Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

KM 5D met Sigma flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • KM 5D met Sigma flitser

    Mijn KM 5D heeft deze week het gezelschap gekregen van een Sigma EF-500 DG Super flitser, maar de resultaten bij de eerste tests vallen tegen, alle opnames zijn overbelicht.
    De flash werkt steeds op volle capaciteit...
    Nu heb ik ergens ten velde gehoord dat ik moet afwijken van de IDTTL instelling van de flitser, maar in de handleiding daarvan niks terug te vinden...
    Mijn lenzen zijn nog deze van het analoge tijdperk, dus geen D-objectieven.
    Zijn er suggesties om camera of flitser in te stellen, zodat ik bevredigende resultaten kan bekomen...?
    Thx voor de reaktie...

    Prinske.

  • #2
    Re: KM 5D met Sigma flitser

    als je de engelse taal beheerst zou je dit kunnen lezen, je bent niet alleen

    klik hier
    het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
    Telecaster weblog
    km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

    Comment


    • #3
      Re: KM 5D met Sigma flitser

      Probeer eens met de flitskracht op 1/2 of 1/4 te zetten !
      Als je met volle kracht op vrij korte afstand fotografeert kan het zijn dat de TTL- meting de flitskracht niet snel genoeg kan afbreken als de foto voldoende belicht is en zodoende overbelichte foto's geeft !
      Digitaal en flitsen blijft een probleem.
      Ik heb een 7D en 5600 HS D flits en deze combinatie werkt nu prima na het insturen naar de technische dienst om te callibreren !
      Werkt zelfs vrij perfect nu !
      Maar het blijft nog steeds oppassen in sommige gevallen !
      Wij zijn allemaal gewoon om vroeger op Negatief film te werken en als een negatief wat over-of onderbelicht was viel dit niet op omdat tijdens het printen van de foto's dit automatisch gecorrigeerd werd in de afdrukcentrale.....maar nu bij digitaal is het belichten van foto's al even kritisch als vroeger op diafilm en iedere lichte afwijken leidt als snel tot over of onderbelichte foto's.
      Liever een iets onderbelichte dan overbelichte foto omdat er in de donker partijen méér detail terug te halen valt dan in overbelichte partijen !
      Daarom werk ik ook steeds in RAW....véél veiliger!
      In RAW moet de belichting al héél slecht zijn vooralleer je er niets meer mee kan aanvangen !

      Comment


      • #4
        Re: KM 5D met Sigma flitser

        Probeer eens de high-speed sync te gebruiken op de flash.
        Ik denk dat dit beter zal werken.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: KM 5D met Sigma flitser

          High-speed flitsen (HSS) heeft enkel zin als je buiten werkt met véél omgevingslicht zodat je een snellere sluitertijd dan 1/160 (afhankelijk van het fototoestel) moet gebruiken in combinatie met het gekozen diafragma!!!!
          Binnenshuis fotograferen met HSS zal géén beter belichte opnames opleveren !
          Eerder onderbelichte opnames omdat het richtgetal van de flits bij HSS fel gereduceerd word !
          Kijk maar eens in de handleiding van de flits of er een tabel bijstaat met de richtgetallen van de verschillende ISO-gevoeligheden in combinatie met HSS-flitsen !Ook de sluitertijd bepaalt in dit geval mede het richtgetal !En u zal zien dat ge in deze omstandigheden niet echt ver kan flitsen !

          Comment


          • #6
            Re: KM 5D met Sigma flitser

            @Zunoel en Mavan
            Getest op de HSS-stand, maar geeft inderdaad zoals Mavan aangeeft geen betere resultaten...

            @Telecaster
            Via de link en verder onderzoek op dit geweldige forum, ben ik terecht gekomen bij de insteling 'wireless' te gebruiken op m'n 5D...
            Dit geeft inderdaad betere resultaten, en na wat spelen met de flitscompensatie kunnen we weer verder...

            Allemaal thx voor de moeite...



            Prinske.

            Comment

            Working...
            X