Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200: waar banding, hoe banding?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D200: waar banding, hoe banding?

Hallo,

Momenteel ben ik één week in het bezit van de D200.
    Omdat er op dit forum het fenomeen "banding" uitgebreid werd aangehaald, heb ik mij voor bijna 100 % beziggehouden met het shooten van extreme lichtomstandigheden.
    Mogelijk kan/kon aldus ik het bandingprobleem uitlokken.

Er werden shoots gemaakt in alle resoluties, en met " objectieven 85/1.4; 17-35/2.8 en met de VR70-200G;
    3 verschillende diafragma's gebruikt: volle opening, 5.6 en 11.
    De motieven waren extreem tegenlicht: de zon in beeld (met 70-200 bijna in beeld)
    Nog sterker: een lasser tijdens de lastechniek mét de vlamboog in beeld!
    Ik weet niet waar er nog extremer toestanden in beeld kunnen gebracht worden.

Van banding met D200 heb ik helemaal niets gemerkt.

Ik kan geen beelden posten omdat mijn PC begrensd is van het werk, vandaar.
    Twijfelaars mogen me PM-men en komen kijken.

greetz,

Roland

Re: D200: waar banding, hoe banding?

Komen kijken naar iets dat er niet is?

Met alle respekt, ik denk dat het weinig interessant is als er mensen zijn die er geen last van hebben. Des te vervelender is het voor diegenen die er wel mee zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      Komen kijken naar iets dat er niet is?

Met alle respekt, ik denk dat het weinig interessant is als er mensen zijn die er geen last van hebben. Des te vervelender is het voor diegenen die er wel mee zitten.
      Het veelbesproken bandingprobleem zou sommige mensen ervan kunnen weerhouden om een D200 te kopen.
      Als ze dan de kans krijgen om foto's te kunnen bekijken genomen in extreme omstandigheden zou dit kunnen helpen om hun twijfels te overwinnen.

Dus zo een voorstel niet direkt afschieten, dit zou voor sommige mensen wel eens héél interessant kunnen zijn.
      Greetz
      Last edited by zunoel; 1 maart 2006, 18:16.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
        Het veelbesproken bandingprobleem zou sommige mensen ervan kunnen weerhouden om een D200 te kopen.
        Als ze dan de kans krijgen om foto's te kunnen bekijken genomen in extreme omstandigheden zou dit kunnen helpen om hun twijfels te overwinnen.
        Nou, ik weet niet hoor. Toen de Canon 20D net uitkwam was er ook een bepaald percentage dat van banding last had. Als je van plan was er een te kopen wist je dus niet wat je zou krijgen, of je nu van te voren een correct werkende had gezien of niet.

Oftewel: ik zou me door het probleem niet laten weerhouden de camera van mijn keuze te kopen. De fabrikant zal er uiteindelijk alles aan doen om het probleem uit de wereld te krijgen (ze zitten echt niet te wachten op maandenlange discussies op internet en in de bladen) en mocht je onverhoopt een camera met bandingprobleem kopen kun je 'm overal zonder problemen ruilen, toch zeker de eerste 1-2 weken. Dus: kopen en meteen zelf testen. Ik blijf erbij dat het bezichtigen van een goedwerkend exemplaar weinig zin heeft, maar dat moet iedereen dan maar voor zichzelf bepalen.

Comment

Hey Roland,
          Heb sinds vorige week ook mijn nieuw hebbedingetje.
          Wat mij wel opvalt: Firmware versie: A 1.01 B1.00.
          Misschien kunnen de mensen die bij de eerste levering waren dit eens effe checken of dit bij hen ook zo is.

Groeten
          KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
          http://www.photopat.be

Comment

Paepke: die versies hebben ze allemaal, van in 't begin.
            Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife
              Paepke: die versies hebben ze allemaal, van in 't begin.

OK bedankt, vond het alleen raar, maar nu weten we het.

Groeten.
              KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
              http://www.photopat.be

Comment

Ergens van de Nikon website: In de beelden van een klein aantal D200 camera's uit de eerste productie serie kan, onder omstandigheden van extreem contrast, een verticaal lijnenpatroon zichtbaar zijn. Onder normale opname omstandigheden treedt dit patroon niet op. Voor meer info: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/

Ze spreken dus van de "eerste productie", misschien dat recentere toestellen van dit euvel al verholpen zijn.

Ik herinner mij dat de D70 ook allerhande back/front focussing problemen had, nu hoor je er ook niemand meer over en er wordt gesprongen voor een 2de hands D70 dus...
                groeten,
                Bjorn
                Nikon D90, Nikkor 18-70, Nikkor 70-210, Nikkor 18-200 VR, Tamron 17-50.

Comment

banding, geen banding, naar mijn mening een fel overroepen probleem, neem je camera en schiet fotokes, misschien zal het je lukken om in een bepaalde situatie eens wat banding te krijgen( en dan moet je het nog herkennen ook hé) Ook ik heb met mijn 1DMKII N al bij pixelpeping iets tegengekomen dat op banding lijkt dus .... doe niet als die kritikasters die een nieuwe camera kopen en het eerste dat ze doen is kijken ofdat ze geen dead-hot pixels hebben, man man .... iets dat je nooit ziet bij gewone en zelfs extreme opnames. Leer je foto's goed belichten en voor de rest pfff.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                    banding, geen banding, naar mijn mening een fel overroepen probleem, neem je camera en schiet fotokes, misschien zal het je lukken om in een bepaalde situatie eens wat banding te krijgen( en dan moet je het nog herkennen ook hé) Ook ik heb met mijn 1DMKII N al bij pixelpeping iets tegengekomen dat op banding lijkt dus .... doe niet als die kritikasters die een nieuwe camera kopen en het eerste dat ze doen is kijken ofdat ze geen dead-hot pixels hebben, man man .... iets dat je nooit ziet bij gewone en zelfs extreme opnames. Leer je foto's goed belichten en voor de rest pfff.
                    Je hebt groot gelijk, soms lijkt het alsof sommigen meer aandacht hebben voor één pixeltje dat een verkeerde kleur geeft, meestal dan nog bij een héél lange belichtingstijd en de hoogste iso-waarde, dan voor de foto's zelf .

Kijk naar de foto's, niet naar de pixels. Vroeger keek je toch ook niet met een vergrootglas of microscoop naar de korreltjes op het negatief .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                      banding heeft (volgens mij) niks met belichting te maken. Kan een goed voorbeeld geven (garagepoort) maar zoals vroeger gezegd ik heb ondertussen al kleine 2000 foto's genomen zonder banding en in extreme omstandigheden alle iso's en verschillende snelheden. Banding baart me geen zorgen, wel zijn mijn opnames niet "superscherp" 2 objectieven getest kitlens en 17-55 die beter is; ik probeer eraan te wennen... Dikwijls is te scherp ook niet mooi En in raw is wat extra mogelijk. Rest van toestel is prachtig.
                      http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat
                        Banding baart me geen zorgen, wel zijn mijn opnames niet "superscherp" 2 objectieven getest kitlens en 17-55 die beter is; ik probeer eraan te wennen... Dikwijls is te scherp ook niet mooi En in raw is wat extra mogelijk. Rest van toestel is prachtig.
                        @axat : zou je eens een voorbeeldje kunnen posten van een voor jouw te 'softe' foto met de 17-55 ? Want deze lens zou toch haarscherpe foto's moeten leveren, zeker als je vanop statief gewerkt hebt .
                        Die banding historie laat me ook een beetje koud maar een foto die 'soft' is terwijl hij scherp zou moeten zijn, is voor mij wel een probleem.
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                          ...maar een foto die 'soft' is terwijl hij scherp zou moeten zijn, is voor mij wel een probleem.
                          Foto's uit de hand weliswaar maar heb met Oly E10 uit de hand op 1/10 gewerkt en haarscherp... Sluitersnelheid lag ook boven de sneller dan 1/100. Raw bestand niet verscherpt dus origineel.
                          Heb ze wat verkleind dus wat compressie

Comment

@axat: bedankt voor de voorbeeldjes
                            Niet dat ik de expert ben of pixelteller maar met foto 2 & 3 kan ik leven maar 1 en zeker 4 zouden scherper mogen zijn.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                              @axat: bedankt voor de voorbeeldjes
                              Niet dat ik de expert ben of pixelteller maar met foto 2 & 3 kan ik leven maar 1 en zeker 4 zouden scherper mogen zijn.
                              txs for the comment, ik merk dat ik 1 niet uit de hand maar camera op tafeltje geplaatst...
                              Met mijn Oly was alles altijd scherp... en de D200 met 17-55 niet altijd... We hebben andere objectieven getest en gewisseld met D70 en dit gaf zelfde resultaat!! Nooit zo scherp als E10. Misschien moet ik grote prints afwachten...

Comment

Working...
                              X