Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 ===> D200 Is het de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70 ===> D200 Is het de moeite waard?

Dit moet niet gezien worden als "wéér een D70 vs D200" topic.

Feit is dat vele D70 bezitters (ook mensen die gaan beginnen natuurlijk) aan een overstap zitten te denken naar de D200.

Wat ik nu wil, is dat de mensen die deze stap daadwerkelijk hebben genomen hun ervaringen over hun nieuwe aanwinst met ons willen delen.

* Is er merkbaar verschil?
    * Gewoon interessante dingen die jullie zelf ondervonden hebben
    * Voordelen\nadelen van de overstap.
    * Dit topic moet dus puur over de gebruikerservaringen gaan.

Misschien vraag ik dit nog te vroeg maar het topic blijft toch wel bestaan dus reacties kunnen ook later komen.

Gr kees
    Last edited by KvP; 2 februari 2006, 17:08.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: D70 ===> D200 Is het de moeite waard?

Hi Kees,
    hier dan mijn ervaringen tot nu toe.
    Positief: meer pixels, grotere viewer, iets snellere en uitgebreidere AF, lichtmeting met MF-lenzen (werkt perfect), ingebouwde flitser stuurt 2 externe flitsers afzonderlijk aan, Meer crop-mogelijkheid, veel betere ruis-eigenschappen, betere bouw van de body, grotere LCD met ideale zoom, 4 instelbanken, AFC-knop makkelijk bereikbaar,menu met recentste instellingen,
    betere aut. WB, minder underexpoure (middentonen liggen hoger) mooiere kleuren, betere batterij-indicatie,knoppen zijn makkelijker te bedienen, extra AF-button, spiegel voorontspanningsstand en hij houdt gewoon lekkerder vast...

negatief : hij is wat duurder, lensfouten worden eerder zichtbaar, grotere NEF bestanden maakt bewerken langduriger en de batterij gaat minder lang mee...

Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
      de batterij gaat minder lang mee...
      Heb je een idee van hoeveel minder ?
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

met 1 lading maak ik ongeveer tussen de 150 en 200 foto's. Met name de LCD is een energievreter. Heb wel gelezen dat de batterij na een paar keer laden steeds sterker wordt. Kan dit alleen maar hopen...
        Groetjes Edwin
        Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
          met 1 lading maak ik ongeveer tussen de 150 en 200 foto's. Met name de LCD is een energievreter. Heb wel gelezen dat de batterij na een paar keer laden steeds sterker wordt. Kan dit alleen maar hopen...
          Groetjes Edwin
          Edwin,
          Waarom heb je toch voordurend die LCD nodig. Albijna 4 jaar werk ik met de D100 en die display gebruik ik uiterst zelden en als ik hem gebruik is het om even snel het histogram te bekijken. En gezien ik macro doe heb ik nooit autofocus nodig, dus ook daar geen verbruik!
          Zal heel wat schelen in aantal opnames..... Maar ik moet nog wachten tot maart-april voor mijn D200 te bestellen (ik moet mijn planning respecteren).
          Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
            Edwin,
            Waarom heb je toch voordurend die LCD nodig. Albijna 4 jaar werk ik met de D100 en die display gebruik ik uiterst zelden en als ik hem gebruik is het om even snel het histogram te bekijken. En gezien ik macro doe heb ik nooit autofocus nodig, dus ook daar geen verbruik!
            Zal heel wat schelen in aantal opnames..... Maar ik moet nog wachten tot maart-april voor mijn D200 te bestellen (ik moet mijn planning respecteren).
            Frans
            Frans,

no offence, maar het LCD zit erop om te gebruiken toch? Met mijn D70 haal ik moeiteloos 400 à 500 beelden met de LCD aan. Het geeft toch altijd een eerste indicatie van scherpte en belichting aan; een eerste selectie om achteraf veel tijd te winnen op de computer.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ben het wel met Vantje eens
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Waarom heb je toch voordurend die LCD nodig
                Hallo Frans,
                Ben het voor een heel eind met je eens, hoewel dat LCD-tje wel heerlijk is om naar te kijken.
                Met name de eerste paar weken ben je met zo'n camera toch alle instellingen aan het uitproberen zoals welke kleurmode hoe reageert, de tonewaardes, de hoeveelheid van verscherping etc etc... Dit kun je alleen maar doen door het LCD te gebruiken. Maar ik geef gelijk toe dat ik het LCD-tje inderdaad teveel gebruikte waar het niet persé nodig was. Zo langzaam aan begint dat lcd schouwen dan ook minder te worden.
                Groetjes Edwin
                Mijn Foto's

Comment

Gaan die batterijen maar zolang mee
                  Ik haal meer dan 1000 fotos met een batterij.

Welk type batterijen zijn dat dan ?

Groetjes
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy

Groetjes
                    Spogy
                    Die batterijen zijn echt niet slecht, iedereen wilt gewoon te veel en men maakt weinig onderscheid waarom soms heel weinig foto's kunnen gemaakt worden. Ik denk dat je best eens deze uitleg volgt:

Display, snelheid, grote datafiles, snelle AF lenzen, wel dit heeft allemaal zijn energie nodig. En natuurlijk, een heel heldere hoge resolutie display verbuikt ook zijn deel. Eens de meesten over hun settings heen zijn en weer normaal fotograferen is er niets aan de hand en maken ze de hoeveelheid foto's zoals aangegeven in de manual. Als je nog minder verbruikt volgens je type fotografie zal je nog meer foto's kunnen nemen dan aangegeven.

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy

Groetjes
                      Spogy
                      Ik moet toegeven 400 à 500 beelden is een schatting; ik heb het eigenlijk nog nooit gemeten. 1000 zullen het er allicht niet zijn, maar 600 zou wel kunnen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Alhoewel ik niet akkoord ben met Frans dat je een LCD niet nodig hebt. Je hebt het niet echt nodig maar het is toch wel heel prettig vlug even te kunnen kijken wat je nu hebt of gewoon effe aan iemand te kunnen laten zien en vergeet niet het belangrijkste de histogram kan checken wanneer dat nodig zou zijn.

Maar frans heeft wel overgroot gelijk als hij zegt dat de batterij meer dan voldoende is. Uiteindelijk moet je sowieso 2 batterijen hebben uit veiligheidsoverwegingen. Of ie er nu 2000 of 150 op 1 lading kan maken die 2de heb je toch. Dat wil dus zeggen dat in het slechtste geval je met maar 2 batterijen je toch 300 foto's op 1 dag kan maken. Wees nu eens eerlijk dat is genoeg zelfs indien je zwaar doorschiet op 1 dag. Ok er zal misschien ooit wel eens iets zijn waar je er meer maakt maar als dit jouw geval is weet je dat nu al en koop je toch gewoon 1 of meer batterijen extra. Voor de kost moet je het toch niet laten dat is een peulschil in je totale investering. En eens om de 150 foto's je batterij moeten switchen das nu toch geen probleem he.

Ik zeg niet dat het niet leuk is indien je er 600 op 1 lading kan maken maar een probleem dat het er "maar" 150 zijn dat is toch ook niet waar he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                          Alhoewel ik niet akkoord ben met Frans dat je een LCD niet nodig hebt. Je hebt het niet echt nodig maar het is toch wel heel prettig vlug even te kunnen kijken wat je nu hebt of gewoon effe aan iemand te kunnen laten zien en vergeet niet het belangrijkste de histogram kan checken wanneer dat nodig zou zijn.
                          Hela, mijn woorden niet verdraaien hé Ik gebruik hem wel en had er trouwens bijgezegd dat ik hem vooral voor het histogram gebruik. Maar mijn display staat nooit automatisch aan waardoor hij bij ieder gemaakte foto gaat oplichten. Meestal duurt dit bij een histogram 1 of 2 sec en hij ligt terug af.
                          En aan iemand laten zien, nee dat doe ik zelden in de field maar bij mijn vliegende beestjes heb ik slechts de beestjes als gezelfschap.... die moeten het niet zien want ze zijn al weg

Frans

Comment

Bestaat er dan nog geen batterijgrip voor de D200?

Gr Kees

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
                              Bestaat er dan nog geen batterijgrip voor de D200?

Gr Kees
                              Jazeker en die ga ik ook kopen, werkt trouwens ook met 6xAA herlaadbaar 2500mA types. Voor mijn type fotografie een absolute must!

Frans

Comment

Working...
                              X