Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1e camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1e camera

    Hallo, ik ben van plan mijn 1e digitale camera aan te schaffen.
    Ik gebruik een camera weinig, enkel een paar dagen per jaar tijdens een rockconcert die ik bezoek of sporadisch bij familiefeest.
    In het enorme aanbod en tegenstrijdige reviews is het voor leek niet makkelijke de keuze te maken.
    Stap 1 Batterij.
    Ik fotografeer dus op concerten soms een ganse dag en dan zijn de batterijen zeer snel op (AA). Daarom dacht ik aan een lithium batterij, maar als dan deze moet worden herladen kan ik misschien wel niet mijn favoriete band fotograferen. Een reserve batterij zie ik niet zitten, omwille van weinige gebruik.
    Wat is aan te raden AA of lithium? Kom ik met zo een lithium lang mee (bv ganse dag concert).
    Stap 2 keuze camera.
    Na lang zoeken springen me 2 toestellen in het ook die binnen budget leggen (rond 200 euro). De Sony W30 en S600. Zijn deze goed en welke is de beste voor mijn verwachtingen? Of is er een alternatief.
    De foto's print ik niet af, maar enkel via PC/TV.

    ps nu donderdag vertrek ik voor paar dagen naar een concert (en ja in geval van lithium ik kan er mijn batterij opladen).

    alvast bedankt

  • #2
    Re: 1e camera

    In mijn pentax zitten 4 AA batterijen en op 6 megap.. en beste kwaliteit maak ik zo'n 160 foto's met veel flits ertussen.
    Of je camera een dag lang meegaat op die batterijen hangt niet af van de duur maar van hoeveel foto's je maakt en of je je toestel tussendoor automatisch laat uitschakelen.
    Overigens gebruik ik goed oplaadbare batterijen van zo'n 23-2500 ni-mh.
    Ze gaan langer mee dan niet oplaadbare.
    Een setje opgeladen extra batterijen lijkt me geen probleem om die mee te nemen.
    Marlies
    Groetjes Marlies

    https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: 1e camera

      Als je echt foto's wil maken van concerten, dan zal je met een budget van 200 euro niet toekomen. Een digitale compact is daarvoor niet echt geschikt, een DSLR + een set lichtsterke objectieven (met zeker een 70-200 f2,8 in de set) is eigenlijk de enige oplossing om goede foto's te maken van optredens.

      Met die DSLR kan je ook veel meer foto's maken voor de akku leeg is, maar dan ben je minstens 2000 euro (een Nikon D50 of een Canon 350D + Sigma 70-200 f2,8 is een absoluut minimum) kwijt vooralleer je kan beginnen te fotograferen.

      Ik heb deze maand ook al een paar optredens gefotografeerd, en daarbij gebruik ik de Sigma 70-200 het meest (op mijn 20D). De bands die ik fotografeer mogen mijn foto's dan ook op hun website zetten, en ze maken daar ook graag gebruik van. De andere foto's op die sites zijn meestal met compactjes gemaakt, en die zijn meestal niet om aan te zien .

      Je kan dus wel concert-foto's maken met een compactje, maar die zullen in de meeste gevallen heel erg tegenvallen. De lithium-akku's van een compact zijn in het beste geval goed voor 400 foto's, maar dat geldt niet voor de heel kleine toestelletjes want daarin zitten meestal kleinere akku's. Een tweede akku zal je dus toch best meenemen.

      Op de familiefeestjes kom je meestal wel toe met een compact, en voor de gewone vakantiefoto's hoef je ook niet zo'n zwaar geval mee te sleuren. Bij een rock-concert geraak je ook niet altijd binnen met een "grote camera.

      Ik wil je hier niet aanzetten om toch een DSLR te kopen, omdat je maar af en toe wil fotograferen. Wat ik wel wil zeggen is dat je met een compact toestelletje ook de gebreken erbij moet nemen, en net het grote gebrek is dat die nooit geschikt zijn om goede foto's te maken als er weinig licht is. En dat zijn nu net de omstandigheden die je bij een rock-concert tegenkomt. Verwacht dus niet dat iemand hier een tip kan geven voor een compact van 200 euro, waarmee je in die omstandigheden perfecte foto's kan maken, want anders had iedereen er zo al ééntje in huis .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: 1e camera

        Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik volledig akkoord ben met Bandit....

        Ga je toch door met je aankoop & het mag wat meer kosten dan 200 Euro kijk dan hier even:


        De 10x zoom zal je best kunnen gebruiken bij concerten + deze cam doet het vrij goed bij weinig licht wegens een goeie ruisonderdrukking...



        En als het binnen de 200 euro moet blijven, kijk dan hier eens...




        Panasonic Lumix DMC-LS 3

        - Camera mét beeldstabilisatie
        - 512 Mb geheugenkaart
        - 4 heroplaadbare batterijen
        - Batterijlader
        - Lederen tasje

        192 Euro (verzendingskosten = +18 euro)

        Hier een uitgebreide review:
        Panasonic DMC-LS2 review, find out how the DMC-LS2 stacks up against the competition in our real-world review with in-depth image quality comparisons.



        Maar voor donderdag zullen ze die wss niet meer kunnen leveren...

        Comment

        Working...
        X