Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 ===> D200 Is het de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D70 ===> D200 Is het de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
    Hela, mijn woorden niet verdraaien hé Ik gebruik hem wel en had er trouwens bijgezegd dat ik hem vooral voor het histogram gebruik. Maar mijn display staat nooit automatisch aan waardoor hij bij ieder gemaakte foto gaat oplichten. Meestal duurt dit bij een histogram 1 of 2 sec en hij ligt terug af.
    En aan iemand laten zien, nee dat doe ik zelden in de field maar bij mijn vliegende beestjes heb ik slechts de beestjes als gezelfschap.... die moeten het niet zien want ze zijn al weg

Frans
    Sorry voor het overstatement

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
      Jazeker en die ga ik ook kopen, werkt trouwens ook met 6xAA herlaadbaar 2500mA types. Voor mijn type fotografie een absolute must!

Frans
      Ik zou daar niet te veel meer op zetten.
      Ik gebruik em als tweede "batterijset" met 2300mA AA's en ik denk, niettegenstaande de AA 2300mA is en de EL 1400mA het ver hetzelfde is. Ik doe er ±150 foto's mee. Daarom heb ik toch 2 EL's bij besteld.

Er was trouwens sprake dat de batterij op een halve dag in rust maar op ON reeds zou leeg zijn. Ik dacht om dat te gebruiken om de batterijen 2-3 keer te ontladen en herladen maar
      Na 3 dagen van 38%(er waren reeds een 80-tal foto's met flits mee getrokken) naar 30% en met regelmatig een met de menukes te spelen. Dus verbruik in de ON(en in rust, bv vergeten af te zetten en in de zak) toestand is zo goed als nihil(zoals ook bij de D70)

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
        Ik zou daar niet te veel meer op zetten.
        Ik gebruik em als tweede "batterijset" met 2300mA AA's en ik denk, niettegenstaande de AA 2300mA is en de EL 1400mA het ver hetzelfde is. Ik doe er ±150 foto's mee. Daarom heb ik toch 2 EL's bij besteld.
        Is niet logisch, zou tenminstens de verhouding van de stroom moeten zijn. De recente hebben 2450 mA typisch en dat zou ongeveer op 2450/1400 = 1.75 maal. Ik heb al verschillende meldingen gezien die spreken van 1.5 maal de EL batterij wat vrij normaal zou zijn.
        Maar het is wel mijn bedoeling er 2x EL's in te plaatsen. Ik werk altijd in M_up mode, en dat is pas echt een stroomvreter omdat mijn toestel soms 30 sec per opname in M-up staat, de ene na de andere tot de batterij leeg is. Die 6xAA's zijn dan als extra reserve omdat ik die in heel grote aantallen gebruik. ( 4 flitsers x 4 stuks elk plus reserves voor iedere flits, 6 stuks voor mijn lasermodule en nog eens reserves ervoor.......) Mijn shootings voor vliegende beestjes zijn doorgaans opnames van 2 tot max 3 uren na elkaar, daarna moet alle power van de setup verwisseld worden. Maar na een dag van 6 uren effectief werken ben je al kontent om te stoppen.

Dat een toestel bijna niets verbruikt in on maar standby is vrij normaal. Dit is hetzelfde als bij de flitsen, die moeten bij mij uren aanliggen maar daarvan gaat de batterij niet snel aflopen.

Maar om eens on-topic ook te blijven, de D200 heeft voor mij heel belangrijke troeven die hem onderscheiden boven de D100/D70/D50.
        - M-up onmisbaar voor mij!
        - ISO 100, 1 stop minder omgevingslicht is een zegen!
        - 10 Mp laat iets meer cropen
        - Minder ruis bij lange belichting. Een doorslaggevend element voor mijn type fotografie!
        - 10 pins connector en x-sync op de body een must!
        - GPS aansluiting via de 10 pin's, een goede aanvulling om te weten waar ik al mijn beestjes vind. Omdat die data nu meegenomen wordt in de file kun je achteraf elke opname localiseren, via earth google en mapsource direct zichtbaar op de sateliet foto! Mijn insect macro opnames voor de verschillende natuurgroepen duiden direct de vindplaats aan.

Frans.

Comment

Die batterijen zijn echt niet slecht, iedereen wilt gewoon te veel
          Wel Frans, ik vrees dat u die 150 opnames per batterij ook niet gaat halen dan. Geen LCD en geen AF, maar wel mlu en 30s opnames en waarschijnlijk noise reductie voor lange opnames aan (wat echt ook een energievreter is).
          Voor uw soort fotografie is de D200 een echte upgrade, maar de energie-huishouding tov D70 of D100 gaat u toch ook merken.
          De 100 iso is inderdaad een zegen...
          Groetjes Edwin
          Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
            Wel Frans, ik vrees dat u die 150 opnames per batterij ook niet gaat halen dan. Geen LCD en geen AF, maar wel mlu en 30s opnames en waarschijnlijk noise reductie voor lange opnames aan (wat echt ook een energievreter is).
            Ja dat zal wel, vliegende beestjes is geen produktie fotografie. De levensduur van de batterij wordt in mijn geval uitgedrukt in werkuur en niet in aantal foto's. Als ik per opname cyclus 15 foto's kan maken waarvan er 1 echte goede bijzit is mijn dag geslaagd. Bij mijn D100 was de opnameduur met 2x EL's in de grip ongeveer 2 uur. Ook daar stond de camera heel veel in opname zwart beeld tot ik een trigger van de laser kon krijgen. Het is de magneet van de opklap spiegel die de grote verbruiker is. Als er geen trigger komt binnen de 30 sec moet ik de cyclus afbreken en bekom ik een waardeloze zwarte foto.... maar bij de D100 kon ik de opslag ervan verhinderen door de powerknop even af te zetten waardoor hij ook de noiseonderdrukkings cyclus niet meer deed. Bij de D200 moet ik nog afwachten of dit gaat lukken. Anders moet je daar nogeens die 30 sec staan wachten eer je een volgende foto kunt nemen en zonder NR heeft het bij deze lange opnames geen zin.

Frans

Comment

offtopic: frans, kan je zo geen grote externe batterij kopen en die via DC-in aan je Dx00 hangen?
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                offtopic: frans, kan je zo geen grote externe batterij kopen en die via DC-in aan je Dx00 hangen?
                Ik ga eerst evalueren, kan maar in maart of april de aankoop doen. Maar een externe zware batterij is zeker een optie. Enkel moet ik een juiste stekker vinden en de goede gegevens voor aansluiting. Ik heb die oplossing ook voorzien voor mijn module, die kan ook aan een 12V6.5AH batterij hangen en dan gaat het een hele dag mee. Is meer voor statief oplossing.
                Frans

Comment

Om terug on-topic te gaan.
                  Zijn er nog gebruikers intussen overgestapt van D70 naar D200? En hun ervaringen?
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

De recente hebben 2450 mA typisch en dat zou ongeveer op 2450/1400 = 1.75 maal.
                    Dat is nogal kromme fysica

EN-EL3e:
                    7,4Vx1500mAh --> 11,1Wh
                    6x1,2Vx2450mAh ---> 17,64Wh

Nu is het zo dat AA batterijen meestal een parabolisch spanningsverloop kennen waardoor je hun capaciteit niet volledig kunt gebruiken; de camera krijgt (zeker met serieschakeling van 6 batterijen) na verloop van tijd te weinig spanning om nog te kunnen werken.
                    Bij lithiumbatterijen is de spanning vrijwel constant tot ze bijna leeg zijn, dus waarschijnlijk zal het verschil tussen de twee nihil zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                      Bij lithiumbatterijen is de spanning vrijwel constant tot ze bijna leeg zijn, dus waarschijnlijk zal het verschil tussen de twee nihil zijn.
                      Dit is wat ik dus probeerde te zeggen, dat het ongeveer gelijk blijft.
                      Dit is niet het geval indien je 2 EN EL3e's in de grip steekt.
                      In ieder geval kan ik voort:
                      - 1 EL3e (bij aankoop)
                      - de gripbatterijhouder met 6 AA's
                      - 2 EL3e's ook voor de grip
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hoeveel heb je betaald voor de grip als ik vragen mag?

Ik vind ~170€ nogal veel geld voor een batterijhouder met verticale sluiter.

Comment

Working...
                        X