Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nu ok maar later?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nu ok maar later?

Ben nog de wereld van fotografie aan het ontdekken en leer hier enorm veel, waarvoor dank aan iedereen die hier ook maar iets "nuttig" post.
    Daarom ook zal ik hier binnenkort wel betalend lid worden.
    Ik ben er enorm door gefascineerd geraakt en bezit nu een powershot S2 IS en binnenkort nog de passende lenskens.. Niet echt veel mega-meer soeps maar toch... Ik ben nog aan het leren en het is een leuke om al de begrippen te leren kennen voordat ik me ooit aan iets professioneler te wagen.

Daar ik eigenlijk "nog" geen verstand heb van camera's/lenzen hier toch een vraagje.

Welke camera zou het best bij mij passen? Of waar zien jullie mij het best mee omgaan?

Heb al zowat vanalles geprobeerd en het meeste wat mij aanspreekt zijn mensen fotograferen, dieren, historische gebouwen, sport en macro's
    Ik zit met mijn hobby als middeleeuws reeanacter en ben dan veel op middeleeuwse kampementen in binnen - en buitenland en daar wil ik natuurlijk geweldige fotokens van maken van al die vechtscenes en andere toestanden.
    Sommige foto's van modellen die ik hier soms zie vind ik echt meer dan de moeite en wil dan dat ook wel eens proberen.

Ik zie me zelf ook dagen de natuur in trekken om een of ander beest proberen te fotograferen, of vlucht van vogels En inzoemen van megaverre afstand zou ook moeten kunnen.

Het gewicht is niet echt een probleem denk ik, zou wel met mijn handen hem toch moeten kunnen dragen:-)

Het geld... tja dat is natuurlijk altijd een apart verhaal he :-)

Het mag iets kosten natuurlijk maar om echt megaprofesioneel te werk te gaan.. Daar moet ik eerst nog heeeel veel voor leren.. Verschrok me rot om om gegeven moment een "lenske" tegen te komen van boven 5000€

Alvast bedankt! Nog meer vragen voor een goede analyse? Altijd welkom!

Timothy,
    foto-freak in wording
    Audaces Fortuna Iuvat
    In Amicitia Unum

Re: Nu ok maar later?

begin maar te sparen dus, want blijkbaar wilt ge zo een beetje vanalles doen
    1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
    EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

haha... dat zal wel..
      Maar is er dan niet bijvoorbeeld een goed toestel waar ik dan uit kan vertrekken om daarna met lenzen en toestanden te bereiken wat ik wil en kan bereiken?
      Audaces Fortuna Iuvat
      In Amicitia Unum

Comment

als ik hier lees wat je allemaal wilt fotograferen kan ik alleen maar geforcefx zijn antwoord bijtreden
        imo hebben we het hier niet meer over de body maar meer over een enorm kapitaal(wsl voor u (alle respect) onbetaalbaar) aan lenzen ....
        ik zou het niet zo groots zien als je wil overstappen naar de de 'reflex wereld' (al dan niet digitaal)
        Je budget is niet bekend dus ... canon eos 350D/10D/20D nikon50D/70D ....

...wat is je budget ???

Comment

Neem een instap DSLR : Nikon D50/Canon350D als voor de hand liggende modellen. Nu zal ik de Oly's en de KMD's wel over mij krijgen, maar ik ga ervan uit dat de meeste instapmodellen evenwaardig zijn, alleen : als de fotografie toch niet is wat je ervan gedacht had ga je een Canon/Nikon veel rapper doorverkocht krijgen. En als het jou grote liefde blijkt te zijn en je gaat naar toestellen naderhand als de D200 of de 20D, heb je tenminste bruikbare lenzen voor je upgrade toestel.
          Begin in eerste instantie met de kitlens, of in jouw geval gezien je interesses direct met body en een 18-200 (Sigma heeft er een hele mooie, mss geen topmodel maar wel betaalbaar, en altijd nog bruikbaar later als vakantielensje).
          Je gaat dan snel ondervinden wat je meest zegt : 18mm of 200mm.
          Wil je echt naar natuurfotografie ga je op termijn toch naar die +400mm range moeten. Ik zweer tot op heden voor wildlife en outdoor sport bij mijn 50-500 van Sigma. Snel, scherp en betaalbaar. En op mijn D200 een topcombinatie
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Neem een instap DSLR : Nikon D50/Canon350D als voor de hand liggende modellen. Nu zal ik de Oly's en de KMD's wel over mij krijgen, maar ik ga ervan uit dat de meeste instapmodellen evenwaardig zijn, alleen : als de fotografie toch niet is wat je ervan gedacht had ga je een Canon/Nikon veel rapper doorverkocht krijgen. ...
            Ik begrijp je redenering perfect, maar veel hangt af van de prijs die je voor al dat moois betaalt.
            En als je ziet dat op dit moment splinternieuwe 5D's en 7D's te koop zijn tegen tweedehandsprijzen, zowel in België als buitenland, dan kan je er volgens mij bij doorverkoop nauwelijks je broek aan scheuren.
            Bovendien heb je ondertussen een uitstekend toestel waarin je minder kapitaal moet stoppen dan voor iets gelijkaardigs van andere producenten. Je hebt met de goedkoopste KM kit bv. zelfs beeldstabilisatie terwijl er daarvoor elders dure lenzen nodig zijn.

Kortom, als er een perfect moment is om in KM te stappen, dan is dat nu wel zou ik zeggen (maar dat is mijn persoonlijk mening slechts, uiteraard ).
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=100952
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
              Ik begrijp je redenering perfect, maar veel hangt af van de prijs die je voor al dat moois betaalt.
              En als je ziet dat op dit moment splinternieuwe 5D's en 7D's te koop zijn tegen tweedehandsprijzen, zowel in België als buitenland, dan kan je er volgens mij bij doorverkoop nauwelijks je broek aan scheuren.
              Bovendien heb je ondertussen een uitstekend toestel waarin je minder kapitaal moet stoppen dan voor iets gelijkaardigs van andere producenten. Je hebt met de goedkoopste KM kit bv. zelfs beeldstabilisatie terwijl er daarvoor elders dure lenzen nodig zijn.

Kortom, als er een perfect moment is om in KM te stappen, dan is dat nu wel zou ik zeggen (maar dat is mijn persoonlijk mening slechts, uiteraard ).
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=100952
              Iedereen kiest natuurlijk het merk waar hij het meest in gelooft. Qua doorverkoopwaarde moet je er wel mee rekening houden dat als de drempel laag is om nieuw te kopen, de afzet in tweedehands veel moeilijker wordt.
              Ervaring heeft me aan de andere kant geleerd dat als je echt frequent met fotografie bezig bent, een tweede body geen luxe wordt. Op het moment dat je dan zegt ik ga mijn instapmodel houden als tweede body en naar iets nieuw uitzien, ben je meestal al wat gesetteld in lenzen zodat je marge voor een body wat ruimer is. en dan belandt je weer bij de grote spelers. Ik ga me niet verliezen in discussies over wat nu best is, alleen één vaststelling : de Nikon D200 of de Canon 5D zijn toch wel toestellen die in andere league spelen.
              fotosite

Comment

Qua doorverkoopwaarde moet je er wel mee rekening houden dat als de drempel laag is om nieuw te kopen, de afzet in tweedehands veel moeilijker wordt.
                Ik denk dat er toch van uitgegaan kan worden dat de huidige prijszetting van de 5D en 7D een puur tijdelijk fenomeen is, totdat Sony de zaak helemaal in handen heeft en er andere naamplaatjes op deze modellen gaan hangen. Ik verwacht niet dat Sony ook in de toekomst for free gaat blijven werken in de dslr-markt. Als we weer op een normaal prijsniveau zitten in de winkels, dan veert de tweedehandsprijs automatisch ook weer op.

Iedereen kiest natuurlijk het merk waar hij het meest in gelooft.
                Sommigen waarschijnlijk wel.
                Maar ik kies vooral op basis van wat ik krijg voor mijn centen en waaraan ik behoefte heb. Zo ben ik de voorbije 20 jaar ook al een keer of 4 van automerk veranderd, en ook bij camera's heb ik daar geen enkel probleem mee. (Dit soort materiële spullen benader ik liever rationeel, en geloof is voor mij meer van toepassing op andere vlakken van het leven. )

Op het moment dat je dan zegt ik ga mijn instapmodel houden als tweede body en naar iets nieuw uitzien, ben je meestal al wat gesetteld in lenzen zodat je marge voor een body wat ruimer is. en dan belandt je weer bij de grote spelers. Ik ga me niet verliezen in discussies over wat nu best is, alleen één vaststelling : de Nikon D200 of de Canon 5D zijn toch wel toestellen die in andere league spelen.
                Als je een Canon 5D aanhaalt: ik kan wel met zekerheid zeggen dat dat verder gaat dan wat ik nodig heb, en ik kan me voorstellen dat dit ook voor andere mensen geldt. Een KM 7D tegen spotprijs daarentegen was gewoon perfect voor mij (niet de instapper, maar ook niet de top), ook al heb ik zelf ook vrij lang Canon en Nikon als kandidaten overwogen. Ik heb trouwens rustig enkele maanden de tijd genomen om te vergelijken/kiezen.

Dus nogmaals Elsan, ik begrijp je volledig, maar vooraf zomaar KM(/Sony) of Olympus uitschakelen omdat ze (nog) geen concurrerend model voor zeg maar een Canon 5D hebben, lijkt me iets te kort door de bocht gaan en kan Timothy zijn rekening redelijk wat duurder maken.

Hij zal gewoon ook zelf even moeten nadenken over zijn budget, zijn huidige behoeften/vereisten en proberen inschatten hoever hij in de toekomst wil gaan hierin. Als hij hierin een evenwicht vindt, en bovendien dan nog met een camera die hem ligt, dan heeft hij zonder meer een uistekende keuze gemaakt.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt voor de leuke reacties!

Mijn toestelleken nu heeft ook al 500€'kens gekost en ik denk wel dat als het echt iets word met mij en de fotografie dat ik toch wel een stuk meer durf betalen voor een "body"??? Het is toch nog niet voor dit jaar zenne! Maar dan heb ik toch een idee in welke richting ik moet zoeken...
                  Termen vliegen me hier rond de oren!

Ik merk nu vooral dat ik soms wel belichtingsproblemen heb binnen met die ik nu heb (in moeilijke situaties) en dat wil ik absoluut vermijden met de volgende...
                  En dat zoomen gaat voor mij ook nog lang niet ver genoeg... Soms zie je speciallekens van verre en dan is het frustrerend om ze niet dichterbij te kunnen halen.. Heb zo een uur vorige week een reiger proberen vast te leggen in het zoniënwoud.. Beest was met mijn voeten aan het rammelen
                  Audaces Fortuna Iuvat
                  In Amicitia Unum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lacroix Timothy
                    Bedankt voor de leuke reacties!

Mijn toestelleken nu heeft ook al 500€'kens gekost en ik denk wel dat als het echt iets word met mij en de fotografie dat ik toch wel een stuk meer durf betalen voor een "body"??? Het is toch nog niet voor dit jaar zenne! Maar dan heb ik toch een idee in welke richting ik moet zoeken...
                    Termen vliegen me hier rond de oren!

Ik merk nu vooral dat ik soms wel belichtingsproblemen heb binnen met die ik nu heb (in moeilijke situaties) en dat wil ik absoluut vermijden met de volgende...
                    En dat zoomen gaat voor mij ook nog lang niet ver genoeg... Soms zie je speciallekens van verre en dan is het frustrerend om ze niet dichterbij te kunnen halen.. Heb zo een uur vorige week een reiger proberen vast te leggen in het zoniënwoud.. Beest was met mijn voeten aan het rammelen

met 500€ kunt ge net een goede flits kope

voor die reiger zout ge bijvoorbeeld kunnen gaan voor de sigma 50-500 (is voor zowel nikon als canon te krijgen), maar die komt dan al op 1000€
                    kies je canon-body, kun je ook gaan voor de 100-400, kan ietsje minder ver zoomen, maar heeft wel een stabilizator, wat met zulke telezooms wel eens heel handig kan zijn, zeker met dieren in een bos, waar je meestal geen licht te veel hebt.

voor sport heb je dan vooral een snelle lens nodig (groot diafragma, klein F#)
                    maar die lensjes kosten al snel een pakje ...

macrolens zal ook snel rond de 500€ komen...

ikzelf heb omlangs even de waarde van mijn speelgoed (zie sig) berekend en ik werd lichtjes niet goed
                    1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
                    EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

Working...
                    X