Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof verwijderen van CCD/CMOS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof verwijderen van CCD/CMOS

Ik kreeg vandaag tijdens het lenzen wisselen een hoop stof binnen door een windstoot.
    Bij het testen werd het onmiddellijk duidelijk.
    Testen met een foto op F22 en daarna 'equalize' in photoshop.

De oplossing is cleaning met de copperhill-methode

Materiaal heb ik gekocht bij:

Na 4 swipes zag het er zo uit .. nog niet perfect:

Na nog es 2 swipes zag het er zo uit.

The Sky is the limit. Digital Gigi

Re: Stof verwijderen van CCD/CMOS

Na 1x Scotch tape ben ik meestal verder dan jij na 4x swipe.....
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

onlangs nog een topic erover zie hier
      grtz Year62
      Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

Stof op een CCD kun je inderdaad best zelf verwijderen.
        Ik heb wat ervaring met stof in fijn mechanica en electronica.Wanneer je uw toestel bij een dealer binnenbrengt zou het toestel eigenlijk volledig stofvrij moeten gemaakt worden, uitwendig maar vooral inwendig. Als laatste kan dan de CCD aangepakt worden. Maar ik betwijfel sterk dat dit gebeurt. Het zou echt wel mogen voor de prijs die sommigen durven vragen. Als je uw toestel opstuurt om de CCD te kuisen dan is het probleem" het transport". Na een paar maanden gebruik hangen in uw toestel overal kleine stofdeeltjes. Als na het kuisen het toestel wordt teruggestuurd, dan valt dit stof terug op de CCD, met als resultaat soms nog slechter dan voordien.
        Ook in normale omstandigheden is het belangrijk hoe u met uw toestel omgaat. Transporteer of plaats uw toestel nooit op zijn rug.
        De grootste risiko's op stof op de CCD loopt u met het verticaal omhoog fotograferen (Wolken, ballons,..).
        Door klap en beweging van de spiegel komt het stof los ,waait het op , en valt zo op uw CCD.
        Eigenlijk zou het toestel regelmatig , inwendig grondig stofvrij moeten gemaakt worden, doch dit is een heel delicaat werkje , waarbij je goed moet weten wat je wel en niet mag aanraken. Bij gebrek hieraan gewoon zelf de CCD reinigen als dit nodig is en opletten bij het transporteren van uw toestel ,en verwisselen van de lenzen.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

De "4x swipe" duurt ongeveer 8 seconden.
          Het is dus niet 4x spiegel op en neer en ondertussen swipen.

Iedere methode heeft voor en tegenstanders .. het leek me interessant om te laten zien dat deze methode op mijn toestel voor mij werkt.

Comment

Was dit ook allemaal met eclipse vloeistof of zonder vloeistof ?
            Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Alles met vloeistof.
              2 druppeltjes voor de eerste 4 swipes.
              daarna nog es 2 druppeltjes voor de laatste 2 swipes.

Chronologisch:
              spiegel opklappen
              4 swipes in 8 seconden
              spiegel neerklappen
              daarna lens erop en een testfoto aan F22 en out of focus ... + 'equalize'
              herhalen zolang als nodig.

De grote truuk is slechts 2 druppeltjes op het doekje aan de spatel.
              Niet te vochtig dus of er blijven sporen achter die nog lelijker zijn als het stof.

Scotch tape zou ook een oplossing zijn maar volgens mij geraak je toch iets moeilijker aan je ccd/cmos om deze volledig te bedekken met de tape.
              Bij verkeerde tape blijft er lijm achter en dan is je camera klaar om op te sturen (dit valt buiten de garantie).

Greetz

Comment

Scotch tape zou ook een oplossing zijn maar volgens mij geraak je toch iets moeilijker aan je ccd/cmos om deze volledig te bedekken met de tape.
                Hierin moet ik je wel gelijk geven. Scotch tape helpt bij mij alleen als er een stofje temidden van mijn sensor zit. Als het aan de zijkant zit heb ik pech. Ik kan d'r niet aan Te kleine handjes
                fotosite

Comment

Working...
                X