Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dillemma KM5D naar 7D switchen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dillemma KM5D naar 7D switchen

    Ik bezit een 5D maar heb nu de mogelijkheid te switchen naar de 7D (er is nogal wat in beweging nietwaar?)

    Ga ik nu ook (technisch) betere foto's kunnen maken of ga ik er alleen op vooruit op het gebied van instelmogelijkheden, magnesium huis, grip mogelijkheid, lcd resolutie, etc..

    Ik heb begrepen dat kwa CCD spec's en interne verwerking er geen verschillen zijn.

    Wat is jullie mening?
    het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
    Telecaster weblog
    km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

  • #2
    Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

    Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
    Ga ik nu ook (technisch) betere foto's kunnen maken of ga ik er alleen op vooruit op het gebied van instelmogelijkheden, magnesium huis, grip mogelijkheid, lcd resolutie, etc..

    Wat is jullie mening?
    Je gaat geen betere foto's maken, maar in het begin misschien wel slechtere omdat je meer kans hebt om een foute instelling te maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

      Ik sta er ook wat voor de laatste tijd.

      Als het geld niet echt een probleem is zou ik het zeker doen:
      veel grotere grip, ik vind de 5D sowieso te klein. Ligt echt wel lekker in de hand hoor.
      Alleen... je kan niet inzoomen op RAW files, das het enige wat me tegenhoudt (en eigelijk het geld ook hoor )
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

        Je kunt niet inzoomen op Raw files?

        En de 7D heeft een hogere resolutie lcd waardoor scherpte beter te beoordelen zal zijn: zo niet dus!

        Da's een serieuze
        het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
        Telecaster weblog
        km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

        Comment


        • #5
          Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

          Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
          Je kunt niet inzoomen op Raw files?

          En de 7D heeft een hogere resolutie lcd waardoor scherpte beter te beoordelen zal zijn: zo niet dus!

          Da's een serieuze
          Tenzij je in RAW+JPG fotografeert natuurlijk, dan gaat het wel dacht ik.

          Toch iemand die dit kan bevestigen?
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

            Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
            Tenzij je in RAW+JPG fotografeert natuurlijk, dan gaat het wel dacht ik.

            Toch iemand die dit kan bevestigen?
            Klopt. Als je wil inzoomen, gebruik je gewoon Raw+Jpg. Ik zie dit niet als een probleem.

            Ik ben zelf overstapt van 5D naar 7D en ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Vooral de manier van instellen (- via de body ipv het menu = veel sneller en practischer voor mij -) en hoe de 7D in de hand ligt, zijn voor mij de voornaamste voordelen. Dat de LCD scherper tekent, is ook mooi meegenomen, maar enkel daarvoor had ik nooit een 7D gekocht.

            Als je echter zelf nauwelijks iets aan instellingen verandert en veelal op automatische piloot prenten schiet, dan is zo'n 7D de meerkost niet waard denk ik.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

              één van de voordelen van de 7D is ook dat hij een PC-contact heeft om flitsers op aan te sluiten.

              PS. Kijk ook eens naar dyxum.com naar een aantal posts van dcapvividoptic, die heeft al lang een 7D en heeft er zich een 5D bijgekocht en is daar zeer tevreden over.

              Alain, een zeer tevreden 5D bezitter.

              Comment


              • #8
                Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

                Wij hebben allebei de camera's en het is dus mogelijk om goed te vergelijken:

                De D5D:

                Compacter, lichter dat kan zeker een voordeel zijn.. Maar dus ook minder grip om vast te houden.
                Meer onder het menu verstopte instellingen.
                Scenestanden: eenvoudiger voor de beginnende fotograaf.
                Beeldscherm is minder als van de D7D.
                De zoeker is minder helder als van de D7D.
                Een instelwiel ipv twee (en dat vind ik HEEEEL belangrijk)
                Samenvattend: een camera voor de beginner en meer gevorderde amateur, met genoeg doorgroei mogelijkheden om serieus te gaan fotograferen. Ook in het begin goede plaatjes. Beeldkwaliteit is hetzelfde als van de D7D

                De D7D:

                Heel wat camera om vast te houden, zwaarder kan zowel voor als nadeel zijn. Voor praktisch elke functie een knop met instelwiel. Als je eenmaal de weg kent HEEEL handig...
                Twee instelwieltjes....
                Je MOET ALLES zelf instellen. Hierdoor heb je het eindresultaat goed in de hand. Maar in het begin heeft het voor mij gezorgd dat menig foto was mislukt...
                Je leert ervan fotograferen.. Je moet je echter wel in het toestel verdiepen.. Dus als je begint steile leercurve..
                Beeldkwaliteit nagenoeg gelijk aan de D5D

                Samengevat: Een ergonomische camera, alles onder handbereik voor de meer gevorderde amateur... Je moet weten waar je mee bezig bent... In het begin meer mislukte foto's....

                De D5D heeft standaard wat meer "pit"in de foto zitten. Zeker als je de JPEG's vergelijkt met de D7D op de scenestanden en de D7D ingesteld op neutrale kleurweergave. Nu schiet ik bijna altijd in RAW+JPEG en doe ik die instellingen achteraf op mijn computerscherm... Dan bepaal ik in grote mate zelf hoe de saturatie, scherpte, contrast ed gaat zijn..

                Dit is een enorme aanrader... Leer jezelf aan om direct in RAW te schieten en zorg voor een goed RAW bewerkingsprogramma. Belichtingsfouten die je in het begin maakt, kun je eventueel dan nog enigszins herstellen. Maar beter in een keer goed geschoten he.... Dat kost wel allemaal tijd, dat bewerken achteraf....

                Eerlijk gezegd fotografeer ik nu liever met de D7D dan met de D5D.. Gelukkig heeft mijn vrouw dit andersom Vooral de twee instelwieltjes, de knoppen en de zoeker vind ik erg prettig....

                Of dat het je dat waard is zul je zelf moeten bepalen. Misschien kun je eens bij iemand proberen? Bij deze camera geldt net zoals bij alle digireflexen: Goed glas is ook heeeeeeeeeel belangrijk.

                Je moet wel opschieten met de keuze, in Nederland zijn veel zaken al uitverkocht...

                Succes met je keuze...
                Bart

                Comment


                • #9
                  Re: dillemma KM5D naar 7D switchen

                  Bedankt voor de info! Men vader is nu overtuigd om de 7D aan te schaffen
                  De 7D's zijn als maar moeilijker en moeilijker te vinden, zijn er nog webshops in België die ze verkopen? (Uitgezonderd Pixmania en Topvision ) Maand geleden kon je al een KM 7D Kit voor 600€ kopen, nu is de body op zich al meer
                  Konica Minolta Dynax 7D -- Minolta - AF 50 / 2.8 Macro -- Minolta - AF 28-75 / 2.8 -- Minolta - AF 70 - 210 / 4-- Minolta - AF 50 / 1.7

                  Comment

                  Working...
                  X