Re: 30D + 24-105 f4 L
Ik heb zaterdag een reeks foto's genomen op een feestje ... 5D + 24-105 L IS.
Alle foto's zijn binnenshuis genomen in een kleine zaal.
Van de 365 foto's zijn de meesten genomen met een instelling van :
75 tot 105mm => meer dan 200 foto's
50 tot 75mm => meer dan 100 foto's
slechts een tiental foto's aan 24mm
Met een 10D, 20D of 30D dezelfde reeks doen zou dus willen zeggen :
meer dan 200 foto's tussen 47 en 65mm
meer dan 100 foto's tussen 32 en 47mm
slechts een tiental aan <24mm (15mm)
Dus voor slechts een zeer klein aantal zou deze lens niet voldoen maar uw 17-85 dat je voorstelde komt dan ook al te kort ...
Voor 2,73% had ik de grootste breedhoek nodig van die lens en dat is dan nog eens binnenshuis ... buiten heb je nog veel meer mogelijkheden.
Dan zijn er inderdaad de extremen ... als je naar New York gaat, dan kom je natuurlijk niet ver en moet je al bijna met een fisheye rondlopen.
OK, meer breedhoek komt ook wel te pas op onverwachte momenten maar dan ontbreek je weer dat stuk tele met een andere lens ... een gedeelte dat velen onder ons veel meer gebruiken.
Je moet wel hetzelfde met elkaar vergelijken hé ... zelfde lichtsterkte, breedte en zelfde afwerking.
Oorspronkelijk geplaatst door sugar
Alle foto's zijn binnenshuis genomen in een kleine zaal.
Van de 365 foto's zijn de meesten genomen met een instelling van :
75 tot 105mm => meer dan 200 foto's
50 tot 75mm => meer dan 100 foto's
slechts een tiental foto's aan 24mm
Met een 10D, 20D of 30D dezelfde reeks doen zou dus willen zeggen :
meer dan 200 foto's tussen 47 en 65mm
meer dan 100 foto's tussen 32 en 47mm
slechts een tiental aan <24mm (15mm)
Dus voor slechts een zeer klein aantal zou deze lens niet voldoen maar uw 17-85 dat je voorstelde komt dan ook al te kort ...
Voor 2,73% had ik de grootste breedhoek nodig van die lens en dat is dan nog eens binnenshuis ... buiten heb je nog veel meer mogelijkheden.
Dan zijn er inderdaad de extremen ... als je naar New York gaat, dan kom je natuurlijk niet ver en moet je al bijna met een fisheye rondlopen.
OK, meer breedhoek komt ook wel te pas op onverwachte momenten maar dan ontbreek je weer dat stuk tele met een andere lens ... een gedeelte dat velen onder ons veel meer gebruiken.
een 24-70/2.8 IS voor FF zou tegen de 2000 EUR kosten, de 17-55IS kost er 1000
Comment