Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoog tijd om schoon te maken!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoog tijd om schoon te maken!

De sensor reinigen!
    Ik heb het lang uitgesteld (ik fotografeer nu anderhalf jaar). Maar het moet er ooit van komen.

Ik zou zeggen: oordeel zelf eens... (20D @ f/20)

Ik heb ondertussen al heel wat gelezen over het reinigen, maar nu is het er nog de volgende stap en ik zie er om eerlijk te zijn erg tegenop.

Ik twijfel nog om Sensor Swabs bij Corne van Iperen te bestellen, of naar Nederland af te reizen om hem daar te laten reinigen. Kerkwijk ligt wel niet bij de deur (ik woon in West-Vlaanderen en ben nog autobestuurder in de leer)...
    (Ik kan hem ook versturen, naar ETB of zo, maar ik ben hem liefst niet lang kwijt en van die service is blijkbaar wat te zeggen...)

Als ik het thuis zou doen, dan vraag ik me nog af in welke omstandigheden dat best wordt gedaan. Ik kan me voorstellen dat dat in de meest stofvrije omstandigheden moet worden gereinigd, maar hoe doen jullie dat praktisch dan?

Hopelijk kunnen jullie me nog tips geven.

Beste groeten

Jürgen (een ongeruste amateur met een vuile sensor)

Re: Hoog tijd om schoon te maken!

Vat de koe bij de horens en doe het zelf !
    dit hoort bij de vaardigheden van DSLR eigenaars.

Ik werk steeds met Sensor Swabs en Eclipse, ook al zegt met dat het duur is voor mij hebben de Swabs en de Eclipse al goede diensten bewezen, en de 60Euro of zo die je gaat kwijt zijn wegen niet op tegen de veiligheid en het gebruiksgemak.
    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Akkoord met Digipics 357.
      Had de mijne eens laten kuisen bij een fotohandelaar, koste 50 euro.
      Daar zal toch in je buurt wel een fotoclub zijn veronderstel ik.
      Daar hebben ze het mij geleerd, doe het nu zelf.

Comment

Een sensor is niet zo fragiel hoor, schuur daar maar eens goed op

Neenee dat nu ook weer niet, gewoon niet teveel schrik hebben om zoiets te doen.
        Een blaaspeerke kan ook wonderen doen he, zelf blazen zou ik niet doen (vooral niet als ge ne schuimbek hebt )

Ik doe het gewoon met blaaspeerke, Scotch is de revue ook al gepasseerd.

O ja voor ik het vergeet: use the search button
        flickr

Comment

Ik ga de mijne ook binnenkort moeten kuisen voor ik op reis vertrek.
          Alle tips of links naar sites zijn welkom.

Durf er eigenlijk ook niet goed aan beginnen, maar heb al gelezen dat de meeste het zelf doen hier.
          Dus zal wel meevallen zeker.

Ik heb hier al een tijdje sensorswaps en eclypse staan.
          Hopelijk heb ik geen volle doos sensor swaps nodig voor 1 kuisbeurt.

edit: handige site gevonden http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html
          Last edited by Fred.; 6 augustus 2006, 14:59.
          Canon EOS 5D met 3KG glas
          https://reisforum.net

Comment

Met een simpel blaasbalgje kun je vaak het meeste al wegkrijgen. Voor hardnekkiger vuil zou ik inderdaad Eclipse aanschaffen.

Ga ook niet meteen schoonmaken als er 1 stofdeeltje op je sensor zit. Met wat pech zitten er 3 op als je klaar bent met schoonmaken

Met een portie gezond verstand en een vaste hand kom je al een heel eind
            One day, I would like to make nice pictures :-)
            www.lucaskoijen.nl

Comment

hoe komen die dingen zo smerig, wisselen jullie dan zo vaak lenzen???.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

1) blaaspeer, maar zie verdorie dat ge niet tegen uw sensor komt
                2) sensor magic green tape
                3) pannelikker met pecpad en eclips
                4) just in case: doosje sensor swaps

dat is men "workflow", indien proper 'genoeg' na stap een of twee of ... dan stop'k ermee.
                nog nooit stap vier moeten gebruiken
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                  hoe komen die dingen zo smerig, wisselen jullie dan zo vaak lenzen???.
                  grt,bouk.
                  Een spiegelreflex werd m.i. ontworpen om lenzen te wisselen. Dat is wat ik dan ook doe.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen
                    ... ik zie er om eerlijk te zijn erg tegenop ...
                    Zoals de andere posters adviseren, gewoon diep inademen en doen. Zorg wel dat je kalm bent, en niet in paniek schiet als het na de eerste keer er niet goed uit ziet. Ik heb er lang tegenopgezien, en een paar weken geleden ook mijn sensor schoongemaakt. Ben blij dat ik het gedaan heb, ook al omdat je dan inziet dat het wel meevalt met al die horror verhalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      1) blaaspeer, maar zie verdorie dat ge niet tegen uw sensor komt
                      2) sensor magic green tape
                      3) pannelikker met pecpad en eclips
                      4) just in case: doosje sensor swaps

dat is men "workflow", indien proper 'genoeg' na stap een of twee of ... dan stop'k ermee.
                      nog nooit stap vier moeten gebruiken
                      Da's de volgorde die ik ook handhaaf
                      Alleen vrees ik dat stap één voor jou niet meer zal helpen als ik die foto zo eens bezie.
                      Troost je, de eerste keer dat ik de sensor onder handen nam was het ook met het koud zweet op het voorhoofd en een serieus verhoogde bloeddruk.
                      fotosite

Comment

Koop een setje borstels van visibledust + een bus met perslucht om uw borstel proper te maken en statisch op te laden(met perslucht door borstel blazen =haren statisch opladen).

Indien enkel handbagage meegaat op de vlieger spuitbus vervangen door "Arctic Butterfly "
                        (laat uw borstel zeer snel draaien zodat je de haren statisch oplaad waardoor het vuil er blijft aanplakken).

Op deze manier kuist men bij ETB (ikke zelf gezien )

Mvg
                        Luc
                        Last edited by remip; 7 augustus 2006, 19:52.
                        Nieuwe website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door remip
                          Koop een setje borstels van visibledust + een bus met perslucht om uw borstel proper te maken en statisch op te laden(met perslucht door borstel blazen =haren statisch opladen).

Indien enkel handbagage meegaat op de vlieger spuitbus vervangen door "Arctic Butterfly "
                          (laat uw borstel zeer snel draaien zodat je de haren statisch oplaad waardoor het vuil er blijft aanplakken).

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=73

Op deze manier kuist men bij ETB (ikke zelf gezien )

Mvg
                          Luc
                          Merci voor de tip
                          Ik ga die Arctic Butterfly waarschijnlijk halen voor ik op reis vertrek.
                          Wand met eclypse mag je niet op het vliegtuig.
                          Canon EOS 5D met 3KG glas
                          https://reisforum.net

Comment

Ik zag er ook tegen op, maar het stelt allemaal weinig voor. Iedereen die het gedaan heeft zal zeggen "was dat nou alles". Vraag maar eens wie zijn sensor hiermee stuk gemaakt heeft... ik ken ze niet.
                            Gewoon nuchter blijven en netjes werken. Valt allemaal mee.
                            Canonvijfdeemarkdrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fred.
                              Merci voor de tip
                              Ik ga die Arctic Butterfly waarschijnlijk halen voor ik op reis vertrek.
                              Wand met eclypse mag je niet op het vliegtuig.
                              ps, zet steeds je perslucht spuitbus recht op de tafel als je spuit en zorg ervoor dat de uitgang van de spuitbus een metale buis heeft van ± 8cm.
                              Dit is zeer belangrijk, want dit voorkomt dat er waterdruppels op uw borstel terecht komt.(en dan moet je wel met pannelikker met pecpad en eclips beginnen )

Mvg
                              Luc
                              Nieuwe website

Comment

Working...
                              X