Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem flash d70 in commander mode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem flash d70 in commander mode

Ik ben wat oefen -en testfoto's aan het maken voor modelfotografie.

Ik heb nu een statief en parapluutje en gebruik daarbij mijn sb-600 flits die ik aanstuur via mijn D70. Ik gebruik daarbij de flash op mijn D70 in commander mode. Zo stuur ik de sb600 remote aan via ittl.

Ik doe eerst een test van de belichting via Flash EV Lock. Daarbij stuurt de flash van mijn D70 (en sb600) eerst wat low level test flashes uit, bepaalt aan de hand van deze meting de belichting en 'zet die vast'. De volgende shots worden dan allen overeenkomstig deze meting belicht. Zo vermijd ik dat er bij elke shot ook eerst 'metingflashes' worden uitgestuurd. Deze kunnen het model 'verwarren' en zorgen voor een vertraging.

Allemaal heel leuk ,maar het probleem dat ik heb is dat als ik nu een foto neem, de flash op de D70 (in commander mode en Flash EV Lock dus) niet altijd afgaat. Ik vind er ook geen lijn in.
    Het zou vb kunnen als de remote flash antwoordt dat hij met deze situatie een probleem heeft (vb ik kan niet genoeg licht uitsturen om voldoende te belichten) , dat de D70 zo intelligent is van dan gewoon niets uit te sturen. Maar dat is het blijkbaar niet.

Ene keer flasht hij en dan soms 4 maal gewoon nix, zonder dat ik maar iets veranderd heb.

Heeft iemand al zoiets ervaren of weten jullie een oplossing ?

Re: probleem flash d70 in commander mode

kan het niet zijn dat de flash op de D70 niet snel genoeg oplaad itt de SB600 bv?
    een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Ben je zeker dat de SB-600 de signalen van de D70 goed kan ontvangen?

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
        kan het niet zijn dat de flash op de D70 niet snel genoeg oplaad itt de SB600 bv?
        Peter Lampens, je hebt uw naam niet gestolen .
        Ik had eigenlijk nog zover niet gedacht. Bij de sb600 hoor en zie je natuurlijk wanneer hij klaar is. Ik zal het vanavond eens nakijken.

Maar andere ideeen zijn ook nog welkom natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
          Ben je zeker dat de SB-600 de signalen van de D70 goed kan ontvangen? seppuku.
          Sep, het probleem ligt bij de flash van de D70 die niet afgaat.

Maar ontvangst is inderdaad soms een issue. Vooral aangezien het 'oog' van de sb600 aan de zijkant staat. Maar ik denk niet dat dit hier van toepassing is.

Comment

Ik heb het eens nagekeken en de resultaten zijn niet eenduidig.
            Het kan zijn dat de flits van de D70 overbelast is en daarom niet meer flitst.
            De preflashes LIJKEN ook in kracht te verminderen.
            Maar na pakweg een 20tal foto's is het dan al prijs.
            Dit lijkt mij al heel snel.

Is er een manier om de 'toestand' van de flash op de d70 na te gaan of feedback erover te krijgen?

Ziet iemand een andere reden voor dit probleem ?
            Thx

Comment

Ik vermoed ook dat de ingebouwde flash even moet afkoelen, of bijladen. Maar nu even offtopic :
              Na 2 jaar moet ik deze functie ontdekken ! Ik wist helemaal niet dat dit mogelijk was en heb al meermaals bij remote flashing al die preflashes "vervloekt". Mijn grootste dank voor het uiteenzetten van dit thema !!!!

Ik heb er zelfs de manual moeten bijslepen om die FV lock functie te vinden, maar het werkt perfect ! Bepaalde mensen hebben last van die preflashes, in die zin, dat ze er meestal met de ogen dicht op de foto staan. Bij de preflash, sluiten die mensen hun ogen, en bij de flash waarbij de foto wordt getrokken is het dus prijs...
              natwork.be

Comment

Dag Nat. Graag gedaan.

Heb jij al dergelijke happeringen met de built in flash ervaren?

Nu, ik moet zeggen : ik ben me nog aan het voorbereiden voor mijn eerste studio shoot en trek nu nog testfoto's met een vrouwentorso.

Maar mogelijks trek ik wel sneller dan in een echte shoot waar je instructies aan het model geeft, flash efkes verzet enzo. Dus misschien slaat mijn flits daardoor sneller tilt. Maar ben toch wat ontgoocheld in die built in flash.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                  Dag Nat. Graag gedaan.

Nu, ik moet zeggen : ik ben me nog aan het voorbereiden voor mijn eerste studio shoot en trek nu nog testfoto's met een vrouwentorso.

Maar mogelijks trek ik wel sneller dan in een echte shoot waar je instructies aan het model geeft, flash efkes verzet enzo. Dus misschien slaat mijn flits daardoor sneller tilt. Maar ben toch wat ontgoocheld in die built in flash.

Er bestaan nu omnibounce acc. voor de build-in flash op een D70 (en andere merken) Heel leuk en beter effect als je met deze werkt en een losse erbij
                  een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                    Dag Nat. Graag gedaan.

Ik heb inderdaad ook al die "haperingen" ondervonden.
                    Ik vind dit terug in de handleiding op blz 100 : "After the built-in Speedlight has been used for several consecutive shots, it may turn
                    off briefl y to protect the fl ash. The built-in Speedlight can be used again after a short pause."
                    Dus dat zal wel de juiste reden zijn hé !
                    natwork.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
                      Ik heb inderdaad ook al die "haperingen" ondervonden.
                      Ik vind dit terug in de handleiding op blz 100 : "After the built-in Speedlight has been used for several consecutive shots, it may turn
                      off briefl y to protect the fl ash. The built-in Speedlight can be used again after a short pause."
                      Dus dat zal wel de juiste reden zijn hé !
                      Om oververhitting te vermijden ?
                      www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Weet iemand een (relatief) goedkoop alternatief om een sb600 aan te sturen maar waarbij de ittl en creative lighting system nog kan gebruikt?

Ik heb ook al iets gehoord van een televisie afstandbediening waarmee je uw camera en flits zou kunnen lanceren ?

Kunnen golven bij deze oplossingen rond schermen 'draaien' of moet je altijd een line of sight hebben. Dus directe lijn tussen zender en ontvanger ?

Comment

In jouw geval zou ik een SB800 op het toestel zetten, kan sterkere pulsen uitsturen en kan "master" spelen.
                          Zal vermoedelijk ook minder snel 'heet' lopen dan de ingebouwde flits.
                          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Tja,

Aan 350 euro vind ik dat toch geen goedkope optie.
                            Voor dat geld kan ik me een complete budget flitsset kopen.

Als commander dacht ik dan ook eerder aan een su800 maar ook daar heb ik mijn bedenkingen. Door alles in kleine stukjes te kopen betaal je veel meer dan een all in one flitsset.

Nog ideeen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
                              Om oververhitting te vermijden ?
                              Waarschijnlijk wel. Dat ding wordt toch redelijk warm bij intensief flitsen.
                              natwork.be

Comment

Working...
                              X