Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil in sensor

Hoi,

Ik heb een vraag mbt de sensor van een dslr.
    Vb.
    D50: 420 segment RGB (2nd gen.)
    D70: 1,005 segment RGB

Ik neem aan dat het te maken heeft met meer/minder info die weggeschreven wordt? Is er een verschil in beelkwaliteit? Waarvoor is de sensor allemaal verantwoordelijk en in welke mate beïnvloedt de sensor de kwaliteit van de foto's. Waarin zijn de verschillen van een 'betere' sensor te zien?

alvast bedankt voor de info.

juancarlo

Re: Verschil in sensor

Dit heeft helemaal niets met de sensor te maken die de foto's registreerd, maar slaat op de sensor die gebruikt wordt om hetlicht te meten en de juiste belichting te bepalen...

Hoeveel pixels die hebben maakt op zich mi. niet zo veel uit. Zowel de D50 als de D70(s) staan bekend als twee camera's die vrij nauwkeurig belichten...
    Dus daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen denk ik...

Ik mag uit deze topic afleiden dat je gekozen hebt voor het Nikon kamp?
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
      Dit heeft helemaal niets met de sensor te maken die de foto's registreerd, maar slaat op de sensor die gebruikt wordt om hetlicht te meten en de juiste belichting te bepalen...

Hoeveel pixels die hebben maakt op zich mi. niet zo veel uit. Zowel de D50 als de D70(s) staan bekend als twee camera's die vrij nauwkeurig belichten...
      Dus daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen denk ik...

Ik mag uit deze topic afleiden dat je gekozen hebt voor het Nikon kamp?
      Bedankt voor de info. Inderdaad, vroeger steeds gefotografeerd met Canon slr. Maar moet eerlijk toegeven dat mijn voorkeur meer en meer uitgaat naar Nikon. Niet zozeer wat betreft prestaties want die zijn, denk ik, redelijk gelijklopend tussen Canon en Nikon, maar het heeft wel te maken met de eigenschappen van een Nikon slr. Het geluid dat het toestel voortbrengt en ook het gevoel te hebben van een toestel vast te hebben. Het geeft een solide indruk.

Nu, Nikon dus, maar in weze ben ik er nog niet uit of het nu een D70 of een D50 zal worden. Ik ben wel te vinden voor een D50 en dan kan ik meer investeren in een 'goede' lens. De verschillen tussen een D50 en D70 zijn mijn inziens niet van die aard dat een amateur als ik er veel aan zal hebben van een D70s te kopen. Een sluitertijd van 1/4000 of 1/8000 zal voor mij het verschil niet maken...

juancarlo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door juancarlo
        De verschillen tussen een D50 en D70 zijn mijn inziens niet van die aard dat een amateur als ik er veel aan zal hebben van een D70s te kopen. Een sluitertijd van 1/4000 of 1/8000 zal voor mij het verschil niet maken...

juancarlo
        Als dit het enige verschil zou zijn tussen 50 en 70, dan kon je beter een 50 kopen maar er is meer:

2 instel wielen
        display verlichting
        ondersteuning draadloos flitsen
        meerdere focuspunten
        meer dingen instel vanfa de body en niet uit menu's

Het lijken allemaal kleine dingen, maar als je ze eenmaal gebruikt.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat klopt allemaal, maar als ik een vergelijking naar de hifi mag maken:
          veel mensen kopen een dure versterker met nogal wat toeters en bellen op (die men dan helemaal niet gebruikt) maar sluiten daar dan, wat ik noem, 'pezeweef' boxkens op aan...

Ik denk dat je het beter anders doet: als je geen geld hebt voor én goede luidsprekers én een goede versterker, dan koop je beter de beste boxen die je voor je geld kunt krijgen met een instapmodel versterker; in dat geval zal het geluid veel meer zijn dan in het eerste geval...

Hier ook: als het geld er niet is om én goede camera én goede lens te kopen, bespaar dan op de body en niet op de lens.
          In jouw geval JuanCarlo zou dat zijn: de D50 en bvb. de 18-70 zoom (schijnt goed te zijn - al ken ik die niet.)

Nu ik dan toch bezig ben:
          - Pentax heeft met de ist Dl momenteel de goedkoopste DSLR op de markt. Icm. de DA 16-45 (heb ik zelf - heel goede lens) een heel goede keuze, lijkt me. Zal sowieso goedkoper zijn dan eender welke aanbieding van Canon/Nikon.
          - er zijn momenteel zotte aanbiedingen rond de D5 en D7 van Minolta omdat ze er mee gestopt zijn en overgenomen werden door Sony.
          - Olympus ook nog ff niet vergeten

Comment

Dat klopt allemaal, maar als ik een vergelijking naar de hifi mag maken:
            veel mensen kopen een dure versterker met nogal wat toeters en bellen op (die men dan helemaal niet gebruikt) maar sluiten daar dan, wat ik noem, 'pezeweef' boxkens op aan...
            Mijn ervaring is hoe duurder je stereo, hoe minder toeters en bellen. Eigenlijk kan ik bij de mijne alleen maar het volume regelen.

Display verlichting kan erg handig zijn. Met oude camera had ik eens wat verkeerd ingesteld en kon dus de goede instelling niet meer vinden. Je kan natuurlijk ook zo'n lein zaklampje in je mond nemen......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ooit al de Yamaha RX-V2600 gezien; of de Denon AVR 3806? Dat is bepaald gene zever zunne, al die knoppekens...

Comment

ooit al de Yamaha RX-V2600 gezien; of de Denon AVR 3806? Dat is bepaald gene zever zunne, al die knoppekens...
                Maar kijk eens naar Linn, dat is pas echte Schotse zuinigheid met knoppen...

Comment

euh men is hier serieus off topic aan het gaan
                  ik dacht dat het over senors ging en niet over een versterker
                  daarvoor zijn er andere forums

Comment

Anyway, het zal wellicht een D50 worden met een betere lens bij. Lijkt mij op het eerste zicht belangrijker dan de extra's die een D70 mij kan bieden. Alles hangt natuurlijk af van je behoeften...

Bedankt voor het advies!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door juancarlo
                      Anyway, het zal wellicht een D50 worden met een betere lens bij. Lijkt mij op het eerste zicht belangrijker dan de extra's die een D70 mij kan bieden. Alles hangt natuurlijk af van je behoeften...

Bedankt voor het advies!
                      Goeie beslissing. Je gaat het je niet beklagen!

Gr's, Wim

Comment

hallo :

ik zie net dat er een cash back actie begonnen is ... een voordeel van 35 euro bij aankoop van D50.
                        Wel enkel in duitsland

gtx
                        BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
                        It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

Comment

Working...
                        X