Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies start DSLR voor binnen opnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies start DSLR voor binnen opnamen

    Hallo,

    Ben hier al een tijdje maar werk nog steeds met een bridge toestel. Ben zo'n 2,5 jaar geleden begonnen met de Sony F828 omdat dit toch stukken goedkoper was dan een DSLR.

    Het enige nadeel van dit toestel is de ruis bij hogere ISO's. En omdat ik steeds meer de vraag krijg in mijn vriendenkring om foto-reportages te maken van communiefeesten, huwelijken en andere dingen die ook vaak binnenshuis worden gedaan ben ik nu toch weer hard aan het nadenken aan de aanschaf.

    Ik heb nog niet beslist tussen Canon en Nikon maar dat komt wel als ik meer gefundeerd de winkel binnenstap om die 2 eens zelf uit te proberen.

    Het meest onzeker ben ik vandaag over de lens keuze. Ik denk dat mijn Sony voor buiten nog steeds meer dan voldoet met zijn vaste lens van 28-200mm F2.0 - F2.8.

    Dus dacht ik dat buiten de body ik mij voorlopig kan beperken met alleen een lichtgevoelige lens voor binnen zoals een 50mm f/1.4

    Of ben ik beter af met de lenzen die welliswaar een kleiner opening aan kunnen met wel iets of wat zoom bereik gegeven. Een voorbeeld is een 17-85mm f/4-5.6.
    Tot sluitertijd, Dirk

  • #2
    Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

    Een DSLR met een zoomlens met een opening van f2.8 over het ganse bereik is de weg die je moet inslaan, zeker met het oog op de eerder winstgevende bezigheden die komt te vernoemen. Uiteraard kan je dit niet in één lens overbruggen dus twee a drie lenzen gaan voor het bereik van groothoek naar tele zorgen. En omdat Optiek het allerbelangrijkste is zou ik daar niet op besparen. Ik ben van 2000 een DSLR van Canon gewoon kan je daar dus ook alleen maar over vertellen, ik heb omzeggens geen ervaring met Nikon DSLR toestellen, één zaak is zeker een keuze tussen beide merken kan nooit fout zijn. Ik heb steeds gekozen voor lenzen die een full frame aankunnen, wat in de toekomst een belangrijke beslissing kan zijn, mocht je ooit een full frame digitale reflex aankopen.

    De setup die ik U kan aanbevelen van Canon.

    Body : 20D (tweedehands kopen = ondergeschikt aan de optiek)

    Groothoek zoom: EF 17-40 F4 L USM of 16-35 F2.8 L USM (indien een ruimer budget voorhanden is)
    Midrange zoom: EF 24-70 F2.8 L USM of eventueel de 28-70 F2.8 L USM tweedehands
    Telezoom: EF 70-200 F2.8 L USM

    Daarmee heb je top optiek in huis gehaald, die je niet hoeft te vervangen als je is een body wenst bij te kopen, ik zeg duidelijk bij te kopen, want de verkoop van tweedehandse DSLR body's ligt op zijn gat.

    Wat dan weer meegenomen is als je der nog een moet kopen.

    MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 27 april 2006, 11:38.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

      Ik zou zeker ook een vaste lens aanschaffen met een opening van f/1.4 of zo. Kost veel minder en laat 4x meer licht binnen dat een professionele zoom .
      Kris.

      Comment


      • #4
        Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
        Een DSLR met een zoomlens met een opening van f2.8 over het ganse bereik is de weg die je moet inslaan, zeker met het oog op de eerder winstgevende bezigheden die komt te vernoemen. Uiteraard kan je dit niet in één lens overbruggen dus twee a drie lenzen gaan voor het bereik van groothoek naar tele zorgen. En omdat Optiek het allerbelangrijkste is zou ik daar niet op besparen. Ik ben van 2000 een DSLR van Canon gewoon kan je daar dus ook alleen maar over vertellen, ik heb omzeggens geen ervaring met Nikon DSLR toestellen, één zaak is zeker een keuze tussen beide merken kan nooit fout zijn. Ik heb steeds gekozen voor lenzen die een full frame aankunnen, wat in de toekomst een belangrijke beslissing kan zijn, mocht je ooit een full frame digitale reflex aankopen.

        De setup die ik U kan aanbevelen van Canon.

        Body : 20D (tweedehands kopen = ondergeschikt aan de optiek)

        Groothoek zoom: EF 17-40 F4 L USM of 16-35 F2.8 L USM (indien een ruimer budget voorhanden is)
        Midrange zoom: EF 24-70 F2.8 L USM of eventueel de 28-70 F2.8 L USM tweedehands
        Telezoom: EF 70-200 F2.8 L USM

        Daarmee heb je top optiek in huis gehaald, die je niet hoeft te vervangen als je is een body wenst bij te kopen, ik zeg duidelijk bij te kopen, want de verkoop van tweedehandse DSLR body's ligt op zijn gat.

        Wat dan weer meegenomen is als je der nog een moet kopen.

        MVG, Jeff

        Hoe bedoel je "de verkoop van tweedehands dslr body ligt op zijn gat?

        Comment


        • #5
          Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

          Oorspronkelijk geplaatst door kruger
          Hoe bedoel je "de verkoop van tweedehands dslr body ligt op zijn gat?
          Waarschijnlijk dat je voor de verkoop van een tweedehands dslr body niet veel geld meer krijgt.
          Een goede lens kun je na jaren nog verkopen met een 30% verlies maar op een body van bv 1/2 jaar mag je blij zijn dat je er nog de helft van krijgt.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

            Een toestel dat bekend is om zijn zeer lage ruis en goede beeldkwaliteit is zeker en vast de Nikon D50. Nikon heeft ook een heel gamma lichtsterke objectieven; indien je een zoom prefereert dan is de 17-55/2.8 AFS DX zeker aanbevolen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

              Ben zelf nog wat gaan zoeken op dit knappe forum en heb nog iets gevonden dat zin maakt.

              Een lens die op F1.4 kan werken is knap maar je kan je foto's niet allemaal op F1.4 nemen. Je hebt dan een te kleine DOF. Dus je zal toch nog regelmatig met F4 moeten trekken. Aanrader is dus een lens met image stabilizatie omdat je dan met een langere sluiter toch nog de beweging van je camera kan uitschakelen. dit zal toelaten om tot op 1/30 foto's te nemen. Op voorwaarde dat het onderwerp dan niet te veel beweegt uiteraard.

              Verder moet ik niet echt geld verdienen met mijn hobby, dat is niet de bedoeling. En een beetje zoom geeft je allicht meer mogelijkheden.

              Dus nu gaat de neiging eerder naar een lens met F2.8 als grootste opening met een licht zoom bereik rond 50mm (80 in 35mm equivalenten) maar liefst dus met stabilizatie.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                Dus nu gaat de neiging eerder naar een lens met F2.8 als grootste opening met een licht zoom bereik rond 50mm (80 in 35mm equivalenten) maar liefst dus met stabilizatie.
                Sorry, bestaat volgens mij niet.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                  Sorry, bestaat volgens mij niet.

                  Hubert
                  Jawel bij canon de 17-55 f2.8 IS heeft een heel mooi bereik met stabilisatie die wel zoiets is dat jij zoekt denk ik. Geen goedkope lens 1000€. Is wel pas nu ongeveer beschikbaar want is gloednieuw.

                  Combineren met een canon 3OD of 350D en je hebt een prachtcombinatie voor binnenfotografie bij weinig licht want ook in de hogere iso's zijn de canon's momenteel nog steeds de toppers.

                  Maar ik zou toch ook nog de aanschaf van ee f1.4 lens aanraden want soms heb je dat gewoon nodig om de benodigde sluitertijd te halen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                    De setup die ik U kan aanbevelen van Canon.

                    Body : 20D (tweedehands kopen = ondergeschikt aan de optiek)

                    Groothoek zoom: EF 17-40 F4 L USM of 16-35 F2.8 L USM (indien een ruimer budget voorhanden is)
                    Midrange zoom: EF 24-70 F2.8 L USM of eventueel de 28-70 F2.8 L USM tweedehands
                    Telezoom: EF 70-200 F2.8 L USM
                    Je adviseert hier een set die snel 3500 EUR kost... Ik ben niet zeker dat de topicstarter zoveel geld over heeft voor een toestel en enkele lenzen.
                    Het kan ook een pak goedkoper...

                    Koop jezelf
                    - sigma 18-50/2.8
                    - sigma 70-200/2..8

                    Samen met de body zit je dan ongeveer aan 2000 EUR

                    Kijk daarnaast naar de brandpuntafstand die je het vaakst gebruikt, en koop voor die brandpuntsafstand een lichtsterke prime (sigma 20/1.8, sigma 30/1.4, Canon 50/1.4, Canon 85/1.8)

                    sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                    http://supermasj.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                      Bekijk zeker ook onderstaande draadjes een keer:
                      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=108108
                      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=109651

                      En hou rekening met de cropfactor bij de keuze van je lens, een 50 mm is dus in feitelijk een +/- 75 mm. Daarom overweeg ik de aanschaf van een 22 mm (zo kom ik na crop in de buurt van die 50mm)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                        Oorspronkelijk geplaatst door James71
                        ...En hou rekening met de cropfactor bij de keuze van je lens, een 50 mm is dus in feitelijk een +/- 75 mm. Daarom overweeg ik de aanschaf van een 22 mm (zo kom ik na crop in de buurt van die 50mm)
                        James71, als je voor je D70 ongeveer dezelfde beeldhoek als een 50mm kleinbeeld wil hebben moet je een 28 of een 35 mm nemen (28X1.5=42, 35X1.5=52.5) of iets daartussenin.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                          Jawel bij canon de 17-55 f2.8 IS heeft een heel mooi bereik met stabilisatie die wel zoiets is dat jij zoekt denk ik. Geen goedkope lens 1000€. Is wel pas nu ongeveer beschikbaar want is gloednieuw.

                          Combineren met een canon 3OD of 350D en je hebt een prachtcombinatie voor binnenfotografie bij weinig licht want ook in de hogere iso's zijn de canon's momenteel nog steeds de toppers.

                          Maar ik zou toch ook nog de aanschaf van ee f1.4 lens aanraden want soms heb je dat gewoon nodig om de benodigde sluitertijd te halen.
                          Ja, dat komt omdat ik een beetje normaal vond dat het om Nikon materiaal ging.

                          Neen, ik zat met een andere topic ingedachte(D50 met lenzen), daarmee.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                            Jawel bij canon de 17-55 f2.8 IS heeft een heel mooi bereik met stabilisatie die wel zoiets is dat jij zoekt denk ik. Geen goedkope lens 1000€. Is wel pas nu ongeveer beschikbaar want is gloednieuw.

                            Combineren met een canon 3OD of 350D en je hebt een prachtcombinatie voor binnenfotografie bij weinig licht want ook in de hogere iso's zijn de canon's momenteel nog steeds de toppers.

                            Maar ik zou toch ook nog de aanschaf van ee f1.4 lens aanraden want soms heb je dat gewoon nodig om de benodigde sluitertijd te halen.
                            Ja, dat komt omdat ik een beetje normaal vond dat het om Nikon materiaal ging.

                            Neen, ik zat met een andere topic ingedachte(D50 met lenzen), daarmee.

                            Overigens wat de 1.4 lens betreft, zeker ook doen. Even zoeken en je kan die voor een goede prijs tweede hands kopen.

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies start DSLR voor binnen opnamen

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                              James71, als je voor je D70 ongeveer dezelfde beeldhoek als een 50mm kleinbeeld wil hebben moet je een 28 of een 35 mm nemen (28X1.5=42, 35X1.5=52.5) of iets daartussenin.
                              Oeps dat was een typfout, bedoelde eigenlijk 28mm want ik heb een sigma 28mm F/1.8 in bestelling. Bedankt voor de tip alleszins

                              Comment

                              Working...
                              X