Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen over onderwaterfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vragen over onderwaterfotografie

Hoi allemaal,

Morgen gaan wij voor het eerst duiken.
    Ik heb daarvoor een ewamarine onderwatertas gekocht.
    Nou heb ik toch nog een paar vragen.
    Ik heb de volgende lenzen hier ter beschikking > 18=200 vr en de 16 mm fish
    Welke zou ik het beste kunnen gebruiken.
    Verder wat is de juiste setting mbt AF. Moet dat AFC of afs zijn.
    Ik ga de d200 met een sb800 gebruiken.
    meer tips zijn altijd welkom

groeten uit turkye

alex
    Website : www.alextimmermans.com
    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Re: Vragen over onderwaterfotografie

Alex,

Als je voor de eerste keer gaat duiken, zou ik je camera maar veilig aan land laten. Onder water fotograferen is zelfs voor ervaren duikers niet makkelijk, laat staan voor iemand die voor de eerste keer duikt.
    Je zal je handen al volhebben met brillen leegblazen, uittrimmen, ...
    Als je instructeur je op je eerste duik die camera laat meenemen, zou ik me trouwens serieus zorgen beginnen maken over zijn bekwaamheid.

Tot duiken een tweede natuur voor je is, zou ik eerder eens wat gaan snorkelen met de camera. Die EWA-behuizingen, zijn trouwens enkel geschikt voor enkele meters diepte.

Gezien het soort fotografie lijkt de 16mm Fish de meest voor de hand liggende lens
    Buiten de naam, moet je er ook rekening mee houden dat het water voor een extra cropfactor zorgt. Onder water lijkt alles immers groter en dichter bij. Water absorbeert ook het licht (en de kleuren) veel sterker waardoor je (zelfs met flits) behoorlijk dicht bij je onderwerp moet komen.

De flits zou ik trouwens ook maar aan de kant laten voor je eerste experimenten. Waarschijnlijk ga je er vooral rondzwevende deeltjes mee belichten.

Hiermee wil ik je overigens vooral niet afraden om onder water te fotograferen. Doe het gewoon stapje per stapje.
    Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

@super 22 :
      Is er voor onderwaterfotografie ook geen speciaal filter nodig om de kleuren juist te krijgen ? Ik meen dit ergens gelezen te hebben.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

bedankt voor jullıe reactıes.
        Ik moet ergens een keer begınnen.
        je zult begrıjpen dat ık ook bıj de eerste keer mıjn camera nıet aan de kant zal laten. Beter ıets dan nıets.
        Dat van dıe fılter heb ık ook ergens gelezen. Nou fotografeer ık altıjd Raw. dus ık kan nog het een en ander corrıgeren.

Meer tıps zıjn meer dan welkom. Morgen gaat het dus echt gebeuren.

alex

Comment

Ik sluit mij volledig bij de opmerking van super22 aan. Voor de 1e keer gaan en een kamera meenemen is niet slim.
          Als je mijn buddy was, zou ik je absoluut niet meenemen...

Betreft het filter, in helder (blauw) water kan een roodfilter nuttig zijn. In nederland zul je over het algemeen geen roodfilter nodig hebben.

Comment

Of achteraf gewoon op de pc wat meer rood toevoegen hé...

Ben zelf nog niet zo lang geleden gestart met duiken, en ik zou het eerlijk gezegd ook niet aanraden om al ineens ow-foto's te gaan maken.
            Na ongeveer 20 duiken (7 in Egypte, de rest in BeNe) ben ik nog steeds niet 100% vertrouwd met alles waar je onderwater al op moet letten voor je eigen veiligheid...

Leer eerst duiken en ga daarna pas verder...

Dave

btw: iig veel succes met de duiken hé

Comment

Hallo,
              Ik heb reeds meer dan 200 duiken gedaan. En nu nog heb ik soms problemen om op alles te letten als ik duik. Ik ben beginnen te fotograferen als ik een 100- tal duiken had. Als het uw eerste duik is zou u ook met mij niet duiken. U heeft uw handen vol met van alles om dan nog foto's te nemen. Naar mijn bescheiden mening wilt u reeds racen alvorens u kunt rechtstaan om uw eerste stappen te doen.
              Ik wens u veel sucses met uw doopduik.
              Last edited by Berke58; 6 augustus 2006, 23:22.
              Bezoek eens de website [url]http://www.meenseduikklub.be

Comment

Hey alex,

Heb je straks ook wat resultaten om te laten zien?

Als je terug bent en je hebt een beetje tijd kan je mss ook wat bij lezen over onderwaterfotografie.
                Je zal dan ook lezen/leren dat het erg belangrijk is dat je goed kunt omgaan met je duikmateriaal zodat je zelf veilig blijft, maar ook dat je de natuur onderwater respecteert en niet alles achter/onder kapot maakt om die ene foto te kunnen maken.

Veel plezier verder.

Jo.
                Last edited by jwllms; 25 juli 2006, 22:37.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

Comment

Ga eerst genieten van het duiken. Daar heb je ervaring voor nodig. De tiende duik (!) stap je toch anders in het water dan de honderdtiende duik en zo verder. Eerst plezier beleven aan het duiken om dan het vast te leggen voor uzelf en anderen.

PADI OWSI 965735

Comment

12345

Comment

nu hopen dat hij niet verdronken is of zen camera heeft kwijt gespeeld
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Precies niet hé : click

Jo.
                        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                        Nikon stuff

Comment

Ik kan de vorige replies volledig beamen, in het begin heb je veel meer aan je hoofd dan foto's nemen ... Trouwens, om op een deftige manier foto's te maken, moet je je 'onderwaterstabiliteit' écht goed onder controle hebben. Anders heb je ofwel onscherpe opnames, ofwel, en dat vind ik nog veel erger, beschadig je het rif doordat je van links naar rechts zwalpt en met je vinnen overal tegenaan stoot. Ik heb dat meermaals gezien op mijn duikreizen, mensen die ten koste van alles proberen een foto te maken en uiteindelijk was het resultaat dan nog onbevredigend ...
                          Dus : geniet eerst van het duiken zelf en eens je alles goed onder controle krijgt, dan kan je beginnen met fotografie !

Ronny

PADI AOW 0312U78087
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie tips en ondersteuning.
                            Jo heeft het eerste resultaat dus reeds gezien.
                            De rest staat hier : http://www.pbase.com/alex28/underwater_photography

Ter geruststelling. Ik heb de camera alleen gebruikt tijdens het snorkelen.
                            dat was al indrukwekkend genoeg.
                            Waar ik mij wel een BEETJE over verbaas is de opmerking over het evt. beschadigen van de natuur onder water. Die kans lijkt mij met snorkelen net zo groot.
                            Dat lijkt mij voor een groot gedeelte respect hebben voor de natuur.
                            Als je ziet wat mensen tijdens zo'n boottrip (bewust of onbewust) over boord kieperen. Sigarettenpeuken, etensresten met slaolie (dat geeft heel snel een hoop troep op het water) etc.
                            Afijn, het was een zeer bijzondere ervaring wat zeker een vervolg zal gaan krijgen.

alex

Comment

Toch schone foto's!

Respect voor de natuur is ontzettend belangrijk natuurlijk, en dat geldt ook bij het snorkelen. En ook voor de mensen die gewoon in het bootje blijven natuurlijk...!!!

Sigarettenpeuken
                              Die sla (zelfs met olie) zal wel nog geen kwaad kunnen zekerst? Ziet er natuurlijk niet erg deftig uit maar is tenminste nog 'natuurlijk'.
                              Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
                              And if that doesn't work...there's always Photoshop!
                              Canon EOS400

Comment

Working...
                              X