Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dead en hot pixels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dead en hot pixels

Ik weet niet of dit onderwerp op deze forum thuis hoord maar zou niet weten waar anders. Ik had een vraagje ivm dead en hot pixels. Ik heb onlangs mijn toestel laten herstellen van een defecte CCD. Nu heb ik mijn toestel eens gestest op dead en hot pixels en ik verschoot een beetje van het resultaat. Misschien onterecht maar juist daarom roep ik jullie advies in. Ik heb in totaal 4 foto's genomen in TIFF formaat. met de volgende resultaten

sluitertijd 1/30 = 0 dead pixels en 0 hot pixels
    1 sec = 0 dead pixels en 44 hot pixels
    2 sec = 1 dead pixels en 129 hot pixels
    3 sec = 2 dead pixels en 177 hot pixels
    4 sec = 39 dead pixels en 344 hot pixels

Vooral bij die laatste verschoot ik wel even. Misschien is dit nog niet zo abnormaal. Iemand raad?

Alvast bedankt

Groetjes

Gerry
    Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

Re: dead en hot pixels

Hoe tel jij dead pixels?
    Want een dode pixel is altijd dood, het kan dus eigenlijk niet dat dit aantal afhankelijk is van de instellingen waarmee je de foto neemt.

Een dode pixel is er normaal eentje die niet meer werkt. Dit wil dus zeggen dat deze pixel geen output meer geeft. Normaal verwacht ik dan dat deze altijd zwart (of wit) is op elke foto met alle instellingen.

bij veel camera's kan een algemene reset dan een oplossing bieden. Dan wordt er normaal door de SW naar dode pixels gekeken en als die pixel wordt herkend dan wordt die SW matig bijgewerkt. Op uw volgende foto's merk je dan de dode pixel niet meer.

Hot pixels zijn pixels die een verkeerde kleur weergeven. Hoe langer de sluiter open is, hoe meer hot pixels je kan verwachten.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
      ...

bij veel camera's kan een algemene reset dan een oplossing bieden. Dan wordt er normaal door de SW naar dode pixels gekeken en als die pixel wordt herkend dan wordt die SW matig bijgewerkt. Op uw volgende foto's merk je dan de dode pixel niet meer.
      ...
      Hé, dàt is nieuw voor mij!...

Ik weet wél dat men (extern) via SW hot pixels kan laten wegmappen, maar dat dit ook "vanzelf" (intern) kon, gewoon door zelf de camera te "resetten", dàt wist ik niet...
      Of gaat dit enkel voor dode pixels, niet voor hot pixels?...

Kan dit ook bij DSLR's?
      Bij welke camera's werkt deze procedure?...

Comment

Het feit dat de dead pixels toenamen naar mate ik een langere sluitertijd gebruikte vond ik ook vreemd. Ik heb de dode en hot pixels getest via een freeware programma dat zo te downloaden is van het internet. Nu weet ik dus ook meteen waarom het gratis is. Zal morgen eens proberen een ander programmke te vinden om nog eens een test uit te voeren. Kent iemand een goed programma hiervoor?
        Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

Comment

Hot pixels kan je niet remappen. Wel hebben sommigen een anti-ruis optie voor lange exposure. Dan neemt de camera eerst het beeld, daarna doet hij dat nog eens zonder de sluiter te openen. De gemeten pixels (hot) worden dan van het oorspronkelijke beeld af getrokken.

Een dode pixel is er eentje die niet meer werkt. Het remappen gebeurt dan SW matig. De SW negeert de output van de dode pixel en vult die in aan de hand van de omliggende pixels.
          En ja het zit in verschillende DSLR's.

Bij Olympus heb je een menu item om dode-pixels te remappen. Ik weet niet hoe het juist noemt.

Van Konica-Minolta dacht ik te weten dat de camera dat 1 keer per maand doet bij het opstarten.

Verschillende Sony modellen doen dat bij een algemene reset. Ik heb dit ooit 1 keer met mijn Sony F828 gedaan en het werkte effectief. Of de A100 nu de Konica-Minolta manier over neemt of de Sony pro-sumer-modellen-manier weet ik niet.

Bij Canon dacht ik dat er een menu optie ergens voor sensor cleaning is dat dit doet. Maar het kan zijn dat dit alleen maar bij de duurdere modellen is.

Nikon zou het niet aanbieden in zijn toestellen op deze moment.

Tip: gebruik google "dead pixel" remap F828 (gebruik ook de aanhalingstekens)
          Vervang dan de "F828" door jouw camera, misschien vindt je wel wat.
          Last edited by FotoDirk; 19 juli 2006, 10:10.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hot pixels kan je niet remappen...
            Uit eigen ervaring weet ik dat hot pixels wél softwarematig kunnen "weggemapt" (uitgeschakeld) worden.
            Enkele jaren geleden had ik een hot pixel in mijn Nikon Coolpix 990 en die werd terstond weggemapt bij De Beukelaer (in the good old days! )
            Perfect gedaan, niets meer van te merken!

Comment

Bij Canon dacht ik dat er een menu optie ergens voor sensor cleaning is dat dit doet. Maar het kan zijn dat dit alleen maar bij de duurdere modellen is.
              Deze optie dient alleen om de spiegel tijdelijk omhoog te klappen zodat je bij de cmos kan om hem te reinigen!

Comment

Zie je nu op elke foto die je maakt dead en hot pixels, of ga je echt op zoek naar fouten bij lange belichtingstijden .

Elke CCD geeft fouten met lange belichtingstijden, dat is volkomen normaal want dan wordt die warm. Bij extreem lange belichtingstijden wordt die zelfs heet en kunnen er wel eens pixels definitief stuk gaan .

Als ik met mijn 20D nachtfoto's zou maken zonder de "ruisreductie bij lange belichtingstijden", dan zou ik ook wel een heleboel "foutjes" zien wanneer ik de foto in full-size op het scherm zou bestuderen. Maar, ik gebruik die ruisreductie dan wel, en het is me nog niet opgevallen dat er grote fouten in het beeld te zien zijn. Ik gan dan ook niet met een vergrootglas de pixels zitten tellen om toch maar fouten te vinden, want in een afdruk heb ik nog nooit een foute pixel gezien.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten
                  Deze optie dient alleen om de spiegel tijdelijk omhoog te klappen zodat je bij de cmos kan om hem te reinigen!
                  Bij de 350 waarschijnlijk wel maar 5D gebruikers melden toch dat er dan ook een dead-pixel remap gebeurt.
                  http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=19143444
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                    Uit eigen ervaring weet ik dat hot pixels wél softwarematig kunnen "weggemapt" (uitgeschakeld) worden.
                    Enkele jaren geleden had ik een hot pixel in mijn Nikon Coolpix 990 en die werd terstond weggemapt bij De Beukelaer (in the good old days! )
                    Perfect gedaan, niets meer van te merken!
                    Hangt van de definitie af.

Ik gebruik volgende defintie
                    Dead pixel:
                    Is een dode pixel, deze reageert niet meer en geeft steeds dezelfde waarde af. Ongeacht de gebruikte instelling van de camera zal deze pixel altijd dezelfde kleur bevatten. Een dode pixel kan elke kleur en intensiteit hebben en is op alle foto's op exact dezelfde plaats aanwezig.

Hot pixel:
                    Is een pixel die eruit springt in een bepaalde foto. De pixel heeft zich vergist en geeft een verkeerde waarde aan. Bij de volgende foto is dit weer weg. Hot pixels zijn eigenlijk een beetje zoals ruis. Hot pixels komen vooral voor bij langere belichting en het is steeds een andere pixel.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik gebruik volgende defintie
                      Dead pixel:
                      Is een dode pixel, deze reageert niet meer en geeft steeds dezelfde waarde af. Ongeacht de gebruikte instelling van de camera zal deze pixel altijd dezelfde kleur bevatten. Een dode pixel kan elke kleur en intensiteit hebben en is op alle foto's op exact dezelfde plaats aanwezig.

Hot pixel:
                      Is een pixel die eruit springt in een bepaalde foto. De pixel heeft zich vergist en geeft een verkeerde waarde aan. Bij de volgende foto is dit weer weg. Hot pixels zijn eigenlijk een beetje zoals ruis. Hot pixels komen vooral voor bij langere belichting en het is steeds een andere pixel.
                      Juist, kwestie van definities dus...

Ik bedoelde wel degelijk één rode pixel op elke foto, steeds op dezelfde plaats (afh. van opnameomstandigheden en onderwerp) al dan niet zichtbaar, maar alleen bij zéér sterke uitvergroting natuurlijk (één pixel!).

Bij De Beukelaer spraken ze toen van "hot pixel", maar ja, what's in a name?...

In uw definitie is dit dan idd. een "dead pixel", geen "hot pixel"...

Comment

Hot pixel:
                        Een hot pixel is NIET een beetje als ruis. Het IS ruis.
                        Een hot pixel is een pixel die abnormaal veel ruis genereerd en daardoor, vooral bij lange belichtingen, boven de andere uitsteekt.

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                        X