Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 of ...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D50 of ...?

Oorspronkelijk geplaatst door joghem
    Sorry dat ik de thread een beetje kaap, maar het is vrij zinloos om opnieuw een topic over te maken!

Ik ben er vrij zeker van dat ik de Nikon D50 wil. Gisteren in de Fnac heb ik hem voor het eerst vastgehad samen met de Canon 350D. Conclusie: Nikon heerst een pak, Canon zuigt. De Nikon is een pak groter wat mij wel aanstaat, ik vind de plaatsing van het tweede lcdschermpje véél beter, meer plaats voor de knopjes, ... Hoogstwaarschijnlijk stap ik de komende dagen een fotograaf binnen om de toestellen eens te testen om toch een nog beter beeld te krijgen. (Maar de 350D ligt toch wel wat boven budget ...)

Mijn beslissing steunt dus op vele reviews, vele reacties op forums (o.a. hier) maar één ding stoort mij nog een beetje, namelijk dit. Ik vind persoonlijk dat de beelden van de 350D pakken beter zijn dan die van de D50. Moet ik hier ergens rekening mee houden ?

Mijn grootste ergernis op het moment is, gelukkig genoeg dus niet echt meer de keuze tussen toestellen maar de prijs. Ik wil liefst de Nikon D50 + de 18-55mm lens (of een andere lens die jullie aanraden, maar ongeveer zelfde prijs is of minder) + 1 of 2 GB kaartje (welk is best ?) + een draagtas. Ik wil een zo laag mogelijke prijs dus kopen in Duitsland (of andere landen) mag ook, maar hoe zit dat dan met verzendingskosten/douane/... ? Ik heb al gehoord dat je bij defect van je Canon (die besteld is in Duitsland) hem gewoon hier in België kan binnendoen in een Canon-dealer, geldt dit voor Nikon ook?

En als laatste nog dit:
    Hier op zolder nog even gekeken en heb hier nog oude lenzen gevonden. Kan iemand mij misschien zeggen als deze iets waard zijn en compatibel zouden zijn met de Nikon D50. (Heb ook niet onmiddellijk een idee van wat ik juist moet vermelden, maar ik doe een poging )
    - Merk Chinon: Auto Chinon 1:2.8 f=135mm 584200 (grootste lens dat er bij zit)
    - Merk Chinon: Auto Chinon 1:2.8 f=35mm 544651
    - Merk Chinon: Auto Chinon 1:1.7 f=55mm 513995
    Eerst bij een Belgische verkoper gaan testen, om dan zo goedkoop mogelijk in Duitsland te gaan kopen ? Als je hem zo goedkoop mogelijk wil kopen, dan moet je het risico maar lopen. Zonder ze te testen !!! Rek je budget tot 999 euro, dan moet je niet zo vitten. Vraag eens prijs bij de lokale fotoboer, staat de prijs je aan; vraag dan een test.

Comment

één ding stoort mij nog een beetje, namelijk dit.
      Op deze site kun je ook een vergelijking maken tussen de Canon E350 en de Nikon D50.
      En hier heb ik de indruk, als leek, dat de Nikon beter scoort.

Misschien dat de meer ervare gebruikers ons kunnen helpen met welke conclusies we mogen trekken uit deze tests ...

thx
      Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
        Eerst bij een Belgische verkoper gaan testen, om dan zo goedkoop mogelijk in Duitsland te gaan kopen ? Als je hem zo goedkoop mogelijk wil kopen, dan moet je het risico maar lopen. Zonder ze te testen !!! Rek je budget tot 999 euro, dan moet je niet zo vitten. Vraag eens prijs bij de lokale fotoboer, staat de prijs je aan; vraag dan een test.
        Ik snap niet dat jij daar een probleem van maakt hoor. Als ik bij een Belgische fotograaf voor inlichtingen gaat zal hij die mij zeker met veel plezier geven. Als hij mij dan vertelt dat ik voor wat ik wil (camera, lens, kaartje, zak) 1200€ betaal en ik in mijn achterhoofd weet dat ik in Duitsland maar 750€ betaal dan moet ik geen twee keer nadenken hoor. Betaal jij dan maar volle pot, ik neem de nadelen én de voordelen van het bestellen in Duitsland er dan wel bij en die fotograaf zal daar geen problemen van maken.

Comment

Ik snap niet dat jij daar een probleem van maakt hoor. Als ik bij een Belgische fotograaf voor inlichtingen gaat zal hij die mij zeker met veel plezier geven. Als hij mij dan vertelt dat ik voor wat ik wil (camera, lens, kaartje, zak) 1200€ betaal en ik in mijn achterhoofd weet dat ik in Duitsland maar 750€ betaal dan moet ik geen twee keer nadenken hoor. Betaal jij dan maar volle pot, ik neem de nadelen én de voordelen van het bestellen in Duitsland er dan wel bij en die fotograaf zal daar geen problemen van maken.
          Die fotograaf zal daar wel problemen van maken. Als je me niet gelooft dan ben je naief hierin. Om te testen moet je je eens volledig in zijn schoenen zetten of beter nog:
          Stap bij hem binnen en vraag of je de camera's eens mag testen maar zeg op voorhand dat je de camera toch in Duitsland gaat kopen!!!
          Hij zal je snel de deur wijzen metde woorden dat je dan maar in DUitsland moet gaan testen

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Die fotograaf zal daar wel problemen van maken. Als je me niet gelooft dan ben je naief hierin. Om te testen moet je je eens volledig in zijn schoenen zetten of beter nog:
            Stap bij hem binnen en vraag of je de camera's eens mag testen maar zeg op voorhand dat je de camera toch in Duitsland gaat kopen!!!
            Hij zal je snel de deur wijzen metde woorden dat je dan maar in DUitsland moet gaan testen

Hubert
            Ik ben nog hélemaal niet zeker dat ik het toestel in Duitsland ga kopen, maar het is bijna 100% zeker dat hij hier in België véél meer zal kosten. Toch zal die fotograaf mij zeker en vast willen helpen. Of zijn jullie van het type 'Als je niets koopt, trekt dan uw plan dan help ik u niet verder'? Nogal conservatieve types zijn jullie dan! Ik vertek binnen 10min naar een fotograaf en we zullen eens zien!

Maar soit, ik kom hier niet om ruzie te maken. Dat kwaliteitsverschil tussen de Canon en Nikon, moet ik hier rekening mee houden? En welk kaartje zou ik best kopen voor de Nikon? Want ik las ergens dat ik best al een vrij snel kaartje koop, omdat ik dan toch meer profijt zal hebben hiervan. En weet iemand iets over die lenzen? Compatibel of niet?

Comment

Dat kwaliteitsverschil tussen de Canon en Nikon, moet ik hier rekening mee houden? En welk kaartje zou ik best kopen voor de Nikon? Want ik las ergens dat ik best al een vrij snel kaartje koop, omdat ik dan toch meer profijt zal hebben hiervan. En weet iemand iets over die lenzen? Compatibel of niet?
              Vraag dat toch aan die bereidwillige fotograaf. Niet vergeten te zeggen dat ge in Duitsland gaat kopen

Geef hem in ieder geval de kans om ook een competitief bod te doen tov Duitsland.

Hubert
              Hubert

Comment

Ik ben er nog niet zo zeker van dat hij in Duitsland
                beterkoop gaat zijn.

Mijne E500 was mss iets beterkoop (€ 70) dan hier
                bij de fotohandelaar.

Maar als ik zie wat ik voor die € 70 hier erbij krijg (fototas van
                Olympus E system, Ultra CF Kaartje, plastiekjes voor LCD te
                beschermen, en extra Extreme III CF kaartje of extra batterij
                omdat mijn grote lens er nu niet bij was maar pas binnen 2 weken,
                ongeacht de km's die ik naar Duitsland moet rijden (50 km naar Aken)
                ben ik blij dat ik hem hier gekocht heb

Ik mag ook steeds voor raad bij hem langs gaan en indien
                de CCD toch vuil (stof of zo) moest zijn wordt hij gratis gereinigd

Maar is ieder zijn keuze natuurlijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucky Luc
                  en indien

Hoe kan dat
                  Die supersonische sensor kan toch niet vuil worden

Hubert
                  Hubert

Comment

Was maar als voorbeeld, is idd
                    een voordeel van dit systeem
                    (nu ook toegepast bij nieuwe Sony)

Maar dit is een argument wat een
                    handelaar zei toen ik bij hem kwam
                    voor inlichtingen om een toestel aan
                    te kopen (Nikon D70's).
                    Als ik hem kocht bij die handelaar mocht
                    ik het toestel altijd "gratis" laten reinigen
                    bij hem.

En waar ik hem nu kocht was het ook geen
                    probleem.

Meeste handelaars vertellen dit niet, breng hem
                    daarna maar eens binnen om stof laten te verwijderen,
                    ben benieuwd wat het je gaat kosten

Ik "denk" dat ze de meeste klanten met zo'n uitspraak
                    en lagere prijzen moeten overtuigen om toch maar
                    bij hun te kopen en niet in Duitsland of bij Konijnenburg
                    of waar dan ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
                      Toen was die E-500 met z'n 2 lenzen gewoon qua prijs/kwaliteit een niet te kloppen combinatie.
                      Dat er minder lenzen voor zijn is nogal logisch : het 4/3 systeem is geïntroduceerd in 2001, 1e camera (de E-1) in 2003.
                      Toen ik voor mezelf de diverse toestellen naast elkaar aan het afwegen was, was de E-500 een kanshebber.

In de fora werd toen gevraagd wat mijn doel was (amateur, prof....)
                      Men vertelde me toen als ik nu (of in de toekomst) van amateur wil verder gaan naar "gevorderde" of zelf "prof." ik de Olympus beter niet nam omdat er (voorlopig) geen professionele lijn is bij Olympus zoals dat wel is bij Canon en Nikon.

Ook iets om over te peinzen...

Comment

Ik ben er nog niet zo zeker van dat hij in Duitsland
                        beterkoop gaat zijn.

Mijne E500 was mss iets beterkoop (€ 70) dan hier
                        bij de fotohandelaar.

Maar als ik zie wat ik voor die € 70 hier erbij krijg (fototas van
                        Olympus E system, Ultra CF Kaartje, plastiekjes voor LCD te
                        beschermen, en extra Extreme III CF kaartje of extra batterij
                        omdat mijn grote lens er nu niet bij was maar pas binnen 2 weken,
                        ongeacht de km's die ik naar Duitsland moet rijden (50 km naar Aken)
                        ben ik blij dat ik hem hier gekocht heb

Ik mag ook steeds voor raad bij hem langs gaan en indien

Voor een verschil van zelfs 100 EUR zou ik gaan voor de betere fotohandel achter je hoek. Een goede service en dienst naverkoop is veel waard.

Vergeet ook niet dat je bij aankoop in België 2 JAAR garantie hebt terwijl dat in de "goedkopere" buurlanden slechts één jaartje is.

Ik was aanvankelijk naar de locale winkel gegaan voor info en testen met bedoeling via 't internet te kopen, maar was zo aangenaam verrast over de service en klantviendelijkheid (ze zijn meer dan uur met me bezig geweest op zaterdagnamiddag met achter mij rij geënerveerde wachtenden) dat ik ben buitengegaan met de D70S, de SB600, rugzakje...

Denk erom dat in veel gevallen goedkoop duurkoop kan zijn en dat een gedegen service onbetaalbaar is.

Om dat laatste te staven, net voor me was er een klant die een mankement had aan een compact digitale camera, was nog onder garantie, ze ging 5 min. later buiten met een nieuwe doos omdat de handelaar blijkbaar goede connecties heeft met fabrikant/importeur en dat zo kon regelen. Als je zoiets via internet voor hebt, ben je garantie minstens een week camera-loos

Wil zeker internet shops niet afbreken, maar voor body opteer ik voor locale handelaar of bv semi-internet shop zoals oa Corné waar je (als het niet te ver van je is) ook even kan langsgaan en waar je ook service hebt.
                        Last edited by James71; 11 juli 2006, 12:13. Reden: toevoeging laatste paragraaf

Comment

Men vertelde me toen als ik nu (of in de toekomst) van amateur wil verder gaan naar "gevorderde" of zelf "prof." ik de Olympus beter niet nam omdat er (voorlopig) geen professionele lijn is bij Olympus zoals dat wel is bij Canon en Nikon.
                          Dit klopt helemaal, maar "waarschijnlijk" zou (volgens fotohandelaar) er toch andere merken zoals "tamron" waarschijnlijk een lenzenreeks gaan maken voor de E500

Deze camera heeft redelijk wat succes dat zij ook op de kar willen springen en iedereen tevreden willen stellen

Ik geef toe dat je als "gevorderde" of "prof" beter af zijt met een Nikon D200 of een Eos 30D dan met een E500 (tje), maar als beginneling (iedereen zal wel eens ooit als beginneling starten zekers) beter kunt kijken naar het merk wat hem het beste ligt of beste prijs voor hem is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                            Hoe kan dat
                            Die supersonische sensor kan toch niet vuil worden

Hubert
                            kan idd niet pas na ongeveer 10.000 foto,s maken en veel wisselen kan het zijn dat hij voor onderhoud trug moet dan word gelijk het plakstripje die het stof (vuil) vast houd verwisseld.

Comment

Ik ben ook blij dat ik mijn vorig (en voorlopig ook nog huidig) toestel
                              van Minolta (Dimage HI 7) gekocht heb bij een gewone fotohandelaar.
                              Toestel is binnengeweest wegens een knopje wat afgebroken was
                              (mijn fout) en nu is het toestel binnen omdat er iets scheelt aan
                              de CCD (blijkbaar fabrikagefout), gelukkig moet ik niet ver gaan
                              om het toestel binnen te brengen en is het geen enkel probleem
                              om een vervangtoestel (moest dat nodig zijn) gratis te ontvangen

Is mss ook wel een belangrijk argument of niet

Comment

Dit klopt helemaal, maar "waarschijnlijk" zou (volgens fotohandelaar) er toch andere merken zoals "tamron" waarschijnlijk een lenzenreeks gaan maken voor de E500

Deze camera heeft redelijk wat succes dat zij ook op de kar willen springen en iedereen tevreden willen stellen

Ik geef toe dat je als "gevorderde" of "prof" beter af zijt met een Nikon D200 of een Eos 30D dan met een E500 (tje), maar als beginneling (iedereen zal wel eens ooit als beginneling starten zekers) beter kunt kijken naar het merk wat hem het beste ligt of beste prijs voor hem is
                                Precies tamron gaat produceren en sigma heeft ze al, alleen het uit leveren is nu een probleem maar dat schijnt wel met meer foto apparatuur zo te zijn op dit moment.

En de meeste fotografen op dit forum waar onder ik zelf zijn hobbyisten,als je dan al in de toekomst voor pro door wil gaan zou ik zeggen begin maar vast te leren.
                                Tegen die tijd dat je klaar bent en pro bent zijn de camera,s van nu verouderd

Comment

Working...
                                X