Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

noordpoolfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • noordpoolfotografie

    is er iemand die mij kan helpen bij het vergaren van info wat betreft fotografie onder extreem koude temeraturen nl. van -5 tot -45.
    navraag bij enkele fabrikanten leverde geen concrete aanwijzingen op, enkel dat ik reserve batterijen moet meenemen en warm houden.qua toestel leek niemand een aangepast toestel in zijn gamma te bezitten.ik vertrek deze winter voor een zestal weken naar de noordpool,waar de middernachtzon en het noorderlicht de enige lichtbron zijn.graag ook wat info over de gebruikte technieken zoals sluiterstijd, belichting enz. om deze fenomenen zo goed mogelijk op de plaat vast te leggen. vermits ik op dit ogenblik totaal geen ervaring heb met fotografie zou enige hulp meer dan welkom zijn,
    thanks

  • #2
    Re: noordpoolfotografie

    Als je van de middernachtzon wil genieten zul je ogenblikkelijk moeten vertrekken, in de Winter is het aan de Noordpool maanden aan een stuk donker.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: noordpoolfotografie

      De meest recente editie van Pbase Magazine bevat een bijdrage over het fotograferen van het noorderlicht door Bud Kuenzli, duidelijk een expert terzake, met heel wat nuttige tips. Je vindt verder hier voorbeelden van zijn foto's.
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #4
        Re: noordpoolfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door baloo
        De meest recente editie van Pbase Magazine bevat een bijdrage over het fotograferen van het noorderlicht door Bud Kuenzli, duidelijk een expert terzake, met heel wat nuttige tips. Je vindt verder hier voorbeelden van zijn foto's.
        ik ben deze winter op bezoek geweest bij Bud. Schitterende vent, heeft me onmiddellijk slaapplaats aangeboden, en we zijn samen op noorderlichtshoot geweest

        wat werken in extreem koude omstandigheden betreft: ik had een 1ds en 20d bij, Bud werkt met een 1dII.

        De 1-reeksen bleven het doen bij -40, de 20d niet.

        Nog een aantal tips:
        - werk met de zelfontspanner op 2sec voor elke opname, een draadontspanner bevriest en breekt dan in twee (eigen ervaring )
        - leer je camera van buiten zodat je zo weinig mogelijk aan knopjes moet priegelen. Toestel is extreem koud...
        - let op dat je niet vastvriest aan je statief. Bescherm metalen delen met tape of zo (geen probleem bij carbon statief)
        - neem zeker 2 extra accus bij, en hou die warm. Je zal om de 5-10 fotos moeten wisselen, bij extreme kou zelfs na elke foto
        - koop een paar goeie 'liner' handschoenen, die draag je in wanten. Als je iets aan je camera wil verstellen, kan je dat nog doen met die liners (beste zijn die uit merino-wool, maar wel duur. te krijgen bij as adventure)
        - als je lang in de kou wil staan: bunny boots kopen, en een bontmuts (nep werkt ook). Als je via Canada of Alaska naar de Noordpool wil gaan, koop dan al je kledij daar, stukken goedkoper

        Comment


        • #5
          Re: noordpoolfotografie

          Voor de F-801 en F-90 had je vroeger een DB-5 accuhouder, die hield je op je lijf, met een kabel naar de camera.
          En een SD-8a doet het zelfde met een kabel naar vrijwel alle flitsers zoals de SB-11/20/22/24/25/26/27/28/80/800.

          Als je een Nikon pro gebruiker bent, neem eens contact op met NPS.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: noordpoolfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
            ik ben deze winter op bezoek geweest bij Bud. Schitterende vent, heeft me onmiddellijk slaapplaats aangeboden, en we zijn samen op noorderlichtshoot geweest
            Ik vind dat ge hier een voorbeeld fotootje moet posten
            On-topic: als je toevallig een volledig mechanisch toestel hebt liggen zou je dat kunnen meenemen. Een Nikon FM of zo + een vaste breedhoek + een paar rolletjes Velvia en je hebt "no problems"... (wel traag doordraaien of je film kan breken)
            Kris

            Comment


            • #7
              Re: noordpoolfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door krisd
              Ik vind dat ge hier een voorbeeld fotootje moet posten
              On-topic: als je toevallig een volledig mechanisch toestel hebt liggen zou je dat kunnen meenemen. Een Nikon FM of zo + een vaste breedhoek + een paar rolletjes Velvia en je hebt "no problems"... (wel traag doordraaien of je film kan breken)
              Kris
              geen idee hoe je een foto post

              mechanische bodies + film zijn goed bij koude, niet bij extreme koude. Voor we naar Alaska gingen, heb ik daar redelijk wat over zitten opzoeken, en blijkbaar gaat film bijna niet meer bij -40 of kouder, digitaal wel

              Comment

              Working...
              X