Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's met Nikon D70s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onscherpe foto's met Nikon D70s

Gedurende 5 jaar had ik een fujifilm 4900Z waar ik heel erg tevreden over was en waar ik prachtige scherpe heldere en kleurrijke foto's mee gemaakt heb.
    Met dit toestel heb ik geleerd om te werken met sluitertijden en lensopeningen.
    Na lang sparen heb ik besloten een "echte DSLR" Nikon D70s aan te kopen.
    Ik heb dit toestel nu ongeveer 8 maand en het lukt mij niet om haarscherpe foto's te maken.
    Iedereen is heel erg gelukkig met dit type fototoestel, ik zou het liefst dat van mij willen verkopen en terug naar een gewoon digitaal fototoestel overstappen.
    Maar voor ik mijn D70s verkoop wil ik heel erg zeker zijn dat hij technsch volledig in orde is en dat het probleem bij mij ligt.
    Aangezien dit mijn eerste DSLR is kan ik niet vergelijken.
    Ik vind het wel jammer dat ik zoveel geld betaald heb en na 8 maand nog steeds even ver sta als in het begin.
    Als er mensen zijn met een D70s en die mij zouden willen helpen vergelijkende foto's te maken met onze toestellen dan weet ik zeker of er al dan niet iets mis is met mijn toestel
    Ik heb namelijk dit toestel gekocht in Rotterdam en voor dat ik het in herstelling binnen geef moet ik zeker zijn.
    Ik woon in de omgeving van Temse
    je kan mij altijd mailen op
    impe@pandora.be

Wie kan mij helpen ?

Re: onscherpe foto's met Nikon D70s

Om te beginnen zou je eens een paar probleemfoto's met exif erbij kunnen posten.
    Heb je ook al andere lenzen geprobeerd? Misschien ligt het probleem aan de lens en niet aan de body.

Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

foto's van een reflex zijn nooit zo scherp als een gewone digital
      of je moest erg goede lenzen hebben,verscherp mijn foto's altijd na met photochop zul je met elke reflex hebben denk heb ook al de canon 350 gehad enzo ,allemaal hetzelfde,maar eens bewerkt zijn ze veel beter dan een gewone digital.

groeten
      danny

Comment

Ik zal deze avond eens een paar foto's posten , ik ben nu niet thuis.
        Ik heb enkel de kitlens 18-70 mm en heb nog geen verdere investeringen gedaan zoals andere lenzen of een externe flash.
        bedankt alvast voor de snelle reakties

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DannyD50
          foto's van een reflex zijn nooit zo scherp als een gewone digital
          of je moest erg goede lenzen hebben,verscherp mijn foto's altijd na met photochop zul je met elke reflex hebben denk heb ook al de canon 350 gehad enzo ,allemaal hetzelfde,maar eens bewerkt zijn ze veel beter dan een gewone digital.

groeten
          danny
          Dit komt omdat gewone digital een trukje gebruikt om de foto's te verscherpen. ( ze worden dus even onscherp getrokken). De gewone digitale camera zal er zelf een USM of iets dergelijks over gooien. Daardoor LIJKT het alsof die foto's scherper zijn.
          Nadeel is dat je niet zelf kunt bijregelen hoeveel scherper ze moeten zijn.

Een DSLR doet dit niet, er wordt verwacht dat de fotograaf dit op de PC gaat doen. Het resultaat is veel beter omdat je ZELF kunt bepalen hoeveel scherper....

Ik had het in het begin daar ook heel moeilijk mee (toen ik overgestapt ben naar DSLR) maar eens je het door hebt wil je niet meer terug.

Ik zou zeggen probeer eens wat software uit om je foto's scherp te krijgen, en wanneer je denkt van dit wordt niets, doe dan gewoon voort. Eens je het door hebt zal je niet meer terug willen.

Succes

Comment

Neem een plank, sla om de 10 á 15 cm een spijker en markeer één spijker.

Ga nu met verschillende brandpunten foto's maken van de plank en stel scherp op de gemerkte spijker. Als die spijker niet scherp is: terug naar Rotterdam.

Je kan dan goed zienhoe de camera focussed voor of achter het merkteken, probeer ook diverse diafragma's.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een ding is zeker, aan je D70 zal het niet liggen, daar ben ik 100% zeker van. Wat wel het geval is dat je met de stap naar de D70 overgegaan bent naar een ander categorie van toestellen en dat een DSLR meer bewerking van de gebruiker verwacht dan en compact. Dit gewoon zo, ongeacht het merk.

Een DSLR heeft méér mogelijkheden en het is aan de gebruiker om die te ontdekken. Dus ik zet een gebrekkige postprocessing op de eerste plaats van je ontevredenheid.

Tweede mogelijkheid is de optiek die achterwege blijft, me ne confituurbokaal lukt het niet hé en de optiek heeft voorrang op de body.

Nu is dat alles nogal moeilijk uit te leggen zonder enkele voorbeelden.

maar ik zou zeker je D70 niet verkopen!

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

..... .
                Last edited by Panoramix; 6 april 2006, 00:03.
                Panoramix

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  Een ding is zeker, aan je D70 zal het niet liggen, daar ben ik 100% zeker van.
                  Daar ben ik dus NIET 100% zeker van. Op een gegeven moment had ik bijna géén scherpe foto meer met mij D70(na een jaar of zo). Maar zag wel dat er toch delen op de foto scherp waren. De test gedaan met de plank en spijkers en wat bleek: de camera focuste achter het onderwerp in de scherpstel zone.

Terug naar Inca -> probleem over.

Dus het kan best aan de camera liggen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hier een voorbeeld van 2 foto's
                    http://users.telenet.be/testfotos_Dany/

1 foto is genomen met mijn Nikon coolpix 4600 en de andere met mijn D70s

Ik weet echter niet of dit een referentie is omdat dit 2 verschillende soorten fototoestellen zijn.

De EXIF info voor de 2 foto's is hier ook te vinden.

Bedankt al voor de informatie

Comment

Met de foto die je laat zien van je D70 is op zich niks mis. Allen heb je daar een wijd diafragma gebruikt en bovenaan je onderwerp (blauwe stift)gefocust. Door het feit dat je bij een DSLR bij open diafragma een veel kleinere scherptediepte krijgt, treedt er hier voorgrondonscherpte op. Neem dezelfde foto met een diafragma op F8 of F10 en je zal zien dat veel meer van je onderwerp scherp wordt.
                      Bovendien moet je de meeste foto's wel wat na bewerken. Jouw foto hoort er eigenlijk zo uit te zien :

Last edited by elsan; 5 april 2006, 23:09.
                      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        Met de foto die je laat zien van je D70 is op zich niks mis. Allen heb je daar een wijd diafragma gebruikt en bovenaan je onderwerp (blauwe stift)gefocust. Door het feit dat je bij een DSLR bij open diafragma een veel kleinere scherptediepte krijgt, treedt er hier voorgrondonscherpte op. Neem dezelfde foto met een diafragma op F8 of F10 en je zal zien dat veel meer van je onderwerp scherp wordt.
                        Inderdaad, ik sluit mij bij jou aan, zelf vind ik dat die 18-70 superscherpe foto's maakt... is een zeer goede lens zeker voor een kitlens.
                        gtrz Year62
                        Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

Comment

bij de instellingen van de 4600 kon je ook zien dat contrast, scherpte enz. op normaal staan op je D70 niet. Dit moet je eens veranderen in je menu.

Comment

Een paar bedenkingen bij die foto van je D70:

Je diafragma stond volledig open => lensfoutjes/-onscherpte worden uitvergroot + scherptediepte wordt klein

Je sluitertijd was slechts 1/60 ste, bij deze foto lijkt dat het probleem niet, maar zo krijg je toch snel bewegingsonscherpte

Als je WEL in het midden van de foto moest scherpgesteld hebben heb je idd last van backfocus en moet je het toestel zeker binnenbrengen om dat te laten bijstellen en lag het dus al die tijd niet aan jou!

Ik weet niet hoe dat zit met een D70, maar op mijn canon 10D stel ik voor autofocus bijna nooit al die punten in, maar enkel het middelste, of én van de andere, dan weet je tenminste waarop hij scherp gaat (proberen te) stellen.

Succes ermee!
                            Koen
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

[QUOTE=elsan]
                              Bovendien moet je de meeste foto's wel wat na bewerken. Jouw foto hoort er eigenlijk zo uit te zien :

Oei Elsan, die verscherping vind ik toch iets te zwaar doorgevoerd... dan krijg je van die lelijke pixels...

Wat de onscherpte betreft: ik heb dat ook voorgehad met mijn 350D bij mijn overstap.... Je moet gewoon terug foto's leren maken, spelen met je diafragma, scherpstelpunten enz.... Laat anders iemand anders eens foto's met je toestel nemen en vergelijk dan eens de resultaten. Kies dan wel iemand die er wat van kan. Kandidaten in regio Temse ???
                              Last edited by VinceMesch; 6 april 2006, 20:32.
                              Don't worry, Be happy... and take great shots !

Comment

Working...
                              X