Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reinigen Canon EOS 10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sensor reinigen Canon EOS 10D

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
    Oorstokjes zou ik zeker niet aanraden om een sensor te reinigen
    Alleen gegarandeerd pluis- en stofvrij materiaal mag gebruikt worden (zoals pecpads).
    Uiteraard, maar ik moet toegeven dat ik gedwongen door de omstandigheden en bij gebrek aan beter ooit eens WC papier van de liddl gebruikt heb samen met eclips, en dat bleek pluis- en stofvrij
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi
      - vervolgens koopt je een flesje Eclipse-vloeistof incl 20 pecpads (10 euro)
      Waar kan ik deze dingen krijgen?

En wat met je dan doen met die vloeistof? Moet je dat op die pecpads aanbrengen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
        Ik maak over alles en nog wat problemen.....maar over een sensor reinigen niet.
        Ik denk eraan een firmake op te richten om sensors te reinigen,het is hier gat in de markt geloof ik.
        Enne wat gaat ons dat kosten per kuisbeurt ????
        En wanneer mag ik langs komen
        Het is nog niet dringend maar zie op f22 toch al en vlekske linkboven dus haast U maar een beetje he

Grts
        Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diCie
          Waar kan ik deze dingen krijgen?

En wat met je dan doen met die vloeistof? Moet je dat op die pecpads aanbrengen?
          http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=8138 (bijvoorbeeld)

Yep, 1 of 2 druppeltjes op de pecpad, dat is genoeg!
          www.lowspark.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Uiteraard, maar ik moet toegeven dat ik gedwongen door de omstandigheden en bij gebrek aan beter ooit eens WC papier van de liddl gebruikt heb samen met eclips, en dat bleek pluis- en stofvrij
            Je kan ze misschien herverpakken en verkopen voor €12 per 12 velletjes

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi
              http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

- koop een pannenlikker, en snijdt hem op maat
              - vervolgens koopt je een flesje Eclipse-vloeistof incl 20 pecpads (10 euro)
              - knip de pecpads doormidden (dan heb je er dus 40 )
              - Wikkel een halve pecpad om de gemodificeerde pannelikker
              - plakbandje erom en boenen maar

Zo heb je voor ca. 15 euro 40 schoonmaakbeurten; ik maak gemiddeld 1x per 3 maanden schooon (meer is echt niet nodig); dus kan ik 10 jaar voort...

Snap echt niet waarom iedereen er zo'n probleem van maakt...
              Ik denk dat ik dit eens ga proberen. Bedankt voor de info.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Formatje13
                Enne wat gaat ons dat kosten per kuisbeurt ????
                En wanneer mag ik langs komen
                Het is nog niet dringend maar zie op f22 toch al en vlekske linkboven dus haast U maar een beetje he

Grts
                Formatje
                En ge gebruikt natuurlijk bijna altijd diafragma 22 of 32 , het is straf he !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                  Oorstokjes zou ik zeker niet aanraden om een sensor te reinigen
                  Alleen gegarandeerd pluis- en stofvrij materiaal mag gebruikt worden (zoals pecpads).
                  Beste GeertB,
                  ik weet het het klinkt misschien wat onwaarschijnlijk maar ik krijg er het beste resultaat uit met die oorstokjes en wat maakt het ook uit ... als je sensor er maar weer piekfijn uitziet niet? De ene gebruikt dure blikken lucht de anderen tape en ik oorstokjes. Ik vind die pecpads en ander spul gewoon veel te duur voor wat ze zijn, gewoon schandalig wat een prijzen ze ervoor vragen. Gewoon kuisen dat ding en verder schooten....
                  gtrz Year62
                  Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

Gebruikt er iemand een matras voetpomp als blaaspeer?
                    Ik heb op het internet ergens gelezen dat dit ook een zeer veilig (geen vocht) en gemakkelijk (handen vrij) instrument is om de sensor te reinigen.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb een Green Clean systeem staan. Mijn D200 is voorlopig nog maagdelijk, dus daar blijf ik af, maar hier staat een D70 die een beurt kan gebruiken. Deze spuitbus zuigt dus ipv te blazen met een speciaal rubber slangetje (om sensor niet te bekrassen). Daarna kun je het nog altijd nat doen (zitten 3 sets bij) als er hardnekkige rotzooi zit.

Zal wel iets laten weten als ik het spul heb gebruikt. Is vrij prijzig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                        Ik heb een Green Clean systeem staan. Mijn D200 is voorlopig nog maagdelijk, dus daar blijf ik af, maar hier staat een D70 die een beurt kan gebruiken. Deze spuitbus zuigt dus ipv te blazen met een speciaal rubber slangetje (om sensor niet te bekrassen). Daarna kun je het nog altijd nat doen (zitten 3 sets bij) als er hardnekkige rotzooi zit.

Zal wel iets laten weten als ik het spul heb gebruikt. Is vrij prijzig.

Die green clean dingen is inderdaad gewoon een spuitbus met daaraan een of ander ding zodat hij gaat zuigen ipv spuiten. Daarbij krijg je ook nog sensorswabs (maar dan met een andere naam) voor het hardnekkige vuil. Die setjes zijn wel zeer prijzig. Één keer geprobeerd op mijn werk. Voor mij hoeft dat gedoe met die dingen niet. Een rolletje magic tape is veel en veel goedkoper. Meestal is 1x plakken ook genoeg. Met die stokjes en doekjes methode heb ik de indruk dat je soms gewoon het vuil heen en weer aan het vegen bent.

Met die spuitbus kom ik overigens niet in de buurt van mijn camera. Houd zo'n bus voor de grap eens ondersteboven en spuit dan. Puur vloeibare stiktof wat eruit komt. (opvangen in een lege 'fotorolhuls' deksel erop en neerzetten bij een collega in de buurt. Paar minuten wachten... Niet teveel gebruiken, er moeten geen gewonden vallen )

Voor mij dus: plakken lostrekken klaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                          Gebruikt er iemand een matras voetpomp als blaaspeer?
                          Ik heb op het internet ergens gelezen dat dit ook een zeer veilig (geen vocht) en gemakkelijk (handen vrij) instrument is om de sensor te reinigen.
                          Bij krachtige blaas toestanden heb je altijd het risico dat je stof tussen de sensor en de LD-filter blaast, en dan zit je pas in de sh*t.

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                            Die green clean dingen is inderdaad gewoon een spuitbus met daaraan een of ander ding zodat hij gaat zuigen ipv spuiten. Daarbij krijg je ook nog sensorswabs (maar dan met een andere naam) voor het hardnekkige vuil. Die setjes zijn wel zeer prijzig. Één keer geprobeerd op mijn werk. Voor mij hoeft dat gedoe met die dingen niet. Een rolletje magic tape is veel en veel goedkoper. Meestal is 1x plakken ook genoeg. Met die stokjes en doekjes methode heb ik de indruk dat je soms gewoon het vuil heen en weer aan het vegen bent.

Met die spuitbus kom ik overigens niet in de buurt van mijn camera. Houd zo'n bus voor de grap eens ondersteboven en spuit dan. Puur vloeibare stiktof wat eruit komt. (opvangen in een lege 'fotorolhuls' deksel erop en neerzetten bij een collega in de buurt. Paar minuten wachten... Niet teveel gebruiken, er moeten geen gewonden vallen )

Voor mij dus: plakken lostrekken klaar
                            Het Green Clean systeem maakt gewoon gebruik van een venturibuis en is 100% perfect veilig.
                            Dit is in industriële toepassingen een vaak toegepaste techniek om vacuums te creëren. Die vloeibare stikstof komt dus onder geen geval in contact met je camera

sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                            X