Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen D70+SB600 in sporthal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• instellingen D70+SB600 in sporthal

Hallo, ben een beginnend amateurfotograaf en zet mijn eerste stappen
    in de natuurfotografie. Nu vragen ze mij volgend weekend een sportwedstrijd
    in een sporthal te fotograferen waar ik dus nul,nul ervaring mee heb.
    Kan iemand mij helpen hoe ik best mijn D70 en SB600 instel om niet af te gaan als een gieter, afstand van onderwerp is ongeveer 15m.
    Waarvoor oprecht dank, geloof me voor mij is dit een noodsituatie...
    Carlito.
    Nikon D600

Re: instellingen D70+SB600 in sporthal

Maak je borst maar al nat Fotograferen in sporthallen is meestal geen sinecure. Over welke sport gaat het ? Ben je zeker dat je kan en mag flitsen ?
    Je spreekt over 15 meter, dat is toch al wat voor de Sb600.
    In ieder geval je sluitertijd zo hoog mogelijk proberen houden, dat spreekt. Je zal noodgedwongen naar ISO's moeten die je liever niet gebruikt. Hangt ook wat af hoe goed die hal verlicht is. Voor scherpstelling het dynamisch bereik gebruiken.
    Je moet uiteraard ook je AF op Continue hebben. Een snelle lens is een noodzaak. Ik heb vorige week in de Topsporthal bezig geweest maar die is zeer groot (vlakke baan van 60meter met een errond een piste van 200 m ), wel redelijk verlicht. Haalde daar 1/250 met ISO 400 en F4 met een D50 en Sigma 70-200 2.8, en da's echt de minimum dat je moet halen. In gewone hallen vrees ik dat je naar ISO 800 zal moeten. Geef eens wat meer uitleg over de omstandigheden ?
    fotosite

Comment

Hallo Elsan, 't gaat over een volleymatch, ik mag flashen en vrij
      rondlopen, sommigen zeggen dat je beter zonder flash werkt...,
      Ik vrees dat ik wat vroeger moet gaan en alles eens rustig moet
      bekijken, ik heb idd. geen idee hoe het licht daar is, toch bedankt.
      Carlito.
      Nikon D600

Comment

Ik gebruik altijd voor ijshockey in geen te schitterende lichtomstandigheden:
        - ISO 1600
        - SIGMA 70-200 1:2.8
        - AF Nikkor 50 1:1.4
        - AF-C Niet dynamisch
        - GEEN FLITS
        Ik heb dan sluitertijden tussen 1/300 en 1/500.
        De 50mm is wel wat gemakkelijker daar die 2 stops sneller is en korter.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Zet TTL BL af en gebruik gewoon TTL, TTL BL laat zich in mijn ervaring vangen bij grote uniforme oppervlakken en zeker met andere verlichtingsbronnen.

Met D70 op 800 iso is 15 meter misschien net te halen, maar hoger dan 1/250s zal moeilijk worden.

Ik neem aan dat je weet dat je met flitscompensatie de belichting van je onderwerp stuurt en met belichtingscompensatie de belichting van de achtergrond.

Comment

TTL af zetten

M mode, diafragma: 3,5, en een sluitersnelheid van 1/250 ...
            www.fotofolio.be

Comment

en de iso op automaat
              www.sportactiefoto.nl

Comment

In het geval je toch niet gaat flitsen, maak dan eerst een preset witbalans.
                Hoe je dat doet staat in je handleiding...
                Het beste schiet je in NEF (raw), kun je wat meer corrigeren achteraf.
                Welke lens ga je gebruiken?
                Succes Edwin
                Mijn Foto's

Comment

Ik heb D70 + Nikkor 80-200 f2.8/50 f1,8.
                  Op mijn site onder "foto's" en dan "sport" vind je tal van foto's die gemaakt zijn met mijn configuratie. In een aander draadje over volleyball heb ik al eens geantwoord hoe ik mijn instelling bij volleybal zet. Vind je hieronder.

"... In een zaal is het haalbaar om zonder flits te werken.
                  Je hebt dan wel een f2.8 lens nodig (70-200 of 80-200), een ISO van +/_ 800, in RAW trekken en een stopke onderbelichten. Alleszins ervoor zorgen dat je een sluitersnelheid hebt van minstens het dubbele van je brandpuntafstand. Voorbeeld: 80mm = 1/160; 200 mm = 1/400.
                  Let wel op 200 mm is je scherptediepte met f2.8 erg klein. Ik trek meestal in een sporthal op f4 en 80 mm om een aanvaardbare DOF te krijgen. Ik zet ook mijn AF op C ipv S. Bij Volleyball zou je nog kunnen fixeren op de netrand van bv. de positie 4.
                  In Nikon Capture kan je dan deze stop terug corrigeren en de foto's zijn dan méér dan aanvaardbaar...."? Ik ga eigenlijk niet op de sportvloer staan maar op de derde rij van een tribune om de rechtstreekse plafondverlichting in de lens te ontwijken. In sommige sporthallen waar je op de sportvloer staat moet je een beetje naar boven richten voor de netacties en dikwijls krijg je in de achtergrond storende lichtvlekken en een ongewilde correctie van je belichting in functie van dat licht. Voor foto's van recepties, libero kan je op de sportvloer blijven omdat je horizontaal blijft werken.

Veel succes.
                  Patrick
                  [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Working...
                  X