Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon coolpix 5700

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon coolpix 5700

ik ben van plan een nikon cp5700 binnen enkele weken te gaan halen. maar deze heeft een videozoeker inplaats van een optische zoeker, wat zijn de verschillen. En de 8x zoom kan je moeilijk gebruiken zonder statief, is dit zo of valt dat nog mee.

De nikon cp 5000 heeft moeite met het verwerken van overbelichte plekken
    Het objectief heeft last van lensfouten, zoals minder scherpe hoeken en paarse randjes rond sterke contrastovergangen.
    De scherpte van de beelden is maar gemiddeld en vanaf iso 200 neemt de ruis snel toe.
    deze eigenschappen van de cp 5000 zijn die ook in bezit van de cp 5700. hoopelijk niet

laat maar eens iets horen, het kan nog altijd mij keuze veranderen.
    dank bij voorbaat
    kristof
    D70 kit met 18-70 + tamron 28-300 3.5-6.3 macro

de EVF (electric view finder) verbruikt meer stroom
    maar is wel handig in combinatie met de 8X zoom omdat het "beeld" mee zoomt
    euh diene zoom werkt vree goe
    met of zonder statief heeft eerder te maken met de hoeveelheid licht
    de aankoop nog geen moment beklaagd
    was mijn beste aankoop van verleden jaar
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Het het genot mogen hebben om der een paar uurkes mee te mogen spelen en ben der wreeeed content van op 108 foto's 2 onscherpe dus... valt goed mee nee? Voor foto's (vooral water foto's maar wat wil je met dit weer ) mag je altijd even vragen dan post ik er wat,

mvg,
      Lex
      .:www.shadowarts.be:.

Comment

Optische zoeker versus "video"zoeker :
        - Als de optische zoeker bestaat uit "langs je objectief door kijken" dan kan ik je verzekeren dat je bij het inzoomen maar kan schatten wat er op de foto gaat komen .... de video-zoeker geeft accuraat de foto weer.
        - Als de optische zoeker echt door het objectief is, dus een reflex-type ofte dSLR, dan ben je inderdaad beter met de optische zoeker .... maar praat je over een andere prijscategorie.
        - Verder heeft die video zoeker zowel voor als nadelen ( bvb de extra info die mee te zien krijgt, maar ook de mogelijke problemen bij hoge belichting )

8x zoom uit de losse hand ?
        Uit eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat het best meevalt... als er voldoende licht is , je kan nl de ISO waarde wat opvoeren om toch met aanvaardbare tijden te werken, je kan bvb ook kiezen voor de "BSS" functie ( best shot selection = maakt vrij snel enkele foto's, en kiest dan automatisch de scherpste eruit. De rest wordt niet bewaard ). Je moet natuurlijk nogal stabiel van aard zijn

Verwerken van overbelichtte plekken
        Ook weer als simpele amateur gesproken ... ik heb eigenlijk de indruk dat dat met heeeeeel veel toestellen zo is. Vermits digitale bewerking achteraf mogelijk is, is het altijd beter IMHO overbelichting te vermijden door iets onder te belichten. Overbelicht is nl digitaal "leeg" ttz er zit geen informatie meer in, en wat er niet inzit kan geen enkele nabewerking meer tevoorschijn brengen.

Lens fouten
        Ik weet niet waar die info vandaan komt, maar op mijn CP5700 is mij toch nog niets daarvan opgevallen. Ik maak meerdere fouten, maar die lens ????

Paarse randjes
        Als ik mij niet vergis noemt dit "chromatische aberatie" of zoiets . Dat is een eigenschap die ook blijkbaar bij heel veel digitale toestellen voorkomt, en heeft niet zozeer iets met de lens te maken, dan wel met de individuele pixels van de lichtgevoelige chip, en met de software die dergelijke fouten wegneemt. Nu moet ik toch zeggen dat ik ook niet bepaald de indruk heb dat Nikon hier veel last van heeft, eerder het tegendeel. In elk geval is mij een dergelijke fout nog niet echt opgevallen.

Scherpte ?
        Ook hier weer ... ik weet niet waar uw info vandaan komt, maar ik heb geen klagen over scherpte. Eerder het tegendeel Waar ikzelf vooral last mee heb is dat ik die mooie onscherpte achter het onderwerp bijna niet kan realiseren .... alles staat verdorie scherp op die foto

Vergelijken met de CP5000 kan ik natuurlijk niet, maar daarvoor kan je dan weer bij dpreview o.i.d. terecht

HTH
        ---
        darix
        afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
        D70s

Comment

De nikon cp 5000 heeft moeite met het verwerken van overbelichte plekken
          Het objectief heeft last van lensfouten, zoals minder scherpe hoeken en paarse randjes rond sterke contrastovergangen.
          De scherpte van de beelden is maar gemiddeld en vanaf iso 200 neemt de ruis snel toe.
          deze eigenschappen van de cp 5000

Ik ben eigenlijk een beetje aan het overwegen om zo'n 5000 aan te schaffen, ik heb veel plezier van de 995 en weet nu wat meer van dat digitale, is dat nu werkelijk zo met die 5000!! koop ik een kat in de zak????

FW.
          Fotowillem

Comment

Hallo Fotowillem, vraag het eens aan Erik Mansvelders...
            die heeft genoeg ervaring met de CP5000

mvg,
            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Originally posted by darix
              Paarse randjes
              Als ik mij niet vergis noemt dit "chromatische aberatie" of zoiets . Dat is een eigenschap die ook blijkbaar bij heel veel digitale toestellen voorkomt, en heeft niet zozeer iets met de lens te maken, dan wel met de individuele pixels van de lichtgevoelige chip, en met de software die dergelijke fouten wegneemt. Nu moet ik toch zeggen dat ik ook niet bepaald de indruk heb dat Nikon hier veel last van heeft, eerder het tegendeel. In elk geval is mij een dergelijke fout nog niet echt opgevallen.
              Ik ga mij niet uitspreken over de 5700 want alhoewel ik al wat gezien heb van dat toestel heb ik het zelf niet uitvoerig gebruikt en kan daar dus niets over zeggen maar ik wil hier wel een correctie doen. CA of Chromatic abberations (paarse randjes) hebben wel degelijk hoofdzakelijk met de lens te maken. Je gaat dat op alle lenzen in meer of mindere mate tegenkomen (op telelenzen wil ik zeggen). Maar telelenzen zonder dit probleem zijn duurder dan de camera waarover we hier praten.

Dit wil niet zeggen dat de CCd hier helemaal niets mee te maken heeft maar de hoofdoorzaak ligt toch bij de lens. Wat dus ook een van de redenen is dat analoge camera's ook dit probleem hebben.
              Maar het blooming effect (wel een typisch probleem van digicams) verergert dit probleem wel. En het is over Blooming dat Darix het hier heeft.

Voor meer info : http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

Comment

als je gelijk hebt heb je gelijk ! En als je fout bent had je dus geen gelijk En ik was dus inderdaad fout.
                Het is door dat "blooming" effect, wat wel echt typisch digitaal is dat de digitale fotografie meer last heeft van die CA.
                Weeral bijgeleerd zie , bedankt voor de rechtzetting !
                ---
                darix
                D70s

Comment

Ik ben sedert net voor kerstmis een trotse cp5700 eigenaar.
                  Ik beken wel moeite te hebben met de zoomkracht, maar heb geen zo'n stabiele hand, geef ik toe. Ik ga zowiezo een statief moeten kopen, vooral ook omdat ik van nachtfotografie hou.
                  Resultaten met die zoom zijn wel verbluffend, zo heb ik foto's gemaakt van de ijsberen die op 5 januari in Oostende zich de zee in waagden. Door de menigte van op een grote afstand en met mijn toestel hoog boven de hoofden van de massa. Verbluffend resultaat!
                  Als iemand tips geeft over goeie lightweight statieven die geschikt zijn voor zo'n licht toestel en wat dit kost, please : enlighten me.
                  http://pieterbie.skynetblogs.be

Comment

hallo,

allemaal bedankt voor de reacties. en de slechte eigenschappen wat ik opnoemde in het tweede deek van mijn topic waren er van de cp 5000,en ik vroeg me af of deze in dezelfde mate aanwezig zijn bij de cp 5700.

zo te horen is iedereen zeer tevreden over de cp 5700, dus zal ik dat zeker ook worden.

groetjes
                    kristof

Comment

Originally posted by stofke
                      hallo,

allemaal bedankt voor de reacties. en de slechte eigenschappen wat ik opnoemde in het tweede deek van mijn topic waren er van de cp 5000,en ik vroeg me af of deze in dezelfde mate aanwezig zijn bij de cp 5700.

zo te horen is iedereen zeer tevreden over de cp 5700, dus zal ik dat zeker ook worden.

groetjes
                      kristof
                      Ik vind dat je ook van een nadeel moet verwittigd worden
                      Persoonlijk heb ik het er moeilijk mee gehad ( en nog steeds )om het toestel te leren kennen. Het is niet bepaald het meest eenvoudig te bedienen. Ook is de menu structuur ed niet altijd wat je ervan zou verwachten. Eindsom : zeeeer goed toestel voor zijn prijs maar steile aanleer / gewennings curve.
                      Suc6 ermee !
                      ---
                      darix
                      D70s

Comment

ik heb nog een vraagje, als ik nu die camera in Duistland ga halen. zit er dan een nederlandse gebruiksaanwijzing en een europese garantie bij. of kan ik de handleiding ergens op het internet vinden.

ps; de vorige informatie van voor en nadelen van de cp5700-5000 komen uit fotografie infogids 2003 van de blauw media uitgeverij.
                        dit ter verduidelijking.

groetjes stofke

Comment

sorry, daar kan ik niet mee helpen.
                          Ik heb mijn toestel hier in België gekocht bij ons in de buurt. Dus zat daar inderdaad wel degelijk een NL handleiding bij. Zelfs NL + Engels. Dus verwacht ik eigenlijk dat in duitsland geen NL zal zitten.

Anderzijds heb ik ook enkele keren de vraag gehoord van eigenaars van een CP5700 naar een NL handleiding. Dat wil dus zeggen dat die dat ook niet hadden, maar dat wil mischien ook zeggen dat die het intussen gevonden heeft .
                          Wel moet je opletten dat er een infobrochure bestaat ( ook electronisch op de nikon site te vinden ) en ook de echte handleiding ... toch een stevig boekje, wat ik nog niet electronisch gezien heb in het NL.
                          Allemaal natuurlijk geen probleem als wat vlot in het duits of engels kan lezen

HTH
                          ---
                          darix
                          D70s

Comment

Ik wil Darix geenszins tegenspreken, elk ervaart het op zijn manier, natuurlijk, maar ik had geen enkel probleem met het bedienen van de CP5700. Ik beken dat ik nog geen 25% van de handleiding gelezen heb, maar er toch behoorlijk mijn plan mee trek. Ik heb de indruk dat alles een beetje zichzelf wijst. Ik was wel een doorgewinterde reflex-gebruiker, digitaal had ik enkel ervaring met, hum, een 1megapic Kodak-toestel (eigenlijk die van mijn oudste zoon).
                            De verkoper adviseerde mij echter om de Engelstalige versie van de handleiding te gebruiken omdat die stukken beter zou zijn dan de Nederlandse. Misschien heeft het daar mee te maken, ik beken dat ik de NL-versie nog niet bekeken heb.
                            http://pieterbie.skynetblogs.be

Comment

Originally posted by Z900
                              Hallo Fotowillem, vraag het eens aan Erik Mansvelders...
                              die heeft genoeg ervaring met de CP5000
                              Inderdaad Willem (en andere geinteresseerden uiteraard). Ik werk al een hele tijd met de 5000. Wat betreft de opmerkingen: De problemen met overbelichting, dat hangt uiteraard van de instellingen af. In de eerste plaats gebruik ik de camera nooit in de automatische stand, dus overbelichting is iets wat ik zelf grotendeels in de hand heb. Overigens hebben bijna alle Nikon-gebruikers die toch automatisch willen werken de camera standaard ingesteld op EV-0.3 ipv EV0, wat dit al voor het grootste gedeelte oplost.

Lensfouten zijn er bij extreme groothoek inderdaad, maar die groothoek van (omgerekend) 28mm vind ik dus wel erg prettig. Ik heb zelfs meestal nog de groothoekconverter op de camera zitten, zodat zowat 80% van mijn foto's hiermee worden gemaakt (groothoek wordt met de converter 19mm). Paarse lijntjes zijn soms aanwezig, maar niet zo sterk als bij sommige andere andere camera's waar ik mee heb gewerkt (en sterker dan met anderen, maar niet extreem slecht dus). Indien ik ze aantref (bv takjes tegen lucht) zijn ze trouwens gemakkelijk te verwijderen.

Ik lees ook dat de scherpte van de beelden maar gemiddeld is. Dit zie ik toch iets anders. Vanaf ISO200 neemt de ruis inderdaad toe, maar dat is bij elke camera. Ik moet hier wel bij vermelden dat ik de ISO-waarden 400 en 800 nauwelijks instel, maar dat heeft niet direct met ruis te maken (vanwege persoonlijke smaak zet ik kleurenfoto's wel eens om in ZW en voeg dan zelfs ruis/korrel toe).

Het is natuurlijk niet de beste camera die er bestaat, maar voor mij telt het feit dat het een zeer kleine compacte 5MP-camera is die gewoon in je zak past. Dat het objectief dan minder lichtsterk is, neem ik voor lief (ik zoek nog steeds een mini-supercamera, maar daar zal ik toch nog wat jaren op moeten wachten).

Ik denk dat de keuze en het gebruik van een bepaalde camera vooral ook afhangen van wat je ermee wilt doen. Zoek maar eens naar een aantal van mijn albums, allen met de 5000 gemaakt (muv het testalbum tijdens de BD3-dag met de D100).

Dit is overigens geen promotieverhaal voor de 5000 (helaas betaalt de firma Nikon mij geen commissie voor elk verkocht exemplaar ), maar een uitleg waarom ikzelf zeer tevreden ben met de 5000. Ik kan -bv omdat ik de aanschaf zakelijk kan verwerken- relatief gemakkelijk een nieuwe duurdere camera aanschaffen, maar ik ben dit nog niet van plan. Ik ben persoonlijk nog steeds zeer tevreden met de kwaliteit èn eigenschappen van de 5000.

De 5000 kent zoals gezegd, bv vanwege de compacte vorm, enkele nadelen. Het minder lichtsterke objectief bv, daar is weinig aan te veranderen. Sommige tekortkomingen zijn overigens met de nieuwe firmware-update opgelost. Zelf gebruik ik het niet, maar sommige gebruikers vonden het feit dat je met de 5000 geen RAW-foto's kon opslaan een beperking. Met de nieuwe update kan ik nu RAW-foto's maken (maar doe het niet). Een andere tekortkoming is de werkelijk slechte interne flitser. Persoonlijk vind ik die echt waardeloos (veel te fel op korte afstand, alleen met de minimale instelling -2 te gebruiken, en dat is dus niet echt variabel). Maar gelukkig, ik hou niet zo van flitsfoto's, en als je dat wel doet, zul je toch een externe flitser aanschaffen om bv indirect via bounce te kunnen belichten.

Een camera waar ik de 5000 wel direct tegen zou inruilen is de 5900. Helaas bestaat die (nog?) niet. Deze fictieve 5900 is naar mijn idee een 5700 (dus ook met 8x optische zoom; de 5000 heeft helaas maar 3x zoom en de converter die ik gebruik kan ik vanwege vignettering alleen in full-zoom gebruiken) maar dan met meer groothoek . Dus eigenlijk een 5000 met 8x zoom ipv 3x zoom. Ik vind het werkelijk een gemiste kans van nikon dat de 5700 niet de groothoek van de 5000 heeft (28 mm ipv 35mm dus, en dan maar ietsje minder tele), maar helaas. Dus houd ik het voorlopig nog op de 5000...

ps stofke: de electronische zoeker van de 5700 is trouwens een van de beste die ik heb gezien. De optische zoeker van oa de 5000 is meer een soort 'doorkijkglaasje dat een beetje meezoomt', ik gebruik zelf dus altijd het lcd-scherm

Comment

Working...
                              X