niet.

Pedro

============
      Nikon D70
      ============

Comment

Nou >ackerp< dat spreek ik nu wel tegen hoor, zonder afbreuk aan te doen op de 5700, trekt (kan) de 717 haarscherpe foto's in "volledige" duisternis "haarscherpe foto's" !

Dit dank zij de "laser" scherpstelling voor (in) "duistere momenten"

Deze foto is een testopname in mijn garage genomen en "s'nachts", je zag geen "sikkepit" en op max zoom

Comment

denk inderdaad dat de Nikon dit niet zal kunnen (er is zelfs een petitie bezig op dpreview om de AF problemen op te lossen dus zal wel iets van aan zijn). jammer dat Sony memorysticks gebruikt hé.
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Originally posted by ackerp
            Dus... het autofocusverhaal is sterk overdreven, je moet er gewoon mee om weten te gaan. En als het te donker is om een goede foto te maken zonder flits, dan lukt dat ook met een ander toestel niet.
            Het AF probleem is idd sterk overdreven, ferm opgeblazen. In een matig belichte living (hier en daar sfeer belichting) doet de AF toch goed zijn ding hoor. Als het VOLLEDIG donker is, tja dan moet je toch altijd een statief nemen. Ik flits quasi nooit. Ik heb nog nooit problemen gehad met de AF. Wat me wel opvalt is dat de AF met voldoende licht overdag supersnel is.
            Frank
            http://www.mirrorshades.be

Comment

Voor ik het vergeet. Jaja, hoe is de AF wanneer je aan nachtfotografie doet met de 5700 ?. Ik verwacht dat deze wel goed zal werken, aangezien je foto's lekker scherp waren.
              Frank
              http://www.mirrorshades.be

Comment

Hallo Catscratch,

Hier een albumpje waar een aantal nachtfoto's in staan:
                http://www.belgiumdigital.be/albums/nikon5700/october02/index.htm
                Geen probleem met de autofocus dus.
                Zonder afbreuk te doen aan één van beide toestellen zal ik tegen het einde van de week mijn bevindingen van de Sony F717 en Nikon CP5700 "als gebruiker" eens doorgeven.
                Tot nu toe zijn het in elk geval beide prima camera's ...

Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

[quote]Originally posted by teddy-bear
                  Nou >ackerp< dat spreek ik nu wel tegen hoor, zonder afbreuk aan te doen op de 5700, trekt (kan) de 717 haarscherpe foto's in "volledige" duisternis "haarscherpe foto's" !

Hoi Teddy-bear,

Natuurlijk ben ik het met je eens dat de Sony met zijn IR in het donker perfect scherp kan stellen... echter hoe maak je dan de foto? Op je voorbeeld zie ik dat je dan toch ook een flitser hebt gebruikt. Ik wilde in voorgaande posting zeggen dat als je niet meer goed kan scherpstellen dat dan ook zonder flits geen goede foto meer te maken is. Je hebt gelijk dat je als je in het pikdonker een foto wil maken waarbij je de flitser gebruikt de Sony beter is als de Nikon wat betreft scherpstellen. Ik maak nooit geen foto's in het donker, dan zie ik ook niet meer zo goed waar ik loop

Ben het met iedereen eens, beide zijn perfecte camera's.
                  Toch ben ik als ex-sony gebruiker zeer content met mijn 5700 en zou niet meer terug willen. Zo zie je maar... iedereen zijn eigen iedeen, gelukkig maar anders behoefde er maar een enkel modelletje gemaakt te worden.
                  Pedro

============
                  Nikon D70
                  ============

Comment

Het ligt ook aan de eisen van de fotograaf. Ik heb de 5700 verkocht vanwege de voor mij slechte af bij low light. Ik kon er niet aan wennen, en als overmaat van ramp is er geen fatsoenlijke manuele focus, voeg daarbij de evf die zo goed als nutteloos is bij laag licht, en je hebt de reden waarom er zoveel tedoen is over de af van de 5700. Kwa beeldkwaliteit moet ik toegeven, dat ik het toestsel super vond, kleuren, niet te harde fotos (zoals ik die van de oly 5050 wél hard vind). het meeste last had ik met redelijk wat inzoomen bij "gedemp café of restaurant licht". Ik heb de camera van ergernis verkocht, na 2 feestjes met poserende mensen, zo van, komt er nog wat van??? bwaaa, balen !!
                    De flits in combinatie met de tele, geeft bijna altijd rode oogjes, maar dat heeft niks met de 5700 te maken, ook de d30 heeft dat bvb, daartegen helpt maar 1 ding, een externe flitser. (maar de 5700 ondersteund niet fatsoenlijk een ttl flitser volgens de manual).
                    Ga bij iemand die er eentje heeft, en probeer hem uit in de omstandigheden die jij als voornaam bestempeld.Vergeet niet, bij voldoende licht zal praktisch elke camera goed presteren, en , alle cameras hebben hun zwakke punten. Jaja zegt dat de sony en de nikon gelijk zijn ivm af in lowlight, dus zou voor mij de sony ook afvallen (en niet alleen daarvoor ...)

Suc6 met de koop!!

R

Comment

>>ackerp

de 717 heeft geen IR, maar een laser(s) 't zijn er een stuk of 50 streepjes of zo.

Dit systeem activeerd zodra er (te) weinig licht is, je hebt natuurlijk de keuze MET of ZONDER flits !

Gewone foto's nemen is dus geen enkel probleem.

En... moesten we allemaal hetzelfde ('t is eender welk) toestel bezitten, 'd as toch ook niet alles hé

En we zouden hier een heleboel minder topics hebben

PS. Ik heb nog niet het genoegen gehad om met een 5700 te kunnen (mogen) spelen... alzo kan ik niet echt oordelen i.v.m. low licht omstandigheden.

Comment

Euh Rudy CP5700 met Metz TTL gaat gewoon prima
                        heb hier nog voorbeelden van getoond in dit forum
                        dus dat is prietpraat
                        volgens mij zal het aan bepaalde accenten van de gebruiker liggen
                        of je de Nikon of de Sony verkiest
                        het zijn alletwee goeie toestellen
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Originally posted by Dirtyharry71
                          Euh Rudy CP5700 met Metz TTL gaat gewoon prima
                          heb hier nog voorbeelden van getoond in dit forum
                          dus dat is prietpraat
                          volgens mij zal het aan bepaalde accenten van de gebruiker liggen
                          of je de Nikon of de Sony verkiest
                          het zijn alletwee goeie toestellen
                          Prietpraat???

Ik wil daar ook niet over in discussie gaat (opnieuw), maar als in de Nikon manual staat dat niet alle funkties ondersteund worden, geloof ik dat ook. Natuurlijk zal er wel een oplossing te vinden zijn, zelfs in de vorm van een Metz flits oid, maar de kern was eigenlijk, dat een ingebouwd flitsertje meestal ontoereikend is, zeker met tele's.
                          En het zijn inderdaad beide goede machientjes, maar sommige doen alsof het de perfektie is, en dat is het nou zeker nog niet. Moest ik opnieuw kopen, zou ik zeker de 5000 verkiezen boven de 5700, vanwege de optisch zoeker. Daar zie je nog mee als het pikdonker is.
                          Of misschien de Canon g3.....
                          R

Comment

in een pikdonkere kamer
                            één brandend ledje
                            awel ik kan die onmiddellijk AF'en
                            het gaat em over genoeg contrast en niet over te weinig licht

ik had es een poster opgehangen met de witte achterkant vooraan
                            awel ik kon daar niet op AF'en wegens te weinig contrast, er was wel genoeg licht
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Originally posted by Dirtyharry71
                              in een pikdonkere kamer
                              één brandend ledje
                              awel ik kan die onmiddellijk AF'en
                              het gaat em over genoeg contrast en niet over te weinig licht
                              Kan wel, maar hoeveel mensen hebben er een ledje op hun gezicht;-)
                              Het gaat hem dus wel degelijk over contrast en licht, zonder licht, geen kontrast, en niks hulplicht in de nikon. (en in de flits ???)
                              Je kan nog zoveel vertellen als je wil, ik heb er 2098 fotos mee genomen, en het probleem bleef ik ondervinden. Toegegeven, de laatste 2 feestjes waren met weinig licht, en in zat verder van het spectakel, maar ik voelde me zo hulpeloos.

Ik heb nu met de d30 veel minder problemen, de flits stuurt hulplicht uit, en ik kan direkt op manuele focus overgaan, zelfs zonder knopje of menu te wijzigen?. Zaaaallliiiigggg.

Maar, waarschijnlijk fotografeer jij niet in die extreme omstandigheden. Vandaag had ik bij een wandeling nog de gedachte, dat ik nu met de 5700 waarschijnlijk prima uit de voeten zou gekunnen hebben. Ik zeg dus absoluut niet dat het een slechte kamera is, de man die mijn 5700 gekocht heeft is er ook heel kontent van (zal wel, voor 1100€ inclusief de optionele power grip)
                              Groeten
                              Rudy

Comment

is toch nog altijd precies een 'gevoelig' punt hé. de hoofdreden waarom ik toch maar de nikon zou nemen is omdat die met compactflash werkt. ik heb nu al zoveel kaartjes dat ik nu ook nog eens memory sticks kopen onnozel vind

aan de andere kant heb ik wél het genoegen had even met de sony te kunnen werken en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een fantastisch toestel vond. alleen jammer van die memory sticks :/

Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Working...
                                X