Op mijn 20D werkt die perfect, dus zal dat op een 30D ook wel zo zijn. Het bereik valt eigenlijk nog best mee op een 1,6x crop-camera, ik gebruik de 17-40 niet echt veel.
Wat is L-kwaliteit? 17-55 is even goed volgens Photozone test
En als je wat geduld hebt...
De ideale combinatie voor APS camera's is nog niet uit, maar daar gaat snel verandering in komen: Tokina 16-50/2.8 en Tokina 50-135/2.8. Twee lenzen, een droom van een bereik, en optisch zullen het waarschijnlijk goede lenzen zijn... KOst samen evenveel als die L lens
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Het is volgens mij wel een k*t-bereik op een APS camera
sugar
Vroeger als de 10D pas uit kwam moest iedereen de 28-135 IS hebben (allé, toch velen).
Nu is er een 24-105 L IS en zou die 24 mm plots een kl*te-bereik zijn
OK, je zit niet echt met dat breedhoekgedeelte maar ook niet iedereen heeft dit continu of vaak nodig.
Er zijn andere combinaties mogelijk zoals je zelf ook al voorgesteld hebt maar dan zit je ook telkens te kl*ten om van lens te wisselen en dat is ook niet altijd even goed of snel genoeg doenbaar.
Op veel plaatsen als je de tijd hebt om een lens te wisselen heb je ook de tijd en de kans om een stap achteruit te gaan ... niet overal, da's waar maar een mens leert zijn plan trekken hé ...
Heb je een breedhoek op staan, gegarandeerd dat je net dan een tele moet hebben
Op een camera met cropfactor moet zo'n 24-105 L IS als wandellens toch goed zitten voor minstens 80% van de foto's die je tijdens een uitstap wil nemen?
Ja, ik weet dat situaties verschillen en niet iedereen hetzelfde gebruik maakt van zijn camera maar je weet wel +- vooraf wat de meeste foto's zijn die je wil maken.
Waarom zou ze niet scherp zijn op de 5D. Het is volgens mij wel een k*t-bereik op een APS camera
sugar
Niet akkoord, ik gebruik op mijn D200 een 24-135 en als lens voor een wandelingetje of een fietstocht zit die er toch heel vaak op. Akkoord dat je geen echte breedhoek hebt of geen echte tele hebt, maar je krijgt er al een leuk landschapje op en het inzoomen geeft toch wat (al heeft ze ook 20 mm meer in tele). 24-105 is in mijn ogen toch een lekker bereik voor all-round gebruik.
dat is voor iedereen een beetje uitzoeken. Ik weet alleen dat een beeldhoek van 38-160 mme mij totaal niet zegt, ik snap echt niet wat mensen daar in zien als wandellens. 38 mm is hopeloos onvoldoende breed. Voor de 20D/30D zijn de 17-85IS en de 17-55 IS voor deze toepassing geproduceerd.
En mensen die ervan uitgaan dat alle camera's opnieuw fullframe worden : ik zou zeggen 'dream on'. De nieuwe standaard is APS: dat levert voor 95% van de markt meer dan voldoende beeldkwaliteit en zal een enorm kosten- en gewichsvoordeel behouden (een 24-70/2.8 IS voor FF zou tegen de 2000 EUR kosten, de 17-55IS kost er 1000)
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Op een camera met cropfactor moet zo'n 24-105 L IS als wandellens toch goed zitten voor minstens 80% van de foto's die je tijdens een uitstap wil nemen?
Canon EF 24-105mm f4L IS => € 999
Canon EOS 30D body => € 1199
Totaal => € 2198
Canon 5D Body + Canon EF 24-105mm => € 3499 - € 300 => € 3199
(Canon 5D Body => € 2599)
Als je in beide gevallen de Canon EF 24-105mm f4L IS (€ 999) neemt komt het er dus op neer dat de 5D in de kit op € 2200€ komt.
Door nu de 5D kit te kopen krijg je dus voor € 1001 extra een camera die normaal € 1400 meer kost.
OK, het is nog € 1001 meer maar je spreekt ook over een heel ander toestel.
Het verschil is idd 1000 euro... (als je kijkt wat extra accesoires je daar voor kunt kopen)
Heb eens wat prints gemaakt van de testfoto's uit Sugar's test hier op de site en van nog 2 andere testwebsites...
Afdrukken met de Canon IP8500 (8 kleuren op Glossy paper) op A4 en het verschil in kwaliteit is echt marginaal... zelfs op uitvergrotingen zie je het verschil amper (door pixeldensiteit?)... Op het scherm zie je wel veel verschil... misschien als de printers nog beter worden dat er eff. meer verschil uit komt.
Het enige dat ik er uit kon halen was de ruis bij de D200 maar die was wel iets scherper op iso1600. (Heb die eens door Neat Image gehaald en de ruis was foetsjie maar de scherpte ook...zal eerder wel aan mijn onkunde met noise-reduction liggen)
Volgens mij voor mijn gebruik ( max prints op A4; met enkele uitzonderingen op A3) is de 30D evengoed... enkel moet je dan weer bekijken of 24mm ( = 38 na crop ) wel ideaal is...
Misschien is mijn vergelijk uit de context door dat ik testfoto's afdruk die in testlabo genomen zijn...
Misschien is de prijs van de 5D wel te verantwoorden indien je meer "keepers" hebt door betere AF, belichting, ....
Uiteindelijk is dit maar een luxe probleem en zal ik de knoop moeten doorhakken... mooie foto's maak ik nu toch niet want ik heb helemaal geen camera op de moment...
Comment