Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC-R1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sony DSC-R1

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
    Pieter, als er nu iets is wat 10000x overroepen is, is het wel dat stofprobleem!! ik reinig mijn sensor regelmatig ( blaas er eens in, 10 seconden werk), en voor de uitzonderlijke situatie dat ik eens een stofje merk op een blauwe lucht, is dit weer op 10 seconden weggecloned.
    Dat mag nooit een argument zijn om een niet-reflex te kopen mijns inziens!
    Volledig mee eens!! Ik durf zelfs te beweren dat het stofprobleem bij de Sony groter is. Als er stof op de sensor komt kan je het er bij een DSLR heel simpel weer vanaf halen. Je kan na enkele knopjes ingedrukt te hebben zo bij de sensor. Schoonmaken doen de meeste van ons regelmatig thuis, die sensor schoonmaken moet dus ook wel lukken. Als er een stofje op de sensor van die Sony komt, heb je een probleem... En denk niet dat hij een vaste lens heeft dat er dan geen stof in kan komen. De lens beweegt naar binnen en buiten en dus gaat er lucht (en dus stof) van buiten de lens naar binnen en omgekeerd. Ik heb het met mijn Fuji S602z al eens meegemaakt!

Hoe goed de Sony R1 overigens ook is, het is geen DSLR. Je hebt dus geen optische zoeker maar een EVF en dat is een hoop gemis. Ook de mogelijkheid om lenzen te wisselen mis je. Ik zie geen reden om van een DSLR over te stappen op de R1. Dat stof een probleem zou zijn is gewoon grote onzin.

Comment

Bedankt voor alle reacties.
      Zelf vind ik het probleem van stof op de sensor redelijk groot, vooral omdat je het tijdens het fotograferen niet merkt. Pas thuis zie je een zwarte vlek op al je foto's. Op lucht kan je die wegklonen, maar op een deel met verschillende patronen valt het me niet mee.
      Verder vind ik de verlengingsfactor van 1,5 bij Nikon een belangrijk nadeel. Het liefste was ik bij Nikon gebleven, want ik fotografeer al zo'n 35 jaar met Nikon.
      Een D70S met een groothoekzoom wordt veel duurder dan de Sony R1.

Comment

En niemand zal beweren dat Nikon slecht is. Integendeel zelfs:
        Nikon is fantastisch.
        En dat is Canon natuurlijk ook.
        Al zou ik zelf de R1 nemen en even zo gelukkig zijn al een baby
        die zijn eigen tenen ondekt.
        Voor een handjevol meer prenten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picard
          Bedankt voor alle reacties.
          Zelf vind ik het probleem van stof op de sensor redelijk groot, vooral omdat je het tijdens het fotograferen niet merkt. Pas thuis zie je een zwarte vlek op al je foto's. Op lucht kan je die wegklonen, maar op een deel met verschillende patronen valt het me niet mee.
          Verder vind ik de verlengingsfactor van 1,5 bij Nikon een belangrijk nadeel. Het liefste was ik bij Nikon gebleven, want ik fotografeer al zo'n 35 jaar met Nikon.
          Een D70S met een groothoekzoom wordt veel duurder dan de Sony R1.
          De R1 heeft ook een APS-C formaat Cmos hoor... alleen is daar het aantal mm's op de lens al juist aangegeven.. De cropfactor blijf je houden.

Comment

Working...
          X