Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe onderbelichten met D50 in M-stand ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe onderbelichten met D50 in M-stand ?

Met de camera in M-stand gebeurt het volgende :

- Als ik aan het instelwieltje draai, dan wijzigt de sluitertijd
    - Druk in de +/- knop in terwijl ik aan het instelwieltje draai, dan wijzigt het diafragma.

Hoe kan ik nu de belichting wijzigen ?

Concreet voorbeeld. Ik wil een foto maken van een metronoom. Ik wil de slinger tegen 60 slagen per minuut laten slingeren. Ik wil een mooie wazige achtergrond en ik wil de beweging van de slinger goed zien.

Dus :

- camera in M-stand
    - groot diafragma voor kleine DOF en wazige achtergrond
    - lange sluitertijd om de beweging van de slinger vast te leggen

resultaat : gigantische overbelichting.

Iemand goede tips ?

Met dank,
    TravelToy
    www.christian-bailleul.be | Blog

Re: Hoe onderbelichten met D50 in M-stand ?

Oplossing is eenvoudig: lampen uit en gordijnen dichtdoen. En natuurlijk ook niet vergeten de ISO-waarde voor de lichtgevoeligheid zo laag mogelijk te zetten. Werkt dat allemaal nog niet dan kun je een grijsfilter kopen. Maar waarschijnlijk is het eerste advies al voldoende.

Groeten, Miriam

Comment

Als je een "juist" belichte foto wil zou ik gewoon de A of S stand gebruiken. In M kies je vrij zowel sluitertijd als diafragma en dit kan dus volledig fout (of net bewust over-of onderbelicht) gaan. In de zoeker krijg je normaal wel een metertje te zien waar je kan kijken hoeveel je over- of onderbelicht (in jouw geval zal dit op +heel veel gestaan hebben).
      Als je per sé één vaste sluitertijd én diafragma wil zal je de juistheid van je belichting moeten regelen m.b.v. de ISO instelling, door de hoeveelheid licht bij te regelen (gaat best in de studo) of door grijsfilters te gebruiken.
      Misschien eens wat spelen en proberen te doorgronden wat manuele belichting eigenlijk is ?

Kris

Comment

@ Allen, bedankt voor de info. Het zal dus verduisteren worden.

Met dank,
        TravelToy
        www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Working...
        X