Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke instellingen moet ik instellen op mijn D50 om in discotheek foto's te maken !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke instellingen moet ik instellen op mijn D50 om in discotheek foto's te maken !

Hoi,

Ik zou foto's moeten maken in een discotheek nog nooit gedaan . Ik gebruik een nikkon D50 en een objectief van 18-55mm /f 3.5-5.6 .
    Als ik foto's neem zijn de personen meestal wit . Ik wil daar vanaf geraken. Ik wil de kleuren van de belichting hebben en de personen nog goed scherp. Geef mij jullie raad. Issowaarden,sluitertijd,diafragma, ...

groeten,

Re: Welke instellingen moet ik instellen op mijn D50 om in discotheek foto's te make

Probleem ligt niet echt bij je de D50 als wel bij je kitlens. De D50 kan dit perfect, je kitlens niet echt. Als je gaat inzoomen is de lichtsterkte ontoereikend om verduisterde omgeving nog behoorlijke foto's te maken.
    Je zegt dat personen op je foto's wit zijn, aan de andere kant zeg je dat je nog nooit in een diskotheek hebt gefotografeerd. Bedoel je dus dat personen gefotografeerd buiten in natuurlijk licht ook wit zien ? En werk je met flits ? Welke ? Je geeft een te summiere beschrijving van het probleem, beter zou zijn eens een voorbeeldfoto bij te voegen, liefst met de exif erin.
    fotosite

Comment

Re: Welke instellingen moet ik instellen op mijn D50 om in discotheek foto's te maken !

Ja die foto's waren genomen op de straat waar ook gelijkaardige verlichting was. En men personen waren wit maar dit komt echter door ik automatische stand heb getrokken. Maar wil in manueel stand gaan instellen. ik ben nog maar een beginner met foto's te nemen.Niet iedereen is een krak he

Groeten

Comment

Re: Welke instellingen moet ik instellen op mijn D50 om in discotheek foto's te make

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
        Probleem ligt niet echt bij je de D50 als wel bij je kitlens. De D50 kan dit perfect, je kitlens niet echt. Als je gaat inzoomen is de lichtsterkte ontoereikend om verduisterde omgeving nog behoorlijke foto's te maken.
        Je zegt dat personen op je foto's wit zijn, aan de andere kant zeg je dat je nog nooit in een diskotheek hebt gefotografeerd. Bedoel je dus dat personen gefotografeerd buiten in natuurlijk licht ook wit zien ? En werk je met flits ? Welke ? Je geeft een te summiere beschrijving van het probleem, beter zou zijn eens een voorbeeldfoto bij te voegen, liefst met de exif erin.
        Ik denk dat hij niet bedoeld dat hij het nog nooit gedaan heeft, wel dat hij het nog nooit goed gedaan heeft(die foto's hé )
        Waarschijnlijk is het met flits en dan volle bak, zodat die personen de flits vol weerkaatsen, vandaar de witte personen.
        Ik denk dat zelf met een zeer snelle lens(50F1.4) er nog niet voldoende licht is(misschien eens proberen).
        Ik denk dat hier best zulke snelle lens in combinatie met een lichte fill-flits gebruikt wordt.
        Misschien zijn er betere oplossingen. Ben ook benieuwd.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

dus je hebt enkel een D50 en kitlens. Dan is de vraag wat je wil bereiken met je foto's. Wil je perfect scherpe en onbewogen foto's dan zal je en in een degelijke, snelle lens en een degelijke flits moeten investeren. Wil je echter de sfeer van een discotheek weergeven dan zou ik proberen zonder flits te werken. En lange sluitertijden gebruiken. Hierdoor zal je veel beweging zien in je foto's en dus de donkere , zwierige sfeer van de discotheek beter weergeven. Uiteraard als het echt te donker is zal dit ook moeilijk zijn. Dan kan het nuttig zijn van licht in te flitsen op het tweede gordijn. Anders krijg je vreemde foto's waar de personen achteruit lijken te bewegen.... 'k vermoed echter dat je dan wel iets a la SB600 nodig zal hebben omdat de ingebouwde flits van de D50 weinig instelmogelijkhden heeft.

wouter.
          Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Re: Welke instellingen moet ik instellen op mijn D50 om in discotheek foto's te maken !

wat ik soms doe :
            - Manuele stand
            - sluiter 2 of 3 seconden
            - diafragma f 5 of f 6
            - flits aan
            - onspannerknop duwen en laten flitsen, direct achter de flits de camera naar beneden richten... krijg ja van die leuke kleurijke strepen

voorbeeldje :

(deze is wel met een iets kortere sluiter genomen, neem je een langere sluiter gaa je waarschijnlijk nogmeer rode zweem hebben. Het is veel te zien in wel soort licht het object staat)
            SHARPimages.be

Comment

Ik denk ook dat het aan de flits zal liggen.
              Dus misschien best een SB-600 of een SB-800 met omni bounce kopen.
              Zo kun je dan indirect flitsen en gaat je licht niet verloren in de hoge discotheken he.
              Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

Comment

M : 1/15 - F4 - iso100 @ flits

paar weken geleden nog gemaakt met mijne ouwe Canon Pro1 met 420EX...

belangrijkste is dat je een externe flitser hebt als je wil werken met scherpe beelden en toch een kleurweergave wil hebbe die je ziet in de club...

meestal laat ik de flitser ook op sync 2 staan voor bewegende beelden bij die compactcam..

bij mijn dslr (1d) ligge de instellingen heel anders

M . 1/50 - F2.8 - iso800 @ flits

onzin dat je niet met iedere cam mooie foto's kan maken hoor... je zal hoogstens iets minder scherpe beelden en wat meer korrel hebbe dan met een dikke lens en een dslr...
                trouwens voor een club tellen de resultaten als compo/speelsheid, niet de scherpte en perfecte foto, moete ze je maar een pro cam geven om die foto's te kunen maken...
                je zit van 3.5 tot 5.6... je zou zeggen, geen probleem want die 3.5 zit aan je breedhoek en die 5.6 aan je tele... bij zoom heb je dan toch geen probleem want je groothoek(sfeerfoto's) is redelijk lichtsterk... je moet ipv gaan te zommen op iets gewoon een stapje dichterbij komen... heb je minder flitslicht voor nodig dat alleen maarn adelig is voor je foto icm de rook in een club...

voor een niet geflitste foto gewoon hoge iso aanhouden en in de tv stand een sluiter aanhouden tussen 1/20(strobo's) en 0"8
                je gaat toch normaal foto's maken voor een webformaat dus max 640*480 pix, zet die iso dus gerust open tot 1000, bij flitsen je diafragma rond de 5.6 houden en dan zit je wel goed qua scherpte en belichting voor een mooie foto... dus geen probleem met die kitlens van je hoor
                sluiter moet je zelf een beetje kiezen en daar je flitser op instellen, e-tt-l doet toch al veel werk voor je, alles in M gaat eigelijk veel beter vind ik persoonlijk omdat 't zo snel veranderd van lichtsterkte en rook/geen rook
                gewoon zelf gaan experimenteren met de meest vreemd mogelijke instellingen en vooral met 't omgevingslicht leren werken,meer tips kan ik je niet geven...

suc6!
                Last edited by Atmozphere; 25 mei 2006, 16:58.

Comment

Ik zal er eens met oefenen en laat jullie de resultaten dan zien zo jullie er tips of jullie mening kunnen over geven. Tips en raadgevingen zijn nog steeds welkom.

Groeten

Comment

zet em op hoge ISO, bvb ISO800 (of hoger)
                    en dan ofwel in A-mode op Rear Curtain Slow Sync
                    ofwel in M-mode en sluitertijden nemen die trager zijn dan 1/60s
                    beetje testen met matrix en CW-metering
                    ik gebruik zowel de interne flits als de SB-800 met omnibounce
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                    X