Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm Finepix F11 en Panasonic DMC-FX01

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fujifilm Finepix F11 en Panasonic DMC-FX01

Nadat mijn laatste "digicam" de geest heeft gegeven (ik dacht goedkoop uit te zijn maar zuinigheid wordt meestal bestraft: het betreft een, ahum, sorry, Aldi-gebakje), ben ik wel verplicht een nieuwe te kopen.

Na lang wikken en wegen ben ik tot een eindkeuze van 2 merken/modellen gekomen:

Fujifilm Finepix F11
    Panasonic DMC-FX01

Redenen voor deze eindkeuze: qua prijs ongeveer gelijk, de Panasonic is slechts €30,- duurder dan de Fujifilm, beiden 6MP en de specificaties zijn, ruwweg genomen, vergelijkbaar met elkaar.

Omdat mijn lieve echtgenote ook foto's ermee wil maken moet het een totaal probleemloze camera zijn, dus: richten en afdrukken maar.
    Temeer omdat ze volledig a-technisch is.

Ikzelf wil meer doen met de camera, e.e.a. aan de instellingen veranderen, kort gezegd, meer experimenteren ermee.

Uiteraard heb ik het hele internet afgestruind naar testrapporten, maar na het lezen van al die testrapporten ben ik ook niet veel wijzer geworden, zowel de Panasonic als de Fujifilm hebben pro's en contra's.
    Grootste pro van de DMC-FX01 is natuurlijk de beeldstabilisator, maar daar tegenover staan wat deze camera betreft weer diverse negatieve aspecten.

Mijn probleem: ik kan niet goed inschatten wat, na afweging van alle pro's en contra's, de doorslaggevende factor moet zijn om tot een definitieve keuze keuze te komen: de Panasonic of de Fujifilm.

Al uw advies en commentaar is welkom, ik kan er enkel maar van leren!

Ciao,

Smokey
    * Veritas odium parit *

Re: Fujifilm Finepix F11 en Panasonic DMC-FX01

het leven is keuzes maken , ik denk dat beide je tevereden zullen stellen elk op hun eigen gebied,zelf ben ik best benieniewd naar de f11 vanwege de goeie beeldkwaliteit boven 400iso

Comment

Ik ken de fuji niet, maar heb vandaag net een panasonic dmc-fx01 ontvangen van Top-Foto. Ziet er erg goed uit en de foto's zijn haarscherp. Voor mij was de beslissende factor de 28mm groothoek. Ik weet niet of de fuji dat ook heeft...
      Ik moet me aansluiten bij de recensies voor wat betreft de ruis. Bij slecht licht idd veel ruis.
      Dit weekend ga ik expirimenteren en laat nog wel wat horen en evt zien.
      Last edited by garehaan; 14 april 2006, 14:47.
      Canon 5D / Canon 17-40L / Canon 24-105L / Canon 70-200L F4 / Canon 50 1,8 / 580 EXII en 420EX / Canon G9 snapshotter

Comment

Naar het schijnt is de fuji zeer goed in de ruisverhouding in de hoge iso's.
        Het ligt er dus sterk aan wat voor soort foto's je wilt nemen.

als eens bij de gebruikersinfo gekeken op dpreview ?/

alex
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door garehaan
          Ik ken de fuji niet, maar heb vandaag net een panasonic dmc-fx01 ontvangen van Top-Foto. Ziet er erg goed uit en de foto's zijn haarscherp. Voor mij was de beslissende factor de 28mm groothoek. Ik weet niet of de fuji dat ook heeft...
          Ik moet me aansluiten bij de recensies voor wat betreft de ruis. Bij slecht licht idd veel ruis.
          Dit weekend ga ik expirimenteren en laat nog wel wat horen en evt zien.
          Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen, en met name de ruis bij slecht licht.
          Maar hoe defineer je slecht licht?
          M.a.w.: wat versta jij onder slecht licht???
          In ieder geval, is in jouw ogen de ruis aanvaardbaar of zeg je: het is buitenproportioneel?

Ik weet dat de Fujifilm F11 bijna geen last heeft van ruis, ook niet op de hogere ISO-waarden, maar de Fujifilm heeft weer geen beeldstabilisator.
          En dat vind ik nu weer een pro van de Panasonic.
          En de Fujifilm heeft geen 28mm groothoek.
          Maar weer wel een betere flitser dan de Panasonic...
          En zelfs bij slecht licht schijn je bij de Fujifilm niet perse een flitser te hoeven gebruiken.

Maar om weer terug te komen op de Fuji: ik heb al enkele keren gelezen dat je bij slecht licht de ISO beter handmatig in kan stellen op 200, want de F11 schijnt de gewoonte te hebben om in automatische mode een te hoge ISO in te stellen.
          En een ander nadeel van de Fuji: gebruikt xD-cards.

Kortom: ik vind, op bovengestaande gelet, de keuze uitermate moeilijk.

Duidelijk is: kies je voor superieur beeld, ook bij zeer slecht licht, is de Fujifilm vele malen beter dan de Panasonic.
          Kies je voor gebruiksgemak, lijkt mij de Panasonic beter.
          Ik word er tureluurs van!

P.s. Ik zou het zeer op prijs stellen als je een paar foto's laat zien, opgenomen bij slecht licht.
          Dan krijg ik een indruk of de ruis acceptabel is of niet.
          En een paar nachtopnamen met hoge ISO indien mogelijk.

Smokey
          * Veritas odium parit *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
            Naar het schijnt is de fuji zeer goed in de ruisverhouding in de hoge iso's.
            Het ligt er dus sterk aan wat voor soort foto's je wilt nemen.

als eens bij de gebruikersinfo gekeken op dpreview ?/
            De gebruikersinfo is zeer tegenstrijdig, dus...

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Garehaan, en de foto's die hij gemaakt heeft met de Panasonic DMC-FX01
            * Veritas odium parit *

Comment

Even een testfoto.
              Slecht licht is natuurlijk een breed begrip, maar opnames binnenshuis voldoen daar meestal wel aan.
              Genomen bij TL licht op mijn bureau.

Canon 5D / Canon 17-40L / Canon 24-105L / Canon 70-200L F4 / Canon 50 1,8 / 580 EXII en 420EX / Canon G9 snapshotter

Comment

Nog eentje zonder kunstlicht.

Comment

Als dat een van de slechte foto's is met veel ruis vindt ik dat dat nogal goed meevalt
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

Comment

Gaat inderdaad nog wel,

hier eentje op iso400

Comment

Bij de voorgaande foto zie je dus al beduidend meer ruis.
                      De foto's komen zo uit de camera met de volledige exif, uit de hand genomen met stabilisatie aan.
                      Blijkbaar valt het nog mee tot ISO200. Dankzij het stabilisatiesysteem zijn er dan
                      nog redelijke foto's mee te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door garehaan
                        Even een testfoto.
                        Slecht licht is natuurlijk een breed begrip, maar opnames binnenshuis voldoen daar meestal wel aan.
                        Genomen bij TL licht op mijn bureau.
                        Dus zonder flits?

En bij hoeveel ISO?
                        * Veritas odium parit *

Comment

Hier een handige link:
                          http://www.dcviews.com/reviews/Fuji-...11-test-NL.htm

De lagere ISO instellingen zijn nagenoeg ruisvrij en het is pas boven ISO 400 dat enige ruis zichtbaar wordt. De sluitertijdenreeks van 1/2000 tot 15 seconden, gekoppeld aan de zeer bruikbare ISO 1600 gevoeligheid, maken dit tot een ideale camera voor "available light" fotografie. Het achterwege laten van de flits zorgt bovendien voor meer natuurgetrouwe opnames. Een opmerkelijke prestatie voor zo’n klein toestel.

Comment

@garehaan

Ik vind die ruis van de Panasonic nogal meevallen.

Heb zoveel reviews over de DMC-FX01 gelezen, en in iedere review werd er gemopperd over de ruis.

Nu ik jouw foto's zie: misschien heb ik wel een nieuwe bril nodig, maar ik vind ze qua ruis helemaal niet zo slecht.......
                            * Veritas odium parit *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007
                              Ik neem aan dat de door jou bijgevoegde foto gemaakt is door de Fujifilm F11?

Citaat:

De lagere ISO instellingen zijn nagenoeg ruisvrij en het is pas boven ISO 400 dat enige ruis zichtbaar wordt. De sluitertijdenreeks van 1/2000 tot 15 seconden, gekoppeld aan de zeer bruikbare ISO 1600 gevoeligheid, maken dit tot een ideale camera voor "available light" fotografie. Het achterwege laten van de flits zorgt bovendien voor meer natuurgetrouwe opnames. Een opmerkelijke prestatie voor zo’n klein toestel.
                              Gaat dit citaat over de Fujifilm of de Panasonic?

En wat is de bron van het citaat?
                              Kan het in geen enkele review terugvinden...
                              * Veritas odium parit *

Comment

Working...
                              X