Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omgevingstemperatuur

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Omgevingstemperatuur

In de handleiding van mijn digitaal toestel staat als omgevingstemperatuur 0 - 40°C. Kan mijn toestel beschadigd raken bij vriestemperaturen en kom ik dus bij winterse toestanden best niet buiten met mijn toestel ? Wat kunnen eventueel de gevolgen zijn van extreme temperaturen ?
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Ik vind exact dezelfde waarde terug in mijn handleiding voor mijn S2. Sterker nog voor microdrives geven ze : +5°C tot +40°C op
    Wel ik kan uit ervaring spreken dat deze marges heel voorzichtig genomen zijn en ik al in de praktijk deze ruimschoots overschreden heb zonder nadelige gevolgen.
    Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

Comment

Volgens mij heeft dit voornamelijk te maken met de batterij: bij te lage temperatuur heeft de batterij niet genoeg power om alles te doen werken. Bij hoge temperaturen zou er eerder schade kunnen optreden, denk ik zo...
      Maar wie ben ik???
      When I'm not here, I'm out of focus.

Pentax K10D en Pentax *ist D

Comment

Zolang je je camera geen uren lang open en bloot op de noordpool laat slingeren, of je hem in de zomer niet in de auto in de zon gedurende uren achterlaat zal het zo'n vaart niet lopen.
        In de winter kan je je camera bv achter je jas beschermen, of iedere keer in je tas opbergen, na het nemen van een foto. Bij enkele graden onder nul mag je dan steeds fotograferen. Regenweer is een ander verhaal. Mijn toestellen komen nooit, zelfs niet in "smosweer" boven.
        Batterijen, bij lage temperaturen, zullen niet zolang meegaan.
        Als je camera koud is, en wenst hem vervolgens te gebruiken in een warme omgeving, laat dan je camera eerst langzaamaan wennen, om condensatie binnenin tegen te gaan. Een goede opbergtas is wel heel belangrijk. Regen en stof (zand) daar pas ik méér voor op.
        Veel succes.

Comment

Bij koud weer steek ik m'n reservebatterijen in m'n broekzak, zodat die 'lekker warm' hebben tegen dat ik ze nodig heb ;-)

Ik ga dit weekend waarschijnlijk foto's nemen van de ijssculpturen in Brugge, in die tent is het continu -10°C, dus een goeie test

Comment

Originally posted by Tony smeT
            Ik ga dit weekend waarschijnlijk foto's nemen van de ijssculpturen in Brugge, in die tent is het continu -10°C, dus een goeie test
            Aha...???
            Ben je zeker dat je binnen mag fotograveren? 'k Meen mij te herinneren - 2 jaar geleden - dat zoiets niet mocht...

Hopelijk zijn ze van gedachten verandert want volgens mijn agenda kom ik daar even langs tijdens het kerstverlof

Comment

Ik heb hier toch foto's van vorig jaar op m'n hd staan

Maar we wijken af nu!

Comment

Bedankt voor de reacties en tips. De vriestemperaturen mogen mij dus niet tegenhouden om foto's te nemen.

@Tony : laat eens weten of je foto's hebt kunnen maken op de ijssculpturen en of je camera geen last had van de kou. Thks.

Filip

Comment

Ik heb de mijne (een Oly C2100UZ) meegenomen naar het ijssculpturenfestival in Brugge. Daar is het min 10. Ik heb 25 minuten aan één stuk door fotos genomen (behalve dan die ene keer dat ik batterijen heb veranderd), en hij heeft geen krimp gegeven.

Ik denk niet dat lage temperaturen zó veel kwaad kan. Tenminste, als het niet te lang duurt, en als het niet gepaard gaat met andere natuurfenomenen waar een camera last mee heeft (sneeuw of hoge luchtvochtigheid).

Wat wel zo is; hoe lager de temperatuur, hoe meer batterijen hij vreet. Ik heb al verhalen gehoord van mensen in Noorwegen die per set van batterijen twee (2!) fotos konden nemen.

Ter conclusie: zolang de situatie niet té extreem is zal je camera zijn best doen. Maar: don't push it to the limit.

Ciao,

J.
                  http://www.theafricabug.com

Comment

Er zijn een aantal onderdelen die "vreemd" kunnen doen ten gevolge van extreme temparturen:
                    - batterijen (hier reeds aangehaald): performantie-verlies bij lage temperaturen
                    - TFT display : als ik me niet vergis, kunnen hier veelkleurige patronen opkomen bij hoge temperaturen; het scherm is dan niet goed bruikbaar. Dit probleem lost zichzelf op als de temperatuur terug daalt.
                    - LCD schermpje (met segementen, gebruikt als statusdisplay bovenaan het toestel bij veel camera's) : Bij *extreem* hoge temperaturen (langdurig rechtstreeks fel zonlicht) dit scherm breken, door de uitzetting van de vloeibare kristallen.
                    - CCD : een verhoogde kans op hotpixels bij hoge temperaturen
                    - motoren (zoom/focus) : extreme koude kan hier een invloed op hebben

Uiteraard dien je ook op condensvorming te letten bij de overgang van koud naar warm. Denk er ook aan dat je adem een bron van condensvorming kan zijn bij koude weersomstandigheden.

Jörg
                    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Hallo filipo,

Ik ben reeds meerdere malen "ijsbeelden" gaan fotograferen - en dit zonder problemen.
                      Zoals in vorige reply's reeds aangehaald, de batterijen verliezen een gedeelte van hun kracht - maar als je reserve hebt mag dit geen probleem zijn (en liefst "warm" bewaren).
                      Zoals VJ terecht opmerkt moet je ook rekening houden met mogelijke condensvorming.
                      Die is namelijk funest voor je camera.
                      Dus eerst terug laten "acclimatiseren" na een "koude" uitstap alvorens terug te gebuiken.

Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Filipo, hier is een link naar DP Previuew met een zweedse ervaring

http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1020&message=3904136

rob
                        http:/home.planet.nl/~knegt221

Comment

bedankt iedereen voor de heel interessante raadgevingen.

Dus als ik het goed begrepen heb kan ik gerust een fotoshoot van de Kerstman in Lapland gaan maken als ik maar mijn batterijen warm hou en oplet voor condens
                          Nee, zo'n extreme temperaturen had ik niet voor ogen maar water en vriestemperaturen kunnen soms mooie beelden opleveren maar dan toch liefst niet ten koste van de camera. Vandaar mijn vraag.

Comment

Originally posted by filipo
                            @Tony : laat eens weten of je foto's hebt kunnen maken op de ijssculpturen en of je camera geen last had van de kou. Thks.
                            Hey Filipo, heb daarstraks meer dan 100 foto's genomen, dus het MAG
                            Zowel toestel alsook batterijen overleefden de -10°C, m'n toestel had enkel last als ik daarna op de 'warme' bus stapte (condens)
                            Hier zijn alvast wat voorbeeldjes... http://www.pbase.com/tonysmet/snow_and_ice

Comment

Heb gisterenavond bij een temperatuur van 0 à 1 graad
                              ongeveer een uur foto's genomen
                              ongeveer 60 foto's genomen en batterij was nog niet leeg
                              dus no problem
                              de vingers daarentegen zien meer af
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                              X