Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon powershot A620 problemen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Canon powershot A620 problemen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Gunter R
    Ook die foto ziet er volgens mijn bescheiden mening goed uit hoor.

    Btw : je zou mijn buro'ke er eens moeten zien bijliggen voor de moment
    Mijn buroke is nog vrij proper tegenover bij andere mensen

    Comment


    • #32
      Re: Canon powershot A620 problemen.

      Tenslotte zijn we nog steeds bezig over compacte toestellen hè.
      In feite zijn en blijven het toestelletjes voor mooie foto's te nemen van de verjaardag van dochter/zoonlief, dagje pretpark/zee......

      Ik besef hèèl goed dat ik met dit toestelletje ( A530) niet moet gaan meedoen hier iets lager in het forum waar al die prachtige opname's worden gedeeld met ons
      Ik verwacht dus niet dat ik hiermee foto's kan gaan nemen zoals de meeste hier plaatsen, daarvoor heb je andere "bazaar" nodig
      Een simpele Canon Powershot A530, maar ben er tevrèè mee ;-)

      Comment


      • #33
        Re: Canon powershot A620 problemen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Gunter R
        Tenslotte zijn we nog steeds bezig over compacte toestellen hè.
        In feite zijn en blijven het toestelletjes voor mooie foto's te nemen van de verjaardag van dochter/zoonlief, dagje pretpark/zee......

        Ik besef hèèl goed dat ik met dit toestelletje ( A530) niet moet gaan meedoen hier iets lager in het forum waar al die prachtige opname's worden gedeeld met ons
        Ik verwacht dus niet dat ik hiermee foto's kan gaan nemen zoals de meeste hier plaatsen, daarvoor heb je andere "bazaar" nodig
        Het zijn idd nog steeds compacte toestellen,maar ik dacht gewoon beter foto's te krijgen ipv mijn pentax optio s.
        En men broerke is heel heel content over zijne canon 2.0 megapixels en ik dacht kom we wagen het er dan maar op

        Comment


        • #34
          Re: Canon powershot A620 problemen.

          Ik denk dat we beide mogen tevreden zijn met deze toestellen.
          Indien er ooit meer interesse komt voor fotografie kan ik nog steeds sparen voor beter.
          Komt er niet meer interesse, tja, dan heb ik toch een goed toestelletje voor het alledaags gebruik en kan ik m'n foto's laten zien zonder rood te moeten worden (hangt er ook weer vanaf WAT ik fotograveer hè )

          En nu ga ik m'n bedje opzoeken, wij zijn hier 3 uur bijna een boom aan het opzetten geweest

          Slaapwel.
          Een simpele Canon Powershot A530, maar ben er tevrèè mee ;-)

          Comment


          • #35
            Re: Canon powershot A620 problemen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Gunter R
            Ik denk dat we beide mogen tevreden zijn met deze toestellen.
            Indien er ooit meer interesse komt voor fotografie kan ik nog steeds sparen voor beter.
            Komt er niet meer interesse, tja, dan heb ik toch een goed toestelletje voor het alledaags gebruik en kan ik m'n foto's laten zien zonder rood te moeten worden (hangt er ook weer vanaf WAT ik fotograveer hè )

            En nu ga ik m'n bedje opzoeken, wij zijn hier 3 uur bijna een boom aan het opzetten geweest

            Slaapwel.
            Yeps ga ook men bedje induiken moet eruit om 8u30 voor een onderhoud aan de wagen
            Slaapwel.

            Comment


            • #36
              Re: Canon powershot A620 problemen.

              Het probleem is dat je sluitersnelheid te hoog is (1/60ste) als je foto's neemt bij lage gevoeligheid (iso 50-200). Dit doen ze om zoveel mogelijk beweging te bevriezen en dus zo weinig mogelijk bewogen foto's te hebben. Nadeel is dan wel dat als je binnenshuis foto's neemt dat de achtergrond heel donker wordt maar het object binnen flitsbereik zal correct belicht en niet bewogen zijn.

              Je hebt 2 manieren om die donkere achtergrond weg te krijgen, de eerste is je gevoeligheid drastisch verhogen (dan spreek ik over ISO800 bv., enkel haalbaar met een DSLR), het tweede is realistischer voor je toestel en is je sluitersnelheid verlagen. Nadeel dat je dan hebt is dat de achtergrond bewogen kan zijn maar wel goed uitgelicht is... Als het object net niet binnen flitsbereik is dan heb je de kans om een soort ghosting te hebben, een wazige rand rond het gezicht bijvoorbeeld. Je moet dus wel zorgen dat wat je fotografeert binnen flitsbereik is, dus dicht bij het toestel en liever niet ingezoomd van ver... Een ander effect is dat je meestal met 2 soorten licht zit met een verschillende kleurtemperatuur en in sommige situaties kan dat storend zijn, in andere juist niet omdat er meer sfeer in de foto komt. Je flits zal rond de 5500°K zitten terwijl het huiskamerlicht (gedimde halogeen/tl/gloeilamp) een warmere tint heeft (3000-4000°K, soms zelfs 2000°K). Wat krijg je dan: alles binnen flitsbereik is neutraal (camera gebruikt bij flits automatisch 5500°K witbalans) en alles daarbuiten krijgt een oranje/rode schijn.

              Dit noemen ze 'slow sync' en kan je bereiken in automatische stand door op 'nachtmode' te staan maar deze kan nogal snel overdrijven en 2 seconden lang belichten. Beter zou zijn dat je in Tv-mode gaat werken omdat je dan meer controle hebt over hoe lang de sluitertijd juist moet zijn. Beide foto's die je hier post zijn op 1/60ste genomen, probeer eens met sluitersnelheid tussen 1/15de en 1/8ste te fotograferen, dit zijn instellingen die ik ook dikwijls gebruik als het niet anders kan. Werkt perfect voor een kat die stil zit maar spelende kinderen zullen eerder als bewegende vlekken op de foto staan dus het is niet altijd en overal bruikbaar...

              De beste oplossing om binnenshuis te fotograferen is nog altijd door je flits te laten bouncen op de (hopelijk witte) plafond... Helaas je toestel heeft enkel een vaste flits, je kan de optionele Canon HF-DC1 flits kopen maar deze is een slaaf flits (dus geen meting, is gokwerk om een goede belichting te krijgen) en is waarschijnlijk niet echt krachtig genoeg om als bounce te gebruiken. De volgende keer een compactje kopen met een flitsschoen zodat je een externe flits kan gebruiken... of een dslr natuurlijk als je er het geld en het formaat voor over hebt.
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #37
                Re: Canon powershot A620 problemen.

                Net nog eens wat liggen spelen met die iso en sluiertijd instellingen,maar telkens als ik de sluiertijd tussen 1/5 en 1/18 instel komt er steeds een rood symbool met f8.0 bij te staan.Waarom is me een goeie vraag.

                Comment


                • #38
                  Re: Canon powershot A620 problemen.

                  Dat symbooltje dat daar staat te knipperen in het rood duid er waarschijnlijk op dat je nu een foto gaat maken die onderbelicht is en daar je nog naar een grotere opening kan gaan door voor 5.6 of 4.0 ...... te keizen.
                  Kan je aanraden je eens te verdiepen hoe het belichten van een foto geschied.
                  Die kan je beïnvloeden door Iso, Sluitersnelheid en Diagfragma. Door met die waarden te spelen kan verschillende belichtingen bekomen die toch een goed resultaat geeft.
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Canon powershot A620 problemen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door vanhool
                    Net nog eens wat liggen spelen met die iso en sluiertijd instellingen,maar telkens als ik de sluiertijd tussen 1/5 en 1/18 instel komt er steeds een rood symbool met f8.0 bij te staan.Waarom is me een goeie vraag.
                    Je zal enkel een rood symbool bij F8 zien als je teveel licht hebt, de camera waarschuwt dan dat je foto bij die sluitersnelheid (1/5de bv.) overbelicht zal zijn.

                    Het omgekeerde kan je ook hebben, bij F2.8 in het rood wil zeggen dat je eigenlijk te weinig licht hebt (het is te donker) en je foto onderbelicht zal zijn.

                    Gewoon proberen en zien wat er lukt... na verloop van tijd zal je je toestel beter kennen en kunnen inschatten welke instelling je bij welk lichtniveau gebruikt en hoe ver je mag gaan...
                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                    Comment


                    • #40
                      Re: Canon powershot A620 problemen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim
                      Je zal enkel een rood symbool bij F8 zien als je teveel licht hebt, de camera waarschuwt dan dat je foto bij die sluitersnelheid (1/5de bv.) overbelicht zal zijn.

                      Het omgekeerde kan je ook hebben, bij F2.8 in het rood wil zeggen dat je eigenlijk te weinig licht hebt (het is te donker) en je foto onderbelicht zal zijn.

                      Gewoon proberen en zien wat er lukt... na verloop van tijd zal je je toestel beter kennen en kunnen inschatten welke instelling je bij welk lichtniveau gebruikt en hoe ver je mag gaan...
                      MAW trek je plan dus.Deze topic heeft ook hier al niet veel geholpen hoor.Sorry mensen dat ik het zo moet zeggen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Canon powershot A620 problemen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door vanhool
                        MAW trek je plan dus.Deze topic heeft ook hier al niet veel geholpen hoor.Sorry mensen dat ik het zo moet zeggen.
                        Wat verwacht je? Denk je misschien dat je met 1 instelling te veranderen plots perfect belichte foto's gaat nemen? Goede foto's nemen hangt nog altijd veel af van de mens achter de camera en niet de camera zelf!

                        Ik kan alleen maar uitleggen in welke richting je moet zoeken, de rest is feeling krijgen om je toestel goed te bedienen, de juiste instellingskeuzes te maken naargelang de lichtsituatie.

                        Ik denk dat je te weinig basiskennis over fotografie hebt, lees een paar boeken, zoek op internet of ga zelf aan de slag door te experimenteren.

                        Hier een beetje van je tak komen maken dat je niet geholpen wordt vind ik zeer onterrecht en brengt je zeker niks op. By the way dit is al de 41ste post op je vraag, kom niet af dat je niet geholpen wordt!
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                        Comment


                        • #42
                          Re: Canon powershot A620 problemen.

                          Men spreekt van fotografiekunst, bij mijn weten is dat niet direct uit je hoed (leest compactje) te toveren. Als dat zo simpel was zouden we het toch gewoon vinden om allemaal de beste foto's te trekken.

                          Uit elke mislute foto leer ik veel bij, vraag ik raad, neem die ter harte en leer er uit.

                          Een oud spreekwoord zegt: Oefening baart kunst.
                          Mvg,
                          SW
                          BD1071BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Canon powershot A620 problemen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door vanhool
                            MAW trek je plan dus.Deze topic heeft ook hier al niet veel geholpen hoor.Sorry mensen dat ik het zo moet zeggen.
                            Als je dus een handmatige instelling (Iso / sluitertijd / diafragma) gebruikt waarbij de foto onder-of overbelicht zal worden, dan zal je ergens een aanduiding krijgen op het LCD-scherm dat er wat mis is. Dan weet je ook dat je de instellingen moet aanpassen tot de foutmelding verdwijnt. Bij een DSLR heb je hetzelfde, meestal staat er in de zoeker een soort metertje, dat in het midden moet staan voor een correcte belichting (bij tegenlicht of in bepaalde situaties zal je daarvan wel moeten afwijken, maar dan is het volgens de ervaring van de fotograaf dat er aanpassingen gebeuren).

                            Om een juist belichte foto te maken moet er een evenwicht zijn tussen sluitertijd, diafragma en de iso-waarde. Dat kan je zelf nooit forceren door bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/1000sec te kiezen met een diafragma f8 in een situatie met weinig licht. Zelfs al kies je dan de hoogst-mogelijke iso-waarde, dan nog zal de foto onderbelicht zijn.
                            Hetzelfde geldt wanneer je foto's maakt met de ingebouwde flits. Probeer dan geen foto's te maken met het diafragma zover mogelijk dicht, want dan zal het flitsertje niet genoeg licht kunnen geven en krijg je gegarandeerd een onderbelichte foto.

                            Een specifiek probleem bij compactjes is dat je bij wat langere sluitertijden veel sneller last hebt van bewegingsonscherpte (als er geen beeldstabilisatie ingebouwd is) omdat er meestal gefotografeerd wordt met behulp van het schermpje achteraan de camera. Op die manier heb je veel minder stabiliteit dan wanneer je de zoeker tegen je gezicht aandrukt om erdoor te kijken zoals bij een DSLR noodzakelijk is. De camera zelf is ook vrij licht, en dan duw je de camera al sneller iets naar beneden tijdens het afdrukken.
                            Probeer in die omstandigheden ergens steun te zoeken, je kan tegen een muur hangen, met je elleboog ergens op steunen....

                            Probeer eerst foto's te maken met de automatische instellingen, als de camera in bepaalde omstandigheden kiest voor iso 400, dan is dat ook omdat er anders veel te veel kans zal zijn op bewegingsonscherpte, of dat de flitser onmogelijk een juiste belichting kan geven op een lagere iso-waarde.
                            De volledig handmatige stand heb je niet echt dikwijls nodig, de meeste fotografen gebruiken de diafragma-voorkeuze (A of AV) of de sluitertijd-voorkeuze (T of TV), dan zal je camera automatisch de andere waarde juist zetten binnen de mogelijkheden. Dat wil zeggen dat wanneer je veel licht hebt, en je wil foto's maken met een sluitertijd van 1/60sec (bijvoorbeeld om beweging in een onderwerp zichtbaar te houden) dat dan de bijbehorende diafragmawaarde ook technisch haalbaar moet zijn op de gebruikte camera of lens. Bij een compactje is het best mogelijk dat het diafragma niet verder dicht kan dan f8, en zal de foto overbelicht zijn. Dat is de reden waarom er een foutmelding komt (rood symbooltje) asl je wat verkeerd instelt.


                            We proberen allemaal te helpen, maar als je zelf de basisprincipes (de verhouding tussen iso, sluitertijd en diafragma) van fotografie wil overtreffen dan zal je nooit juist belichte foto's kunnen maken. Er moet dus altijd een evenwicht zijn tussen die drie waarden om de foto juist belicht te krijgen.

                            Probeer eerst eens of de automatische instellingen geen betere foto's opleveren, en ga daarna pas experimenteren met de handmatige instellingen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Canon powershot A620 problemen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                              Als je dus een handmatige instelling (Iso / sluitertijd / diafragma) gebruikt waarbij de foto onder-of overbelicht zal worden, dan zal je ergens een aanduiding krijgen op het LCD-scherm dat er wat mis is. Dan weet je ook dat je de instellingen moet aanpassen tot de foutmelding verdwijnt. Bij een DSLR heb je hetzelfde, meestal staat er in de zoeker een soort metertje, dat in het midden moet staan voor een correcte belichting (bij tegenlicht of in bepaalde situaties zal je daarvan wel moeten afwijken, maar dan is het volgens de ervaring van de fotograaf dat er aanpassingen gebeuren).

                              Om een juist belichte foto te maken moet er een evenwicht zijn tussen sluitertijd, diafragma en de iso-waarde. Dat kan je zelf nooit forceren door bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/1000sec te kiezen met een diafragma f8 in een situatie met weinig licht. Zelfs al kies je dan de hoogst-mogelijke iso-waarde, dan nog zal de foto onderbelicht zijn.
                              Hetzelfde geldt wanneer je foto's maakt met de ingebouwde flits. Probeer dan geen foto's te maken met het diafragma zover mogelijk dicht, want dan zal het flitsertje niet genoeg licht kunnen geven en krijg je gegarandeerd een onderbelichte foto.

                              Een specifiek probleem bij compactjes is dat je bij wat langere sluitertijden veel sneller last hebt van bewegingsonscherpte (als er geen beeldstabilisatie ingebouwd is) omdat er meestal gefotografeerd wordt met behulp van het schermpje achteraan de camera. Op die manier heb je veel minder stabiliteit dan wanneer je de zoeker tegen je gezicht aandrukt om erdoor te kijken zoals bij een DSLR noodzakelijk is. De camera zelf is ook vrij licht, en dan duw je de camera al sneller iets naar beneden tijdens het afdrukken.
                              Probeer in die omstandigheden ergens steun te zoeken, je kan tegen een muur hangen, met je elleboog ergens op steunen....

                              Probeer eerst foto's te maken met de automatische instellingen, als de camera in bepaalde omstandigheden kiest voor iso 400, dan is dat ook omdat er anders veel te veel kans zal zijn op bewegingsonscherpte, of dat de flitser onmogelijk een juiste belichting kan geven op een lagere iso-waarde.
                              De volledig handmatige stand heb je niet echt dikwijls nodig, de meeste fotografen gebruiken de diafragma-voorkeuze (A of AV) of de sluitertijd-voorkeuze (T of TV), dan zal je camera automatisch de andere waarde juist zetten binnen de mogelijkheden. Dat wil zeggen dat wanneer je veel licht hebt, en je wil foto's maken met een sluitertijd van 1/60sec (bijvoorbeeld om beweging in een onderwerp zichtbaar te houden) dat dan de bijbehorende diafragmawaarde ook technisch haalbaar moet zijn op de gebruikte camera of lens. Bij een compactje is het best mogelijk dat het diafragma niet verder dicht kan dan f8, en zal de foto overbelicht zijn. Dat is de reden waarom er een foutmelding komt (rood symbooltje) asl je wat verkeerd instelt.


                              We proberen allemaal te helpen, maar als je zelf de basisprincipes (de verhouding tussen iso, sluitertijd en diafragma) van fotografie wil overtreffen dan zal je nooit juist belichte foto's kunnen maken. Er moet dus altijd een evenwicht zijn tussen die drie waarden om de foto juist belicht te krijgen.

                              Probeer eerst eens of de automatische instellingen geen betere foto's opleveren, en ga daarna pas experimenteren met de handmatige instellingen.
                              Op auto leveren ze zeker en vast geen goed resultaat op.En ik dacht nu toch wel van mensen met kennis hele goede raad te krijgen ivm fotografie,maar kennelijk vergis ik me hier dus dik in.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Canon powershot A620 problemen.



                                Is dit duidelijk?

                                De foto links is gemaakt in manuele mode waar ik 2 seconden en F2.4 gekozen heb bij iso 50 en flits aan. De foto rechts is op de automatische P stand van m'n camera... de camera koos automatisch 1/50ste bij F2.4 om zeker een scherp beeld te hebben (ten koste van de donkere achtergrond).
                                Ik heb trouwens geen DSLR, het is ook een 'compactje'...
                                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                                Comment

                                Working...
                                X