Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panasonic fz7 en/of fz30

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• panasonic fz7 en/of fz30

Beste mensen, ik wil overstappen van een HP Photosmart op een beter toestel. De hoofdreden voor de overstap is dat ik de shutterlag van de HP meer dan hartsgrondig beu ben. Ik lig met het toestel in de aanslag te wachten tot mijn kleinkind een spontane mooie pose of een leuke gelaatsuitdrukking aanneemt. Op het juiste moment druk ik af en kom dan tot de vaststelling dat de foto enkele ogenblikken later pas effectief genomen wordt door de HP. Het resultaat is dan natuurlijk niet meer om aan te zien. Je zou het met wat goede wil nog kunnen onderbrengen in de "gekke bekken" afdeling . Ik heb wat zitten rondsurfen en in de fotozaken in de omgeving ook eens rondgevraagd. Ik ben ivm de zeer snelle reaktietijden uitgekomen bij de Panasonics. Diverse testjes in de winkel deden me naar adem happen, zo rap dat die zijn Wat ik niet heb kunnen testen in de winkel is natuurlijk de thuissituatie met de daar heersende normale belichtingsomstandigheden 's avonds bijvoorbeeld. Mijn vraag is dan ook aan de bezitters van één van deze toestellen. Hoe gedraagt de panasonic zich in huiskamergebruik ? Ik bedoel dan vooral op z'n automatische stand. Is hij bij normale huiskamerbelichting ook nog zo snel ? Komt de shutterlag dan terug de kop opsteken ( eventueel samen met langere tijd om te focussen ) ? Met andere woorden : kan ik de kinderen dan ook nog op het juiste moment op de foto krijgen ? Hoe zit het nu echt - in the field - met de ruis eigenlijk ? Ik druk normaal mijn foto's af op een 10 x 15. Zeer zelden ga ik op A4 bvb afdrukken.
    Oh ja : een DSLR krijg ik niet verkocht aan mijn "ministerie van financiën" ( = mijn vrouw ) . Tegen dat je een beetje de juiste lenzen erbij hebt komt dat veel te ver boven mijn toegestane budget. De FZ30 krijg ik wel nog verkocht .
    Alvast al bedankt voor jullie reakties.
    Philippe.
    Panasonic Lumix FZ30.

Re: panasonic fz7 en/of fz30

Ik ben een zeer tevreden FZ30 bezitter en gebruiker. Het is inderdaad een snel toestel. Bij normale huiskamerbelichting (en ook 's avonds) heb ik nog geen problemen ondervonden met shutterlag of langzame autofocus. Het woord langzaam en de FZ 30 past niet samen! Zo simpel is dat!

Anderzijds is de ruis slechts bij hogere ISO waarden (400) een probleemPJE dat op dit forum ZWAAAR wordt overroepen. Let op, het is niet onbestaande. Maar aangezien je normaal op 10x15 afdrukt ga je er absoluut niks van zien op je afdrukken. Bovendien kan je een programma zoals Neat Image loslaten op de ruis. Dan kan je probleemloos A4 en groter afdrukken. Een perfectionist met vergrootglas die nog opmerkingen heeft.
    (maar die zitten er genoeg op dit forum )

En een FZ7 is nog erg nieuw. Ik denk dat nog niet veel forumlezers zich al een FZ7 hebben aangeschaft. Maar het is de 6 megapixelversie van de FZ30, dus...

Comment

Naar wat ik heb gelezen zijn de prestaties van de FZ7 op gebied van fotokwaliteit bij hogere ISO waardes redelijk ondermaats. Dat alleen al zou reden genoeg moeten zijn om naar de FZ30 te grijpen.

Comment

Ik heb ook een FZ30 en heb onlangs de FZ7 vastgenomen voor iemand anders.

FZ7 6 Mpixels t.o.v. 8 Mpixels voor de FZ30.
        Maakt voor jou niet echt uit, je gaat toch niet extra groot afdrukken. Als ik het goed gelezen heb op dpreview slaagt Panasonic er echter spijtig genoeg niet in de ruis merkbaar te verminderen bij de FZ7 (zou gelijk of zelfs erger zijn dan de FZ30) dus heb je met de FZ30 het voordeel dat je nog wat extra kan kroppen indien nodig.
        Wat de ruis betreft, die is echt meer aanwezig dan bij een reflex maar is inderdaad regelmatig overroepen, en bij normale afdrukken 10x15 en zelfs 20x30 praktisch niet zichtbaar.

Andere pluspunten voor de FZ30 (die, volgens mij, zeker het verschil in prijs waard zijn):
        - uitklapbaar LCD-scherm van goede kwaliteit (bijna dubbele resolutie dan FZ7)
        - manuele zoomring rond lens! Echt veel handiger dan die zoom-knopjes
        - hotshoe

Hij is natuurlijk wat omvangrijker dan de FZ7 maar ligt (bij mij toch) heel goed in de hand.
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi

En een FZ7 is nog erg nieuw. Ik denk dat nog niet veel forumlezers zich al een FZ7 hebben aangeschaft. Maar het is de 6 megapixelversie van de FZ30, dus...
          Het is de 6MP versie van de FZ5 hoor, met dezelfde sensorgrootte, dus nog iets meer (inderdaad schromelijk overroepen) ruis.
          Spijtig dat de FZ30 geen 5MP is ipv een 8MP (en dan met dezelfde sensorgrootte als de huidige FZ30), ik ging hem in dat geval direkt kopen.
          Maar qua mogelijkheden is de FZ30 een sublieme camera.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag. Mijn allerbeste dank .
            Als er niets tussenkomt ga ik de fz30 morgen gaan kopen. 't Zal waarschijnlijk bij Action Photo worden in de Kapellestraat in Oostende. De jongeman daar ( Alain denk ik dat hij noemt ) kon me maandag alleszins toch met veel kennis van zaken te woord staan. Altijd handig dat je weet waarheen voor als je na de aankoop iets niet verstaat hé. Dat is ook de hoofdreden dat ik niet via een postorderbedrijf wil aankopen.
            Nog eens , hartelijk bedankt voor jullie reakties tot nu toe.
            Panasonic Lumix FZ30.

Comment

Working...
            X