Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zielige zoeker Nikon....?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zielige zoeker Nikon....?

    Oorspronkelijk geplaatst door spogy
    De D50 en ook andere DSLR moeten toch niet aan staan om door de zoeker te kijken ?
    Een DSLR heeft een optische zoeker niet elektronisch bij mijn weten.
    Ofwel stond de spiegel in lock.

    Lensdopje niet vergeten soms ?

    Groeten
    Spogy
    Ze moeten inderdaad niet aanstaan, maar ik heb het net getest met mijn D50, en zonder batterij is het beeld dat je te zien krijgt door de zoeker donker en onscherp. Maar wie gebruikt er nu een camera zonder batterij in ?

    Comment


    • #17
      Re: Zielige zoeker Nikon....?

      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
      Klik maar eens op de bom
      Ik wist het Maar daar om kocht ik ze ook niet

      Comment


      • #18
        Re: Zielige zoeker Nikon....?

        Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
        De zoekers van goedkopere(>1500€) toestellen zijn inderdaad érg magertjes...

        Als je een goeie analoge body gewoon bent, en je maakt de overstap dan is het een ongeloofelijke shok.

        Alleen al daarom neem ik mijn oud werkpaard mee. Die zoekers zijn gewoon geweldig groot en helder.
        Dit heeft met de grote van de sensor (die het negatief vervangt) te maken en niet met de prijs
        Op een full frame digitale camera zal je dus ook een groter zoekerbeeld hebben.

        Dus als ik het goed versta neem jij digitaal foto's maar kijkt door de zoeker van een analoog toestel

        Comment


        • #19
          Re: Zielige zoeker Nikon....?

          Op de spiegel van de D50 zit een varibrite LCD scherm, dit levert de raster en oplichtende AF-punt functionaliteit.

          Als een LCD scherm niet onder spanning staat laat het veel minder licht door.

          Comment


          • #20
            Re: Zielige zoeker Nikon....?

            Oorspronkelijk geplaatst door picasso
            Dit heeft met de grote van de sensor (die het negatief vervangt) te maken en niet met de prijs
            Op een full frame digitale camera zal je dus ook een groter zoekerbeeld hebben.

            Dus als ik het goed versta neem jij digitaal foto's maar kijkt door de zoeker van een analoog toestel
            Jammergenoeg (of is het juist 'gelukkig') is dat niet alleen afhankelijk van de sensor. Moet je maar eens kijken naar het zoekerbeeld van een D2X - daar heb je niks te klagen. Die camera heeft dezelfde sensorafmetingen als de D70 maar het zoekerbeeld is totaal onvergelijkbaar. De D200 is ook al een stuk beter. Maar een beter zoekerbeeld heeft blijkbaar een hogere prijs.

            Groeten, Miriam

            Comment


            • #21
              Re: Zielige zoeker Nikon....?

              Maar een beter zoekerbeeld heeft blijkbaar een hogere prijs.
              Goede prismas (zeker als je een klein beeld met fatsoenlijke vergroting en kwaliteit wilt) zijn duur. Sommige mensen zijn daarom zo faliekant tegen popup flashes omdat die plaats zouden wegnemen voor het prisma.

              Comment


              • #22
                Re: Zielige zoeker Nikon....?

                Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                Goede prismas (zeker als je een klein beeld met fatsoenlijke vergroting en kwaliteit wilt) zijn duur. Sommige mensen zijn daarom zo faliekant tegen popup flashes omdat die plaats zouden wegnemen voor het prisma.
                Ja maar heeft ook met groote en gewoonte te maken, het is idd zo als ik nu nog eens overschakel van D70 naar F100 dat het precies is dat je door een middenformaat kijkt, maar dat is subjectief, ik bedoel door gewoonte.

                Comment


                • #23
                  Re: Zielige zoeker Nikon....?

                  Bij heel wat Nikons is de zoeker heel slecht als de camera uitstaat of als de batterijen plat zijn. Dat komt omdat er een grid in de zoeker kan geplaatst worden (zoals met een specifiek "architectuur" matglas) via een custom instelling. Dat is allesins zo bij de D70 en de D200 en ook bij bv. de F80 en Fuji S2, ik weet niet of het ook voor de D50 geldt.
                  Zonder power wordt het hele matglas verdonkerd, dus je moet daar zeker op letten (nu ja, niet dat het plots een schitterende zoeker zal worden).
                  Kris

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zielige zoeker Nikon....?

                    voor meer uitleg over viewfinders (wel nog over filmcameras=fullframe):
                    Capture the beauty of Utah effortlessly with these supuer beginner-friendly tips for the Sony RX1R.


                    bij aps-sensor dslr's moet je de opgegeven magnification dus delen door de cropfactor, omdat een 50mm de beeldhoek van een 75mm krijgt

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zielige zoeker Nikon....?

                      De zoekers van goedkopere(>1500€) toestellen zijn inderdaad érg magertjes...

                      Al eens door de zoeker van de Pentax ist-modellen gekeken ? Volgens mijn bescheiden mening scheelt dat een vest !
                      Vergelijk daarbij de kwaliteit (magnesium skelet) en de prijs (€ 599 voor de kit met standaardlens bij Rembrandt in Antwerpen ) met de Nikon D50 en je hebt terug iets om over na te denken...
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zielige zoeker Nikon....?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                        Ze moeten inderdaad niet aanstaan, maar ik heb het net getest met mijn D50, en zonder batterij is het beeld dat je te zien krijgt door de zoeker donker en onscherp. Maar wie gebruikt er nu een camera zonder batterij in ?
                        Ik zou het zelf nooit geloofd hebben, maar ik heb ook even de test gedaan en ... inderdaad! Door de zoeker kijken (met toestel uitgeschakeld) en tegelijkertijd de batterij langs onder uit het toestel nemen: beeld wordt donker. Batterij er terug in: beeld opnieuw helder!
                        De verklaring is waarschijnlijk dat wat Fonzie reeds eerder schreef.

                        Gr's, Wim
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zielige zoeker Nikon....?

                          Ik ben de exacte uitleg vergeten, maar een LCD scherm maakt gebruikt van polarisatiefilters die een bepaalde polarisatierichting meegeven aan het licht als ze onder spanning staan.
                          Zonder spanning is dit compleet willekeurig en krijg je dat bepaalde punten helemaal geen licht meer doorlaten (zet maar eens een polaroid zonnebril en een polarisatiefilter achter elkaar en draai).

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zielige zoeker Nikon....?

                            Alle camera's die ik gehad heb hadden hetzelfde, het heeft dus gewoon met de electronica te maken die de hulpmiddelen in de zoeker aansturen.
                            Ongeacht welk toestel. Bij de D1x en de Fuji S1 heb ik er niet op gelet, van alle andere toestellen kan ik het met zekerheid zeggen. Fuji S2, S3, Nikon D70, D100, D200 enz.
                            Ik heb het even bij de D200 bekeken en dan zie je nog een dramatischer verschil dan bij de D70.
                            De Kodak 14n is full frame maar heeft hetzelfde.
                            Het geldt ook voor een analoge F80 enz.
                            Overigens ken ik niemand die het gelukt is om foto's te maken met deze toestellen zonder batterij, dus de topic lijkt me verder vrij zinloos.
                            Ik heb trouwens bij een eerdere topic opgemerkt dat er eigenlijk door een mod. ingegrepen zou moeten worden als iemand door onnozelheid negatieve opmerkingen in de titel maakt over een bepaald type toestel omdat er bij de zg " koppensnellers" alleen die negatieve opmerkingen blijven hangen. Met andere woorden: als iemand een vraag heeft dient daar geen negativerende kop boven te staan. Een kwestie van fatsoen.
                            Last edited by Spanjaart; 19 maart 2006, 21:48.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zielige zoeker Nikon....?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                              Overigens ken ik niemand die het gelukt is om foto's te maken met deze toestellen zonder batterij, dus de topic lijkt me verder vrij zinloos.
                              In zekere zin heb je gelijk, anderzijds kan het besproken fenomeen tot misverstanden leiden bij het beoordelen van een camera in de winkel (zoals de topicstarter opmerkte). Dus toch niet zo zinloos. Bovendien heb ikzelf ook weer iets bijgeleerd. En da's toch ook de bedoeling van een forum!

                              Gr's, Wim
                              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zielige zoeker Nikon....?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Petertje
                                De zoekers van goedkopere(>1500€) toestellen zijn inderdaad érg magertjes...

                                Al eens door de zoeker van de Pentax ist-modellen gekeken ? Volgens mijn bescheiden mening scheelt dat een vest !
                                Vergelijk daarbij de kwaliteit (magnesium skelet) en de prijs (€ 599 voor de kit met standaardlens bij Rembrandt in Antwerpen ) met de Nikon D50 en je hebt terug iets om over na te denken...


                                Inderdaad Petertje, wij en Pentax weten wel beter - zij gebruiken een hoogwaardig pentaprisma in de DS, en een kwaliteits-matglas. Maar op dit forum worden de underdogs doodgezwegen.
                                PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                                Comment

                                Working...
                                X