Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon vraagje

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon vraagje

Hallo iedereen!
    Als nieuwelinge op dit forum zou ik willen vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met een Nikon Coolpix 995.
    Ik bezit de camera al enige maanden, en alle hulp is welkom.
    Sushi

(^.^) Hoping to learn a lot from all of you (^.^)

Originally posted by Sushi
    Hallo iedereen!
    Als nieuwelinge op dit forum zou ik willen vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met een Nikon Coolpix 995.
    Ik bezit de camera al enige maanden, en alle hulp is welkom.

Hoi Sushi en welkom bij BD....

ik trek al ruim anderhalf jaar met de CP 995 dus kan ik je wel helpen....vuur die prangende vragen maar af zou ik zeggen....

Stef

Comment

Hallo Stef, zulke snelle reactie had ik niet verwacht.Bedankt!
      Ik heb op jou homepage gezien dat je al heel wat ervaring hebt met dit toestel.De gebruikerhandleiding is zoals chinees voor mij. Van belichting en sluitertijden weet ik totaal niks. Hoe neem ik bv een foto bij donker weer? Wat zijn de voornaamste dingen waarop ik moet letten? Hoe neem ik een foto waar het voorwerp op de voorgrond scherp en de achtergrond wazig is? Mijn dank alvast.
      Sushi

Comment

Tja sushi, ik heb ook al sinds enkele maanden een Coolpix 995, maar die is al terug naar de fabriek voor reparatie...
        Ik vind het een eerder moeilijk toestel in die zin dat het zo'n trage scherpstelling heeft, ik heb er geen enkele actiefoto mee kunnen nemen tot nu toe... Ik ga me hier dus bij dit topic aansluiten als het mag en meegenieten van de goede raad van Stef, mag dat?

hoe ouder hoe gekker- there's no fool than an old fool
        member of HanFanClan on http://hanfanclan2.web-log.nl/
        visit my blog on http://gerdayd.web-log.nl/

Comment

Hallo Stef, zulke snelle reactie had ik niet verwacht.Bedankt!
          Ik heb op jou homepage gezien dat je al heel wat ervaring hebt met dit toestel.De gebruikerhandleiding is zoals chinees voor mij. Van belichting en sluitertijden weet ik totaal niks. Hoe neem ik bv een foto bij donker weer? Wat zijn de voornaamste dingen waarop ik moet letten? Hoe neem ik een foto waar het voorwerp op de voorgrond scherp en de achtergrond wazig is? Mijn dank alvast.

wel dat zijn eigelijk vragen die niet echt camera-gerelateerd zijn....

maar toch een uitleg natuurlijk : bij donker weer zal je een aantal instellingen moeten aanpassen, afhankelijk van wat je wil fotogaferen....wil je een bewegend onderwerp "bevriezen", zal je een snelle sluitertijd moeten behouden, en daardoor moeten inboeten aan scherptediepte (omdat je een grote diafragma-opening zal moeten instellen)...wil je echter een nightshot maken dan zal je langere sluitertijden moeten instellen en op statief werken vanwege de bewegingsonscherpte...
          Dan zijn er nog twee instellingen waarmee je kan werken : de iso-waarde en de belichtingscompensatie....
          hoe hoger de iso-waarde hoe "gevoeliger" jouw opname zal zijn...bij iso 200 kan je de sluitertijd halveren, om dezelfde opname te bekomen..vanaf 400 iso krijg je wel met ruis af te rekenen...
          De EV-instelling laat je toe tot 2 diafragmastops over-of onder te belichten....

Wil je de voorgrond scherp en de achtergrond wazig, dan is de elangerijkste parameter het diafragma....een klein diafragma (groot getal) geeft veel scherptediepte....een groot diafragma(klein getal) geeft weinig scherptediepte...
          Om jouw doel te bekomen dien je dus een diafragma van bijvoorbeeld 2.8 in te stellen en dan, afhankelijk weer van wat je wil fotograferen in welke lichtomstandigheden, een gepaste sluitertijd/iso/EV er bij te kiezen...

Je begrijpt dat het gekkenwerk zou zijn elke combinatie apart te bespreken dus kan ik je dezelfde raad geven als aan zoveel anderen : fotografeer erop los, tot je erbij neervalt...volhard in de boosheid en geef niet af ! je hoeft niets te noteren want de EXIF blijft bewaard en zo kan je achteraf gaan kijken welke instellingen je nam voor een bepaalde opname....

tot slot misschien een tip voor de Kerstman : Erik Mansvelders (Crewlid) heeft er een heus boek over geschreven...voor ons is het zowat de bijbel...snuffel hier maar ens rond en je vind ongetwijfeld je weg !

Aarzel niet verdere vragen te stellen !

Stef

Comment

Originally posted by gerda
            Tja sushi, ik heb ook al sinds enkele maanden een Coolpix 995, maar die is al terug naar de fabriek voor reparatie...
            Ik vind het een eerder moeilijk toestel in die zin dat het zo'n trage scherpstelling heeft, ik heb er geen enkele actiefoto mee kunnen nemen tot nu toe... Ik ga me hier dus bij dit topic aansluiten als het mag en meegenieten van de goede raad van Stef, mag dat?

natuurlijk mag dat Gerda...

een tip voor actieshots : richt je camera op een onderwerp dat ongeveer op dezelfde afstand ligt als de actie die je wil gaan fotograferen en druk half de ontspanknop in...laat de camera rustig scherpstellen en wanneer dat gebeurd is richt je de camera naar de actie, nog steeds met dat knopje half ingedrukt....dan is het nog juist de kwestie om op het goede moment de knop helemaal in te drukken en de camera neemt onmiddellijk een foto....Als je mijn vorige uitleg begrepen hebt dan weet je nu ook dat, wanneer je een kleine diafragma-opening gebruikt (groot getal), het scherpteveld erg groot zal zijn en dat je kans op mooie opnames hierdoor vergroot...

Stef

Comment

Dank u Stef voor de nadere toelichting. In de hoop dat mijn vingers niet bevriezen ga ik deze week wat oefenen!
              Hoe toon ik hier een foto?
              Sushi

Comment

Stef stief bedankt! Toch nog een vraagje: hoe kom ik aan het boek en (toch wel belangrijk) hoeveel kost het?

hoe ouder hoe gekker- there's no fool than an old fool
                member of HanFanClan on http://hanfanclan2.web-log.nl/
                visit my blog on http://gerdayd.web-log.nl/

Comment

Dank u Stef voor de nadere toelichting. In de hoop dat mijn vingers niet bevriezen ga ik deze week wat oefenen!
                  Hoe toon ik hier een foto?

daarvoor lees je misschien best de "sticky"-topic in het "beoordeel mijn foto-forum"..dat staat daar piekfijn uigelegd !

Stef

Comment

Stef stief bedankt! Toch nog een vraagje: hoe kom ik aan het boek en (toch wel belangrijk) hoeveel kost het?

Wel... Ik heb het gewoon besteld bij Proxis en het koste ongeveer 50 euro...Erik zelf kan misschien het isbn-nummer geven want Het Boek steekt hier ergens in een doos want ik verhuis aanstaande zondag...

Stef

Comment

Gerda, ik heb dat boek inmiddels gekocht.
                      Ik vraag me af of ik ooit alles ga kunnen wat er geschreven staat. Heel interesant boek!
                      Sushi

Comment

Originally posted by Stef

Wel... Ik heb het gewoon besteld bij Proxis en het koste ongeveer 50 euro...Erik zelf kan misschien het isbn-nummer geven want Het Boek steekt hier ergens in een doos want ik verhuis aanstaande zondag...

Stef
                        Mijn exemplaar komt van de Carrefour... Naar het schijnt ook te verkrijgen in de standaard (en het was iets goedkoper zelfs!)

groetjes,
                        Kristien
                        Olympus E500
                        take the time it takes so it takes less time...
                        www.pnh.be

Comment

Working...
                        X